بیضه

معنی کلمه بیضه در لغت نامه دهخدا

( بیضة ) بیضة. [ ب َ ض َ ] ( ع اِ ) تخم مرغ. ج ، بیض ، بیوض ، بیضات. ( منتهی الارب ). یکی بیض. تخم پرنده و جز آن. ( از اقرب الموارد ). تخم مرغ. خاگ. مرغانه. چوزی. تخم ( از مرغ و مرد ). ( یادداشت مؤلف ).
- بیضةالدیک ؛ تخم خروس ، گویند بمعنی بیضةالعقر است چه تازیان را گمان این بود که خروس سالی یک مرتبه تخم میکند. و آن مثل گردید برای بخیلی که یک مرتبه احسان کند و دیگر تکرار ننماید و بشاربن برد در بیت زیر به همین مضمون اشاره کرده است :
قد زرتنی زورة فی الدهر واحدة
ثنی و لاتجعلیها بیضةالدیک.
رجوع به امثال میدانی ج 1 ص 96، ترکیب بیضةالعقر و ماده عقر در تاج العروس شود.
- بیضةالعقر ؛ این مثل را در هرچه که نادر بود و عطیه وتحفه ای که یک بار اتفاق افتد از جایی که امید نداشته باشد و مانند آن استعمال کنند. ( از منتهی الارب ). ضرب المثلی است برای آنکه یک بار کار نیکی کند و دیگر آن را تکرار ننماید. ( از لسان العرب ).
- || بیضه ای که بدان دوشیزه را بیازمایند وقت دوشیزگی بردن. ( منتهی الارب ) ( از لسان العرب ). رجوع به عقر شود.
- || اول تخم ماکیان یاتخم پسین آن یا تخم خروس که در سال یک بار نهد. ( منتهی الارب ). یگانه تخمی که خروس گذارد. ( از لسان العرب ). رجوع به عقر شود.
- || آخرین اولاد. ( از اقرب الموارد ).
|| خایه. خصیة. ( منتهی الارب )( از اقرب الموارد ).
- بیضةالخصیة ؛ ( لسان العرب ) خایه مرد. گند. جند. تثنیه آن بیضتین. ( یادداشت مؤلف ).
- بیضةالجنین ؛ اصل او.( از لسان العرب ).
- بیضةالبلد ( از کنایات و اضدادست ) ؛ گاه برای مدح و گاه برای ذم بکار رود: هو بیضةالبلد؛ یگانه و مهتر شهر که به او روی آورند و نظر او خواهند و در شرف یگانه است : هوبیضةالبلد؛ یعنی تنها و مطرود و بی یار و یاور است.( از لسان العرب ). مهتر شهر که مردم بر وی گرد آیند و سخن او پذیرند و این مدح باشد ( از اضداد است ). ( ازمنتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). یگانه شهری. ( یادداشت مؤلف ). عاجز و منفرد و نامور فتکون مدحاً و ذماً. ( مهذب الاسماء ).
- || شخصی گمنام که نسبت او دانسته نباشد، و منه المثل : اذل من بیضةالبلد. ( از اقرب الموارد )؛ یعنی بمنزله تخمی است که شترمرغ دل از خیر و نفع آن کنده و آن را در بیابان رهانموده است. ( از لسان العرب ).
- || تخم شترمرغ و منه المثل : اذل من بیضةالبلد ( خوارتر از تخم شترمرغ )، چه شترمرغ تخم خویش را ترک کند و بدان بازگشت نکند و این ذم باشد.و نیز گویند اعز من بیضةالبلد؛ نیازی تر از تخم شترمرغ یعنی دیر بدست افتد و از اضداد است. ( منتهی الارب )( از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه بیضه در فرهنگ معین

(بَ یا بِ ض ِ یا ضَ ) [ ع . بیضة ] (اِ. ) ۱ - تخم مرغ . ۲ - خایه ، خصیه . ۳ - کلاهخود. ، ~در کلاه داشتن کنایه از: رسوا شدن ، مفتضح شدن .

معنی کلمه بیضه در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) هریک از دو غدۀ ترشح کنندۀ هورمون های جنسی مهره داران که در یک کیسه قرار دارند و اسپرماتوزوئید می سازند، خایه.
۲. (زیست شناسی ) تخم، تخم مرغ.
۳. [مجاز] میانۀ هرچیز، مرکز: بیضهٴ اسلام.
* بیضه نهادن (برآوردن ): (مصدر لازم ) [قدیمی] تخم گذاشتن.

معنی کلمه بیضه در فرهنگ فارسی

خایه، تخم، تخم مرغ، به معنی ساحت قوم ومیانه هرچیز
۱ - تخم مرغ . ۲ - خایه خصیه . ۳ - کلاهخود.
ماخوذ از بیضه تازی بمعنی خاگ و خای. حیوانات ٠

معنی کلمه بیضه در دانشنامه آزاد فارسی

بِیْضِه (testis)
اندام تولیدکنندۀ اسپرم در جانوران نر و هرمافرودیت. در مهره داران، یکی از جفت ساختارهای تخم مرغی شکلی است که معمولاً داخلی اند، اما در پستانداران، جز فیل ها و پستانداران دریازی بیضه های جفتی طی تکوین از حفرۀ عمومی بدن خارج می شوند و داخل کیسۀ بیضه ای در خارج از شکم آویزان می شوند. بیضه ها هورمون جنسی نر یا آندروژن نیز ترشح می کنند.

معنی کلمه بیضه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تخم حیوانات را بیضه گویند و به مناسبت به قسمت زیرین دستگاه تناسلی نر، که از دو جزء همسان تشکیل شده است، بیضه نامیده می شود. از این عنوان به مناسبت در بابهای طهارت، صلات، نکاح، اطعمه و اشربه، قصاص و دیات، سخن رفته است.
قسمت زیرین دستگاه تناسلی نر، که از دو جزء همسان تشکیل شده است، بیضه نامیده می شود؛ ازاین رو، به صورت تثنیه یعنی «بیضتین»، «خصیتین» و «انثیین» نیز استعمال شده است.
جزء عورت بودن بیضه
بیضۀ انسان جزو عورت و پوشاندن آن از بینندۀ محترم - جز همسر- واجب است.
حرمت اکل بیضه حیوان
از محرّمات حیوان ذبح شده، بیضۀ آن است.
قصاص آسیب رساننده به بیضه
...
[ویکی شیعه] بَیضَه، از منزل گاه های قدیم مسیر کوفه و مکه است که در سرزمین قبیله بنی یربوع بن حنظله، در فاصله واقصه و عذیب هجانات واقع شده است. اهمیت این مکان نزد شیعیان به سبب توقف امام حسین (ع) و ایراد خطبه به یاران خود و سپاه حر بن یزید در آن است.
امام حسین(ع) در واقعه کربلا پس از منزلگاه ذو حسم راهی بیضه شد و در آنجا برای یاران خود و سپاه حر بن یزید سخنرانی کرد. سپس راه عذیب را در پیش گرفت. ابن اعثم و خوارزمی مضمون این سخنرانی را در قالب نامه ای آورده اند که امام از منزلگاه عذیب الهجانات به اشراف کوفه نوشته است.
[ویکی شیعه] بیضه (منزلگاه). بَیضَه، از منزل گاه های قدیم مسیر کوفه و مکه است که در سرزمین قبیله بنی یربوع بن حنظله، در فاصله واقصه و عذیب هجانات واقع شده است. اهمیت این مکان نزد شیعیان به سبب توقف امام حسین (ع) و ایراد خطبه به یاران خود و سپاه حر بن یزید در آن است.
امام حسین(ع) در واقعه کربلا پس از منزلگاه ذو حسم راهی بیضه شد و در آنجا برای یاران خود و سپاه حر بن یزید سخنرانی کرد. سپس راه عذیب را در پیش گرفت. ابن اعثم و خوارزمی مضمون این سخنرانی را در قالب نامه ای آورده اند که امام از منزلگاه عذیب الهجانات به اشراف کوفه نوشته است.
حضرت پس از حمد و ثنای خدای فرمود:

معنی کلمه بیضه در ویکی واژه

بیضة
تخم مرغ.
خایه، خصیه.
کلاهخود. ؛ ~در کلاه داشتن کنایه از: رسوا شدن، مفتضح شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه بیضه

در حین انزال، عضله صاف در دیواره‌های مجرای وابران دارای حرکت مشابه حرکات لوله گوارش است و اسپرم را از بیضه به پیشاب‌راه یا مجرای ادرار می‌کشاند.
انواع گوناگون خودارضایی متقابل می‌تواند شامل هندجاب (تحریک دستی آلت مردی یا کیسه بیضه یک مرد) انگشت کردن (تحریک دستی مهبل، کلیتوریس یا دیگر بخش‌های فرج یک زن) باشد. تحریک اندام‌های جنسی توسط پا و تحریک مقعد نیز ممکن است انجام شوند. مانند تن‌مالی، خودارضایی متقابل نیز ممکن است به منظور پیشگیری از بارداری یا حفظ باکرگی انجام شود. خودارضایی متقابل آمیزش جنسی امن به حساب می‌آید و تا اندازه زیادی خطر مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی را کاهش می‌دهد اما این درصورتی است که مایعات بدن منتقل نشوند.
اگر دستگاه تناسلی بیمار شود، مثل سرطان، گاهی وقت‌ها قسمت‌های بیمار با جراحی برداشته می‌شوند. زنان ممکن است زیر واژینکتومی یا ولوکتومی (به ترتیب به واژن و فرج)، درحالی‌که مردان ممکن است زیر پنکتومی یا ارکیکتومی (به ترتیب برداشتن آلت تناسلی و بیضه‌ها) قرار گیرند. جراحی ترمیمی ممکن است برای برگشت دادن آنچه از نابود شده‌است انجام شود، بیشتربا راه‌هایی شبیه به روش‌هایی که در جراحی تغییر جنسیت استفاده می‌گردد.
از نخستم تن ز درد عشق غم فرسوده بود غنچه سانم دل درون بیضه خون آلوده بود
همچو برق در هوا در بیضها جسته حسام همچو باد اندر شمر در عیبها رفته سنان
بهترین زمان برای ارکیدکتومی در ترنس‌های زن ۳ تا ۴ ماه پیش از عمل اصلی است. فاصله زیاد بین ارکیدکتومی و جراحی اصلی باعث تحلیل رفتن پوست بیضه و از دست دادن آن می‌شود این مورد به خصوص برای افرادی که مایل به جراحی پوستی هستند زیان‌آور است.
تکنولوژی اسکن کامل بدن اجازه می‌دهد تا افرادی که تصاویر اسکن شده را کنترل می‌کنند سطح پوست زیر لباس اشخاص و پروتزهای مصنوعی از جمله پروتزهای سینه و پروتز های بیضه‌ را مشاهده کنند، که این موضوع برای اکثر افراد شرم‌آور است. اسکنرها همچنین می‌توانند سایر تجهیزات پزشکی که معمولاً پنهان شده‌اند، مانند کیسه‌های کولواستومی و کاتتر تشخیص دهند. این امر به‌طور بالقوه منجر به آزار و اذیت دوجنسیتی‌ها، که نگرانی‌های حریم شخصی بیشتری دارند، می‌شود.
شوخی طاووس این‌گلشن برون بیضه نیست آسمان برمی‌کشد عمریست نیرنگش ز دل
بزرگوار جهان ، شمس دین ، بزرگ کریم تویی ، که هست به تو بیضهٔ هدی محروس
نسرین به چه ماند به یکی بیضه ی الماس جان بیضهٔ الماس‌ پر از عود قمارست
همتای آن در مردان اعصاب کیسه بیضه خلفی می‌باشد.
بر اساس آمارهای موجود، ۳۵٪ موارد ناباروری زوجین مربوط به مردان است. یک مرد سالم، در هر نوبت انزال، ۱۲۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون اسپرم خارج می‌کند و در طول زندگی خویش حدود ۴۰۰ میلیارد اسپرم تولید می‌کند. شایع‌ترین علت ناباروری مردان، عدم توانایی آنان در تولید تعداد کافی اسپرم‌های سالم است که مهم‌ترین بیماریِ عامل آن واریکوسل است. همچنین مردان ممکن است در رساندن اسپرم به واژن زن مشکل داشته‌باشند. این مشکل مربوط به دستگاه تناسلی مردان است. در این موارد، ممکن است اختلال مربوط به آلت تناسلی و بیضه‌ها باشد (عدم تخلیهٔ اسپرم). در بعضی از مردان، نوعی ناهنجاری وجود دارد که در آن، بیضه‌ها در جای مناسب خود قرار نمی‌گیرد. همچنین، ممکن است بیماری‌هایی سبب آسیب رساندن به دستگاه تولید اسپرم در مردان شوند.
مرغ سخنم از هوس باغ ثنایت در بیضه پر و بال گشاید طیران را
ز هفت اطلس چرخ زنگار کار برآورده این بیضه زرنگار
طایر میمون عشق جو که در آرد بیضه جان را بزیر بال حقیقت
در بیضه حرف طوطی ما نقل بزمهاست در مهد، چون مسیح سخن می کنیم ما
در روزهای اول بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ مرا شکنجه و زیر مشت و لگد گرفتند که تا ۷۲ ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم و آنقدر زده بودند که حتی از تاب درد خوابیدن هم برایم زجز آور بود و امروز پس از گذشت تقریبا دوماه از آن روز سخت در دنده‌های شکسته‌ام، کلیه‌ها، گوش چپم و بیضه‌هایم احساس درد می‌کنم. جالب اینکه شکنجه‌گران خود را سرباز گمنام امام زمان می‌نامیدند اما به بنده و خانم قلیان انواع اقسام فحش‌های رکیک جنسی می‌دادند و ایشان راهم کتک می‌زدند.
طمع کرده در بیضه ی ماکیان مرا نیک باشد شما را زیان
۳- درمان التهاب حاد بیضه و اپیدیدیم به دنبال مقاربت جنسی، بالغین: ابتدا ۲ گرم (یک آمپول) به صورت عضلانی و در دوز واحد و سپس ادامه درمان خوراکی با تتراسیکلین و اریترومایسین
در سال ۱۹۶۳، محققان دانشگاه واشینگتن به بیضه ۲۳۲ زندانی تابش کردند تا تأثیر تشعشع بر عملکرد بیضه را تعیین کنند. زمانی که این زندانیان بعداً زندان را ترک کردند و صاحب فرزند شدند، حداقل چهار نفر از آنها فرزندانی با نقص مادرزادی داشتند. تعداد دقیق آن ناشناخته است زیرا محققان هرگز وضعیت افراد را پیگیری نکردند.