تصاعد

معنی کلمه تصاعد در لغت نامه دهخدا

تصاعد. [ ت َ ع ُ ] ( ع مص )دشوار شدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || ببالا برشدن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( از اقرب الموارد ). بالا برآمدن بر جای بلند.( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || ( اِ مص ) بالاروی و بالارفتگی و صعود. ( ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح ریاضی ) تصاعد در علم ریاضی بر دو قسم است :
الف - تصاعد حسابی : هرگاه سلسله ای از اعداد پیاپی یکدیگر نوشته شده باشد هر یک ازآنها مساوی باشد با عدد ماقبل با اضافه یک مقدار ثابت گویند که این اعداد یک «تصاعد حسابی » را تشکیل میدهند و در این صورت مقدار ثابت مزبور را قدر نسبت تصاعد حسابی و هر یک از اعداد مزبور را یک جمله از تصاعد حسابی مینامند.
مثال اول : در سلسله اعداد...و 15 و 11 و 7 و 3هر عدد مساوی است با جمله سمت راست خود به اضافه عدد ثابت «4»( قدر نسبت ).
مثال دوم : در سلسله اعداد... و 10- و 4- و 2و 8هر جمله برابر است با جمله سمت راست خود به اضافه عدد ثابت «6-». پس قدر نسبت این تصاعد «6-» میباشد.... و 8X + 3aو 5X + 3a و 2X + 3aهر جمله برابر است با جمله سمت راست خود به اضافه مقدار ثابت 3X ( قدر نسبت تصاعد ). هرگاه در یک تصاعد حسابی قدر نسبت عددی مثبت باشد آن تصاعد را «صعودی » گویند و هر گاه قدر نسبت تصاعد عدد منفی باشدتصاعد مزبور را «نزولی » می نامند.
ب - تصاعد هندسی : هرگاه سلسله ای از اعداد پیاپی یکدیگر نوشته شده باشند بطوری که هر یک از این اعداد مساوی باشد با عدد مابعد خود ضرب در یک عدد ثابت ، گویند این اعداد یک «تصاعد هندسی » را تشکیل داده اند و دراین صورت مقدار ثابت مزبور را «قدر نسبت » تصاعد هندسی ، و هر یک از اعداد مزبور را یک جمله از تصاعد می نامند.
مثال اول : در سلسله اعداد.... و 108 و 36 و 12 و 4هر عددی مساوی است با عدد سمت راست خود ضرب در عدد ثابت «3» ( قدر نسبت تصاعد هندسی مفروض ).
مثال دوم : در سلسله اعداد...23 5 و 8- و 12 و 18- و 27هر جمله مساوی است با حاصل ضرب جمله سمت راست خود در عدد ثابت 23 - ( قدر نسبت تصاعد هندسی ).جمله های هر تصاعد را میتوان از راست و چپ هر قدر که بخواهند ادامه دهند. لیکن هرگاه جمله های تصاعدرا از راست و چپ محدود کنند، تصاعدی بدست می آید که دارای یک جمله اول و یک جمله آخر می باشد و چنین تصاعدی را محدود می نامند. غالباً قدر نسبت تصاعد هندسی را با علامت «r» و در تصاعد هندسی محدود، جمله اول را «a» و آخر را «I» و عده جمله ها را با علامت «n» نمایش میدهند. محاسبه جمله nام تصاعد هندسی محدود اگر جمله اول a باشد جمله دوم ar و جمله سوم ar2 و جمله دهم ar9 است و بهمین ترتیب معلوم میشود که جمله nام عبارت است از «1-n ar=I». و رجوع به کتاب متمم حساب تألیف قربانی و صفاری شود.

معنی کلمه تصاعد در فرهنگ معین

(تَ عُ ) [ ع . ] (مص ل . ) صعود کردن ، بالا رفتن .

معنی کلمه تصاعد در فرهنگ عمید

۱. صعود کردن، بالا رفتن، بالا برآمدن.
۲. بالا رفتن چیزی به نسبت و درجۀ معینی.

معنی کلمه تصاعد در فرهنگ فارسی

صعودکردن، بالارفتن، بالابر آمدن، بالارفتن به حدی
۱-( مصدر ) صعود کردن بالا رفتن بر رفتن . ۲- ( اسم ) صعود. ۳- رشت. اعدادی که نسبت هر دو تای پیاپی از آنها مقداری ثابت باشد ( که آنرا قدر نسبت گویند ) و آن بر دو قسم است : الف - تصاعد عددی - آنست که تفاضل هر دو عدد پیاپی آن مقداری ثابت باشد مثلا ۸ ۶ ۴ ۲ که تفاضل هر دو عدد متوالی ۲ است . ب - تصاعد هندسی - آنست که خارج قسمت هر دو عدد متوالی آن مقدار ثابت باشد. مثلا ۱۶ ۸ ۴ ۲ که خارج قسمت هر دو عدد متوالی ۲ است . جمع : تصاعدات .

معنی کلمه تصاعد در دانشنامه آزاد فارسی

تَصاعُد (progression)
دنبالهای از اعداد که هریک از آن ها رابطۀ خاصی با عدد قبل از خود دارد. در تصاعد حسابی، تفاضل هر عدد و عدد قبلی اش همواره مقدار ثابتی است، مانند ۲، ۴، ۶، ۸،.... در تصاعد هندسی، نسبت هر عدد به عدد قبلی اش همواره مقدار ثابتی است، مانند ۳، ۶، ۱۲، ۲۴،.... تصاعد هم ساز مرکب از اعدادی است که عکسهای آن ها تصاعد حسابی تشکیل می دهند، مانند ۱، ۲/۱، ۳/۱، ۴/۱،....

معنی کلمه تصاعد در ویکی واژه

صعود کردن، بالا رفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تصاعد

وجود دارد، این اصل در ۱۸۵۲ میلادی توسط پافنوتی چبیشف اثبات شد. ایده‌های برنهارت ریمان در مقاله‌اش به سال ۱۸۵۹ میلادی، که در ارتباط با تابع زتا بود، خطوط کلی اثبات حدس لژاندر و گاوس را ترسیم نمود. گرچه که فرضیه ریمان، با وجود ارتباط نزدیک با حدس اخیر، هنوز هم اثبات نشده، ولی خطوط کلی اثبات ریمان در ارتباط با حدس لژاندر و گاوس در ۱۸۹۶ توسط آدامار و دو لا والی پوسین تکمیل شده و نتیجه آن را اکنون به نام قضیه اعداد اول می‌شناسند. یکی دیگر از نتایج مهم قرن نوزدهم میلادی، قضیه دیریکله روی تصاعدهای حسابی بود، این که برخی از تصاعدهای حسابی، بی‌نهایت عدد اول را دربر می‌گیرند.
ثقل بر روی زمین گر نپسندد رایت کوه گردد متصاعد به سبک خیزی دود
شعلهٔ همت نگون شد کز تصاعد بازماند خوی شود هرگه تنزل برد ره در خوی مرد
مقاومت ابریشم در برابر حرارت از الیاف پشم بیشتر بوده و در حرارت ۱۴۰ درجه سانتی گراد تا مدت زیاد می‌تواند مقاومت کند، ولی در حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد به سرعت متلاشی شده و بویی نظیر بوی مو، شاخ و سایر پروتئین‌های سوخته را از خود متصاعد می‌کند.
در تصاعد بودی اندر این سفر چون آفتاب کش بود از بعد ابعد دایماً حسن المآب
لما شربته نفس و ترا خفت و تصاعدت و طارت
سال‌ها بعد با استفاده از دستگاه‌های مدرن، جرج ریکه توانست ثابت کند که این دو ستاره موج فروسرخ متصاعد می‌کنند. برای احترام به نیکولز اعتبار کشف پرتو فروسرخ برای ستاره‌ای خارج از منظومهٔ خورشیدی به او داده شد.
اولین ال‌ئی‌دی‌های سفید تولید شده، گران و ناکارآمد بودند. با این حال، خروجی نور ال‌ئی‌دی‌ها به‌طور تصاعدی افزایش یافته‌است. نتایج جدیدترین تحقیق و توسعه توسط تولیدکنندگان ژاپنی مانند پاناسونیک و نیچیا و تولیدکنندگان کره‌ای و چینی مانند سامسونگ، کینگسون و دیگران منتشر شده‌است. این روند در افزایش تولید به افتخار رولند هایتز، قانون هایتز نامیده شده‌است.
در سده‌های هجدهم و نوزدهم، تجار ثروتمند ارمنی از قبیل جواهر فروشان مشهور و کارخانه داران نفتی، سرمایه‌گذاری کلانی در تجارت گرجستان نموده و به ساخت مراکز فرهنگی و مدارس کمک نمودند. تعداد ارمنی‌ها به‌طور تصاعدی افزایش یافت به گونه‌ای که تفلیس پایتخت این کشور برای ارمنیانی که از خارج به گرجستان آمده بودند برای ارمنی‌های شرقی یا به زبان ارمنی «آرولاهایر»[پانویس ۱] در اوائل سده نوزدهم تبدیل به یک مرکز واقعی شد چنان‌که استانبول نیز مرکز فرهنگی ارمنی‌های غربی یا به زبان ارمنی «آرومداهایر»[پانویس ۲] شده بود.
به‌گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی بخش بزرگی از تورم ایران ناشی از سوداگری و سودجویی در حوزه‌های مانند ارز، طلا، سکه، خودرو و املاک است که با اقداماتی مانند مالیات تصاعدی بر مازاد نیاز آنان، می‌توان بخش بزرگی از تورم اقتصادی ایران را از میان برد و نقدینگی را به‌سوی تولید و بازار سرمایه هدایت نمود.
متصاعد شد از میان دو بخار که دو روحند و در هوا طیار
این ترشحات دربردارندهٔ پروتئازها، آنزیم‌ها و مواد قندی مانند فروکتوز، پروتئین‌ها اند که برای تغذیه و ادامهٔ حیات سلول‌های اسپرم مورد نیازند. همچنین این مواد محیطی را برای سلول‌های اسپرم فراهم می‌کنند که آن‌ها بتوانند درون آن جابه‌جا شوند یا در دیگر سخن شنا کنند. بوی خاصی که از آب منی متصاعد می‌شود، به‌سبب همین ترکیبات است. به‌سبب فروکتوز موجود در آن، این ترکیب شیرین‌مزه است و بویی شبیه به کلر دارد.
ز سطح قلزم طبع و دلت تصاعد کرد روان و ترّ و بلند، ابر آبدار سخن
میغست در تصاعد و قلاب آفتاب کاهست در تحرک و جذاب‌ کهربا
قراءت باقی. یصّعّد یعنی یتصعد، و یصّاعد یعنی یتصاعد. میگوید: کسی که اللَّه وی را گمراه کند، دل وی تنگ گرداند سخت تنگ، چنان که از تنگی ایمان و حکمت در آن نشود، و خبر بآن نرسد. کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ ای کأنما کلّف الصعود الی السماء اذا دعی الی الاسلام، لشدة ثقله علیه. میگوید: چون اسلام برو عرضه کنند، و او را با دین حق خوانند، چنان بر وی دشخوار آید، و کار بر وی تنگ شود، که کسی را تکلیف کنند که بر آسمان می‌باید شد. زجاج گفت: کأن قلبه یصّاعد فی السماء نبوا عن الاسلام و استماع الحکمة، ای یتباعد فی الهرب منه. میگوید. دل وی از اسلام رمیده و دور گردد، و از آن بگریزد، گویی بآسمان می‌باز نشیند، از دوری که می‌افتد! کَذلِکَ ای: مثل ما قصصنا علیک «یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ» و هو اللعنة فی الدنیا و العذاب فی الآخرة. و قیل: الرجس الشیطان یسلط علیه و کان النبی (ص) اذا دخل الخلأ قال: «اللهم! انی اعوذ بک من الخبث و الخبائث الرجس النجس الشیطان الرجیم».
دقایق کرمت از شمار بگذشتست تصاعد در جاتت ز وهم بیرون باد
به علت تصاعد طبیعی جمعیت، تعیین رقم دقیق تعداد ارمنی‌ها در ترکیه به شدت مورد نزاع و بحث می‌باشد. اما برخی برآوردهای محافظه کارانه نشان می‌دهند که تعداد آن‌ها در اواخر قرن بیستم از مرز یک میلیون نفر گذشته‌است.
آنی که پی روشنی کار دو عالم شد نور تو از مشرق و مغرب متصاعد
اهمیت عملی فزاینده آزمون اول بودن با کمک کامپیوتر، و همچنین فاکتورگیری، منجر به توسعه روش‌های ارتقاء یافته‌ای شد که قادر بودند به کمک آن‌ها، با اعداد بزرگی با فرم غیر مقید و بدون محدودیت نیز کار کنند. همچنین، با کشف قضیه گرین-تائو (۲۰۰۴ میلادی)، مبنی بر این که تصاعدهای حسابی به میزان دلخواه بلندی از اعداد اول وجود دارند، به علاوه اثبات یتان ژانگ در ۲۰۱۳ میلادی مبنی بر این که بی‌نهایت شکاف اعداد اول با اندازه کراندار موجودند، قدم‌های مثبتی در پیش‌برد نظریه ریاضیاتی اعداد اول بوند.
در حالی که عکس‌های تک رنگ نور متصاعد را سفید نشان می‌داد، استیو هدداک شرح داد که: "نور تولیدی توسط باکتری‌ها در واقع آبی می‌باشد. علت اینکه در تصاویر سفید بنظر می‌آید این است که از دوربین‌های تک رنگ استفاده شده.