خین

معنی کلمه خین در لغت نامه دهخدا

خین. ( اِ ) خون در لهجه مردم شوشتر. ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی ). || مزید مؤخر امکنه. چون : پنج خین. ( یادداشت مؤلف ).
خین. [ خ ِی ْ ی ِ ] ( اِخ ) قصبه مرکزی دهستان خین بخش مرکزی شهرستان خرمشهر واقع در 9 هزارگزی شمال باختری خرمشهر و 2 هزارگزی جنوب راه اتومبیل رو خرمشهر بمرز عراق. این دهکده در جلگه قرار دارد با آب و هوای گرم که سکنه آن با قریه فیله در حدود2450 نفرند. آب آن از شطالعرب و محصول عمده آن خرما و شغل اهالی تربیت نخل و حصیربافی برای حمل نخل می باشد. راه در تابستان اتومبیل رو است و در مواقع بارندگی با قایق از شطالعرب بخرمشهر می روند در این آبادی دفتر گمرک است و ساکنان از طایفه سادات و آل عبدالمطلب اند قریه فیله که در نزدیکی این آبادی است جزء خین منظور می گردد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
خین. [ خ َی ْ ی ِ ] ( اِخ ) یکی از دهستانهای بخش مرکزی شهرستان خرمشهر است. این دهستان بین دهستان نهر یوسف و دهستان رویس واقع است با آب و هوای گرم و مرطوب. شغل اهالی تربیت نخل و حصیربافی برای حمل خرما. این دهستان از 7 قریه بزرگ و کوچک تشکیل شده که جمعیت آن در حدود 4600 نفر است. مرکز این دهستان خین است. و از قراء مهم آن سوره می باشد که در حدود 1000 تن جمعیت دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه خین در فرهنگ فارسی

یکی از دهستانهای بخش مرکزی شهرستان خرمشهر است این دهستان بین دهستان نهر یوسف و دهستان رویس واقع است با آب و هوای گرم و مرطوب .

معنی کلمه خین در ویکی واژه

(بوشهری، نگارش گویش‌نما) خون

جملاتی از کاربرد کلمه خین

او بازی شطرنج را از پدر خود فرا گرفت. در ۶ سالگی شطرنج را با خواندن یک کتاب از الکساندر آلخین فرا گرفت و در ۱۲ سالگی وارد یکی از مدارس شطرنج مسکو شد.
الکسی انتوخین (اوکراینی: Олексій Володимирович Антюхін؛ زادهٔ ۲۵ نوامبر ۱۹۷۱) بازیکن فوتبال اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است.
آنا ولادلنونا ساموخینا (روسی: Анна Владленовна Самохина؛ ۱۴ ژانویهٔ ۱۹۶۳ – ۸ فوریهٔ ۲۰۱۰) یک هنرپیشه اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
آلخین در ۱۹۴۶ به طرز مشکوکی درگذشت و مقبره وی در گورستان مون‌پارناس پاریس است.
دوزخ نقدی به جانگدازی دشمن صرصر قهرش کند هوای سخین را
گر نیست یخین چونکه چو خورشید بر آید هر چند که جویند نیابند نشانیش؟
پناه اولسا بیز خلقه کافر، قوی اولسون سیخینتی دوشه ک کفره، ایمان الیندن
همان روز است می‌بینم که ما هردو به ناکامی ز هجر یکدگر تلخین، به سر آریم ایامی
الکساندر شوخین (روسی: Алекса́ндр Никола́евич Шо́хин؛ زادهٔ ۲۵ دسامبر ۱۹۵۱) سیاستمدار، مدرس دانشگاه و اقتصاددان اهل روسیه است، که هم‌اکنون به‌عنوان رئیس دانشگاه اچ‌اس‌ئی فعالیت می‌کند.
درپی افزایش خشونتها در ایالت راخین بسیاری از منتقدان در سراسر جهان آنگ سان سوچی را متهم کردند که در قبال آنچه بر جامعه ۱٫۱ میلیون نفری مسلمانان روهینگیا می‌گذرد، سکوت کرده‌است. حتی برخی از منتقدان خواسته‌اند جایزه صلح نوبل که در سال ۱۹۹۱ میلادی به او به عنوان قهرمان دموکراسی اعطا شد، پس گرفته شود.
نه گر ببزم تو خیناگری کند ناهید بگاه زمزمه چون ریزد از دهان گوهر؟!
مورخین و تاریخ نویسان برآن باورند که ذمار شهری بسیار قدیمی بوده‌است، و همانطور که از سنگ نبشته‌های موجود نشان می‌دهد تاریخ ذمار به دوران قرن اول میلاد بر می‌گردد. و براساس این سنگ نبشته‌ها ذمار در حدود ۳۰۰ سال از ظفار و هکر قدیمی تر است، و شهری آباد و پررونق بوده‌است در آن دوران. اما این شهر زیبا در قرون چهارم و پنجم میلادی به تصرف اشغالگران اَحباش می‌افتد و ویران می‌گردد.
که لچمن ب ا سپاه دوزخین تف به گرد آتش معبد زده صف
کلوخ انداز کن در عشق مردان تو هم مردی ولی مرد کلوخین
پس از تأیید متن اعلامیه در ۴ ژوئیه، کنگره اعلامیهٔ استقلال را به طرق مختلفی منتشر کرد. در ابتدا تعدادی نسخه از آن را به چاپ رساند که به صورت گسترده توزیع شدند و برای عموم مردم خوانده شدند. مشهورترین نسخهٔ اعلامیهٔ استقلال،امضا شده ای است که اغلب به عنوان اعلامیهٔ استقلال در نظر گرفته می‌شود، و در دفتر ملی بایگانی آمریکا در واشینگتن دی‌سی به نمایش گذارده شده است. اگرچه عبارت‌بندی متن اعلامیه در چهارم ژوئیه به تصویب کنگره رسید، در تاریخ امضا شدنش اختلافاتی وجود دارد. اغلب مورخین اذعان دارند که اعلامیه تقریباً یک ماه پس از تصویبش، در ۲ اوت ۱۷۷۶ به امضای نمایندگان دومین کنگرهٔ قاره‌ای رسید و نه در ۴ ژوئیه و به آن شکلی که عموم مردم می‌پندارند.
آناتولی مالیخین (روسی: Анатолий Сергеевич Малухин؛ زادهٔ ۱۱ ژانویهٔ ۱۹۸۸) کشتی‌گیر آزاد و رزمی‌کار ترکیبی اهل روسیه است و از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است . وی در تاریخ ۱ مارچ ۲۰۲۴ پس از شکست دادن رینر دی ریدر به طور همزمان قهرمان سه کمربند سنگین وزن ، نیمه سنگین و میان وزن سازمان وان چمپیونشیپ شد .
چهره خورشید را در محفل آرد عود سوز زهره ناهید را در بزم خیناگر کند
از آرزوی مجلس تو بر زمین نهاد زانو به پیش زهره خیناگر آفتاب
خین شَمّهْ به شه دیده، مثال جوره رنگْ کنّهْ، گِل و سَنگِ سواده کوره