تابناک

معنی کلمه تابناک در لغت نامه دهخدا

تابناک. ( ص مرکب ) تابدار و روشن و براق. ( آنندراج ) مشعشع. نورانی. رخشنده :
به پرده درون شد خورتابناک
ز جوش سواران و از گرد خاک.فردوسی.ز گردنده خورشید تا تیره خاک
همان باد و آب ، آتش تابناک.فردوسی.همه تن بشستش بدان آب پاک
بکردار خورشید شد تابناک.فردوسی.پدید آمد آن خنجر تابناک.
بکردار یاقوت شد روی خاک.فردوسی.شده بام از او گوهر تابناک
ز تاب رخش سرخ یاقوت ، خاک.فردوسی.یکی آتشی برشده تابناک
میان باد و آب از بر تیره خاک.فردوسی.که از آتش و آب و از باد و خاک
شود تیره روی زمین تابناک.فردوسی.بچگان مان همه ماننده شمس و قمرند
تابناکند از آن روی که علوی گهرند.منوچهری.تابناکند ازیرا که ز علوی گهرند
بچگان آن به نسب تر که ازین باب گرند.منوچهری.مکن تیره شب آتش تابناک
وگر چاره نبود فکن در مغاک.اسدی ( گرشاسب نامه ).از آن هر بخار اختری تابناک
برافروخت ازچرخ یزدان پاک.اسدی ( گرشاسب نامه ).جهانی فروزنده و تابناک
که جای فرشته ست و جانهای پاک.اسدی ( گرشاسب نامه )بشب ، هزار پسر جرعه ریخته بسرش بر
بروز، مشعله تابناک داده بدستش.خاقانی.هر گوهری ار چه تابناک است
منظورترین جمله خاک است.نظامی.توبرافروختی دروغ دماغ
خردی تابناکتر ز چراغ.نظامی.از آن جسم گردنده تابناک
روان شد سپهر درخشان پاک.نظامی.ز مهتاب روشن جهان تابناک
برون ریخته نامه از ناف خاک.نظامی.من از آب این نقره تابناک
جدا کردم آلودگیهای خاک.نظامی.نهفته بدان گوهر تابناک
رسانید وحی از خداوند پاک.نظامی.بیا ساقی آن آتش تابناک
که زردشت میجویدش زیر خاک.حافظ.

معنی کلمه تابناک در فرهنگ معین

(ص مر. ) روشن ، درخشان ، تابدار.

معنی کلمه تابناک در فرهنگ عمید

۱. دارای فروغ و پرتو، تابان، درخشان.
۲. جذاب.
۳. [مجاز] خوب.

معنی کلمه تابناک در فرهنگ فارسی

تابان، درخشان، دارای فروغ وپرتو
( صفت ) تابدار روشن درخشان مشعشع .

معنی کلمه تابناک در فرهنگ اسم ها

اسم: تابناک (دختر) (فارسی) (تلفظ: tābnāk) (فارسی: تابناک) (انگلیسی: tabnak)
معنی: دارای فروغ و پرتو، تابان، درخشان، جذاب، ( مجاز ) خوب و ارزشمند، جذاب و شاخص، روشن و درخشنده، ( به مجاز ) خوب، عالی، ارزشمند، جذاب‎ ‎

معنی کلمه تابناک در ویکی واژه

روشن، درخشان، تابدار.

جملاتی از کاربرد کلمه تابناک

سایت «تابناک» خبری در خصوص دو برابر شدن پاداش و حق حضور برخی مدیران ایران‌خودرو در سال ۹۴ منتشر کرد که برای این سال، «مبلغ ۳ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال به عنوان حق حضور و پاداش هیئت مدیره» این شرکت در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۳، دقیقاً ۲ برابر شده‌است.
رزّازانش ز عیب پاکند افروخته حُسن و تابناکند
سید علی قاضی چهار زن اختیار کرد و خانواده پرجمعیتی شامل شش پسر (سید مهدی، سید تقی، سید جواد، سید جعفر، سید محمدعلی ، سیدحسین که داماد میرزا هاشم آملی است) بود. به تصریح کتاب مهر تابناک که زندگی نامه قاضی هست، وی مجموعا بیست فرزند داشته که یازده پسر را شامل می شده است.
«پدر معاصر طب اطفال ایران درگذشت». سایت خبری تابناک. ۲۹ دی ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۸ ژانویه ۲۰۰۹.
متن مصاحبه‌های ابراهیم آقامحمدی، نماینده مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری‌های معتبر و متعدد داخلی از جمله خبرگزاری فارس، ایرنا، ایسنا، خبرگزاری مهر و پایگاه‌های خبری مهم از جمله وبگاه تابناک و قانون و موج و …. حکایت از اشرافیت وی به موضوعات اقتصادی خرد و کلان کشور و حوزه انتخابیه، سیاسی در بعد داخلی و بین‌الملل و اجتماعی دارد. اظهارنظرهای وی در خصوص مسائل امنیتی کشور، مسائل روز سیاست خارجی ایران، روابط با کشورهای منطقه و… باعث گردید که وی در سال ۱۳۹۱ شمسی بر مسند رسانه ای‌ترین نماینده غرب کشور در مجلس نهم شورای اسلامی تکیه زند.
به مینو حضور زراتشت پاک روانم بود همچو خور،تابناک
گه یکی زایشان نماید چهره پاک اندران آیینه ی بس تابناک
چو خورشید رخشنده‌ بیند به‌ خاک برافروزدش خاطر تابناک
دسترسی به پست الکترونیک گوگل - جی میل - که از روز دوم مهرماه جاری مسدود شده بود، شامگاه روز یکشنبه نهم مهرماه بار دیگر برای کاربران ایرانی فعال شد.تابناک
من از آب این نقرهٔ تابناک فرو شستم آلودگی‌های خاک
وزیر ارتباطات ایران در آبان ۱۳۸۹ اعلام کرد که رایانه‌های آلوده شده به این ویروس شناسایی و در مرحله پاکسازی قرار دارند. وی همچنین اظهار کرد که منشأ ورود این ویروس به ایران نه از طریق شبکه اینترنت بلکه از طریق حافظه‌های جانبی بوده که افرادی از خارج از کشور به ایران آورده و بدون بررسی لازم به کامپیوترهای در داخل ایران متصل کرده‌اند. هفته‌نامهٔ اشپیگل در مقاله‌ای این احتمال را مطرح کرده‌است که این ویروس ناخواسته توسط کارشناسان شرکت اتم استروی اکسپورت روسیه و به وسیله یک حافظهٔ جانبی به رایانه‌های نیروگاه اتمی بوشهر منتقل شده‌است. به گفته خبرگزاری تابناک این فرد جاسوس دوجانبه ایرانی و عضو سازمان مجاهدین خلق ایران است که حافظه را به تجهیزات ایران وارد کرده‌است.
سمن به باغ اندرون چو بر فلک مشتری‌ست چنان بود تابناک که زهره‌اش مشتری‌ست
پس از انتشار خبر دعوت از هاسگاوا به تیم ملی ایران واکنش‌های متفاوتی نسبت به این مسئله در ایران انجام شد. چندی بعد در خبری که تابناک منتشر کرد از درخواست این بازیکن برای همراه داشتن بادیگارد برای حضور در ایران خبر داد. البته این خبر از سوی هیچ مقام رسمی و خود وی تأیید نشد اما سر و صدای زیادی در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری ایجاد کرد.
ز مهر، آموز رسم تابناکی که بخشد نور بر آبی و خاکی
مقدسی در قرن چهارم می‌نویسد: زبان مردم گرگان و قومس باهم قرابت دارد و مردم آنجا «ه» را زیاد به کار می‌برند و می‌گویند «هاکن» و «هاده» و زبان مردم طبرستان بدان نزدیک است مگر آنکه در آن عجله و شتابناکی هست. زبان مردم دیلم پیچیده و برعکس است و گیلانیان «خ» را زیاد استعمال کنند.
بزد پر بدان گوهر تابناک دو نیمش بیفکنده بر روی خاک
ابوسعید که اوراست اختر مسعود به اوج عزت چون شمس تابناک و جلی
تمثالهای نغز بارو‌ی تابناک آورد نو به نو از پشت یکدگر
سایت تابناک با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «اینها مریض جنسی‌اند یا ریاکار فرصت طلب؟!» به این مقاله و دیدگاه‌های مشابه آن واکنش نشان داد.
الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس ایران، می‌گوید که محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد در رأس یک حلقه فساد اقتصادی قرار دارد. نادران سه‌شنبه ۱۷ فروردین در حاشیه جلسه علنی مجلس گفت: محمدرضا رحیمی رئیس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم‌گیری می‌کرد و تقریباً تمام اعضای این حلقه به جز وی دستگیر شده‌اند و این که کسی را به دلیل مسئولیت اجرایی مستثنی کنند، نه عادلانه‌است و نه اقدام درستی است. حلقه فاطمی اصطلاحی است که آقای نادران برای اشاره به دستگیری گروهی از متهمان به فساد اقتصادی به کار برده که خبر شناسایی و برخورد با آن‌ها در هفته‌های اخیر منتشر شده‌است. بی‌بی‌سی فارسی ،رادیو فردا، الف ،تابناک