ترید

معنی کلمه ترید در لغت نامه دهخدا

ترید. [ ت َ / ت ُ ] ( اِ ) تریت است که ریزه کردن نان باشد در شیر و دوغ و غیره. و آن را به عربی ثرید گویند با تای مثلثه. ( برهان ). تریت. ( ناظم الاطباء ) : هاشم عمرو نام داشت و عبدمناف او را از همه دوستتر داشتی و هاشم او را از پس پدر نام کرد که رسم ترید اندر رفاده او آورد. ( ترجمه طبری بلعمی ). عبدمناف هر مردی راچهارنان و عصاره خوردنی و یک لخت گوشت بدادی و هاشم ترید بیفزود تا نان بیشتر شد و او را بدین سبب هاشم نام کردند لانه ُ هشم الترید. ( ترجمه طبری بلعمی ).
ور به شرع سیدی آگاهی از سر خدای
آب حنا بر ترید و سنگ بر رخسار کو.سنایی.بر در آن منعمان چرب دیک
می دوی بهر ترید مرده ریگ.مولوی.گفتند اگر میخواهی درد ساکن شود آن سگ را ترید بخوران. ( منتخب لطایف عبید زاکانی ص 166 چاپ برلن ).
کشکبا گرچه غلیظ است تریدش باید
پند ما گوش کن و در عمل آور زنهار.بسحاق اطعمه.و رجوع به تریت شود.
ترید. [ ت َ ] ( اِخ ) صاحب تاج العروس آرد: در نسخ چنین است و اکثر لغویان آنرا فروگذاشته اندو آنچه را که شیخ ما بنقل از صاحب قاموس تصحیح کرده این است که کلمه تَرمُد و آن جایگاهی است در دیار بنی اسد... و من میگویم این کلمه در اللسان و نهایه در ثرمد ضبط شده و نام آن در حدیثی هم آمده است که پیامبر به حصین بن نضله نوشت که او را ترمد است و شارحان کلمه را چنین تفسیر کرده اند که موضعی در دیار بنی اسد است و ترمد لغتی در آن است. ( از تاج العروس ).

معنی کلمه ترید در فرهنگ عمید

= تریت

معنی کلمه ترید در فرهنگ فارسی

( اسم ) ریزه کردن نان در دوغ شیر آب گوشت و مانند آن .
صاحب تاج العروس آرد : در نسخ چنین است و اکثر لغویان آنرا فرو گذاشته اند و آنچه را که شیخ ما بنقل از صاحب قاموس تصحیح کرده این است که کلمه ترمد و آن جایگاهی است در دیار بنی اسد .

معنی کلمه ترید در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تُرِیدُ: می خواهی
معنی مَا تُرِیدُ: نمی خواهی
ریشه کلمه:
رود (۱۴۸ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه ترید

سبزه فرش از سبز دیبا بر لب شط گسترید ابر مشکین کله بر نیلی قباب انداخته
چو آن ساربان روی خسرو بدید بدان نامدار آفرین گسترید
در پیامد حملات ۱۱ سپتامبر، آژانس امنیت ملی، سامانه‌های فناوری اطلاعات تازه‌ای را ساخت تا پاسخگوی سیل اطلاعات فناوری‌های نو مانند اینترنت و تلفن همراه باشد. برنامه تین‌ترید توانایی داده‌کاوی پیشرفته داشت. همچنین این برنامه، یک سازوکار حفاظت از حریم شخصی داشت. به این صورت که نظارت انجام شده، به صورت رمزگذاری شده ذخیره می‌شد و رمزگشایی از آن نیاز به حکم دادگاه داشت. ممکن است از پژوهش انجام شده در ابن برنامه، در توسعه فناوری‌های بعدی استفاده شده باشد. هنگامیکه مایکل هیدن، پروژه تریلبلیزر را برگزید تین‌ترید لغو شد. تریلبلیزر، سازوکار حفاظت از حریم شخصی تین‌ترید را نداشت.
درویشی را در حال وله پرسیدند که «ما اسمک؟» جواب داد که «هو» گفتند از کجا می‌آیی؟ گفت «هو» گفتند چه می‌خواهی؟ گفت «هو» گفتند لعلک ترید اللَّه؟ مگر بآنچه می‌گویی اللَّه را میخواهی؟ درویش که نام اللَّه شنید جان خویش نثار این نام کرد، و از دنیا بیرون شد.
تا . . . ر من بساط پلاسین بگسترید این کودکان پلاس به . . . ن بر همی تنند
گرم کردن قبل از ورزش توصیه می شود به‌طور مثال ده دقیقه راه رفتن ارام روی تریدمیل سپس راه رفتن تندمفید است .
یک آنتریدیوم معمولاً از سلول‌های نازا و بافت اسپرماتوژن تشکیل شده‌است. سلول‌های نازا ممکن است یک ساختار حمایتی مرکزی تشکیل دهند یا بافت اسپرماتوژن را به‌عنوان یک پوشش محافظ احاطه کنند. سلول‌های اسپرماتوژن از طریق تقسیم سلولی میتوزی باعث ایجاد اسپرماتید می‌شوند. در برخی از خزه‌تباران ، آنتریدیوم بر روی آنتریدیوفور، ساختاری ساقه‌مانند که آنتریدیوم را در رأس خود حمل می‌کند، منتقل می‌شود.
همچین در سال ۲۰۱۸یک آهنگ در اینستاگرام و توییتر با طرفداران ساخته شد. طرفداراش یک روز رو صرف نوشتن ترانه برای آهنگ بعدی کردند. آسترید اس بعداً در کانال یوتیوب دو ویدیو که یکی نشان دهندهٔ سرودن آهنگ «مرتبط» و اون یکی هم یک ویدیو با خود آهنگ بود منتشر کرد.
به دلیل بدفهمی اشاره سمعانی (الانساب، برگ ۴۶۸ ب) به دامادش، برخی منابع جدید او را انصاری خوانده‌اند، حال آنکه نسب او اشاره به خاستگاه وی از ماترید یا ماتریت، منطقه‌ای در سمرقند دارد که نشان از ایرانی بودن اوست.
شاهزاده آسترید در تاریخ ۳۱ مارس ۱۹۳۲ در کاخ چاپل تعمید یافت و پدر و مادرش، پادشاه هاکون هفتم و ملکه ماد نروژ بودند.
نخستین بران آفرین گسترید که چرخ و زمان و زمین آفرید
نگه کرد و در بر یکی طاس دید پر از گرم و خوشبو تریدی سپید
معروفترین فرد در کلام اهل سنت در سرزمین عراق، شام و… ابوالحسن اشعری و در ماوراءالنهر، ابو منصور ماتریدی است.
تسبیح او کنند ملایک ز ساق عرش کو برکشید عرش و هم او گسترید فرش
آسترید لیندگرن با انتشار کتاب‌هایش تقریباً بلافاصله به نویسنده‌ای مورد پذیرش و علاقه مردم تبدیل شد. اما از آنجا که بی‌اعتنایی به قدرت بزرگسالان و عدم رعایت احترام آنان یکی از خصوصیات ویژه اخلاقی قهرمانان خردسال کتاب‌های او بود، گاه گاه مورد خشم و غضب محافل محافظه‌کار جامعه قرار می‌گرفت.
گفتم: وداع نایی واندر برم نگیری قالت: ترید وصلی سرا و لا کرامه
چو روی فرامرز یل را بدید پیاده شد و آفرین گسترید
ابوالیسیر برخلاف دیگر ماتریدیان که افضلیت را شرط امامت نمی‌دانند معتقد است که امام باید افضل مردم باشد زیرا هم در تنفیذ احکام و رفع ظلم از مظلوم جانشین پیامبر است و هم به عنوان امام جماعت لازم است واجد این شرط باشد، زیرا اگر افضل نباشد مردم از او پیروی نمی‌کنند. همزمان او معتقد است که عدالت از شرایط واجب امامت نیست بلکه صرفاً امری مطلوب است. به این ترتیب معتقد است که از امام و حاکم مسلمین حتی اگر فاسق باشد باید اطاعت کرد و او را امام بر حق مسلمین دانست و به دعوت او به توبه بسنده کرد. در صورتی که فسق رهبر مسجل شد، قیام علیه او جایز نیست، زیرا موجب فساد خواهد شد.
روی انّ امرأة من غامد من الأزد جاءت الی رسول اللَّه (ص)، فقالت: یا رسول اللَّه طهّرنی، فقال: ویحک! ارجعی فاستغفری اللَّه و توبی الیه، فقالت: ترید ان تردّدنی کما رددت ماعز بن مالک؟ انّما حبلی من الزّنا. فقال: زنیت؟ قالت: نعم. قال لها: حتّی تضعی ما فی بطنک. قال: فکفّلها رجل من الانصار حتّی وضعت. فاتی النّبیّ (ص)، فقال: قد وضعت الغامدیّة. فقال: اذا لا نرجمها و ندع ولدها صغیرا! لیس له من یرضعها (!). فقام رجل من الانصار، فقال: الیّ رضاعه یا نبیّ اللَّه. فرجمها.
ماده ضد قفل (آنتی سیز) با توجه کاربردهای مختلف آن، از نانو سرامیک (مانند تیتانیوم نیترید) یا پودرهای فلزی (مانند مس، آلومینیوم، روی) یا گرافیت یا ترکیبات پلی تترافلوئورواتیلن تشکیل می‌شود.