تطبیق

معنی کلمه تطبیق در لغت نامه دهخدا

تطبیق. [ ت َ ] ( ع مص ) درگرفتن تمامه چیزی را وشامل گشتن. || پوشیدن ابر هوا را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || روی زمین فراگرفتن باران. ( تاج المصادر بیهقی ). فروگرفتن آب زمین را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( ازاقرب الموارد ). همه جا رسانیدن ابر باران را و همه ٔزمین فروگرفتن آب باران. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || هر دو دست در میان ران نهادن در رکوع. ( تاج المصادر بیهقی ). دست میان دو ران نهادن در رکوع. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || بر بندگاه آمدن شمشیر یاجدا کردن عضو. ( تاج المصادر بیهقی ). رسیدن شمشیر برپیوند وقت زدن و جدا کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ): یصمم احیاناً و حیناً یطبق ، و قولهم للرجل اذا اصاف الحجة انه یطبق المفصل. ( اقرب الموارد ). || هر دو دست معاً برداشتن و نهادن اسب در دویدن. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). تقریب. ( از اقرب الموارد ). || سم بر سم نهادن در رفتن و دویدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || برابر کردن و موافق نمودن. ( منتهی الارب ). مطابقه و مقابله و موافقت و برابر کردن دو چیز با هم. ( ناظم الاطباء ). موافق گردانیدن چیزی با چیزی و با لفظ دادن مستعمل. ( آنندراج ). || طباق. مطابقه. ( تعریفات جرجانی ) ( کشاف اصطلاحات الفنون ). رجوع به طباق شود. || ایراد دلیل بر وجه مدعی. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).

معنی کلمه تطبیق در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) برابر ساختن دو چیز با یکدیگر.

معنی کلمه تطبیق در فرهنگ عمید

با هم مطابق کردن، دو چیز را با یکدیگر برابر کردن، برابر ساختن.

معنی کلمه تطبیق در فرهنگ فارسی

باهم مطابق کردن، برابرکردن دوچیزرابایکدیگر
۱ - ( مصدر ) برابر کردن دو چیز با هم با هم مطابق ساختن . ۲ -( اسم ) برابری . جمع : تطبیقات .

معنی کلمه تطبیق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به نهادن یکی از دو دست بر دیگری و قرار دادن آن دو بین زانوها که در رکوع مکروه است و همسان کردن دو چیز با یکدیگر تطبیق گفته می شود.
از مفهوم نخست در باب صلات به مناسبت سخن رفته است.
← تطبیق در حال رکوع
از مفهوم دوم در باب طهارت بحث شده است.
تطبیق دهان میت (روی هم قرار دادن لبها) مستحب است. محل تطبیق دو لب و نیز دو پلک جزء باطن به شمار می‏رود که شستن آن در وضو و غسل لازم نیست
← اشتباه در تطبیق
۱. ↑ الحدائق الناضرة ج۸، ص۲۷۲.
...

معنی کلمه تطبیق در ویکی واژه

برابر ساختن دو چیز با یکدیگر.

جملاتی از کاربرد کلمه تطبیق

توجه داشته باشید که ممکن است جزئیات مربوط به سایت آنتن به تخریب برنامه‌های طراحان برسد، به طوری که زاویه یابی و تطبیق ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرند.
ناخن برهان طغرل چون به دور زلف او خار تطبیق از کف پای تسلسل می‌کشد؟!
ممکن است کسی بپرسد "چگونه میل انسان‌ها به آزادی باید با معادله قدرت تطبیق داده می‌شود؟" پاسخ آن توسط اندیشمندان مختلف خطایی را برای درک دیدگاه آنها در مورد آزادی و همچنین یک دسته از مفاهیم متقاطع مانند اقتدار، برابری و عدالت ارائه می‌دهد.
برخی از خاورشناسان با مطالعات تطبیقی به بررسی گزارش‌های قرآنی، حدیثی، تفسیری و احکام و مسائل فقهی پرداخته و با توجه به شباهت‌ها، به ویژه شباهت گزارش‌های سنت اسلامی با روایات آگادایی، معتقد هستند این روایات به‌طور کامل یا بخشی از آن‌ها از آگادا اقتباس شده‌است. از جمله مشهورترین این خاورشناسان، آبراهام گایگر، گلدزیهر، نولدکه، آلفونس مینگانا، دیوید سموئیل مارگلیوث و چارلز کالتر توری هستند.
تئوری تجزیه و تحلیل تطبیقی کندل در موضوع آموزش و پرورش به پژوهشگرانی با دانستن بیش از دو زبان خارجی برای کار و نیز آشنایی با علوم سیاسی، انسان‌شناسی، اقتصاد، جامعه‌شناسی و جغرافیا داشت. محققی که بر روی سیستم آموزش و پرورش به تنهایی و بدون پژوهش‌های عمیق‌تر در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مطالعه می‌کند، قادر به دستیابی نتایج معناداری نخواهد شد. حتی اگر مطالعه اش بر روی سیستم آموزش و پرورش کشور خودش باشد. کندل یکی از تطبیق گران برجسته اوایل قرن ۲۰ بود که مفهوم مطالعه بر روی آموزش و پرورش یک ملت را با توجه به درک کلی از ساختار جامعه گسترش داد.
دراکولیچ در ۴ ژوئیه ۱۹۴۹ در رییکا کرواسی به دنیا آمد. در دانشگاه زاگرب در رشته ادبیات تطبیقی و جامعه‌شناسی تحصیل کرد. از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ با دوهفته نامه استارت و هفته نامه باناس هر دو چاپ زاگرب همکاری کرد. در اوایل دهه ۹۰ کرواسی را به دلیل مسائل سیاسی ترک کرد و رهسپار سوئد شد. آثار و مقالات او در بسیاری از نشریات اروپایی و بین‌المللی مانند لا استامپا، فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، نیشن، یوروزین چاپ شده‌است. وی در استکهلم و زاگرب زندگی می‌کند.
خدیو خطه ی امکان شهنشه کونین که با فلک نتوان کرد، درگهش تطبیق
برخلاف نویسندگان حامی سازش سیاسی و روی‌کردهای مقطعی، هاینزه ادعا می‌کند که معیار کاربرد جهانی یکنواخت نورم‌ها و معیارهای لزوماً در هر مفهوم حقوق بشر تسجیل یافته‌است. او همچنین هشدار می‌دهد، از آنجاییکه حقوق بشر طوری ترتیب داده شده‌است تا بگونه جهانی در تمامی کشورها، بدون درنظر داشتن سیستم سیاسی تطبیق گردد، اما این قوانین بنا به تعریف هرگز الزامات و نیازمندی‌های یک دولت دموکراتیک را به‌صورت کامل برآورده نمی‌کند.
آرامش دوستدار (۲ خرداد ۱۳۱۰ – ۵ آبان ۱۴۰۰) فیلسوف و روشنفکر ایرانی بود. او در سال ۱۳۱۰ در تهران و در خانواده‌ای بهائی زاده شد؛ ولی بعدها دین‌ناباور شد. دوستدار در سال ۱۳۵۰، مدرک دکترای خود در فلسفه و روان‌شناسی و دین‌شناسی تطبیقی را از دانشگاه بن آلمان دریافت کرد. شهرت وی به دلیل دیدگاه‌های انتقادی او دربارهٔ دین و فرهنگ دینی در جامعهٔ ایران است.
هدف برنامه موتورهای تطبیق پذیر چند منظوره ارتقاء جنگنده اف ۳۵ پس از سال ۲۰۲۰ به این موتورها است که باعث کاهش ۲۵ درصدی مصرف سوخت، افزایش ۵ درصدی قدرت نظامی، افزایش ۱۰ درصد نیروی رانش و در نهایت افزایش ۳۰ درصدی برد جنگنده می‌شود.
عالم عیشت که تا تطبیق شرع آید قدیم آسمان او بهشت و زهره او حور باد
فراتر از ظاهر فیزیکی، افراد ویژگی‌های مطلوبی را که در شریک زندگی خود به دنبال آن هستند، مانند اعتماد، صمیمیت و وفاداری گزارش می‌کنند. با این حال، این ایده‌آل‌های عاشقانه لزوماً پیش‌بینی‌کننده خوبی برای جذابیت واقعی یا موفقیت رابطه نیستند. تحقیقات شواهد کمی برای موفقیت تطبیق شرکای بالقوه بر اساس ویژگی‌های شخصیتی پیدا کرده‌است، که نشان می‌دهد شیمی عاشقانه بیش از سازگاری ویژگی‌ها را شامل می‌شود. در عوض، به نظر می‌رسد تعاملات مثبت مکرر بین افراد و متقابل بودن علاقه عاشقانه، مؤلفه‌های کلیدی در جذب و شکل‌گیری رابطه باشد. دوست داشتن متقابل زمانی بیشترین معنا را دارد که توسط شخصی نشان داده شود که در مورد اینکه به چه کسی علاقه نشان می‌دهد، گزینش می‌کند.
مطابق نظر دکتر عبدالمنعم النمر، علمای اسلام تا یک قرن اخیر در مورد ذوالقرنین دچار سردرگمی بودند و هیچ‌کدام با قاطعیت و با استدلال قوی این نام را با شخصیت‌های معروف تاریخی تطبیق نداده‌اند تا اینکه ابوکلام آزاد مفسر هندی قران کریم این راز را کشف کرد.