تنده

معنی کلمه تنده در لغت نامه دهخدا

تنده. [ ت ُ دَ / دِ ] ( اِ ) چیزی باشد که مانند غنچه مرتبه اول از درخت سر زند و بعد از آن برگ از میان آن برآید. ( برهان ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از فرهنگ رشیدی ) ( از فرهنگ جهانگیری ). غنچه که از او برگ بیرون آید. ( شرفنامه منیری ). غنچه و چیزی غنچه مانند که ابتدا از شاخه درخت سر زند و سپس برگ یا شکوفه از میان آن برآید. ( ناظم الاطباء ). چه هرگاه از درخت آن ظاهر شد گویند تندید، و تندیدن مصدر آن است یعنی سر زدن غنچه و شکوفه وبرگ از درخت. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). و سر برزدن آنرا تندیدن گویند، و تندید یعنی تند شد و درخت غنچه برآورد. ( فرهنگ رشیدی ). بدین معنی بجای دال ابجد زای هوز هم آمده است. ( برهان ). و رجوع به تنزه و تندیدن شود. || زنبور سرخ را نیز گویند. ( برهان ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). زنبور سبز ( ؟ ). ( ناظم الاطباء ). || جوزق. || هر جای بلند و سراشیب. ( ناظم الاطباء ). سرازیری. سراشیبی بسیارتند کوه. دامنه پرنشیب کوه. ( فرهنگ فارسی معین ).
سراشیبی و سخت سراشیب. قسمت نشیب راهی.
- تنده کوه ؛ آنجای که کوه سخت سراشیب است. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
تنده. [ ت َ دِه ْ ] ( نف مرکب ) مشغول و درکار، و تن بکار داده. ( ناظم الاطباء ).
تنده. [ ت َ دَ / دِ ] ( اِ ) هسته زردآلو و مانند آن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || هسته شیرین کرده زردآلوی تلخ. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
تنده. [ ت َ دَ ] ( اِخ ) قریه بزرگی است از صعید ادنی بر جانب غربی نیل. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه تنده در فرهنگ معین

(تُ دِ ) (اِ. ) سرازیری ، سراشیبی .
(تُ دَ ) (اِ. ) برگِ نورسته ، غنچه .

معنی کلمه تنده در فرهنگ عمید

۱. غنچه.
۲. برگی که تازه از بغل شاخۀ درخت روییده باشد، تژ، تیج.
سراشیبی.

معنی کلمه تنده در ویکی واژه

سرازیری، سراشیبی.
برگِ نورسته، غنچه.

جملاتی از کاربرد کلمه تنده

پرستنده ای داشت گفتا بدوی که ای بنده ی راد آزاده خوی
جو اسکاربرو هنگامیکه شاغل در ان‌بی‌سی بود، به برنت به خاطر کارش در تعدادی از مستندهای فیلمبرداری شده در خارج از ایالات متحده. شامل گزارش‌ها و فیلمبرداری از مستندهایی در داخل لیبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه، روسیه، امارات متحده عربی، اردن و هند، لقب «سوپراستار بین‌المللی» را دریافت کرد.
کانال: کانال یا مجرای ارتباطی وسیله ایست برای ایجاد ارتباط بین فرستنده و گیرنده پیام (مثل وجود هوا برای صوت و کاغذ برای نامه) غالباً نمی‌توان آن را از پیام جدا کرد. برای اینکه ارتباط یه صورت مناسب و با راندمانی بالا صورت گیرد، نوع کانال باید مناسب پیام باشد.
ابا این هنرها یکی بنده‌ام جهان آفرین را پرستنده‌ام
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده است می‌توان به باشگاه فوتبال لو مان، باشگاه فوتبال اندرلشت، باشگاه فوتبال زولته وارخم، باشگاه فوتبال اوستنده، و باشگاه فوتبال باستیا اشاره کرد.
پرستنده و پوشش و خوردنی ز چیزی که بایست گستردنی
ارتباط عمل سخنرانی نامیده می‌شود. فیلترهای شخصی فرستنده و فیلترهای شخصی گیرنده ممکن است بسته به سنت‌های مختلف منطقه‌ای، فرهنگ، و جنسیت تغییر یابد؛ که ممکن است معنی در نظر
۱- لوازم چاپ (متعلق به شوروی) در اختیار خانهٔ فرهنگ تبریز قرار گیرد تا بتواند مانند انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها، هفته‌نامه منتشر سازند.۲- ایستگاه فرستندهٔ رادیویی تأسیس شده در تبریز به عنوان هدیه ارتش سرخ در اختیار دولت محلی (پیشه‌وری) قرار گیرد.۳- کارخانه تریکوبافی‌ای که قبلاً از باکو به تبریز فرستاده شده به کمیته مرکزی حزب دموکرات آذربایجان واگذار شود تا حزب، پشتیبانی مالی داشته باشد. بدین منظور اسناد فروش آن به نام گروهی از تجار دموکرات تنظیم شود.
پرستنده او مه و آفتاب همیدون فلک زآتش و باد و آب
مگر زین پرستنده کام آمدت که چون دیدی اش یاد جام آمدت
پرستنده گفتند یک با دگر که آمد به دام اندرون شیر نر
ایجاد شبکه یا تجزیه و تحلیل فرستنده‌ها (فرستنده‌های ارتباطی) در یک منطقه هدف در طول دوره ای کافی، باعث ایجاد جریان‌های ارتباطی یک میدان جنگ می‌شود. [۲۰]
ز یزدان پرستنده بیزار گشت ورا نام و آواز تو خوار گشت
ترا از دل و جان پرستنده ایم روان را به مهر تو آکنده ایم
نیست به اثر مطلوبی دست پیدا کند. یک مشکل با این کدگذاری ـ فرستادن ـ دریافت ـ رمزگشایی مدل این است که فرایندهای رمزگذاری و رمزگشایی اشاره می‌کنند که فرستنده و گیرنده دارای هر
در این حالت المنت‌های فرستنده و گیرنده در چندین ردیف کنار هم چیده شده‌اند.
پرستنده بودی همی با نیا نجویم همی زین سخن کیمیا
مستندهای گلیم (۱۳۵۳)، قالی (۱۳۵۵) و دیرهای ارامنه (۱۳۵۵) حاصل این دوران هستند.
فرود جوان را دژ آباد بود بدژ درپرستنده هفتاد بود
منبع یا فرستنده پیام: منبع پیام آغازگر ارتباطات است. در یک سازمان منبع پیام کسی است که دارای اطلاعات، نیاز یا نوعی تمایل است و هدف وی این است که آن را به یک یا چند نفر برساند یا ابلاغ نماید.