زلات

معنی کلمه زلات در لغت نامه دهخدا

زلات. [ زَل ْ لا ] ( ع اِ ) ج ِ زلة. ( ناظم الاطباء ). بمعنی لغزش ها مراد ازآن خطاها. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) : زلات او به نظر عفو و اغماض ملاحظه می افتاد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 341 ). رسولان به شفاعت تجاوز از زلات اخلاطیان چند نوبت بفرستادند. ( جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه زلات در فرهنگ معین

(زَ لّ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ زلت . ۱ - لغزش ها، خطاها. ۲ - ولیمه ها، مهمانی ها.

معنی کلمه زلات در فرهنگ عمید

= زلت

معنی کلمه زلات در فرهنگ فارسی

جمع زلت
( اسم ) جمع زلت . ۱ - لغزشها خطایا . ۲ - ولیمه ها مهمانیها .

معنی کلمه زلات در ویکی واژه

جِ زلت.
لغزش‌ها، خطاها.
ولیمه‌ها، مهمانی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه زلات

در فصل ۱۱–۲۰۱۰ باشگاه با به خدمت گرفتن ماسیمیلیانو آلگری به‌عنوان سر مربی و جذب بازیکنانی چون زلاتان ابراهیموویچ، روبینیو، کوین پرنس بواتنگ، آنتونیو کاسانو و مارک فن بومل موفق به کسب هجدهمین قهرمانی در سری آ گردید. در پایان این فصل آندره‌آ پیرلو پس از ده سال میلان را به قصد پیوستن به رقیب دیرینه یوونتوس ترک گفت. کوچ پیرلو سرآغاز تغییر نسل طلایی میلان بود که در طول ده سال، جام‌های معتبر داخلی و بین‌المللی را فتح کرده و میلان را به جایگاه پرافتخارترین باشگاه در سطح بین‌المللی رسانده بودند.
سوتلانا ایرکونا ایشموراتوا در زلاتوست ( منطقه چلیابینسک ) به دنیا آمد . سوتلانا ابتدا از مدرسه متوسطه بازرگانی زلاتوست و سپس آکادمی دولتی تربیت بدنی فارغ التحصیل شد. در سال 1991، ایشموراتوا قهرمان نوجوانان اتحاد جماهیر شوروی در مسابقات انفرادی و قهرمان مسابقات تیمی بزرگسالان شد. اما در سال 1996 متهم به دوپینگ شد و به همین دلیل به مدت دو سال محروم شد. این پایان دوران اسکی او بود.
دگرگون است کوی اهل تمییز که آن جا رسم طاعاتست و زلات
وَ الَّذِی أَطْمَعُ أَنْ یَغْفِرَ لِی خَطِیئَتِی یَوْمَ الدِّینِ، ای الذی ارجو ان یستر لی خطیئتی یوم الحساب، و المجازاة. این آیت دلیلیست که بر انبیا صغائر زلات رود اگر چه از کبائر معصوم باشند. و زلّت ابراهیم سه کلمه بود یکی آنست که گفت: إِنِّی سَقِیمٌ دیگر: بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ سوم: ساره را گفت: هذه اختی. قال مقاتل: ان ابراهیم کذب ثلاث کذبات و اخطأ ثلاث خطیات و ابتلی ثلاث و اسقط سقطة.
وی در سال ۲۰۱۷ سرمربی فیورنتینا و در سال ۲۰۱۹ مربی میلان شد.پیولی اوایل حضورش در میلان نتایج راضی کننده ای در میلان نداشت اما رفته رفته در نیم فصل دوم با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ۳ ماهه لیگ، تیم با نتیجه ای فوق العاده لیگ را به پایان رساند و پیولی و شاگردانش علی‌الخصوص زلاتان بسیار ستایش شدند و نوید ظهور میلان فوق العاده سالیان گذشته را دادند. او در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میلان را به نایب قهرمانی سری آ ایتالیا رساند.
زلاتان پیش از یورو ۲۰۲۰ به تیم ملی فوتبال سوئد دعوت شد اما به دلیل مصدومیت نتوانست تیم ملی کشورش را همراهی کند. اما در نهایت در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱ به لیست تیم ملی فوتبال سوئد اضافه و دعوت شد. او چندی پیش برای جام ملتهای اروپا ۲۰۲۳ در سن ۴۱ سالگی به تیم ملی سوئد دعوت شد.
و از آن جمله ذَوق و شرْب است. و این عبارتی بود از انک ایشان یابند از ثمرات تجلّی و نتیجهاء کشف و پیدا آمدن واردهای بدیهی و اوّل این ذوق بود پس شرب و پس سیری، صفاء معاملت ایشان واجب کند ایشانرا چشیدن معانی و وفاء منازلات ایشان شرب واجب کند و دوام مواصلات سیری واجب کند، خداوند ذوق متساکر بود خداوند شرب سکران بود و خداوند سیری صاحی بود. هرکی دوستی او قوی بودشرب وی دائم بود و چون این حال دائم بود شرب او را سکر نیارد و اگر بحق صاحی بود از حظّ فانی بود، هرچه برو اندر آید اندرو اثر نکند و تغیّر نیارد و هرکه سرّ او صافی شد شرب او بر وی تیره نگردد و هرکه شرب او را غذا گشت از آن صبر نتواند کردن و بی آن باقی نبود. و گفته اند اندرین معنی. شعر:
آنتون آندریویچ زلاتاپولسکی (روسی: Анто́н Андре́евич Златопо́льский؛ زادهٔ ۱۹۶۶ میلادی) یک تهیه‌کننده و از مدیر رسانه‌ای مشهور اهل روسیه است.
کنم سجود بتی را که مرده زنده کند دگر به هرچه ارادت کنم کم است ازلات
و گفته‌اند: از پاکی مطعم و حلالی قوت صفای دل خیزد و از صفای دل نور معرفت افزاید و با نور معرفت مکاشفات و منازلات در پیوندد و هو الرزق الباطن المشار الیه فی قوله.
آندریا زلاتیچ (سیریلیک صربی: Андрија Златић؛ زادهٔ ۲۵ ژانویهٔ ۱۹۷۸) ورزشکار ورزش تیراندازی اهل صربستان است.
درختی این چنین در منزلاتست که گفتارش گشود مشکلاتست
او از نظر جسمی یک مهاجم مرکزی قوی است، هم در پاها و هم در بازی هوایی مهارت دارد. او اظهار داشت که از زلاتان ابراهیموویچ و مائورو ایکاردی الهام گرفته‌است.
زلاتان ابراهیموویچ بعد از گذراندن چند فصل موفقیت‌آمیز و درخشان با پیراهن میلان سرانجام در اواسط ژوئیه ۲۰۱۲ به ازای دریافت دستمزد سالیانه ۱۵ میلیون یورو در هر سال به پاری سن ژرمن پیوست. زلاتان در طول حضور و بازی خود در پاری سن ژرمن به عنوان ستاره و رهبر این تیم شناخته می‌شد. زلاتان در مجموع ۱۲۲ بازی خود برای پاریس ۱۱۳ گل به ثمر رساند. وی در چهار آخرین فصل بازی خود در این باشگاه در ۴۹ بازی از رقابت‌های مختلف ۴۶ گل برای این تیم فرانسوی به ثمر رساند. زلاتان با پاری‌سن‌ژرمن ۱۱ عنوان قهرمانی از جمله چهار قهرمانی در لیگ ۱ را تجربه کرد. او در سال ۲۰۱۶ به باشگاه فوتبال منچستر یونایتد پیوست.
وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ» این آیت بر لسان طریقت اشارت است بمنازلات و مکاشفات ارباب حقیقت: یکی در شکر وجد یکی در برق کشف، یکی در حیرت شهود یکی در نور قرب، یکی در ولایت وجود یکی در بهاء جمع یکی در حقیقت افراد. این هفت دریاست بر سر کوی توحید نهاده، رونده درین راه تا برین هفت دریا گذر نکند روا نباشد که بسر کوی توحید رسد و استسقای این هفت بحر از هفت درگاه قرآنست که مصطفی علیه الصلاة و السلام خبر داد که: «انزل القرآن علی سبعة احرف کلّها کاف شاف لکلّ آیة منها ظهر و بطن و لکلّ حرف حدّ و مطلع».
وی در دی ۱۳۹۷ برای اولین بار توسط زلاتکو کرانچار به تیم ملی امید ایران دعوت شد.
، و تقول العرب: حق علیک کذا، ای واجب، و در جمله هر چه فعل آن نیکو بود، و اعتقاد آن درست، و گفتن آن روا، آن را حق گویند، یقال: هذا فعل حق، و هذا القول حق، و هذا الاعتقاد حق. و عکس این باطل گویند، و باطل بمعنی معدوم است، و بر زبان اهل اشارت هر چه عقائد است و معارف، آن را حق گویند، و هر چه معاملات است و منازلات، آن را حقیقت گویند، و این اصطلاح از خبر حارثه برگرفتند، که رسول خدا (ص) مرو را گفت: لکل حق حقیقة، فما حقیقة ایمانک»؟
آریون ابراهیموویچ در آلمان متولد گردیده‌است اما پدر و مادرش آلبانیایی اهل پریزرن، کوزوو هستند. او با وجود نام خانوادگی مشابه، با زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست سوئدی، نسبتی ندارد.
چون ظاهر از مظاهر ذرات عالمی ظاهر شد از ظهور تو اسم تنزلات
زمنزلات هوس گر برون نهی قدمی نزول در حرم کبریا توانی کرد