پیاپی

معنی کلمه پیاپی در لغت نامه دهخدا

پیاپی. [ پ َ /پ ِ پ َ / پ ِ ] ( ص مرکب ، ق مرکب ) از اتباع است. پی در پی. پی هم. پشت سرهم. پشت هم. یکی پس دیگری. متتابع. یکی از پس دیگری. متعاقب. پیوسته. مسلسل. متوالی. متواتر. دمادم. مکرر. در پی یکدیگر. پشت سر یکدیگر. متتالی. مترادف. مذعانین.( منتهی الارب ). علی التوالی. متوالیاً. بتوالی. درپی.علی الاتصال. ( آنندراج ). یکی عقب دیگری. دنبال هم. بدنبال یکدیگر. در دنبال هم. موالاة. ( دهار ). مرة بعد اخری. کرةً بعد اخری. متصلاً. تارة بعد اخری. تتری. ( منتهی الارب ). دهاق. پی به پی. ( شرفنامه ) :
پیاپی همی تیغ و خنجر زدند
گهی بر میان گاه بر سر زدند.فردوسی.تا ز دور آسمان اهل زمین را دیدنیست
تیر و تابستان پیاپی چون زمستان و بهار.سوزنی.ای حکم تراقضا پیاپی
وی امر ترا قدر دمادم.انوری.لشکر بر عقب او پیاپی میرفت. ( ترجمه تاریخ یمینی ). لشکر پیاپی میرسید. ( اسکندرنامه نفیسی ).
لبالب جام بر دونان کشیدی
پیاپی جرعه ها بر من فشاندی.خاقانی.لبالب کرده ساقی جام چون نوش
پیاپی کرده مطرب نغمه در گوش.نظامی.همان تشنه گرم را آب سرد
پیاپی نشاید بیکباره خورد.نظامی.فروبسته کاری پیاپی غمی
نه کس غمگساری نه کس همدمی.نظامی.درودی پیاپی رساندش نخست
فرستادگی کرد بر خود درست.نظامی.پیاپی رطلها پرتاب میکرد
ملک را شهربند خواب میکرد.نظامی.رخ شیرین ز خجلت گشته پرخوی
که نزل شاه چون سازد پیاپی.نظامی.اگر چه پادشاهی بود و گنجش
ز بی یاری پیاپی بود رنجش.نظامی.پیاپی شد غزلهای عراقی
برآمد بانگ نوشانوش ساقی.نظامی.شراب لعلگون افکنده در جام
پیاپی کرده جام از صبح تا شام.نظامی.جام در ده پیاپی ای ساقی
تا کنم جان خویش بر تو نثار.عطار.در آن دم که دشمن پیاپی رسید
کمان کیانی نشاید کشید.سعدی.پیاپی بدنبال صیدی براند
شبش دست داد از حشم بازماند.سعدی.هزار زخم پیاپی گر اتفاق افتد
ز دست دوست نشاید که انتقام کنند.سعدی.

معنی کلمه پیاپی در فرهنگ معین

(پِ یا پَ پِ ) (ق مر. ) ۱ - پشت سر هم . ۲ - هم قدم ، هم عنان .

معنی کلمه پیاپی در فرهنگ عمید

پی درپی، پشتِ سر ِهم، دنبال ِ هم.

معنی کلمه پیاپی در فرهنگ فارسی

پی درپی، پشت سرهم، دنبال هم
۱- پی هم پشت سرهم دما دم : پیاپی همی تیغ و خنجر زدند گهی بر میان گاه بر سر زدند. ( فردوسی ) ۲- هم قدم همعنان : رود انصاف با طبعش پیاپی دود اقبال با امرش برابر. ( مسعود سعد )

معنی کلمه پیاپی در ویکی واژه

بطور پشت سر هم. پشت سر هم. یکی پس از دیگری.
(قدیم): همراه، هم قدم، هم عنان.

جملاتی از کاربرد کلمه پیاپی

ای رونق صباح و صبوح ظریف ما وی دولت پیاپی بیش از شمار ما
پیاپی داد آن نخل برومند بر فرزند بل فرزند فرزند
فغان زچنگ برآورد پیاپی ای مطرب وز آن فغان مددِ روح بخش انسان را
از سینه چو مشعل رود این آه پیاپی جاوید نه تا کی
ژوستین انه مدافع عنوان قهرمانی بود و در دیدار نهایی آنا ایوانوویچ را در دو ست پیاپی با نتیجهٔ ۶–۱، ۶–۲ مغلوب کرد.
ادن بن زاکن (عبری: עדן בן זקן‎؛ زادهٔ ۸ ژوئن ۱۹۹۴) یک خواننده اهل اسرائیل است که پس از شرکت در اولین فصل از برنامه تلویزیونی ایکس فاکتور اسرائیل به رسمیت شناخته شد و در آن به مقام دوم دست یافت. به او ۳ بار پیاپی جایزه زن اسرائیل اعطا شده‌است. وی از سال ۲۰۱۳ مشغول فعالیت بوده‌است.
آدرین پروست به هند و مصر و شبه‌جزیره عربستان هم رفت. در زمان او، چندین سال پیاپی در مکه، بیماری‌های مسری به ویژه وبا شیوع پیدا کرد. وجود چاه زمزم و دفن قربانی در منا، منشأ این بیماری‌های مسری بود. ضمن آن‌که گرمای هوا و نبود امکانات بهداشتی و تجمع زائران از کشورهای گوناگون، به انتقال بیماری و گسترش آن منجر می‌شد.
چو شد گفت و شنید آن پیاپی شد آن اندیشه محکم در دل وی
می‌گوید دف که آن کسی دست ببرد کاین زخم پیاپی، دل او را شرف است
یک سجده در حال وجود است دیگر سجده در حال شهود، بنده مؤمن چون این دو سجده بیارد بوقت نماز و هنگام راز، خویشتن را از ان عزیزان شمارد، سجده اوّل حال وجود انگارد، سجده دوم حال شهود انگارد، هم چنان بود که از ازل تا ابد در سجود گذارد. و گفته‌اند: دین خداوند که سبب رستگاری بندگان است و مایه آشنایی ایشان بنای آن بر دو چیز است: یکی نمایش از حق، دیگر روش از بنده. نمایش آنست که گفت جل جلاله: سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ، روش آنست که گفت: مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ و تا از حق نمایش نبود از بنده روش نیاید، و آن نمایش هم در آیات آفاق است هم در آیات انفس، در آیات آفاق آنست که گفت: أَ وَ لَمْ یَنْظُرُوا فِی مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، و در آیات انفس آنست که گفت: وَ فِی أَنْفُسِکُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ میگوید: خویشتن را ننگرید و اندیشه نکنید در نهاد خویش که ربّ العالمین چندین دقایق حکمت و حقایق صنعت بقلم لطف قدم بر لوح این نهاد ثبت کرده و انوار اصطناع و آثار تکریم بر وی نگاشته، سری مدوّر که سرا پرده عقل است و مجمع علم از وی صومعة الحواس ساخته، این نهاد مجوّف و این شخص مؤلّف، قیمت که گرفت بعقل و علم گرفت. قیمت آدمی بعقل است و حشمت او بعلم، کمال آدمی بعقل است و جمال او بعلم، پیشانی چون تخته سیم آفرید، دو ابرو بر مثال دو کمان از مشک ناب بروی بزه کرده، دو نقطه نور چشم در دو پیکر ظلمت ودیعت نهاده، صد هزار گل مورّد از گلشن دو رخ او برآورده، سی و دو دندان بر مثال درّ در صدف دهان نهان کرده، مهری از عقیق آبدار بر وی نهاده، از آنجا که بدایت لب است تا آنجا که نهایت حلق است بیست و نه منزل آفریده و آن را مخارج بیست و نه حرف گردانیده، از دل سلطانی در وجود آورده و از سینه او را میدانی ساخته و از همّت مرکبی تیز رو و از اندیشه بریدی مسرع، دو دست گیرا دو پای روا آفریده. این همه که رفت خلعت خلقت است و جمال ظاهر، و بالای این کمال و جمال باطن است، یکی تأمّل کن در لطایف و عواطف ربانی و آثار عنایت و رعایت الهی که تعبیه این مشتی خاک است، و انواع کرامت و تخاصیص قربت که بر ایشان نهاده که همه عالم بیافرید و بهیچ آفریده نظر محبت نکرد. بهیچ موجود رسول نفرستاد، بهیچ مخلوق پیغام نداد، چون نوبت بآدمیان رسید که بر کشیدگان لطف بودند و نواختگان فضل و معادن انوار، اسرار ایشان را محل نظر خود گردانید، پیغامبران بایشان فرستاد، فرشتگان را رقیبان ایشان کرد، سوز عشق در دلها نهاد، بواعث شوق و دواعی ارادت پیاپی کرد. مقصود ازین عبارت و اشارت آنست که آدمی مشتی خاک است، هر چه یافت ازین تشریفات و تکریمات همه لطف و عنایت خداوند پاک است. او جل جلاله عطا که دهد بکرم خود دهد نه باستحقاق تو، بجود خود دهد نه بسجود تو، بفضل خود دهد نه بفعل تو، بخدایی خود دهد نه بکدخدایی تو.
چون نخورد زخم پیاپی تنم؟ چوب ته تیشه گردون منم
پیاپی می‌ستان از حق شرابی ندارد غیر عاشق اندر آن پوز
ورزشگاه خانگی تیم فوتبال لیورنو به‌نام آرماندو پیکی نام‌گذاری شده است.هلنینو هرارا مربی وقت اینترمیلان با بکار گیری تکنیک خاصی از مربی گری که با تاکید فراوان بر دفاع است توانست به دو قهرمانی پیاپی (1964_1963) در لیگ قهرمانان برسد که کلیدی ترین مهره این تکنیک آرماندو پیکی بود.
دنیس در سال ۲۰۰۶ بهترین بازیکن سوپر جام ایتالیا و بهترین بازیکن جام جزیره و در سال ۲۰۰۱ بهترین بازیکن آمریکای شمالی شد و در دو سال پیاپی ستاره جام حذفی آمریکا لقب گرفت.او عضو سابق تیم ملی والیبال مردان کوبا بود و از ستارگان ورزشی کوبا به شمار می رفت.
کنون غافل از می مشو می بده لبالب بدار و پیاپی بده