تمیزی

معنی کلمه تمیزی در لغت نامه دهخدا

تمیزی. [ ت َ ] ( حامص ) پاکی و پاکیزگی. ( ناظم الاطباء ) ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). رجوع به تمیز و دیگر ترکیبهای آن شود.

معنی کلمه تمیزی در فرهنگ فارسی

پاکی و پاکیزگی

معنی کلمه تمیزی در ویکی واژه

pulizia

جملاتی از کاربرد کلمه تمیزی

در جهان بی‌تمیزی چاره از تشویش نیست ما به صد جا منقسم‌کردیم و دل در سینه بود
همهٔ آلکان‌ها، گازها، مایع‌ها یا جامدهایی بی‌رنگ هستند که با افزایش تعداد کربن نقطه جوش و گرانروی (گرانروی یک مایع، میزان عدم تمایل آن را برای جاری شدن معین می‌کند) آن‌ها افزایش می‌یابد. همهٔ آلکان‌ها در هوا با شعله زرد – آبی تمیزی می‌سوزند.
در سنت اسلام، گربه‌ها به دلیل تمیزی مورد تحسین قرار می‌گیرند. تصور می‌شود که آن‌ها از نظر آیینی تمیز هستند و بنابراین اجازه ورود به خانه‌ها و حتی مساجد از جمله مسجدالحرام را دارند. غذایی که گربه‌ها از آن خورده‌اند، حلال تلقی می‌شود و آبی که گربه‌ها از آن نوشیده‌اند برای وضو مجاز است. علاوه بر آن، میان برخی از مسلمانان این عقیده وجود دارد که گربه‌ها به دنبال افرادی می‌روند که نماز می‌خوانند.
آب از دیرباز به سبب حیاتی بودن مقدس شمرده می‌شود. آب از یک سو نماد زندگی و از سوی دیگر نماد پالایش و طهارت می‌باشد. بر اساس باورهای بیشتر دین‌ها آب مایع پاک‌کننده است.[نیازمند منبع] البته پاکی تنها به تمیزی اشاره نمی‌کند و مفهومی گسترده‌تر را فرا می‌گیرد. آب در آیین طهارت بسیار مهم است و توسط بیشتر دین‌ها مورد اشاره قرار گرفته‌است.
معیار سخن بود تو هم گنج تمیزی دیگر چه توان گفت ببین معجز دم را
یکی از مکانیسم‌های پیشنهادی این است که مشتقات آرتمیزینین از طریق مهار آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی و متابولیک، استرس اکسیداتیو و متابولیک را به سلول وارد می‌کنند. برخی از مسیرهای تحت تأثیر ممکن است مربوط به متابولیسم گلوتاتیون و گلوکز باشد. در نتیجه، ضایعات و کاهش رشد انگل ممکن است ایجاد شود.
بعالم پس نباشد خوار چیزی عزیز است از حق ارداری تمیزی
گر شکوه کنیم بی‌تمیزیم ور شکر خیال نارساییم
وارونه رویداد تمیزی است که حتماً هر بابلی فرهیخته‌ای آن را دریافته است؛ قهرمانی که در زندگی نتوانست خدا باشد، با مرگ توانست.
که ما رفتیم و دیدیم از تمیزی ز عارف هم نفهمیدیم چیزی
آرتمتر یک مشتق آرتمیزینین است و مکانیسم اثر آرتمیزینین را داراست.
چرخ اگر کوی تو با کعبه شود مشتبه اش بی تمیزی است که نشناخته دست چپ و راست
بی‌تمیزی چند بر ایوان و قصر زرنگار نازها دارند گویا در دلی جا کرده‌اند
برخی تاریخ‌دانان استدلال می‌کنند که آرتمیزیا جنتیلسکی با حیله‌گری از داستان تجاوز خود در دادگاه خود برای جلب توجه و پیشبرد عقاید فمینیستی خود استفاده می‌کرده است.
هیچکس چون شمع داغ بی‌تمیزیها مباد سر به جیب و پا به دامن درتلاش راحتیم
سرنوشت گیلگمش به عنوانی یکی از خدایان جهان زیرین، موضوعی است که در حماسه دریافت می‌شود. وارونه رویداد تمیزی است که حتما هر بابلی فرهیخته‌ای آن را دریافته است؛ قهرمانی که در زندگی نتوانست خدا باشد، با مرگ توانست.
به ملک بی‌تمیزی داشت عالم ربط مژگانی گشودم چشم و خلقی را ز یکدیگر جدا کردم
گر نباشد بی‌تمیزیها مآل‌کار عشق کوهکن برصورت شیرین نراند تیشه را
از مهم‌ترین شرایط اجرایی انجام کارهای هنری با آبرنگ یا گواش، رعایت نظافت رنگ گذاری و رنگ برداری و تمیزی آن هاست. به علاوه در این هنر، سرعت عمل نقاش و توانایی اجرایی و مهارت در استفاده از قلم مو و ابزارهای نقاشی، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.