تجاوز

معنی کلمه تجاوز در لغت نامه دهخدا

تجاوز. [ ت َ وُ ] ( ع مص ) عفو کردن گناه کسی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). درگذشتن ازگناه. ( ترجمان عادل بن علی ) ( آنندراج ) : سزاوار عاطفت خداوند عالم سلطان بزرگ... که آنچه به اول رفته از بندگان تجاوز فرمایند. ( تاریخ بیهقی ). هر کار بقصد نقض عهد منسوب نباشد مجال تجاوز... فراختر باشد. ( کلیله و دمنه ). رسولان بشفاعت تجاوز از زلات اخلاطیان چند نوبت بفرستادند. ( جهانگشای جوینی ). || چشم پوشیدن و اغماض کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || از حد درگذشتن در آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). از حد درگذشتن. ( آنندراج ). افراط. ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). درگذشتن. ( دهار ) ( آنندراج ) ( فرهنگ نظام ). از حد درگذشتگی وریژک. ( ناظم الاطباء ). بگذشتن از چیزی. ( ترجمان عادل بن علی ). تخطی. تعدی. بیرون شدن از حد و حق و عدل.

معنی کلمه تجاوز در فرهنگ معین

(تَ وُ ) [ ع . ] (مص ل . ) درگذاشتن ، فراگذاشتن .

معنی کلمه تجاوز در فرهنگ عمید

۱. حملۀ نظامی یک یا چند کشور به یک یا چند کشور دیگر.
۲. آسیب رساندن یا از میان بردن حقوق دیگران.
۳. خارج شدن از اندازه.
۴. [قدیمی] گذشت، بخشش.

معنی کلمه تجاوز در فرهنگ فارسی

ازحددرگذشتن، ا حدخودبیرون شدن، خارج شدن
( مصدر ) ۱- در گذاشتن فرا گذاشتن . ۲- گذشت کردن . ۳- گذشتن : (( از حد خود تجاوز نکن . ) ) ۴- ( اسم ) گذشت عفو . ۵- در گذشتگی از حد . جمع : تجاوزات .

معنی کلمه تجاوز در دانشنامه آزاد فارسی

تجاوز (سیاست). تجاوز (سیاست)(aggression)
در سیاست، حمله ای بی دلیل و غالباً متضمن تهدیدات روزافزون، به قصد مرعوب کردن حریف. اقدامات آلمان نازی به رهبری آدولف هیتلر در دهۀ ۱۹۳۰، که به جنگ جهانی دوم منجر شد، نمونه ای از تجاوزگری به شمار می رود. تهاجم عراق به ایران در ۱۹۸۰ (۱۳۵۹ش) و به کویت در ۱۹۹۰ نیز به منزلۀ اقدامی تجاوزگرانه محکوم شده است. این اصطلاح نخستین بار رسماً در ۱۹۱۹ در پیمان ورسای که در آن سخن از «تجاوز آلمان» به میان آمد، به کار برده شد. اصطلاح «تجاوز» در میثاق جامعۀ ملل هم گنجانیده شد، و دولت های عضو این سازمان موظف شدند به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی موجود همۀ اعضا احترام بگذارند و از آن ها دربرابر تجاوز خارجی حمایت کنند. در کنفرانس ۱۹۴۴ در دامبارتون اوکس طرحی آماده شد که برخلاف میثاق جامعۀ ملل، که تجاوزگر را به ندامت فرا می خواند، به هیچ گونه اصولی استناد نمی کرد، اما مشتمل بر ترتیباتی عملی برای مهارِ تجاوزگر بود. در این کنفرانس شورای امنیتی نیز در نظر گرفته شد که می بایست علاوه بر مسئولیتِ حفظ صلح، تعیین کند آیا رفتار کشوری تجاوزگرانه است یا نه. این پیشنهادها سال بعد در منشور سازمان ملل متحد گنجانده شد و از آن زمان به این سو در مواردی چون کره، کنگو (لئوپولدویل ـ کینشاسا)، اسرائیل در خاورمیانه، و تهاجم ترکیه به قبرس در ۱۹۷۴، به آزمون گذاشته شد.

معنی کلمه تجاوز در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تجاوزبه معنی گذشتن از حد در ابواب مختلف فقه آمده است.
اگر گذشتن از حد نسبت به دیگران باشد از آن به تعدی و ظلم تعبیر می‏شود. چنان‏که از تجاوز نسبت به افعال انسان در ارتباط با خودش به افراط ، اسراف و تبذیر تعبیر می‏شود. این عنوان به مناسبت در بابهایی نظیر طهارت، صلات، صوم، حج، جهاد و دیات به کار رفته است.
تجاوز در باب طهارت
اگر خون دیدن زن از ده روز تجاوز کند، مازاد بر ده روز حکم حیض ندارد، بلکه استحاضه بوده و محکوم به احکام آن است .
اگر نجاست مخرج غائط از حد معمول تجاوز کند، با سنگ و پارچه و مانند آن پاک نمی‏شود بلکه تنها با آب پاک می‏گردد . به نظر مشهور در شستن دستها و صورت در وضو، تجاوز از دو بار، بدعت و حرام است.
تجاوز در باب حج
برای کسی که قصد ورود به مکه را دارد تجاوز از میقات جز در موارد استثنا شده، بدون احرام جایز نیست.
تجاوز در باب جهاد
...
[ویکی فقه] تجاوز (فقه). تجاوزبه معنی گذشتن از حد در ابواب مختلف فقه آمده است.
اگر گذشتن از حد نسبت به دیگران باشد از آن به تعدی و ظلم تعبیر مى‏شود.
منتقی الاصول ج ۴، ص۴۴۵.
اگر خون دیدن زن از ده روز تجاوز کند، مازاد بر ده روز حکم حیض ندارد، بلکه استحاضه بوده و محکوم به احکام آن است .
المبسوط ج۱، ص۶۹.
براى کسى که قصد ورود به مکه را دارد تجاوز از میقات جز در موارد استثنا شده، بدون احرام جایز نیست.
مناسک حج -امام خمینى-ص ۵۹.
...

معنی کلمه تجاوز در ویکی واژه

violazione
aggressione
درگذاشتن، فراگذاشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تجاوز

وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبی‌ میگوید: اگر شما را میان مردم حکم سازند، و میانجی کنند، بداد حکم کنید و براستی بی‌میل، اگر چه آن حکم خویشان شما را بود یا بر ایشان بود، و در گواهی دادن همچنین گواهی راست دهید، و سخن که گوئید بحق گوئید. وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا میگوید: حق شرع در اوامر و نواهی بگزارید، و در حدود آن تجاوز مکنید، و سوگندها که خورید، و نذرها که کنید، بوفاء آن باز آئید. ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ‌ التذکر الاتعاظ و أن لا یغفل قلبک عن ذکر اللَّه و نهیه.
زحد بندگی هر کو تجاوز کرد و عاصی شد زشمشیر تو یک پیکر دو پیکر گشت چون جوزا
پس عاقل را سزاوار آن است که تا ممکن باشد در خصومت را نگشاید و چنانچه بسیار ضروری شد از حد ضرورت تجاوز نکند، اگر چه هیچ در خصومت نباشد از پریشانی خاطر و مشغولی دل خالی نیست تا می رسد به اینکه در حین نماز، مشغول مخاصمه خصم و جواب او و تکذیب او و طعن، به او می گردد.
تجاوز ورز حد خود نماید خود او اصلا کرامت را نشاید
و چهارم که وهم است، شغل آن مکر، خدعه، تلبیس، خیانت و فتنه است، و می خواهد که سلطان مملکت بدن، مطیع و منقاد او شود تا به هر چه فرمان دهد از فریفتن و شیطنت و افساد و مکر، اطاعت نموده تجاوز نکند.
حسین کروبی در پاسخ به اینکه که آیا تجاوز به دختران و پسران در زندان‌ها برای پدرش مسجل است، گفت که کسانی بودند که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و با آقای کروبی دیدار کرده‌اند. از میان این افراد می‌توان به ابراهیم شریفی اشاره کرد.
وقتی تجاوز و بردگی جنسی بخشی از عملی گسترده و سازمان یافته هستند تحت عنوان جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی شناخته می‌شوند. تجاوز اگر به قصد از بین بردن جزء یا کل گروهی قومی انجام می‌شود عنصری از جنایت نسل‌کشی به‌شمار می‌آید.
و اگر از نفس خویش کسلی نه به موضع احساس کند او را به مشقت مزید اعمال صالحه و مقاسات تعبی زاید بر معهود تکلیف کند. فی الجمله اموری در پیش خویش نهد که اختلال و رخصت را دران مجال ندهد، تا نفس مخالفت عقل در باقی کند و تجاوز از رسم او جایز نشمرد.
وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ ای صبر علی مظلمة و لم یقتصّ و لم ینتصر و تجاوز عنه، إِنَّ ذلِکَ الصبر و المغفرة لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ. عزم الامور جدها و حقیقتها تقول عزمت علیک، ای: امرتک امرا جدا، و العزیمة و الصریمة الرأی الجد، و قوله: فَإِذا عَزَمَ الْأَمْرُ، ای: جد الامر.
گروه‌ها و فعالان حقوق بشر در پاکستان نیز از این لایحه انتقاد کرده‌اند و گروهی گلایه دارند: «لایحه موسوم به حمایت از زنان تلاشی مضحک برای مماشات با فرمان حدود است». نگرانی این است که هزاران تجاوز گزارش نشده‌است زیرا قربانیان می‌ترسند که به عنوان جنایتکار رفتار شود. در مقابل، مارتین لاو گفته‌است که این قانون «نمی‌توان صرفاً به‌عنوان ویترین لباس برای جلب رضایت مخاطبان غربی رد شد».
کمیته بین‌المللی نجات، از سازمان‌های امدادرسان در سوریه، میزان تجاوز و خشونت‌های جنسی از سوی دوطرف را در جریان درگیری‌های سوریه را «هولناک» توصیف کرده است.
در تجاوز از حدود حق و در ابطال آن یافته شیخ تو از پیران نابالغ جواز
حکومت عراق نیز متهم می‌شد که به اقدامات تجاوزگرانه از جمله حمایت علنی از شورشیان جدایی‌خواه در خوزستان و قول کمک به آن‌ها برای آزادی «عربستان»، نامی که حکومت عراق بر این استان نهاده بود، می‌پردازد و دریادار احمد مدنی استاندار وقت خوزستان گفته بود که عراق برای شورشیان سلاح ارسال می‌کند. در چندین مورد حتی نیروهای عراق حملاتی را به شهرهای مرزی ایران ترتیب دادند که یکی از آن‌ها یورش به شهری در استان کردستان در ژوئن ۱۹۷۹ و دیگری به شهر صالح‌آباد در جنوب بود که چندین کشته به جا گذاشت. در نیمه اول سال ۱۹۸۰ (سال ۱۳۵۹) چندین درگیری مرزی دیگر هم بین دو کشور رخ داد.
معنی خبر آنست که یاران گفتند یا رسول اللَّه بر ما آن نهادند که ما را طاقت کشش آن نبود، بسی سخنان در دل ما فراز آید که ما نخواهیم که آن در دل بماند و ثابت شود، اگر ما را در آن حساب خواهد بود کار دشخوار است، رسول گفت شما همان می‌گویید که بنو اسرائیل گفتند سمعنا و عصینا، شما چنان مگویید بلکه گوئید سمعنا و اطعنا، همه بگفتند سمعنا و اطعنا، پس از آن آیت آمد لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها و این آیت بدان منسوخ شد. و مصطفی ع بر وفق این آیت گفت‌ «من هم بحسنة فلم یعملها کتبت له حسنة، فان عملها کتبت له عشرة امثالها الی سبع مائة و سبع امثالها، و من هم بسیئة فلم یعملها لم تکتب علیه فان عملها کتبت علیه سیئة واحدة» و قال «ان اللَّه عز و جل قد تجاوز لامتی ما حدثوا به انفسهم ما لم یعلموا او یتکلموا به» رب العالمین دانست که مسلمانان را وسوسها بود که در آن بانفس خود بر نیایند ازیشان آن فرو نهاد، و کار با کردار و گفتار افکند. و ایشان که گفتند آیت محکم است و از آن هیچ چیز منسوخ نه، گفتند معنی محاسبت نه مؤاخذت و معاقبت است که تعریف حال ایشان است و تقریر گناه برایشان. میگویند روز قیامت رب العالمین گناه بنده بر بنده مقرر کند و یکی یکی با یاد وی دهد، گفتار زبان و کردار جوارح و اندیشه دل، آن گه آن را که خواهد بیامرزد بفضل خود، و آن را که خواهد عذاب کند بعدل خود، چنانک گفت فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ همانست که مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم گفت در خبر صحیح «ان اللَّه یدنی المؤمن فیضع علیه کنفه و یستره و یقول أ تعرف ذنب کذا؟ أ تعرف ذنب کذا؟ فیقول نعم ای ربّ، حتی قرّره بذنوبه و رأی فی نفسه انه هلک، قال سترتها علیک فی الدنیا، و انا اغفرها الیوم فیعطی کتاب حسناته، و اما الکافرون و المنافقون فینادی بهم علی رؤس الخلائق، هؤلاء الذین کذبوا علی ربهم، الا لعنة اللَّه علی الظالمین»
لِلطَّاغِینَ مَآباً ای مرجعا لمن تجاوز الحدّ فی الطّغیان و الکفر.
ایران به دنبال حمله متفقین با مشکلات اقتصادی بسیاری رو به رو شد. تورم، دزدی و قحطی نمونه کوچکی از پیامدهای حمله متفقین به ایران بود. نامه شکایت آقای محمود بدر وزیر دارایی در نخستین روز از تیرماه سال ۱۳۲۱ به نخست‌وزیر گواهی شرایط سخت مردم ایران در پی تجاوز نیروهای متفقین است.
شیولینو عنوان کرد: «اویسی کاملاً مخالف عراق نیست، ولی بختیار همچنان امیدوار است که از عراق به عنوان سکوی پرشی برای بازگشت به قدرت استفاده کند. اخیراً از بختیار پرسیده‌اند که همکاری با عراق چگونه با ناسیونالیسم تطابق دارد؟ او گفته‌است: چون او ناسیونالیست است، وظیفه او نخست جنگ با خمینی است و بعد حفظ ایران از تجاوز عراق.» [۱]