تیما
معنی کلمه تیما در لغت نامه دهخدا

تیما

معنی کلمه تیما در لغت نامه دهخدا

تیما. ( اِ ) دشت و بیابان را گویند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تیما در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . تیماء ] (اِ. ) دشت ، بیابان .

معنی کلمه تیما در فرهنگ فارسی

( اسم ) نجد دشت بیابان .
دشت و بیابان را گویند

معنی کلمه تیما در فرهنگ اسم ها

اسم: تیما (دختر، پسر) (عربی) (طبیعت) (تلفظ: timā) (فارسی: تيما) (انگلیسی: tima)
معنی: دشت، بیابان، دشت و بیابان

معنی کلمه تیما در دانشنامه عمومی

تیماء ( به عربی: مدینة تیماء ) ، شهری ست در کشور پادشاهی عربستان سعودی واقع در شبه جزیرهٔ عربستان. شهر آبادی است در منطقهٔ حجاز، در نزدیکی دره ای مشهور به ( وادی القری ) در سر راه ارتباطی تبوک در شمال، و خیبر، و مدینه در جنوب. این شهر در فاصلهٔ ۲۶۵ کیلومتری شرق تبوک، و در ۴۰۰ کیلومتری شمال مدینهٔ منوره قرار دارد. «شهر تیماء» در میان واحه ای از درختان خرما واقع شده است. براساس اطلاعات موجود در مرکز آمار عربستان سعودی در ۳۸ درجه و ۲۹ دقیقه طول شرقی و ۲۷ درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی از نصف النهار مبدأ واقع شده است.
جمعیت این شهر در حدود ۲۵۰۰۰ هزار نفر هستند که از اهل سنت و از شاخه مالکی هستند.
تَیماء واحهٔ بزرگی است با پیشینهٔ سکونت دیرپای انسان در شمال خاوری عربستان سعودی کنونی، در مسیر مدینه و دمه و در آغاز صحرای نفود.
در نوشته های کهن تیما را سرزمینی یهودی نشین با چاه های پرآب و ساختمان های زیبا یادکرده اند. تیگلت پیلسر سوم از تیماییان خراج دریافت می داشته است و سناخریب هنگامی که از دروازه های نینوا نام می برد از دروازهٔ صحرا یاد می کند که تیماییان از این دروازه پیشکش های خود را به نینوا می اورده اند. یرمیا هم در پیشگویی خود از تیما و سرنوشتش نام می برد. در منابع آشوری از تیما نام می برد. در آینده دودمانی عرب بر تیما فرمان می رانند. در سدهٔ هشتم پیش از میلاد از دو شهبانوی عرب آن سامان - شمسی و زبیبی - یاد می شود.
در ۵۳۹ ( پیش از میلاد ) نبونید از پادشاهی کناره می گیرد، فرمانروایی بابل را به پسرش می سپارد و خود برای نیایش به تیما می رود. از این می توان برداشت کرد که این شهر در آن روزگار شهر مهمی بوده است. سنگنبشته ای به خط میخی از سدهٔ ششم پیش از میلاد در تیما به دست آمده است. در تورات بارها از تیما یادشده و وجه تسمیهٔ آن را از نام تیما یکی از پسران اسماعیل دانسته است.
در تیما ستونی به دست چارلز هوبرت در ۱۸۸۳ یافت شده است که اکنون در موزه لوور نگهداری می شود. بر روی این ستون فهرستی از نام های خدایان آورده شده است.
«تیماء» از شهرهای قدیمی شبه جزیره عربستان است، و تیماء بمعنای یعنی ( زمین گسترده ) است که دارای درختان تنومند سایه دار است، ویکی از واحه های مشهور حرهٔ حجاز است. گویند قبیلهٔ ثمود و عمالیق آن را بنا نهاده أند. در زمان جاهلیت بیشتر ساکنان تیماء یهود بوده أند. آثار تیماء به دوران قبل از تاریخ بر می گردد، بارزترین آثار تیماء قصر الأبلق و قصر الحمراء و قصر الردم است. از شخصیات مشهور تیماء سموأل بن عادیا بوده که در قصر الأبلق زندگی می کرد، ایشان یکی از مشاهیر آن دوران است که به صدق وحق گویی، وأمانت داری معروف بود، وی بر دیانت یهودیت می زیست. امرؤالقیس شاعر مشهور عرب هنگامی که برای استمداد به روم نزد قیصر رفت، دروع و افزار جنگی خودرا نزد «السموأل» به امانت گذاشت؛ که داستان آن با تصرفی فراوان مشهور است.

معنی کلمه تیما در ویکی واژه

تیماء
دشت، بیابان.

جملاتی از کاربرد کلمه تیما

جانش رسیده در کف تیمار من بلب کارش رسیده از غم دیدار من بجان
در رویداد اخراج مورگان شوستر آمریکایی زمانی که مجلس (دورهٔ دوم) تن به اولتیماتوم روس‌ها نداد، ناصرالملک مجلس را منحل کرد. در نتیجه این اقدام دومین دوره مجلس شورای ملی نیز پیش از سر آمدن مهلت قانونی در تاریخ ۳ دی ماه ۱۲۹۰ هجری شمسی منحل شد و گروه‌های بسیاری از نمایندگان و هیئت دولت به فرمان نایب‌السلطنه تبعید و تعداد زیادی از جراید آزادی‌خواه توقیف شدند. بدین ترتیب عملاً نوعی دیکتاتوری به وجود آورد و از برگزاری انتخابات مجلس تا زمانی که احمدشاه به سن قانونی نرسیده بود خودداری کرد.
این نژاد اسب هم مانند سایر نژادها به نظافت و مراقبت خاصی نیاز دارد. بهترین روش برای برقرای ارتباط و نشان دادن محبت به اسب تیمار کردن و لمس آن است. مراقبت از سم‌های آن بسیار ضروری است چون که سم آسیب دیده باعث بروز جراحت و بیماری می‌شود.
ز آن شد آشفته چنین ابن یمین تا نبود همچو اهل خردش بهر جهان تیماری
گفت ای زن ز چه گریانی و اندوه تو چیست این دل افسرده یتیمان پریشان از کیست
آه و صد آه که دادن مکان زینب را بایتیمان حسین گوشه زندان امشب
چه تیمارت آمد که جانم بسفت چه شب ها که تا روز چشمم نخفت
با توجه به عدم مشاهده مقاومت ویروسی در نسل‌های بعدی ویروس‌های تیمار شده با عصاره اکیناسه می‌توان انتظار داشت که استفاده مداوم از این عصاره برخلاف داروهای ضد ویروس موجود موجب تولید گونه‌های مقاوم ویروس نگردد.
با همه لطف که در حق یتیمان داری ز چه از حال من زار نگیری خبری
از تو همه درد سر و از تو همه سختی از تو همه اندیشه و از تو همه تیمار
یک طرف عارض نیلی بین هر خاری دل افسرده یتیمان حسین جا کردند
آنا هدویگ بول بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۶ در شهر ماراش و کیلیکیه بود. او توسط مؤسسه‌های بشردوستانه به کمک هزاران زن و کودک یتیم‌شدگان ارمنی شتافت تا از مرگ و دزدیدن آنان توسط سربازان عثمانی جلوگیری کند؛ به‌طوری‌که اهالی شهر ماراش در سال ۱۹۱۶ شهر خود را «شهر یتیمان» می‌نامیدند.
در سال ۲۰۱۴، آلتیما ثولی بر اساس روشنایی و فاصلهٔ آن دارای قطری ۳۰–۴۵ کیلومتر (۲۰–۳۰ مایل) برآورد شد. با مشاهدات سال ۲۰۱۷ این نتیجه گرفته شد که آلتیما ثولی بیش از ۳۰ کیلومتر (۲۰ مایل) قطر ندارد ولی بسیار بلندتر و احتمالاً یک دوتایی نزدیک یا در حال تماس است.
نسوزد دلت بر چنین کارها بدین درد و تیمار و آزارها
پس آنگه ناگهان دودی بر آری از آن دوده به‌ درد و داغ و تیمار
آرش ساکن سنگاپور است و در سال ۲۰۱۸ به باشگاه بوکیت تیما پیوست و کاپیتان این باشگاه بود.
برای این منظور می‌توان ام‌دی‌اف‌ها را با پوشش‌های ضد آتش پوشاند یا مواد و نمک‌های خاص ضد آتش تیمار کرد؛ ولی بهترین راه اضافه کردن مواد ضد آتش در حین پروسه تولید است. موارد مصرف این نوع تخته‌ها به‌عنوان مثال: پوشش دیوارها، پارتیشن‌ها، قفسهٔ فروشگاه‌ها و… می‌باشد.