تاریک

معنی کلمه تاریک در لغت نامه دهخدا

تاریک. ( ص ) اکثر استعمال آن بمعنی تیره است مثلاً هرچه تاریک باشد آنرا تیره توان گفت بخلاف آنچه تیره بودهمه آنرا تاریک نمی توان گفت چنانکه تاریک رو بمعنی روسیاه. ( آنندراج ). در استعمال ، این لفظ خاص است و لفظ تیره عام ، چرا که هر چیز که تاریک باشد آنرا تیره می توان گفت و آنچه تیره باشد آنرا تاریک نمی توان گفت. ( از چراغ هدایت از غیاث اللغات ). محمد معین در حاشیه برهان قاطع آرد: از تار + َیک ( نسبت )، پهلوی تاریک از تار، در اوستا تاثرا ( بارتولمه 650 ) ( نیبرگ 223 ) ( اساس اشتقاق فارسی 370 )، سنگسری توریک ، سرخه ای تاریک ، شهمیرزادی تاریک ( کتاب 2 ص 195 )، اشکاشمی تاریکان ( پیش از طلوع فجر ) ( گریرسن 98 )، گیلکی تاریک ؛ تیره ، تار، ظلمانی ،کدر - انتهی. ضد روشن. تار و تیره و جائی که روشن نباشد. ( از فرهنگ نظام ). تار. تاران. تارون. تاره. تاری. تارین. ( فرهنگ جهانگیری ) ( فرهنگ رشیدی ). مقابل روشن. سیاه. ظلماء. مظلم. عکامس. هائع. غبس. مردن. دلهم. دخیاء. دجوجی. دجداجه. داجیه. دجی. دحمس. دحمسه.دامج. ادموس. دامس : دحامس ؛ شبهای تاریک. مغلندف ؛ سخت تاریک. مغلظف ؛ سخت تاریک. مغدرة؛ شب تاریک. بحر دجداج ؛ دریای سیاه و تاریک. ( منتهی الارب ) :
آبکندی دور وبس تاریک جای
لغزلغزان چون در او بنهند پای.رودکی.سیاوش ز گاه اندر آمد چو دیو
برآورد بر چرخ گردان غریو.فردوسی.بتن جامه ٔخسروی کرد چاک
بسر بر پراکند تاریک خاک.فردوسی.چو نیمی ز تیره شب اندرگذشت
طلایه بدیدش بتاریک دشت.فردوسی.چنین گفت بیژن ز تاریک چاه
که چون بود بر پهلوان رنج راه.فردوسی.بدان برترین نام یزدان پاک
برخشنده خورشید و تاریک خاک.فردوسی.بسر بر یکی ابر تاریک بود
بکیوان تو گفتی که نزدیک بود.فردوسی.ببارید از آن ابر تاریک برف
زمین شدپر از برف و بادی شگرف.فردوسی.ازو بازگشتم که بیگاه بود
که شب سخت و تاریک و بیماه بود.فردوسی.وز آن پس که پرسید فرخنده شاه
از آن ژرف دریا و تاریک چاه.فردوسی.چو مژگان بمالید و دیده بشست
در غار تاریک چندی بجست.فردوسی ( شاهنامه چ بروخیم ج 2 ص 353 ).

معنی کلمه تاریک در فرهنگ معین

[ په . ] (ص . ) ۱ - تیره ، تار. ۲ - سیاه .

معنی کلمه تاریک در فرهنگ عمید

۱. [مقابلِ روشن] تیره وتار.
۲. [مجاز] پیچیده، درهم، مبهم، مشکل.
۳. سیاه.
۴. [قدیمی، مجاز] بد.
۵. [قدیمی، مجاز] افسرده، اندوهگین، خشمگین.
۶. [قدیمی، مجاز] گمراه و پلید.

معنی کلمه تاریک در فرهنگ فارسی

تاری، تاران، تارین، تیره وتار، تیرگی، ظلمت
( صفت ) ۱- تیره تار مظلم ظلمانی مقابل روشن . ۲- سیاه . ۳- نا خردمند. ۴-گمراه.۵- عاری از صفا پلید. ۶- بد کار سیاهکار . ۷- پیچیده مبهم مشکل.
حجله پوشیدن و آراستن حجله را به اریکه .

معنی کلمه تاریک در ویکی واژه

تیره، تار، سیاه.

جملاتی از کاربرد کلمه تاریک

شب تاریک و راه پیچ پیچ و بی یقین راهی دلیل کاروان را مشکل اندر مشکل افتاد است
در برخی خیابان‌های مرکزی تهران محدودیت‌های ترافیکی ایجاد شده بود و از ورود موتورسواران به بسیاری محدوه‌ها ممانعت می‌شد. مأموران شهرداری نیز سطل‌های زباله پلاستیکی را از ابتدای صبح از خیابان‌های پرتردد جمع کرده و در بسیاری از موارد زباله‌ها روی زمین ریخته شده بود، با این حال در مناطقی مانند خیابان رودکی، ونک و امیرآباد برخی سطل‌های زباله توسط شهروندان به آتش کشیده شده بود. چراغ‌های بسیاری از خیابان‌ها هم از آغاز شب خاموش شده بود و صدای انفجار توأم با فضای تاریک تداعی‌گر حس اضطراب بود.
شپشی خواب و آرام از تو می گیرد، و جستن موشی تو را از جا می جهاند لحظه ای گرسنگی از پایت درآورد دو درم غذای زیادتی باد گندیده از حلقومت بیرون می فرستد و به اندک حرکت زمین، چون سپند از جا می جهی بسا باشد در شب تاریک از سایه خود می ترسی و غیر اینها از آنچه من و تو می دانیم دیگر تو را با کبر چه افتاده است؟
شما را بزرگیست نزدیک من چو روشن شود رای تاریک من
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به سرزمین موعود، سرزمین تاریک، بزرگ‌شده توسط گرگ‌ها اشاره کرد.
آواتار با فروش ۲٬۹۲۳٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار توانست پس از گذشتن از مرز یک میلیارد فیلم‌های شوالیه تاریکی، دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده، ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه و تایتانیک را پشت سر بگذارد و پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما شود. آواتار، آواتار: راه آب، تایتانیک، جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت و انتقام‌جویان: پایان بازی تنها فیلم‌هایی هستند که فروشی بیش از ۲ میلیارد دلار داشته‌اند.
«قُلْ مَنْ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» گوی کیست خداوند هفت آسمان و هفت زمین، «قُلِ اللَّهُ» هم تو گوی اللَّه تعالی است، «قُلْ أَ فَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ» بگو شما پس فرود ازو خدایان گرفتید، «لا یَمْلِکُونَ لِأَنْفُسِهِمْ» که نتوانند و ندارند تنهای خویش را، «نَفْعاً وَ لا ضَرًّا» نه سودی و نه گزندی، «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمی‌ وَ الْبَصِیرُ» بگو یکسان بود نابینا و بینا، «أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُماتُ وَ النُّورُ» یا هرگز یکسان بود تاریکی و روشنایی، «أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکاءَ» یا خدای را انباز خواندند و نهادند، «خَلَقُوا کَخَلْقِهِ» که چنانک اللَّه تعالی آفرید ایشان آفریدند، «فَتَشابَهَ الْخَلْقُ عَلَیْهِمْ» تا آفرینش اللَّه و آفرینش انبازان وی بهم مانست، «قُلِ اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‌ءٍ» بگوی اللَّه تعالی است آفریدگار هر چیزی از آفریده، «وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ (۱۶)» و اوست آن یکتای باز شکننده هر کام.
این نگارهٔ شگفت‌انگیز از اقلیدس انقلابی برای ستاره‌شناسی است. تصویر ۱۰۰۰ کهکشان عضو خوشه پرسئوس و بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ کهکشان دیگر را در پس‌زمینه نشان می‌دهد که هر کدام شامل صدها میلیارد ستاره است. بسیاری از این کهکشان‌های کم نور پیش از این دیده نشده بودند. برخی از آنها به اندازه‌ای دور هستند که نور آنها ۱۰ میلیارد سال طول کشیده تا به اینجا برسد. کیهان‌شناسان با نقشه‌برداری از توزیع و شکل این کهکشان‌ها می‌توانند دانسته‌های بیشتری در مورد چگونگی شکل‌دادن ماده تاریک به کیهان که امروزه می‌بینیم، پیدا کنند. این
تاریک شد است بی تو بر من عالم در تاریکی دیده چه پوشیده چه باز
بهترین زمان مصرف قهوه ۲ تا ۱۰ روز بعد از روست است. بعد از آن کیفیت قهوهٔ روست‌شده به سرعت پایین می‌آید. به همین دلیل باید قهوهٔ تازه‌روست‌شده را هر هفته سفارش دهید و به اندازه نیاز و مصرف‌تان تهیه کنید. قهوه باید در محیطی تاریک، خنک و خشک نگهداری شود. یخچال و فریزر ابداً محل مناسبی برای نگه‌داری قهوه نیست؛ مگر این‌که دمای محیط کافه بالای ۲۷ درجه سانتی‌گراد باشد.
بباریکی پای موران، ولیکن بتنگی و تاریکی دیده ذر
شمع جان‌افروز خواهد کلبهٔ تاریک ما عشق عالم‌سوز خواهد حسن عالمگیر دوست
به رسمیت شناختن قانونی اتحاد مدنی در کاستاریکا از سال ۲۰۰۶ به‌طور دوره ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این بحث در ماه مه سال ۲۰۰۹ دوباره آغاز شد و به دلیل نفوذ شدید کلیسای کاتولیک در این کشور جنجال‌های قابل توجهی ایجاد کرد.
بعد ازین تاریکی شبها بخود خوش کن کلیم شکوه کم کن در چراغ اختران روغن نماند
مرو بپیرو دیوان، که راه تاریکست بیا، که عشق خدا خاتم سلیمانست
دوم آنکه، با دیدن نور در تاریکی، کشتی‌ها، در تاریکی شبانگاه و هوای ابری راه و جهت خود را بیابند.
سر به سر تاریک و طولانی چرا بود اینقدر راه ظلمات از برون آن طره پر پیچ و تاب
آزبورن طی زندگی حرفه‌ای‌اش همواره با شایعه‌های مختلف به عنوان روان‌پریش و شیطان‌پرست معرفی شده‌است. او تأثیر زیادی بر موسیقی هوی متال داشته‌است. از آزی آزبورن در جایگاه خوانندهٔ بلک سبث با عنوان شاهزادهٔ هوی متال (شاهزاده تاریکی) یاد می‌شود. آزی در سال ۱۹۹۳ و برای آهنگ «من نمی‌خواهم دنیا را تغییر بدهم» برندهٔ جایزهٔ گرمی «بهترین اجرای متال» شد.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به آن‌سوی تاریکی، مارکو پولو، شبح، مردان خشن و همینی‌ام که هستم اشاره نمود.
این نقاشی شماری از مؤلفه‌های آشنای آثار فرمیر را داراست؛ لباس زرد بر تن دختر به عنوان موضوع اصلی، نوری که از پنجرهٔ سمت چپ بر فضا می‌تابد و نقشه‌ای که بر دیوار آویخته، همگی کمابیش در برخی آثار دیگر فرمیر نیز به چشم می‌خورند، گرچه شیوهٔ به تصویر کشیدن مردِ پشت میز اندک تمایزهایی با آنها ایجاد کرده‌است. مورخان هنر یک نقاشی از خرارد فن هونهورست را الهام‌بخش این ترکیب‌بندی متفاوت از فرمیر می‌دانند؛ همچنین بر این باورند که او برای ایجاد پرسپکتیو از تکنیک دوربین تاریکخانه‌ای بهره گرفته‌است.