بیرون
معنی کلمه بیرون در لغت نامه دهخدا

بیرون

معنی کلمه بیرون در لغت نامه دهخدا

بیرون. ( ق ، اِ ) مقابل درون. بِرون مخفف آنست و بلفظ شدن و افتادن و زدن و جستن و آمدن و ماندن و دادن و کردن و کشیدن و آوردن و بردن مستعمل. ( غیاث ) ( آنندراج ). ضد درون. ( انجمن آرا ). برون. ( شرفنامه منیری ). بدر و خارج. خارج در. نقیض اندرون. ( ناظم الاطباء ). مقابل اندرون. خارج. خلاف درون.( یادداشت مؤلف ). این کلمه با مصادری ترکیب شود نظیر بیرون آمدن. بیرون آوردن. بیرون افکندن. بیرون انداختن. بیرون بردن. بیرون پاشیدن. بیرون تاختن. بیرون خرامیدن. بیرون خزیدن. بیرون دادن. بیرون دویدن. بیرون راندن. بیرون رفتن. بیرون روفتن. بیرون ریختن. بیرون زدن. بیرون زهیدن. بیرون شدن. بیرون طلبیدن. بیرون فرستادن. بیرون کردن. بیرون لنجیدن. بیرون ماندن. بیرون نهادن و غیره. ( یادداشت مؤلف ) :
چو خورشید آید ببرج بُزه
جهان را ز بیرون نمانده مزه.بوشکور.چو شد دوخته یک کران از دهانش
بماند از شگفتی به بیرون زبانش.فردوسی.منکه بوالفضلم و... بیرون طارم بدکانها بودیم نشسته. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 147 ). بر آنچه واقف گشتندی در اندرون و بیرون بازنمودندی. ( تاریخ بیهقی ص 659 ).
در دهن پاک خویش داشت مر آنرا
وز دهنش جز بدم نیامد بیرون.ناصرخسرو.- بیرون از ؛ خارج از. آنسوی :
که بیرون ازین پیکر قیرگون
نشانی دگر میدهد رهنمون.نظامی.چون بنسبت روش خواجه و درویشان ایشان آن جمع هیچ محل اعتراض نیافتند سخنان بیرون از جاده بسیار گفتند. ( انیس الطالبین ص 189 ).
- بیرون از تقریر بودن ؛ تقریر و بیان کردن نتوانستن. قدرت تقریر نداشتن : حالتی مشاهده کرده شد که از تقریر بیرون است. ( انیس الطالبین ص 77 ).
- بیرون از چیزی بودن ؛ نبودن جزء چیزی. داخل و ضمیمه آن نبودن. در عداد آن نبودن. از جنس آن نبودن. در میانه آن نبودن. خارج از آن بودن : موسی عصا بیفکند اژدها گشت... جادوان ایمان آوردند و گفتند این کار از جادویی بیرون است. ( مجمل التواریخ والقصص ). آن خورند که درشرع حرام و آن کنند که بیرون از دین اسلام بود. ( راحةالصدور ).
- بیرون از صدر ؛ دور از مسند. کنار صدر. نه بالای آن. نه روی مسند : خواجه... بیرون از صدر بنشست و دوات خواست. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 794 ).
- بیرون از فرمان ؛ در فرمان نبودن. زیر فرمان نبودن :

معنی کلمه بیرون در فرهنگ معین

[ په . ] ( اِ. ) ۱ - خارج . ۲ - ظاهر چیزی . ۳ - محلی که برای وقت گذرانی به آن جا می روند.

معنی کلمه بیرون در فرهنگ عمید

۱. خارج.
۲. ظاهر چیزی.
۳. روی چیزی.
* بیرون آمدن: (مصدر لازم )
۱. خارج شدن، به در آمدن.
۲. [قدیمی] ظاهر شدن.
* بیرون آوردن: (مصدر متعدی )
۱. به در آوردن، چیزی را از جایی درآوردن.
۲. [قدیمی] آشکار کردن.
* بیرون رفتن: (مصدر لازم ) [قدیمی] خارج شدن.
* بیرون کردن: (مصدر متعدی ) خارج کردن، به در کردن.

معنی کلمه بیرون در فرهنگ فارسی

قلعه ای بوده است در شمال خراسان قدیم که گاهی آنرا داخل حدود خوارزم نیز شمرده اند و آن مولد بوریحان محمد بن احمد بیرونی است .
خارج، بیرون، ظاهرچیزی
( اسم ) ۱ - خارج مقابل درون اندرون داخل . ۲ - ظاهر چیزی روی چیزی مقابل درون باطن .
مولد ابوریحان در بیرون خوارزم بود نه به سند و نه به تون و چنانکه یاقوت در معجم الادبائ آرد ٠ بیرون کلمه ایست فارسی و بمعنی خارج و بر است و گوید از بعضی فضلا پرسیدم او گمان برد که چون توقف ابوریحان در مولد خود خوارزم مدت کمی بود از این جهت غریب و بیرونی گفته اند اما او از اهل رستاق خوارزم باشد و از اینرو به بیرونی یعنی بیرون خوارزم خوانده شده است ٠

معنی کلمه بیرون در فرهنگ اسم ها

اسم: بیرون (دختر) (کردی)
معنی: پرنده ای که محل زندگی ندارد ( نگارش کردی

معنی کلمه بیرون در دانشنامه عمومی

بیرون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده است.
بیرون (آلبوم دیوید بویی). بیرون ( انگلیسی: Outside ) بیستمین آلبوم استودیویی موسیقی دان انگلیسی دیوید بویی است. این آلبوم در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۵ از طریق ویرجین رکوردز در ایالات متحده و از طریق اریستا رکوردز، بی ام جی و آرسی ای رکوردز در مناطق دیگر منتشر شد. پس از سه گانهٔ برلین در اواخر دهه ۱۹۷۰، بویی و موسیقی دان برایان اینو در این آلبوم با یکدیگر همکاری کردند. این دو از مفاهیم «خارج» از جریان اصلی، مانند هنرمندان مختلف خام و پرفورمنس الهام گرفتند. مراحل ضبط در مارس ۱۹۹۴ در سوئیس آغاز شد و تا نوامبر ادامه داشت. در طول جلسات آزمایشی، بویی دنیایی را تصور کرد که در آن «جنایت های هنری» مانند قتل، جامعه را فرا می گیرد و نتیجهٔ آن پروژه لئون بود که در ابتدا به دلیل ماهیت ناهماهنگ با اصول بازرگانی با مقاومت ناشرهای موسیقی مواجه شد. پس از به پایان رسیدن پروژه غیرقانونی، جلسات اضافی در اوایل سال ۱۹۹۵ در شهر نیویورک برای ضبط مطالب تجاری بیشتر و تجدید نظر در مورد مفهوم لئون و همچنین پس از نوشتن دفتر خاطرات بویی برای مجلهٔ کیو برگزار شد.
داستان بیرون تحت تأثیر مجموعه تلویزیونی توئین پیکس، ساکنان شهر خیالی آکسفورد، نیوجرسی است و در یک روایت غیرخطی ارائه می شود. داستان این آلبوم به کارآگاه ناتان آدلر می پردازند که در حال تحقیق دربارهٔ قتل دختری ۱۴ ساله است. قطعه های منفرد دیدگاه های شخصیت های خاص را نشان می دهند، در حالی که قطعه های گفتاری میان ترانه ایده آل های بیشتری را از شخصیت ها منتقل می کنند. داستان و نوشته های خاطرات آدلر در کتاب چهٔ سی دی آلبوم ارائه شد. از لحاظ موسیقایی، بیرون طیف گسترده ای از سبک ها، از جمله آرت راک، اینداستریال راک، جاز، الکترونیکا و امبینت را به نمایش می گذارد. همچنین حاوی عناصری است که در آثار قبلی بویی وجود دارد. جلد آلبوم یک نقاشی است که توسط خود بویی کشیده شده است.
قبل از این آلبوم، تک آهنگ آغازین آن با عنوان «عبرت کثیف قلب ها» منتشر شد که عملکرد ضعیفی در جدول های فروش ایالات متحده و بریتانیا داشت. بیرون که در اوج معروفیت ژانر بریت پاپ در بریتانیا منتشر شد، در ابتدا نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد. در حالی که اکثراً موسیقی آن را تحسین می کردند، دیگران این آلبوم را مفهومی پرجلوه و همچنین سخت باور یاد کردند. با این وجود، بسیاری آن را بهترین اثر بویی از زمان هیولاهای ترسناک ( و ابروحشتناک ها ) که در دههٔ ۱۹۸۰ منتشر شد می دانستند. بیرون در جایگاه هشتم جدول فروش بریتانیا و جایگاه ۲۱ جدول ایالات متحده رسید. محبوبیت بویی در ایالات متحده به دلیل چند هنرمندی که آن زمان از تأثیرات بویی در موسیقی یاد کرده بودند افزایش یافت. دو تک آهنگ دیگر از آلبوم منتشر شدند که هر دو تک آهنگ در بریتانیا عملکرد خوبی داشتند.
بیرون (فیلم ۲۰۱۷). بیرون ( به اسلونیایی: Vychladnutie ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی گئورگی کریستوف است که در سال ۲۰۱۷ منتشر خواهد شد. این فیلم برای رقابت در بخش نوعی نگاه هفتادمین جشنواره فیلم کن انتخاب شده است.
معنی کلمه بیرون در فرهنگ معین

معنی کلمه بیرون در ویکی واژه

فضایی که نسبت به فضای محدود و مشخصی گسترده‌تر و بازتر و از آن جداست، خارج.
ظاهر یا قسمت یا سطح خارجی چیزی، آنسوی چیزی.
محلی که برای وقت گذرانی به آن جا می‌روند.

جملاتی از کاربرد کلمه بیرون

سعدی به روزگاران مهری نشسته در دل بیرون نمی‌توان کرد الا به روزگاران
التهابات گوش بیرونی بیشتر مربوط به حشرات و قارچ‌ها می‌باشد. البته که عفونت‌های ارثی نیز وجود دارند که درصد آن‌ها کم است. اما امروزه عفونت گوش شناگران شایع‌ترین عفونت گوش بیرونی است. نام دیگر این بیماری - گوش شناگران - می‌باشد، زیرا بیشتر در شناگران که گوششان مرطوب است دیده می‌شود؛ ولی شرایط دیگری مثل حمام کردن، دوش گرفتن نیز می‌تواند باعث ایجاد این عفونت شود. پس از ورود آب در کانال بیرونی گوش، باکتریهائی که به‌طور نرمال در گوش ساکن می‌باشند، تکثیر شده و باعث ایجاد عفونت و التهاب و تحریک مجرای گوش می‌شوند. اگر عفونت پیشرفت کند می‌تواند علاوه بر کانال گوش، قسمت بیرونی گوش را نیز درگیر کند.
رخت آئینه می جستی که بیند حسن خود کلی ازآن از مخزن حرمت دل آمد محترم بیرون
سر انگشتِ‌پشیمانی گزیدن سود کی دارد؟ چو بیرون شد زمامِ دل ز دستِ اختیارِ من
گر جنین را کس بگفتی در رحم هست بیرون عالمی بس منتظم
جانم ز هواهای تو یادی دارد بیرون ز مرادها مرادی دارد
تا دل از سیر و سلوک رهش آگاهی یافت راه بیرون شدن از ورطهٔ گمراهی یافت
گریو در معماری سنتی به معنای ساق گنبد است. در معماری سنتی ایران تناسب گریو گنبد با تشخیص معمار نسبت به بر بیرونی یا داخلی بنا بوده‌است که در پاره‌ای از موارد جهت شاخص نشان دادن آن گنبد در سیمای شهر ارتفاع گریو را افزایش می‌دادند.
از چنبرهٔ زمانه بیرون جستم وز نیک و بد و سود و زیان وارستم
به عمل پرتاب خلبان به بیرون از هواپیما با استفاده از صندلی‌پران، پرانش گفته می‌شود.
صعوه کو ازهمای فر تو سایه گرفت در زمان بیرون کشد سیمرغ را از آشیان
به رویت مردمانِ دیده را هست آن‌چنان میلی که ناگه می‌دوند از خانه بیرون تا سرِ کویت
گر ز تن جانم و از سینه دل آید بیرون تخم مهرت کیم از آب و گل آید بیرون
در برخورد با آثار آندره مکین به نظر می‌آید او نیز مانند بسیاری از نویسندگان مهاجر که از کشورهای خود گریخته یا بیرون رانده شده‌اند با نوشتن درد خود را درمان می‌کند او می‌نویسد و با هر کلام خود را از زنجیرهایی که او را به بند کشیده‌اند رها می‌سازد.
پس از ناصرالدین‌شاه این ساختمان یک بار در سال ۱۲۸۶ شمسی به همت مردم شهر بازسازی می‌شود. اما سرانجام قسمت‌های گچ‌بری شده و لوازم آن به دست موسیو هانسیس مسئول مالیه گیلان در اواخر دهه ۱۲۹۰ از کاخ به بیرون برده و از کشور خارج می‌شود. این بنا پس از احداث ساختمان شهرداری در سال ۱۳۰۶ به‌طور کامل ویران و در سال ۱۳۱۱ به جای آن حوضی به مساحت ۲۱۴ متر مربع ساخته شد.