تجلیل

معنی کلمه تجلیل در لغت نامه دهخدا

تجلیل. [ ت َ ] ( ع مص ) فراگرفتن. ( صحاح جوهری ) ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). همه را فرارسیدن و بپوشانیدن چیزی. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از اقرب الموارد ). فراز گرفتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بپوشانیدن چیزی و فراز گرفتن. ( آنندراج ): جلل المطر الارض ؛ اذا عمها و طبقها فلم یدع شیئاً الا غطی علیه. ( اقرب الموارد ). || جل بر ستور افکندن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( صحاح جوهری ) ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ) ( آنندراج ). پوشانیدن اسب را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || بزرگ داشتن مرد. ( از اقرب الموارد ) ( از قطر المحیط ). بزرگ گردانیدن. ( فرهنگ نظام ) ( المنجد ). تعظیم و تکریم کردن. بزرگ خواندن. بزرگ داشتن. بزرگداشت.

معنی کلمه تجلیل در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) بزرگ داشتن ، احترام گذاشتن .

معنی کلمه تجلیل در فرهنگ عمید

بزرگداشت.

معنی کلمه تجلیل در فرهنگ فارسی

بزرگ کردن، بزرگ داشتن، احترام کردن، بزرگداشت
( مصدر ) ۱- بزرگ داشتن تبجیل . ۲- ( اسم ) بزرگداشت . جمع : تجلیلات . توضیح در عربی بمعنی (( قرار دادن جل اسب را ) ) آمده و ایرانیان در معنی آن تصرف کرده بمعنی (( اجلال ) ) گرفته اند.

معنی کلمه تجلیل در ویکی واژه

بزرگ داشتن، احترام گذاشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تجلیل

از پی تجلیل الحق جای آن دارد صغیر هرچه در دارد کند عمان نثار زنده‌رود
در چهاردهمین جشن خانه موسیقی ایران آذر هاشمی به همراه چند بانوی موسیقی‌دان دیگر مورد تجلیل قرار گرفت.
نور موسی ببین و نار خلیل اگرت آرزوست این تجلیل
مردی بود در روزگار خویش او را کندی گفتندی، رای اهل زندقه داشت. اصحاب وی او را گفتند: اعمل لنا مثل هذا القرآن. مثل این قرآن از بهر ما بساز. گفت: آری بسازم چیزی مثل آن. پس روزگاری خود را در حجاب داشت، و عزلت گرفت، و درین اندیشه بماند. آخر روزی برون آمد، گفت: من نتوانستم و کس خود طاقت آن ندارد که مثل قرآن بیارد. من در مصحف نگه کردم، و درین آیت که در ابتداء سورة المائده است اندیشه کردم، و باندازه دو سطر هم امر است بوفا، هم نهی است از دروغ و غدر، و هم تجلیل بر عموم، و هم استثنا از جمع، و هم اختیار از قدرت، و هم اثبات حکم. این معانی در دو سطر جمع کرده، و این در طاقت هیچ بشر نباشد، که جمع این معانی جز در مجلدی نتوان کرد.
سعدی در زمان حیات شهرت فراوانی داشت. آثار او حتی در هندوستان، آسیای صغیر و آسیای میانه به زبان فارسی یا به‌صورت ترجمه در دسترس مخاطبانش قرار داشت. او نخستین شاعر ایرانی است که آثارش به یکی از زبان‌های اروپایی ترجمه شده‌است. بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان از سبک وی تقلید کرده‌اند. حافظ از جمله شاعرانی بوده که تحت تأثیر سبک سعدی به سرودن غزل پرداخته‌است. در ادبیات معاصر نیز نویسندگانی مانند محمدعلی جمال‌زاده و ابراهیم گلستان از او تأثیر پذیرفته‌اند. آثار سعدی بعدها به موسیقی هم راه پیدا کرد و بسیاری از غزل‌های او را خوانندگانی چون تاج اصفهانی، محمدرضا شجریان و غلامحسین بنان خواندند. به‌منظور تجلیل از سعدی، اول اردیبهشت، روز آغاز نگارش کتاب گلستان، در ایران روز سعدی نام‌گذاری شده‌است.
آلترناتیو کانتری برگرفته از موسیقی سنتی کانتری آمریکایی که توسط هنرمندانی چون وودی گاتری، هنک ویلیامز، و خانواده کارتر حفظ و تجلیل می‌شد، که اغلب از آنها به عنوان تأثیر گذاران اصلی این ژانر نام برده می‌شود. یکی دیگر از عناصر اثر گذار بر این ژانر، کانتری راک بود که حاصل ادغام موسیقی کانتری با راک اند رول بود. گرم پارسونز - که گمان برده می‌شود که منشأ کانتری راک باشد- از هنرمندان مؤثر در این ژانر بود (که از صدای او تحت عنوان «آوای کیهانی آمریکایی» یاد می‌شود). اگرچه مایکل نسمیت، استیو ارل و جین کلارک نیز از نوآوران مهم آن شناخته می‌شوند. عامل سوم اثرگذار، پانک راک بود که منبع انرژی و موجب نگرش «خودت انجام بده» شد.
گیبارد در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا انتخاب شد و در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان عضو آکادمی ملی علوم انتخاب شد؛ یکی از دو فیلسوف زنده‌ای که این چنین مورد تجلیل قرار گرفت (دیگری برایان اسکایرمز). او همچنین عضو انجمن اقتصادسنجی است و از بنیاد ملی علوم انسانی بورسیه دریافت کرده‌است. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ به‌عنوان رئیس بخش مرکزی انجمن فلسفی آمریکا خدمت کرد. او در سال ۲۰۰۶ در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، سخنرانی‌های تانر ارائه کرد.
او در زمینه بررسی احادیث و راویان آن‌ها بسیار سخت‌گیر بوده. عطار نیشابوری در تذکرة الاولیا او را در زمره مشایخ طریقت آورده و تجلیل بسیار از وی کرده‌است.
در سال ۱۳۸۵ در سومین همایش اعطای تندیس ملی فداکاری از وی تجلیل شد و این تندیس به او اهدا شد. این مراسم در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. دهقان فداکار میان نوجوانان و جوانان ایرانی جلوهٔ محترم و متینی دارد و همواره از او به نیکی یاد می‌شود.
ابراهیم زکزاکی که به همراه همسرش به ایران سفر کرده بود در ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در مراسمی در دانشگاه تهران از وی تجلیل و مدرک دکترای افتخاری اعطا شد. در این مراسم در کنار سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و افراد دیگری همچون محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و سعیدرضا عاملی دبیر پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس پیشین و عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران حضور داشتند.
او حدود سال ۱۳۳۰ قمری برابر با ۱۲۹۰ شمسی درگذشت. بدنبال درگذشت وی بازار امیرکلا و بابل یکپارچه تعطیل، مردم سوگوار و سیاهپوش، با تجلیل و احترام خاصی پیکرش را تشییع و در باغ رضوان - پشت شهرداری فعلی امیرکلا - به خاک سپردند.
مجلس پر حشمتی تشکیل یافت و از وجود شیخنا تجلیل یافت
او در سال ۲۰۱۹ در فیلم چاقوکشی در نقش یک پرستار در کنار بازیگران نامداری مانند کریس ایوانز و دنیل کریگ ظاهر شد که تجلیل منتقدان را برانگیخت و فیلم در گیشه فروش خوبی کرد.
به تجلیل او دشمن و دوست یکسان به تحلیل او هر مخالف موافق
بهر تجلیل روز شعر‌ امروز جشنی‌ آماده در صفاهانست
کاشانی در جریان مبارزات ضد انگلیسی عراق، در جبهه‌های سیاسی و نظامی بسیاری شرکت کرد. در پی مبارزاتش با انگلیس، حکم اعدام او غیاباً از مرکز فرماندهی انگلیسی‌ها صادر شد و وی به ناچار در لباس مبدل کُردی، شبانه به سوی ایران حرکت کرد و پس از راهپیمایی‌های شبانه و عبور از مناطق صعب‌العبور، در ۲ دی ۱۲۹۹ شمسی به مرزهای پشتکوه لرستان رسید.[نیازمند منبع] پس از چندی به قصد تهران به سوی کرمانشاه رفت و بعد از اقامت کوتاهی در همدان و قم در ۳۰ بهمن ۱۲۹۹ شمسی، سه روز قبل از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ به تهران رسید. در خیابان پامنار ساکن شد و مورد تجلیل و احترام مردم و اولیای امور وقت قرار گرفت.