بنان. [ ب َ ] ( ع اِ ) سر انگشت. انگشت. بنانه یکی آن. ج ، بنانات. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). سرهای انگشت و این جمع بنانةاست. ( از بحر الجواهر ) ( از کشف ) ( از غیاث اللغات ) ( آنندراج ). بمعنی مفرد نیز آمده. ( آنندراج ). سر انگشت. ( ترجمان القرآن ). اصبع. جمع بنانه و آن سر انگشت است یا اطراف آن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : این علم را قرارگه و گشتن اندر بنان حجت مأذون است.ناصرخسرو.بحر لؤلو بی خطر با طبع او از بهر آنک چون بنان او بقیمت لؤلؤ شهوار نیست.ناصرخسرو.ز یزدان دان نه از ارکان که کوته دیدگی باشد که خطی کز خرد خیزد تو آن را از بنان بینی.سنائی.هرگز روا نداشت که بداصل و سفله را در عهد او سنان وقلم در بنان بود.انوری.نه چرخ ز قلزم کف شاه مستسقی ده بنان ببینم.خاقانی.گوشه و خوشه بساخت از پی مجد و سنا گوشه عرش از سریر خوشه چرخ از بنان.خاقانی.خسته دلم شاید اگر بخشدم کلک و بنان تو شفای جنان.خاقانی.بنان او آن بحار است که اگر بخار کند... ( سندبادنامه ص 17 ). و بنان بیان از تمثیل و تصویر آن قاصر گردد. ( سندبادنامه ص 18 ). این رساله ، در ذکر صحابه رضوان اﷲ علیهم که لمعه ایست از بوارق بیان و حدائق بنان او ایراد کرده می شود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 274 ). آنچه از نسج بیان و وشی بنان او مشهور است ، رقعه ایست که به یکی از دوستان می نویسد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 284 ). اصبع لطف است و قهر اندر میان کلک دل با قبض و بسطی زین بنان.مولوی.هیچ نقاشت نمی بیندکه نقشی برکشد و آنکه دیداز حیرتش کلک از بنان افکنده ای.سعدی.|| اطراف. قوله تعالی : و اضربوا منهم کل بنان ( قرآن 12/8 ). ( مهذب الاسماء نسخه خطی ) ( نشوءاللغه ). بنان. [ ب ِ ] ( ع اِ ) ج ِ بِنَّة. رجوع به بنة شود.
معنی کلمه بنان در فرهنگ معین
(بَ ) [ ع . ] ( اِ. ) ۱ - سرانگشت . ۲ - انگشت .
معنی کلمه بنان در فرهنگ عمید
انگشتان، سرانگشتان، اطراف انگشتان.
معنی کلمه بنان در فرهنگ فارسی
انگشتان، سرانگشتان، اطراف انگشتان، موز ( اسم ) ۱ - سر انگشت . ۲ - انگشت واحد : بنانه . سر انگشت . انگشت . بنانه یکی آن . جمع : بنانات . سرهای انگشت و این جمع بنانه است ٠ سر انگشت ٠ اصبع جمع بنانه و آن سر انگشت است یا اطراف آن ٠
معنی کلمه بنان در فرهنگ اسم ها
اسم: بنان (پسر، دختر) (عربی، کردی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: banān) (فارسی: بَنان) (انگلیسی: banan) معنی: سرانگشت، انگشت، ( اعلام ) غلامحسین بنان [، شمسی] خواننده ی ایرانی، فرزند کریم خان بنان الدوله بود، از پنج سالگی به خوانندگی و نوازندگی پیانو و ارگ پرداخت و اولین استاد او پدرش بود و به ترتیب ضیاء ذاکرین و ناصر سیفی از استادان او بودند، در سال هجری شمسی، خوانندگی در رادیورا آغاز کرد، بنا به پیشنهاد روح الله خالقی به اداره کل هنرهای زیبای کشور منتقل و به سمت استاد آواز هنرستان موسیقی ملی به کار مشغول شد و در سال هجری شمسی، ریاست موسیقی رادیو را عهده دار گردید، او از ابتدا در برنامه های گل های جاویدان و گل های رنگارنگ و برگ سبز شرکت داشت و با بزرگانی چون وزیری، محجوبی، عبادی و صبا همکاری کرد، در حادثه ی تصادف یک چشم خود را از دست داد و از آن به بعد از عینک دودی استفاده می کرد، شعرشناسی او از نکات مثبت و تأثیرگذار خوانندگی وی به شمار می رفت، او نه تنها در آواز قدیمی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه در نغمه های جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت و از آثار اوست: کاروان، چه شورها، الاهه ی ناز، بوی جوی مولیان، گدای عشقم، سلطان حسن، و بسیاری دیگر که به همراهی گروه های بزرگ موسیقی و یا با ساز تنهای استادان اجرا نموده است، عنفوان ( نگارش کردی
معنی کلمه بنان در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی بَنَانٍ: انگشتان- اطراف انگشتان ریشه کلمه: بنن (۲ بار) «بَنان» جمع «بَنَانَة» به معنای سر انگشت دست یا پا و یا خود انگشتان است، و در سوره «انفال» می تواند کنایه از دست و پا بوده باشد و یا به معنای اصلیش که انگشتان است; زیرا قطع شدن انگشتان و از کار افتادن آنها اگر در دست باشد قدرت حمل سلاح را از انسان می گیرد، و اگر در پا باشد، قدرت حرکت را. این احتمال نیز وجود دارد که اگر دشمن مهاجم پیاده باشد، هدف را سر او قرار دهید و اگر سواره باشد دست و پای او را. بنانة: طرف یا سر انگشت. طبرسی در ذیل آیه فوق گوید: بنان به معنی اطراف (بدن) است مانند دستها و پاها، مفرد آن بنانه است، به انگشت نیز بنانه میگویند. صحاح آن را سر انگشتان، قاموس و اقرب الموارد به طور تردید انگشتان، راغب و بیضاوی انگشتان معنی کردهاند باید دانست که این کلمه بار دیگر در . به نظر میآید مراد از آیه اوّل اطراف بدن نظیر دستها و پاها و در آیه دوّم انگشتان یا سر انگشتان باشد. و اگر معنی جامع، طرف باشد در تمام موارد آن صدق میکند، زیرا دستها و پاها اطراف بدن و انگشتان اطراف دست و سر انگشتان اطراف انگشتان است. معنای آیه اوّل (بنا بر آنکه مراد از «فوق الاعناق» سرها باشد زیرا که سر انسان بالای گردن اوست) این میشود: بزنید و ببرید اطراف (دست و پای) آنها را. و معنی آیه دوّم با ما قبل آن چنین است: آیا انسان گمان میبرد که هرگز استخوانهای او را جمع نمیکنیم؟ آری قادریم که انگشتان یا سر انگشتان او را بسازیم. علم انگشت نگاری روشن میکند که خطوط انگشتان انسانها یکسان نیستند و با هم فرق دارند. بعضیها احتمال دادهاند که علّت تخصیص «بنان» در آیه، آنست که خدا میفرماید: نه تنها به جمع عظام، بلکه به ساختن انگشتان آدمی و خطوط معیّن و دقیق آنها نیز توانائیم. بعید نیست که این احتمال مراد باشد.
معنی کلمه بنان در ویکی واژه
سرانگشت. انگشت.
جملاتی از کاربرد کلمه بنان
وی در بهار سال ۱۳۴۴، نخستین دور سلسله گفتگوهای اسلام و مسیحیت را با حضور بزرگان این دو دین در مؤسسه فرهنگی «الندوه اللبنانیه» به راه انداخت.
علی قنبری که جزو نیروهای اعزامی برای آزادی متوسلیان در لبنان بوده نیز میگوید که تا یک روز پیش از معاوضه، متوسلیان جزء افراد مورد نظر بوده، تا اینکه شخصی که خود را مسئول تازه معاوضه گروگانها از سوی محسن رضایی میدانسته، به مسئول قبلی میگوید که باید به ایران بازگردد و خودشان کار معاوضه را انجام میدهند. در همان روز، مسئول قبلی به ایران بازگردانده میشود و اجازه داده نمیشود که در روز مبادلهٔ گروگانها، در صحنه حضور داشته باشد. در روز معاوضه گروگانها، از آنجایی که طرف اسرائیلی عدم تمایل طرف ایرانی را درگرفتن متوسلیان میبیند، او و همراهانش را به اسرائیل بازمیگرداند.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال ارمنستان بازی کردهاست. آدامیان نخستین بازی ملی خود را که یک بازی دوستانه بود در تاریخ ۱۸ اوت ۱۹۹۸ در آبوویان در مقابل لبنان انجام دادهاست.
در آنزمان که نشیند بصدر ایوان بر بدانگهی که قلم بربنان سوار کند
ز پی حساب و دانش کنم آسمان چو دفتر سزدم ز تیر کلکی و ز مشتری بنانی
الریحان (به عربی: الریحان) یک منطقهٔ مسکونی در لبنان است که در استان جنوبی لبنان واقع شدهاست.
ابو الغد چندین سال به عنوان سخنران و نویسنده در دفاع از مسائل عرب، به ویژه در مورد فلسطین فعال بودهاست. در سال ۱۹۷۷، او به عنوان عضو شورای ملی فلسطین (مجلس فلسطین در خارج از کشور) انتخاب شد. مدت کوتاهی پس از آن، او شروع به اجرای پروژه دانشگاه آزاد فلسطین در بیروت تحت حمایت یونسکو کرد؛ اما این پروژه در آن زمان به دلیل حمله اسرائیل به لبنان اجرا نشد. او در سال ۱۹۹۱ از شورای ملی فلسطین استعفا داد و یکی از فعالترین دانشگاهیان و اعراب در انجمنهای سیاسی آمریکا پس از ۱۹۶۷ بود.
اولین فرمانده ارتش جنوب لبنان، یک سرگرد مسیحی ارتش لبنان به نام سعد حداد بود. پس از مرگ وی در سال ۱۹۸۴ میلادی، ژنرال آنتوان لحد تا سال ۲۰۰۰ میلادی، فرمانده ارتش جنوب لبنان بود. وی پس از همپاشیدگی مواضع ارتش جنوب لبنان در پی خروج نیروهای اسرائیلی، با درخواست پناهندگی به اسرائیل مهاجرت کرد.
ای دوخته بر قد تو دیبای صدارت طالع ز بنانت ید بیضای صدارت
الا ساقی به جان تو به اقبال جوان تو به ما ده از بنان تو شراب ارغوانی را
در پی این رویداد، مرکز سرود و آهنگهای انقلابی وزارت ارشاد، هنرستان سرود و آهنگهای انقلابی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، محمدرضا شجریان، کاوه دیلمی، هنگامه اخوان، شهرام ناظری، ابوالحسن ورزی، کامکار، تورج نگهبان، جمشید مشایخی، عماد رام و بسیاری دیگر از هنرمندان و دوستان و یاران وی پیامهای تسلیتی بهطور جداگانه صادر کردند. از سال ۱۳۶۴ یعنی زمان فوت وی تا سال ۱۳۸۹ سنگ قبر بنان تعویض نگردید، سال ۱۳۸۹ به دلیل پارهای از بازسازی و مرمت در امامزاده طاهر کرج و همسطحسازی قبور و تعویض همهٔ سنگ قبرهای نزدیک صحن، سنگ قبر بنان نیز تعویض گردید و به شکل کنونی درآمد.
عابدی در کوه لبنان بد مقیم در بن غاری چون اصحاب رقیم
عبادی یکی از مشاهیر موسیقی ایرانی و ابداعکننده روش کوک و نوازندگی نوین سهتار و استاد سازهای سنتی ایرانی و نیز، نوازنده تار بود؛ هرچند که مهارت بیشتری در نوازندگی ساز «سهتار» داشت. سبک نوازندگی وی از نظر کارشناسان، سبکی متفاوت و ویژه است. او با خوانندگانی مانند غلامحسین بنان همکاری داشته و محمدرضا شجریان از او بهعنوان یکی از بزرگترین استادان موسیقی ایرانی یاد کرده است.[نیازمند منبع]
گشاده شد ز بنانش خزاین ارزاق بریده شد ز بیانش دقایق آداب
تا این زمان که عمر ز پنجاه درگذشت دارم بنان و خامه، همان طفل نی سوار
کلک لاغر در بنانت ماهی و بحر محیط شکل جوهر بر سنانت گوهر و بحر عدن
خسته دلم شاید اگر بخشدم کلک و بنان تو شفای جنان
احمد الشقیری به دانشگاه آمریکایی بیروت ملحق شد، جایی که ارتباطش با جنبش ملیگرای عرب تقویت شد و او عضو فعال باشگاه العروة الوثقی شد؛ ولی دانشگاه مذکور او را سال بعد به دلیل هدایت یک تظاهرات بزرگ در دانشگاه برای اعتراض به حضور فرانسه در لبنان، اخراج کرد. مقامات فرانسوی تصمیم گرفتند او را در سال ۱۹۲۷ از لبنان اخراج کنند.
درگیریهای به تصویر کشیده شده در فیلم همه درگیریهای واقعی در کشورهای واقعی هستند، به ویژه آنهایی که در لبنان، سودان، کامبوج، افغانستان، لیبریا، کلمبیا و سیرا لئون بودند. به شکل معکوس، چهره اینترپل (پلیس بینالملل) که به عنوان یک آژانس امنیتی عمل میکند کاملاً ساختگی ست.[نکته ۱]
چو خواهد کند خامه نامش رقم شکافد بنان چون زبان قلم