دستمزد

دستمزد

معنی کلمه دستمزد در لغت نامه دهخدا

دستمزد. [ دَ م ُ ] ( اِ مرکب ) مزدوری که به تازی اجرت گویند. ( از شرفنامه ). مزد کار کسی. مزد کارهای دستی. اجرت کار. مزد کسی که کاری کرده باشد. ( برهان ). اجرت و مزدوری. ( غیاث ). حق الزحمه :
هرچه بخشم به دستمزد از من
نپذیری و بس کشی بیکار.خاقانی.بدان نامه که بردی سالها رنج
چه دادت دستمزد از گوهر و گنج.نظامی.دستمزدی می نخواهم از کسی
دستمزد ما رسد از حق بسی.مولوی.چون کند در کیسه دانگی دستمزد
آنگهی بیخواب گردد شب چو دزد.مولوی.چو مردان دست کاری پیشه کردم
چو نیکان دستمزد خویش خوردم.امیرخسرو دهلوی.چو دریا چرا ترسم از قطره دزد
که ابرم دهد بیش از آن دستمزد.؟ ( از شرفنامه ٔمنیری ).|| شفاعت. || امانت. ( برهان ). || مکافات نیکی و بدی. ( انجمن آرا ) ( برهان ). جزا. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه دستمزد در فرهنگ معین

( ~. مُ ) (اِمر. ) مزدی که به کسی در مقابل کار وی دهند، حق الزحمه .

معنی کلمه دستمزد در فرهنگ عمید

پولی که در ازای کاری به کسی بدهند، مزد کار، اجرت.

معنی کلمه دستمزد در فرهنگ فارسی

مزدکار، اجرت، پولی که درازائ کاری بکسی دهند
( اسم ) ۱ - مزدی که بکسی در مقابل کار وی دهند حق الزحمه . ۲ - مکافات نیکی و بدی .

معنی کلمه دستمزد در دانشنامه عمومی

دستمزد (فیلم ۲۰۰۳). دستمزد ( به انگلیسی: Paycheck ) یک فیلم اکشن و علمی تخیلی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۳ که بر اساس داستان کوتاهی به همین نام توسط نویسنده علمی تخیلی فیلیپ کی. دیک در سال ۱۹۵۳ ساخته شده است. این فیلم توسط جان وو کارگردانی شد و با بازی بن افلک، اوما تورمن، آرون اکهارت، پل جیاماتی، مایکل سی هال، جو مورتون و کلم فیور همراه می باشد. این فیلم در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۳ توسط پارامونت پیکچرز در آمریکای شمالی و دریم ورکس در سطح بین المللی اکران شد، با نقدهای منفی مواجه شد، اما موفقیتی تجاری داشت و ۱۱۷ میلیون دلار در گیشه فروخت.
یک مهندس ماجراجو به نام مایکل، که پروژه های فوق محرمانه برای رئیس میلیادرش ریتریک انجام می دهد، با وی قرارداد می بندد که در ازای دریافت حقوق بالا اجازه دهد تا حافظه اش پاک شود. پاک شدن حافظه او تنها منحصر به مدت زمانی است که بر روی هر پروژه کار می کند. اما یک روز، ریتریک به مایکل پیشنهاد می دهد که در ازای دریافت یک چک با حقوق بسیار بالا، اجازه دهد اطلاعات ۳ سال حافظه او پاک شود. مایکل این پیشنهاد را می پذیرد، اما در پایان کار پِی می برد که دستمزد او را بالا کشیده اند و این در حالیست که حافظهٔ ۳ سال اخیر خود را نیز از دست داده است و زندگی اش نیز در خطر است و…
• بن افلک
• اوما تورمن
• آرون اکهارت
• کلم فیور
• پیتر فریدمن
• پل جیاماتی
• مایکل سی هال
• ایوانا ملیسویک
• کاترین موریس
• جو مورتون
• امیلی هولمز

معنی کلمه دستمزد در دانشنامه آزاد فارسی

دستمزد (wages)
پول، کالا، یا خدمات دریافتی در ازای کار. در نظریه های اقتصادی، به چنین پول پرداختی، دستمزد اسمی هم می گویند و با دستمزد واقعی، مقدار کالا یا خدماتی که می توان با آن پول خریداری کرد و علاوه بر دستمزد اسمی به سطح قیمت ها نیز بستگی دارد، متفاوت است. کسانی همچون آدام اسمیت، دیوید ریکاردو، کارل مارکس، جان استوارت میل، جان بِیتس کلارک، و جان مینارد کینز در این خصوص نظریه های اقتصادی گوناگونی عرضه کرده اند.

معنی کلمه دستمزد در ویکی واژه

ricompensa

جملاتی از کاربرد کلمه دستمزد

خدمت چند روزهٔ ما را دستمزد نکو فرستادی
یکشنبه ۱ خرداد، کارگران شهرداری یاسوج در اعتراض به عقب افتادن دستمزد ۵ ماهه خود، در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد دست به تجمع زدند.
ندارم دستمزد رنجه تو بنازم بیش، دست و پنجه تو
چون ز ده دستمزد خود ستدم شد پر از آرزویشان سبدم
می‌نوشد ار نگار و به خونت کند نگار جان دستمزد گوش حقیقت‌نیوش کن
بگفتند در شهر ما نیست دزد که از کسب دزدی خورد دستمزد
چونکه خواهد فکند در پایش سر ما دستمزد قاتل ما
برد پیت در نقش چمدان‌بر در دومین قسمت سریال به‌نام «نوش جان» بازی کرده‌است. بنابر گفته تهیه‌کننده اجرایی سریال، جری پرزیگیان، این اولین کار هالیوودی پیت بود که بابت آن دستمزد دریافت کرد. پیت تنها سه روز قبل فیلمبرداری این قسمت در تاریخ ۱۷ نوامبر سال ۱۹۸۷، از اسپرینگفیلد میزوری به گروه بازیگران این قسمت پیوست. این قسمت در تاریخ ۲۲ مارس سال ۱۹۸۸، از شبکه سی‌بی‌اس پخش شد.
ویل اسمیت کار خود را به عنوان خواننده سبک هیپ هاپ در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد و در سال ۱۹۸۶ جایزه گرمی را برد. در دهه ۱۹۹۰ همزمان با افزایش شهرتش به عنوان خواننده، به عنوان بازیگر و تهیه‌کننده وارد تلویزیون و سینما شد و بسیار موفق عمل کرد و سرعت به یکی از ستاره‌های سیاهپوست پولساز هالیوود تبدیل شد. موفقیت تجاری فیلم‌هایی مانندپسرهای بد و مردان سیاهپوش باعث شد او یکی از گران‌ترین بازیگران سینمای آمریکا از لحاظ دستمزد شناخته شود.
سوزنش صد نیش زد، این خیرگی دستمزدِ دستِ لرزان من است
گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش و هفت تپه در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان شوش، همچنین گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی اراک در مقابل ساختمان تأمین اجتماعی این شهر و شماری از بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شامل «درمان رایگان و افزایش دستمزد با وجود گرانی و تورم» شدند.
مجموعه تلویزیونی امام علی در اوایل دهه هفتاد با بودجه‌ای در حدود ۲۷ میلیون تومان به عنوان یک تله‌تئاتر مقابل دوربین رفت. این مجموعه در طول مدت ساخت بیش از ۱۰ بار دچار اصلاح برآورد شد و در نهایت با بودجه‌ای معادل ۲۶۹ میلیون تومان به پایان تولید رسید. در این مجموعه داریوش ارجمند (در نقش مالک اشتر) ماهانه ۹۵ هزار تومان دستمزد می‌گرفت که در نهایت دستمزد این هنرپیشه به ۱۴٫۵ میلیون تومان رسید.
اعتراضات ۱۴۰۱ کارگران ایران مجموعه اعتراضات کارگران ایرانی در مطالبه بهبود وضعیت شغلی، افزایش دستمزدها و پرداخت حقوق معوقه است.
ای که نعش ما بری پندارم از ما بوده ای دستمزد او چه داری خون بهای ما مسنج
دستمزد شادمانی صبر توست رو که وقت امتحان بگریختی
در تو که رسد به دستمزدی تا از تو نبود پایمردی
در پی حضور مهمان در برنامه‌های تلویزیونی مختلف، او با کلمبیا رکوردز قرارداد بست و اصرار داشت که بر فعالیت هنری خود کنترل کامل داشته باشد و در ازای آن دستمزد کمتری را بپذیرد. این روند در طول فعالیت حرفه‌ای او تداوم یافت. او نخستین آلبوم استودیویی خود با نام آلبوم باربرا استرایسند (۱۹۶۳) را منتشر کرد که برندهٔ جایزهٔ گرمی آلبوم سال شد. او در طول فعالیتش ۱۱ آلبوم خود را به صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ رسانده و این رکورد را به نام خود ثبت کرده‌است. همچنین پنج تک‌آهنگ از او در صدر جدول بیلبورد هات ۱۰۰ قرار گرفته‌است.