معوقه

معنی کلمه معوقه در لغت نامه دهخدا

معوقه. [ م ُ ع َوْ وَ ق َ ] ( ع ص ) تأنیث معوق : امور معوقه ؛ کارهایی که انجام یافتن آنها به تأخیر افتاده باشد. ( از یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه معوقه در فرهنگ فارسی

( اسم ) مونث معوق امور معوقه مسایل معوقه مالیاتهای معوقه
تانیث معوق امور معرقه

جملاتی از کاربرد کلمه معوقه

در هرمز، آلبوکرک حکومت غیرمستقیم را پذیرفت: حاکم محلی اجازه داشت بر قلمرو خود به عنوان دست نشانده پرتغال حکومت کند، اما خلع سلاح بود و پرتغالی ها کنترل نظامی را در دست داشتند .خراج سالانه ۱۵۰۰۰ اشرفی گرفته شد و آلبوکرکی خراج معوقه را دریافت کرد: ۱۲۰۰۰۰ اشرفی.در طول قرن شانزدهم، این خراج به تدریج افزایش  یافت.
از روز یکشنبه ۱۲ تیرماه کارگران و کارکنان شهرداری زرنه از توابع شهرستان ایوان در استان ایلام در اعتراض پرداخت نشدن مطالبات‌شان اعتصاب کردند. مطالبات این کارگران عبارتند از: ۵۳ ماه بیمه معوقه، ۷ ماه حقوق معوقه پرداخت‌نشده، معوقات چند سال صندوق بازنشستگی و مطالبات معوقه اضافه‌کاری، مأموریت و تعطیل کاری از سال ۹۴ تاکنون.
سه شنبه ۱۸ مرداد، جمعی از کارگران نیروگاه برق فردوسی مشهد در مقابل در این نیروگاه و گروهی از کارگران شرکت آرام پارس که در پتروشیمی هنگام مشغول به کار هستند، دست به اعتصاب زدند و تجمع اعتراضی برگزار کرده خواهان پرداخت حقوق معوقه خرداد ماه خود بودند.
گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در برابر دفاتر این صنف در شهرهای اصفهان و تهران تجمع‌های اعتراضی برپاکردند. درخواست‌های معترضین عبارتند از: دریافت مطالبات معوقه، اجرای آیین نامه و قوانین خاص فولادی، اجرای طرح تکمیلی همسان‌ سازی، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد و احیای جایگاه آن در سال جدید.
سه شنبه ۲۱ تیرماه، گروهی از بازنشستگان مخابرات در شهرهای تهران، خرم‌آباد، قزوین، شیراز، همدان، بندرعباس، کرمانشاه، جوانرود، شهرکرد، یزد، ارومیه، تبریز، اهواز، رشت، ساری و اراک با برگزاری تجمع‌هایی در برابر ساختمان مخابرات استان خود، خواهان رسیدگی به درخواست‌های خود شدند. تجمع این معترضان در اعتراض به ثابت ماندن کمک هزینه رفاهی، قطع و کاهش حق جذب، پرداخت نشدن معوقه‌های قانونی پاداش بهره‌وری و اجرا نشدن آیین‌نامه استخدامی کارکنان مخابرات مصوب در سال ۱۳۸۹ انجام شده‌است.
سه شنبه ۱۸ مرداد، جمعی از کارگران نیروگاه برق فردوسی مشهد در مقابل درب این نیروگاه و گروهی از کارگران شرکت آرام پارس که در پتروشیمی هنگام مشغول به کار هستند، دست به اعتصاب زدند و تجمع اعتراضی برگزار کرده خواهان پرداخت حقوق معوقه خرداد ماه خود بودند.
پس از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷، دولت بخش قابل توجهی از دارایی‌های بخش خصوصی را از طریق کسب وام‌های معوقه بانکی و دارایی‌های کورپوریشن‌ها از طریق فرایند تجدید ساختار بدهی در اختیار گرفت و شرکت‌های برعهده گرفته شده چندین سال بعد برای خصوصی‌سازی فروخته شدند. از سال ۱۹۹۹ اما اقتصاد بهبود یافته‌است. رشد اقتصادی در سال‌های اخیر به بیش از ۴ تا ۶ درصد افزایش یافته است.
در یکشنبه ۱۸ آذر کارگران شهرداری آبادان دوباره دست به اعتصاب زدند. آن‌ها اینبار دست از کار کشیده و زباله‌های شهری را جمع نکردند. آن‌ها در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه خود اعتراض داشتند. معاون شهرداری آبادان در اینباره گفت که این اعتصاب اعتراض شهروندان آبادانی را در پی داشت. کارگران خدمات شهری شهرداری آبادان از سه تا شش ماه دستمزد پرداخت نشده داشتند. پیش از این آن‌ها در اعتراض به همین وضعیت بارها تجمع و اعتصاب کرده بودند.
روز شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ کارگران هفت تپه و فولاد اهواز در سطح شهرهای شوش و اهواز در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات‌شان دست به تظاهرات زدند، آن‌ها همچنین خواستار آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه‌شان شدند کارگران شعار می‌دادند: «هیهات منا الذله»، «زندانی هفت تپه آزاد باید گردد»، «فولاد، هفت‌تپه، اتحاد اتحاد»، «سوریه را رها کن فکری به حال ما کن»، «این همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی»، «ما کارگران آهنیم ریشه ظلمو می‌کنیم»، «کارگر هفت تپه آزاد باید گردد»
صیادمنش موفق شد در بازی معوقهٔ هفتهٔ ششم (فصل ۹۷–۹۸) در برابر نفت مسجدسلیمان نخستین گل لیگ برتری‌اش را در ثانیهٔ شصت و دوم بزند که این گل صیادمنش تبدیل به سومین گل زودهنگام استقلال در تاریخ لیگ برتر شد.