تغییر شکل
معنی کلمه تغییر شکل در دانشنامه عمومی

تغییر شکل

معنی کلمه تغییر شکل در دانشنامه عمومی

تغییر شکل (مهندسی). تغییر شکل در علم مواد، به تغییر شکل یا اندازه یک جسم با توجه به نیروی اعمال شده ( انرژی تغییر شکل در این مورد از طریق کار منتقل می شود ) یا تغییر در درجه حرارت ( انتقال انرژی از طریق گرما ) گفته می شود. مورد اول می تواند در نتیجه نیروهای کششی، نیروهای فشاری، نیروهای برشی، خمش یا پیچش باشد. در مورد دوم مهم ترین عاملی که با درجهٔ حرارت تعیین می شود، تحرک نقص های ساختاری مانند مرز بلورها، تهی جایی و نابه جایی در جامدات کریستالی و غیر کریستالی است. حرکت یا جا به جایی این نقص های متحرک به صورت حرارتی فعال شده و توسط میزان نفوذ اتمی محدود می شود. تغییر شکل اغلب به عنوان کرنش در نظر گرفته می شود.
همان طور که تغییر شکل رخ می دهد، نیروهای داخلی بین مولکولی با نیروهای اعمال شده مخالفت می کنند. اگر نیروی اعمال شده خیلی زیاد نباشد این نیروها ممکن است برای مقاومت کامل در برابر نیروهای خارجی اعمال شده کافی باشند و به جسم اجازه دهند تا یک حالت سکون و تعادل جدید به خود بگیرد و بعد از برداشتن بار ( نیروی اعمال شده ) به حالت اولیه خود بازگردد. یک نیروی اعمال شدهٔ بزرگتر ممکن است به تغییر شکل دایمی جسم یا حتی به شکست ساختاری آن منجر شود. اگر تغییر شکل ناچیز باشد می توان از مفهوم جسم صلب بهره برد.
بسته به نوع مواد، اندازه و شکل هندسی جسم، نیروی اعمال شده ممکن است به انواع مختلف تغییر شکل منجر شود. تصویر سمت چپ منحنی تنش - کرنش مهندسی برای یک مادهٔ چکش خوار معمولی مانند فولاد را نشان می دهد. مدل های تغییر شکل مختلف ممکن است تحت شرایط مختلفی رخ دهد. به عنوان مثال می تواند با استفاده از یک طرح مکانیسم تغییر شکل به تصویر کشیده شود.
گسیختگی الاستیک به صورت ارتجاعی می باشد یعنی عضو به طور ناگهانی مقاومت خود را ازدست می دهد و شکسته می شود. کلیه طراحان سازه عمرانی سعی می کنند عضو را طوری طراحی کنند که به این صورت گسیخته نشود و قبل از گسیختگی تغییر شکل دهد.
تغییر شکل کشسان به نوعی از تغییر شکل ماده گفته می شود که طی آن بر اثر تغییر در فاصله بین پیوندهای اتمی شکل ماده تغییر می کند. این نوع تغییر شکل برگشت پذیر است و زمان که بار از روی ماده برداشته می شود، ماده شکل اولیه خود را بازمی یابد. کشسان سنج ( الاستومر ) و فلزات حافظه دار مانند نایتینول محدوده وسیع تغییر شکل را نشان می دهند همان طور که لاستیک این کار را می کند و رفتار کشسانی ( الاستیسیته ) این مواد غیر خطی است. در حالی که فلزات رایج، سرامیک ها و اغلب کریستال ها رفتار کشسانی خطی در محدوده به نسبت کوچک تری از خود نشان می دهند. تغییر شکل خطی کشسان از قانون هوک تبعیت می کند:

معنی کلمه تغییر شکل در ویکی واژه

distorsione

جملاتی از کاربرد کلمه تغییر شکل

کمیت‌های متفاوتی در تعیین رفتار فلزات در شرایط مختلف نقش دارند. به عنوان مثال، الاستیسیته یک ماده میزان مقاومت آن در برابر تغییر شکل الاستیک – غیردائمی – را تحت تنش مشخص می‌کند. هرچه الاستیسیته یک ماده بیشتر باشد، میزان سفتی ماده نیز بیشتر است. پس می‌توان نتیجه گرفت که تغییر شکل آن دشوارتر است. دانشمندان تاکنون تصور می‌کردند که تمام فلزات با افزایش دما نرم می‌شوند و انبساط در اثر حرارت فرآیندی مشترک میان آن‌ها است، اما فلزی که به تازگی کشف شده‌است از این قانون پیروی نمی‌کند.
نمایش دهیم، تابع هزینه ما به شکل پایین تغییر شکل خواهد داد:
چرخانده شود. این دستاورد در تغییر شکل داخلی توده‌های ترکیبی مخصوص از چین‌های واژگون شده غلاف چین نامگذاری می‌شوند.
در بعضی از آنزیم‌ها هیچ اسید آمینه مستقیماً درگیر در کاتالیز نیست. در عوض آنزیم حاوی سایت‌هایی برای اتصال و جهت‌یابی کوفاکتور‌های کاتالیزوری است. ساختارهای آنزیمی همچنین ممکن است دارای مکانهای آلوستریک باشد که اتصال یک مولکول کوچک باعث ایجاد تغییر شکل می‌شود که باعث افزایش یا کاهش فعالیت می‌شود.
از سوی دیگر پاره‌ای از توسعه و تغییرات غیرطبیعی، ناشی از پالاینده‌های محیط زیست هستند و مطالعهٔ آنها نیز در اینجا گنجانده می‌شود. این موارد ممکن است شامل عقب ماندگی رشد، تأخیر در رشد ذهنی یا سایر اختلالات مادرزادی بدون هیچ گونه تغییر شکل ساختاری باشد.
در چشم پزشکی، لیزر اگزایمر برای تغییر شکل قرنیه، روشی شناخته شده محسوب شده و به عنوان روش لازک، کاربرد دارد.
الیصابات، برگرفته از واژه عبری الیشبا یا اِلیشِوَع یا اِلِیشابع است که در زبان یونانی به صورت الیزابت تغییر شکل داده است. معنای این واژه در زبان عبری جملهٔ «خداوند سوگند من است» یا «خدا او را قسم خورد» می‌باشد. لغت الیشو از دو بخش «اِلی» به معنی «خدای من» و شِوَ به معنی سوگند و «بازگشت» است. اسم‌هایی چون الیصابات، الیزابت، ایزابل و ایزابلا و الیسا از این اسم مشتق گشته‌اند.
در گذشته در قدمگاه جهرم سنگی قهوه‌ای رنگ وجود داشت که با قطعه سنگ دیگری که نوشته‌ای در وصف این بنا بر روی آن حک شده بود، به سرقت رفت. روی آن سنگ، حفره‌ای وجود داشت که برخی آن را جای نگهداری آتش و برخی جای سُم دل‌دل، اسب امام علی، پنداشته‌اند. مردم نیز با قدمگاه خواندن این مکان، در ایام مختلف برای انجام مراسم مذهبی و راز و نیاز به آنجا می‌رفتند اما با توجه به شواهد موجود می‌توان نتیجه گرفت که این بنا با ظهور اسلام مانند هزاران بنای دیگر تغییر شکل داده و صورت اسلامی به خود گرفته‌است.
با ادامهٔ فرایند، تغییر شکل پلاستیکِ بیش از حد، منجر به شکست ذرات می‌شود که با تکرار جوش سرد و شکست، ساختار لایه‌ای به یک ساختار همگن تبدیل می‌شود.
در حالت انکار فرد تمام جنبه‌های ترس‌آور درک از محیط خود را محو می‌کند. اگر فرد نتواند بر ورود محرک‌ها کنترل داشته باشد، آن‌ها را به شکلی مهیج تغییر شکل می‌دهد و به سادگی پیام را دریافت نمی‌کند.