تیکه

معنی کلمه تیکه در فرهنگ معین

(کِّ ) (عا. ) ۱ - تکه . ۲ - هر چیز درخور و مناسب .

معنی کلمه تیکه در ویکی واژه

(عامیانه): تکه. هر چیز درخور و مناسب. تکلیف این چند تیکه اسباب معلوم شود. «جمال‌زاده»

جملاتی از کاربرد کلمه تیکه

گفتیکه بگویم که چه درمان بودت؟ صبر احسنت اگرم صبر ببودی سره بودی
عبادتیکه محلی باجتهاد تو نیست بود زسیئه محتاج تر باستغفار
ای خوشا وقتیکه وقت ما خوش است دور جام و گردش مینا خوش است
در قلب این کشتی کروز یک میدان سنگی واقعی را مشاهده خواهید کرد که با یک بار اسپرسو تکمیل می‌شود که شیرینی‌های تازه و بستنی‌های اصیل ایتالیایی سرو می‌کند، مکانی فوق‌العاده برای استراحت بعد از خرید در بوتیکهای شیک و مرکز خرید معاف از مالیات در نزدیکی آن است.
به خاطر عدم دسترسی به روغن زیتون و چربی‌هایی که به‌طور سنتی در آشپزی یهودی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چربی باقی مانده از پوست مرغ و غاز (گوریبنس) که شمالز نامیده می‌شود به‌طور سنتی در غذاهای (گوشتی) فلیشیگ استفاده می‌شوند، در صورتیکه کره به‌طور سنتی در غذاهای (لبنی) میلچیگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از آثار قابل توجهی که او کارگردانی کرده می‌توان به نماهنگ فرودگاه برای اندی و شینی و ساخت موزیک ویدیو برای ترانه برو برو، تیکه تیکه کردی و تمپتیشن از آرش اشاره کرد. وی برای برادر خود کامرون کارتیو، نماهنگ ترانه‌هایی از جمله هنا، روما، نی نا نای، الکتریک، بیا نزدیک تر و شیطونکی را کارگردانی کرده‌است. همچنین تهیه کنندگی آلبوم او به نام بدون مرز را بر عهده داشت.
دستیکه بخت دارد در جمع کردن غم گاهی گرفتن کام در زیر سر نباشد
از درد نشان مده که در جان تو نیست بگذر ز ولایتیکه آن زان تو نیست
پیداست حال عشرت گلگشت روزگار از داغ حسرتیکه به دل لاله می برد
ولایتیکه ز تشویش پیش ازین بودست بسان دوزخ نمرود، شد بهشت ارم
رنگ سفید یا نور سفید داری طیف‌های مختلفی است که با یک منشور، آن طیف‌ها قابل تشخیص هستند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که رنگ مشکی فاقد طیف نوری هست. در یک زمینه مشکی برای ایجاد تصویر باید رنگ اضافه نمود. در صورتیکه در زمینه سفید برای ایجاد تصویر باید طیف رنگ مورد نظر را از مجموع رنگهای سفید کم یا حذف نمود.
اقبال برنامه تلویزیونی چهل‌تیکه نزد مخاطبان تلویزیون بیشتر به‌خاطر رویکرد نوستالژیک به گذشته‌های دورمهمانان این برنامه بود. از جمله مهمانان این برنامه می‌توان به مهدی فخیم‌زاده، داریوش فرهنگ، مرجانه گلچین، مصطفی رحماندوست، محمد گلریز و … می‌توان اشاره کرد.
پیش از ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی دوم، رئیس‌جمهوری آمریکا، فرانکلین روزولت، و نخست‌وزیر انگلستان، وینستون چرچیل، در اوت ۱۹۴۱ وقتیکه در یک کشتی جنگی انگلیسی به نام «پرینس آف ویلس» حضور داشتند، «منشور آتلانتیک» را به جهان اعلام کردند. هدف «منشور آتلانتیک» بنیانگذاری صلح نوین جهانی بود، که قرار است در آن «همه انسان‌ها در همه کشورهای جهان یک زندگی آزاد و بدون فقر داشته باشند.»
رفتار نهادهای امنیتی اعتراض برخی از شخصیت‌های شناخته شده جناج راست را نیز در پی داشت. از جمله احمدی توکلی از عنوان «جنایت» برای اقداماتیکه توسط انصار حزب‌الله و پلیس در کوی دانشگاه تهران انجام شد استفاده کرد.
بعد از اون آلبوم هر تیکه شعری که می‌نوشتم عصبانی و عصبانی تر می‌شدم. بیشترش بخاطر بازخوردی بود که از بقیه دریافت می‌کردم.
کمال جذبه لطف آستین کشانم برد بخلوتیکه یکی بود رنگ سایه و نور
در تقویم هجری خورشیدی ایرانی برای تعیین روز تقویمی آغاز سال، ظهر نسبت به لحظه تحویل سال (اعتدال بهاری) مرز در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی درصورتیکه لحظه تحویل سال قبل از ظهر باشد همان روز، روز آغاز سال و چنانچه لحظه تحویل سال بعد از ظهر باشد فردای آن، روز آغاز سال به حساب می‌آید. از اینرو میانگین سالانهٔ لحظهٔ اعتدال بهاری (تحویل سال) مابین ظهر آخرین روز سال و ظهر اولین روز سال؛ یعنی نیمه شب (حدوداً ساعت ۰۰:۰۰ بامداد (ایران) اولین روز سال) خواهد بود. این تقویم بیشترین هماهنگی با زمان واقعی نجومی دارد و نوروز آن هماهنگ با میانگین اعتدال بهاری می‌باشد.
همیگوید بدرستیکه که سرای باز پسین زنده است اگر بدانندی.
آستیکه به معنی‌ی وداباور (به سانسکریت: आस्तिक)، و ناستیکه به معنی‌ی وداناباور (به سانسکریت: नास्तिक)، در هندوئیسم، مفاهیمی‌اند که برای دسته‌بندی‌ی مکاتب و پیروان این آیین کاربرد می‌شوند.
گفتیکه تو در خواب ببینی رخ من باز گردیده شبی باز غنودی سره بودی