وثیقه
معنی کلمه وثیقه در فرهنگ معین

وثیقه

معنی کلمه وثیقه در فرهنگ معین

(وَ قَ ) [ ع . وثیقة ] (ص . ) ۱ - مؤنث وثیق . ۲ - عهدنامه ، گِرویی . ج . وثائق .

معنی کلمه وثیقه در فرهنگ عمید

۱. (حقوق ) مالی که متهم برای آزادی خود نزد دادگاه به رهن می گذارد.
۲. عهد، پیمان.
۳. مالی که در برابر دریافت وام نزد وام دهنده می گذارند.

معنی کلمه وثیقه در فرهنگ فارسی

محکم، استوار، عهدنامه وگروی گویند، اعتمادشده
۱ -(صفت ) مونث وثیق . ۲ - وثیقت جمع : وثائق .

معنی کلمه وثیقه در دانشنامه عمومی

وثیقه (فیلم). قربانی ( به انگلیسی: Collateral ) فیلم اکشن هیجان انگیز نئو نوآر آمریکایی ساخت سال ۲۰۰۴ به کارگردانی و تهیه کنندگی مایکل مان و بر اساس فیلمنامه ای از استوارت بیتی و بازی تام کروز و جیمی فاکس است. بازیگران فرعی شامل جیدا پینکت اسمیت، مارک روفالو، پیتر برگ، خاویر باردم و بروس مک گیل هستند. فیلم دربارهٔ مکس، راننده تاکسی لس آنجلسی و مشتری او وینسنت در طول یک شب است. مکس هنگامی که کرایه بالایی برای یک شب به او پیشنهاد می شود موافقت می کند اما خیلی زود متوجه می شود که توسط وینسنت که یک قاتل حرفه ای قراردادی است، به گروگان گرفته شده است.
ایده فیلم نخستین بار هنگامی که بیتی، فیلمنامه نویس فیلم، از فرودگاه سیدنی با تاکسی به خانه برمی گشت، به ذهن او متبادر شد. بیتی این ایده را با تهیه کننده فیلم، جولی ریچاردسون، در میان گذاشت، که او نیز این ایده را با فرانک دارابونت به اشتراک گذاشت. فیلمنامه نخست به اچ بی او پیشنهاد داده شد اما اچ بی او آن را رد کرد. سپس دریم ورکس فیلمنامه را خرید اما برای سه سال دست به ساخت آن نزد. پیش از پیوستن مایکل مان، کروز و فاکس به فیلم، میمی لدر، یانوش کامیسکی و فرناندو میرلس هر کدام به عنوان کارگردان در نظر گرفته شدند و راسل کرو و آدام سندلر نیز به ترتیب در حال مذاکره برای بازی در نقش وینسنت و مکس بودند. فیلمبرداری بیشتر در سراسر لس آنجلس انجام شد و اولین فیلم سینمایی بود که با دوربین با کیفیت بالا تامسون ویپر فیلمبرداری می شد. موسیقی توسط جیمز نیوتن هوارد، همراه با آهنگ های اضافی از آودیو اسلیو و پل اوکنفولد نوشته و ساخته شد.
قربانی در ۶ اوت ۲۰۰۴ در ایالات متحده به نمایش درآمد و فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلاری به دست آورد. وثیقه به ویژه برای بازی کروز و فاکس و کارگردانی مان و تدوین، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، هرچند که نیمه دوم فیلم و ضرب آهنگ آن بازخوردهای گوناگونی داشت. قربانی توسط هیئت ملی بازبینی به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۰۴ انتخاب شد. در هفتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار، فاکس نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. در حالی که تدوینگران فیلم جیم میلر و پل روبل نامزد بهترین تدوین شدند.
یک قاتل حرفه ای برای کشتن عده ای که قصد شکایت و گواهی علیه یک تبهکار در دادگاه را دارند، اجیر می شود، او قصد دارد کارش را در یک شب بدون ایجاد اثری از خود به پایان برساند، یک تاکسی ران را با دستمزد بالا در اختیار می گیرد…
وثیقه (مجموعه تلویزیونی). وثیقه ( انگلیسی: Borgen ) یک مجموعه تلویزیونی دانمارکی در ژانر درام سیاسی ساخته آدام پرایس است. از جمله بازیگران آن می توان به سیسه بابد کنوسن، بریگیته هیورت سورنسن، یولیه آونیته وانگ، پیتر میوگین و پیلو اسبک اشاره کرد.
این مجموعه تلویزیونی در سال ۲۰۱۰ موفق به دریافت جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی درام جایزه ایتالیا شد و در سال ۲۰۱۳ جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی اروپایی از جشنواره تلویزیونی مونت - کارلو را از آن خود کرد. جایزه پیبادی از جمله جوایز دیگری است که مجموعه تلویزیونی موفق به دریافت آن شده است.
معنی کلمه وثیقه در فرهنگ عمید

معنی کلمه وثیقه در دانشنامه آزاد فارسی

وَثیقه
(در لغت به معنای محکم کاری کردن و آنچه که به آن اعتماد شود) در عرف معمول، مالی منقول یا غیرمنقول که وام گیرنده به صورت رهن با حق استرداد نزد وام دهنده می گذارد، تا چنانچه در موعد مقرر وام را پس ندهد وام دهنده بتواند با فروش آن طلب خود را وصول کند. گاه وثیقه در مقابل گرفتن قرض و گاه جهت حُسن انجام تعهد است. در مقررات کیفری، گرفتن وثیقه یکی از اقسام قرارهای تأمین است که مراجع قضایی در مقابل آزادی متهم، به منظور دسترسی به وی و حضور به موقع او در موارد لزوم و جلوگیری از فرارش، صادر می کنند. وثیقه ای که در این موارد اخذ می شود وجه نقد، ضمانت نامۀ بانکی یا مال منقول و غیرمنقول است. وثیقه ممکن است از طرف متهم یا شخص ثالث سپرده شود. در صورتی که موضوع وثیقه وجه نقد باشد، اصطلاحاً به آن «وجه الضمان» گویند، و چنانچه غیرمنقول باشد، مراتب به ادارۀ ثبت اعلام می شود تا بازداشت مِلک در سند مالکیت و دفتر املاک قید و از نقل و انتقال بعدی آن تا رفع توقیف جلوگیری شود. هرگاه متهم در مواقع احضار از طرف مراجع قضایی، بدون عذر موجه حاضر نشود، وثیقه به نفع دولت ضبط می شود. نیز ← وجه الکفاله

معنی کلمه وثیقه در ویکی واژه

وثیقة
مؤنث وثی
عهدنامه، گِرویی.
وثائ

جملاتی از کاربرد کلمه وثیقه

اسماعیل عبدی (زادهٔ ۱۳۵۳) دبیر رسمی آموزش و پرورش اسلامشهر با مدرک کارشناسی ریاضی دارای ۲۱ سال سابقه تدریس است. عبدی عضو کانون صنفی معلمان تهران است و از آبان ۱۳۹۵ در زندان به‌سر می‌برد. او تا آبان ۱۴۰۲ در زندان کچویی کرج محبوس بود و پس از آن با وثیقه آزاد شد.
در دوران رکود بزرگ، یعنی از سال ۱۹۲۹ تا دههٔ ۱۹۳۰، برمر در بسیاری از بانک‌های شهرهای کوچک این منطقه سرمایه‌گذاری کرد و اغلب با سرمایهٔ خود مانع از ورشکستگی بانک‌های محلی می‌شد. تا اواسط دههٔ ۱۹۳۰، او در ۵۵ بانک در این منطقه سهام‌دار بود. برمر همچنین با ریسک‌پذیری بالا، تمام ارزش سهام بانک را خریده بود و راهی نداشت جز این‌که برادرش آدولف که سهام متعلق به خود و همسرش در شرکت آب‌جوسازی اشمیت را (ماری اشمیت برمر، دختر یاکوب اشمیت بنیان‌گذار آب‌جوسازی) به‌عنوان وثیقه قرار داده بود، او را نجات دهد. برمر، به‌همراه برادرش آدولف، شرکت آب‌جوسازی یاکوب اشمیت را اداره می‌کرد.
ز حق سریست در اشیاء وثیقه که معروفست بر سرالحقیقه
در واقع به عبارتی دیگر آزادی فرد و شخص بازداشتی با داشتن تأمین قرار وثیقه.
در خلال تورم منفی شدید، هدفگذاری نرخ بهره ممکن است بی تأثیر باشد. زیرا حتی با نرخ بهره کوتاه مدت صفر هم ممکن است نرخ بهره واقعی بالا باشد. پس، بانک مرکزی باید به‌طور مستقیم مقدار پول را هدفگذاری کند (آزاد سازی مقداری) و شاید روش‌های فوق‌العاده‌ای را برای افزایش عرضه پول در بازار در پیش گیرد. برای مثال خرید دارایی‌های مالی که در حالت معمول برای ذخایر بانک استفاده‌ای ندارد. (مانند اوراق بهادار تضمین شده با وثیقه).