تریت

معنی کلمه تریت در لغت نامه دهخدا

تریت. [ ت َ / ت ُ ] ( اِ ) ریزه کردن نان باشد در میان دوغ و شیرو شربت و آبگوشت و مانند آن. ( برهان ) ( از فرهنگ جهانگیری ). نان ریزه شده در میان آبگوشت و شیر و دوغ و کشک و مانند آن جهت تناول کردن. ( ناظم الاطباء ). تریدو آن را اشکنه نیز گویند. ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از فرهنگ رشیدی ) که بتازی ثرید گویند. ( فرهنگ رشیدی ) ( فرهنگ جهانگیری ). نان ریزه کردن در میان دوغ و شیر و شربت و آبگوشت و آنرا به پارسی اشکنه و به تازی تریدرا ثرید گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) :
بس کن و این سر تنور بنه
تا که نانهات را تریت کنند.مولوی ( از جهانگیری و انجمن آرا ).روغنی کز پاچه جمع آورد پیر کله پز
کفچه کفچه بر تریت شیردان خواهم فشاند.بسحاق اطعمه ( از جهانگیری و انجمن آرا ).اگر چه مطبخیت انتظار مهمان داد
تو از تریت سردیگ عذر خواهی کن.بسحاق اطعمه ( ایضاً ).و رجوع به ترید و ثرید شود.
تریة. [ ت َ ری ی َ ] ( ع اِ ) از: «وری » ) آنچه حائض وقت اغتسال بیند اززردی اندک و خفی. ( منتهی الارب ). آنچه حائض ببیند بهنگام غسل کردن و آن چیزی است خفی و اندک و کمتر از زردی و تیرگی و اصل آن وریة است. ( از محیط المحیط ).

معنی کلمه تریت در فرهنگ معین

(تَ یا تِ ) (اِ. ) = ترید: ریز کردن نان در دوغ ، شیر، آب گوشت و مانند آن .

معنی کلمه تریت در فرهنگ عمید

نانی که در آبگوشت، اشکنه، شیر، دوغ، و مانند آن خرد کرده باشند.

معنی کلمه تریت در فرهنگ فارسی

ترید:نان خردکرده در آبگوشت نانی که در آبگوشت، یااشکنه وشیرویادوغ ومانند آن خردکرده باشند
( اسم ) ریزه کردن نان در دوغ شیر آب گوشت و مانند آن .

معنی کلمه تریت در ویکی واژه

ترید: ریز کردن نان در دوغ، شیر، آب گوشت و مانند آن.

جملاتی از کاربرد کلمه تریت

این فیلم در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ در ایالات‌متحده آمریکا توسط بلیکر استریت منتشر شد، و در بریتانیا در ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ از طریق ویدئو به‌درخواست توسط لاینزگیت فیلمز منشر شد.
از زمان کشف نپتون و ماه آن تریتون در سال ۱۸۴۶، اریس بزرگ‌ترین جسم یافت‌شده‌است که در مداری پیرامون خورشید می‌چرخد. اریس تقریباً ۱۰ میلیارد مایل از خورشید فاصله دارد و فاصلهٔ آن تا خورشید سه برابر فاصلهٔ پلوتو از خورشید است و مدت گردش آن به دور خورشید دو برابر مدت گردش پلوتو به دور خورشید است. مدار اریس عجیب‌تر از مدار پلوتو است؛ پلوتو ۳۰ تا ۵۰ برابر فاصلهٔ زمین از خورشید را در بیش از ۲۵۰ سال می‌پیماید؛ در حالی که اریس ۳۸ تا ۹۷ برابر فاصلهٔ زمین از خورشید را در بیش از ۵۶۰ سال می‌پیماید.
نخستین فطرت پسین شمار بود استواتریتی نامدار
وَ إِذا تُتْلی‌ عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّناتٍ، واضحات الدلایل و هی القرآن، قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جاءَهُمْ، یعنی القرآن، هذا سِحْرٌ مُبِینٌ ای لا حقیقة له یوهم اذا قرع السمع انه شی‌ء و لا اصل له و قیل هذا سِحْرٌ مُبِینٌ ای کلام منظوم نظما دقیقا یأخذ القلوب کما یقال هو السحر الحلال. أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ، اختلقه محمد و اضافه الی اللَّه کذبا، قُلْ إِنِ افْتَرَیْتُهُ فَلا تَمْلِکُونَ لِی مِنَ اللَّهِ شَیْئاً، هنا تهدید لنفسه (ص) لو فعل، ای لا تقدرون ان تردوا عذابه علی افترایی فکیف افتری علی اللَّه من اجلکم، هُوَ أَعْلَمُ بِما تُفِیضُونَ فِیهِ، ای اللَّه اعلم بما تقولون فیما بینکم و بما ترموننی به و تخوضون فیه من التکذیب بالقرآن و القول فیه انه سحر، کَفی‌ بِهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ، ان القرآن جاء من عنده، و قیل معناه ان افتریته فغایة ذلک ان اخدعکم فتتبعونی و ما انتفاعی باتّباعکم و انتم لا تملکون دفع عذاب اللَّه عنی کَفی‌ بِهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ، ای هو شاهدی علی صدق ما ادعوکم الیه، اذ هو المرسل الیکم وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ فی تأخیر العذاب عنکم.
کاسد مکن که تاجر تجریدم ای مشتریت مفلس بازارم
درهای آسمان را شب سخت می‌گشاید نیک اختریت باشد گر چون قمر نخسپی
ای مهر ماه روی ترا زهره مشتری بر مشتریت پرده ی دیبای ششتری
در ماه نوامبر صفحهٔ اصلی میلیون دلاری در حال شهرت یافتن در سطح جهان بود و توجه فاینانشیال تایمز دویچلند آلمان، تی‌وی‌ان‌زد نیوزیلند، ترا نتورکس در آمریکای لاتین، چاینا دیلی چین، و ادویک، فلوریدا تودی، و وال استریت ژورنال آمریکا را به خود جلب کرده بود. تیو شخصی را در آمریکا استخدام کرد تا او را در امر تبلیغ و پاسخگویی به رسانه‌های آمریکایی یاری کند و سفری یک هفته‌ای را نیز به آمریکا ترتیب داد تا در مصاحبه‌های رادیو ای‌بی‌سی نیوز، شبکهٔ فاکس نیوز، اتک آو د شو! و برنامه‌های خبری محلی حضور به هم برساند.
به مشتریت گمانی برم به همت و طبع که همچو هور لطیفی و همچو نور قوی
در سال ۱۹۸۶ نرم‌افزار ادوبی ایلاستریتور را انتشار داد.
ای طلعت تو بر فلک حسن مشتری من مشتریت را به دل و دیده مشتری
اگرچه این دو موضوع با هم مرتبط هستند، اما اتومبیل‌های سفارشی از هات رود متمایز هستند. میزان این اختلاف برای چندین دهه مورد بحث بین سفارشی سازان و فروشندگان بوده‌است. علاوه بر این، استریت رود را می‌توان نوعی از خودرو سفارشی در نظر گرفت.[نیازمند منبع]
استریتن در روز ۸ آوریل ۱۸۶۷ و در شهرستان گرنت، ویکتوریا، در جنوب غربی جیلانگ متولد گردید. وی چهارمین فرزند چارلز هنری و ماری جانسون بود. خانوادهٔ او در سال ۱۸۷۴ به ریچموند، ویکتوریا عزیمت نمودند. والدینش در سفری به انگلستان و در سال ۱۸۵۴ یکدیگر را ملاقات کرده بودند.
علل تورم می‌تواند شامل آرتریت، آسیب به رباط زانو و بیماری زمینه‌ای باشد. نوع مایع که در اطراف زانو جمع می‌شود بستگی به بیماری اصلی، وضعیت یا نوع آسیب‌های ایجاد شده دارد. تورم می‌تواند در اغلب موارد به راحتی درمان شود.
در ۱۵ مه ۲۰۰۷ شرکت ادوبی به‌طور رسمی اعلام کرد که دیگر این برنامه را توسعه نخواهد داد و به راهکارهای تبدیل و کمک کاربران برای استفاده از نرم‌افزار ایلاستریتور خواهد پرداخت.
ای زراندوده مکن دعوی ببین که نماند مشتریت اعمی چنین
تو جم ملک جمالی، دهن انگشتریت مشکل این است که انگشتریت نا پیداست
انگشتریت بر دل خود کامه نهم وز حلقۀ او هزار هنگامه نهم
وی در بریستول، گرم خانه‌هایی را در کینگ استریت و در خیابان مایکل هیل تأسیس کرد، مدرسه بیمارستان ملکه الیزابت را وقف کرد و به احداث بیمارستان کالستون کمک کرد. همچنین او به مدارس مذهبی و سایر بخش‌های بریستول و چندین کلیسا پول داد.
ایلوستریتور نسخه ۱۰ توسط ادوبی در آبان ۱۳۸۰ منتشر شد.