تابوت
معنی کلمه تابوت در لغت نامه دهخدا

تابوت

معنی کلمه تابوت در لغت نامه دهخدا

تابوت. ( ع اِ ) صندوق چوبی ، صندوق مرده. ( غیاث اللغات ). ظرف صندوق مانند که میت را در آن گذاشته به قبرستان برند. ( فرهنگ نظام ). صندوق جنازه و آنچه در تربت میدارند. ( آنندراج ). صندوق چوبی برای مرده ( از المنجد ). صندوق ، اصله تابو سکنت الواد فانقلبت هاء التانیث تاء ولغة الانصار التابوه بالهاء( منتهی الارب ). صندوقی که مرده را در آن نهند، ظرفی چوبین که مرده را با آن به گورستان برند. صندوق چوبی یا فلزی که جسد مرده را در آن گذارند و سپس روی آنرا می پوشانند، ج ، توابیت. ( مهذب الاسماء ) :
تراشید تابوتش ازعود خام
برو بر زده بند زرین ستام.فردوسی.بپوشید بازش بدیبای زرد
سرتنگ تابوت را سخت کرد.فردوسی.ز تیماراو بد دلش بر دو نیم
یکی تنگ تابوت کردش ز سیم.فردوسی.بتابوت زرینش اندر نهاد
تو گفتی زریر از بنه خود نزاد.فردوسی.تراتنگ تابوت بهر است و بس
خورد رنج تو ناسزاوار کس.فردوسی.سقف گفت ما بندگان توایم
نیایش کن پاک جان توایم
که این دخمه پر لاله باغ تو باد
کفن دشت شادی و راغ تو باد
بگفتند و تابوت برداشتند
ز هامون سوی دخمه بگذاشتند.فردوسی.روانت گر از آز فرتوت نیست
نشست تو جز تنگ تابوت نیست.فردوسی.نخست آنکه تابوت زرین کنید
کفن بر تنم عنبر آگین کنید.فردوسی.برومش فرستاد شاپور شاه
بتابوت و از مشک بر سر کلاه.فردوسی.سر نیزه و گرز خم داده بود
همه دشت پرکشته افتاده بود
بسی کوفته زیر نعل اندرون
کفن سینه شیر و تابوت خون.فردوسی.نه تابوت یابم نه گور و کفن
نه بر من بگرید کسی زانجمن.فردوسی.پشوتن همی رفت گریان براه
پس و پشت تابوت و اسپ سیاه.فردوسی.خروشان بزاری و دل سوگوار
یکی زر تابوتش اندر کنار.فردوسی.خروشی بزاری و دل سوگوار
یکی سیم تابوتش اندر کنار.فردوسی.بتابوت زر اندرون پرنیان
نهاده سر ایرج اندرمیان.فردوسی.ز تابوت زر تخته برداشتند
که گفتار او خیره پنداشتند.فردوسی.ز تابوت چون پرنیان برکشید

معنی کلمه تابوت در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِ. ) صندوق فلزی یا چوبی که مرده را در آن گذارند.

معنی کلمه تابوت در فرهنگ عمید

صندوق چوبی دراز که مرده را در آن می گذارند.

معنی کلمه تابوت در فرهنگ فارسی

صندوق چوبی، صندوق چوبی یافلزی درازکه مرده رادر، میگذارندوبگورستان میبرند، توابیت جمع
( اسم ) ۱- صندوق چوبی یا فلری که مرده را در آن گذارند .۲- جایی که در آن بقایای اجساد پاکان و قدیسان را نگاهداری کنند.

معنی کلمه تابوت در فرهنگستان زبان و ادب

{coffin} [باستان شناسی] محفظه ای چوبی یا فلزی یا سفالی یا حصیری یا سنگی برای حمل یا دفن یا سوزاندن جسد

معنی کلمه تابوت در دانشنامه عمومی

تابوت یا نَعش ( وام واژه از عربی ) یک جعبهٔ چوبی است که از آن برای حمل و نقل و دفن جسد مردگان استفاده می شود.
در اسلام و یهودیت، مردگان باید حتماً در خاک دفن شوند و از تابوت فقط برای حمل و نقل استفاده می شود، ولی مسیحیان مردگان خود را با تابوت در خاک می گذارند.
در ایران، تا چندی پیش، مردگان با برانکارد حمل می شدند، امّا هم اکنون بهشت زهرا تهران از تابوت برای حمل و نقل مردگان استفاده می کند.
• نعش کش

معنی کلمه تابوت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تابوت صندوقی برای حمل و نگهداری و دفن مردگان می باشد. از آن به مناسبت در فقه در باب طهارت سخن رفته است.
تابوت صندوقی برای حمل و نگهداری و دفن مردگان می باشد.
جنس تابوت در ادوار مختلف
بنابر شواهدی، انسان ها از قدیم ترین زمان ها تابوت را از چوب و سنگ و فلز و سفال و پوست حیوانات می ساخته اند که شکل و اندازه آن در میان اقوام گوناگون، فرق داشته است.
نقش تابوت در جهان باستان
تابوت در جهان باستان وسیله ای تجملی بود و برای حمل اجسادِ بزرگان یا متموّلان به کار می رفت.
جای گاه تابوت در میان ملل مختلف
...
[ویکی اهل البیت] تابوت، صندوقی چوبی یا فلزی که پیکر مرده را در آن گذارند و با مراسم تشییع به گورستان حمل کنند.
درباره ریشه واژه تابوت و تحول واژگانی و معنایی آن آراء گوناگونی داده اند. برخی واژه تابوت و تَبوت یا توبوت را عبری و برگرفته از واژه تَوْب به معنای «آنچه از آن بیرون آید ، پیوسته به آن بازگردد» دانسته اند. این واژه در زبان عربی تابوت و در زبان مردم قریش و انصار به دو صورت تابوت و تابوه بکار می رفته است و مردم مصر آن را تابُوَه تلفظ می کردند.
در فرهنگ و زبان اقوام عرب واژه تابوت به معانی دیگری مانند صندوق نگهداری اجساد قدیسان، جعبه یا محفظه روی گور (صندوق گور)، قفسه سینه، جای نگهداری ذخایر معبد و جز آن نیز بکار رفته است در مصر به ظرف آبخوری و در کلیساهای حبشه به جعبه یا صندوق حاوی کتب و ظروف مقدس نیز تابوت گویند.
در قرآن واژه تابوت دوبار بکار رفته است: یک بار در داستان نهادن موسای نوزاد از سوی مادر در تابوت (صندوق یا سبدی) و افکندن آن به آب دریا و رهانیدن او از کشته شدن به دست فرعون و بار دیگر در داستان برگزیدن خداوند طالوت را به فرمانروایی در میان قوم بنی اسرائیل و اعطا کردن یک تابوت به نشانه پادشاهی که حاوی «سکینه» و میراث خاندان موسی و هارون در آن بود و فرشتگان آن را حمل می کردند.
این تابوت، یا تابوت سکینه همان تابوت عهد یا تابوت شهادت است که به روایت تورات حضرت موسی علیه السلام آن را به فرمان خدا ساخت و خدا از فراز آن با موسی تکلم می کرد .
اولین کسی که در اسلام با تابوت به شکل امروزی اش تشییع گردید حضرت فاطمه سلام الله علیها بود. روایت شده: فاطمه سلام الله علیها به اسماء بنت عُمَیْس فرمود: من ناپسند می دانم آنچه را که با آن جنازه ی زنان را حمل می کنند که پارچه ای روی جنازه ی آنها می اندازند و جسم آنها از زیر پارچه پیدا است، و هر کس آن را دید تشخیص می دهد که مرد است یا زن، من ضعیف شده ام و گوشت بدنم گداخته شده، آیا چیزی نمی سازی که مرا بپوشاند.
اسماء گفت: آن زمان که در حبشه بودم مردم حبشه برای حمل جنازه چیزی را که پوشاننده بدن بود ساخته بودند، اگر می خواهی مثل آن را بسازم. فاطمه سلام الله علیها فرمود: آن را بساز.
[ویکی الکتاب] معنی تَّابُوتِ: صندوق وشبیه آن
تکرار در قرآن: ۲(بار)
صندوق. و آن بنا بر آنچه گفته‏اند از توب به معنی رجوع است زیرا انسان نوبه به نوبه سوی صندوق بر می‏گردد (المیزان) آن دم که به مادرت آنچه وحی کردیم که او را در صندوق کن و صندوق را به دریا رها کن. . آیه شریفه درباره بنی اسرائیل است که از پیامبر خود خواستند ملکی (فرماندهی) بر آنان تعیین کند که با وی به جنگ روند پیامبرشان گفت: خدا طالوت را بر شما فرمانده کرده، گفتند: او را قبول نداریم، خود از لایق‏تریم. پیامبرشان گفت: دلیل پادشاهی او آن است که صندوق معهود سوی شما آید که در آن آرامشی است از پروردگارتان و باقیمانده‏ای است از آن چه خاندان موسی و هارون وا گذاشته‏اند و ملائکه آن را حمل کنند، اگر اهل ایمان باشید در آن برای شما دلیل هست. از کریمه شریفه استفاده می‏شود که صندوق در بنی اسرائیل بود و وجود آن مایه آرامش خاطر و سبب اطمینان قلبشان بود و در آن چیزهائی از موسی و هارون به یادگار مانده بود بنابر آن چه در مجمع البیان آمده: عرب آل فلان می‏گوید و خودِ شخص را از اراده می‏کند و یا مراد موسی و هارون با خانواده آنهاست و نیز معلوم می‏شود که تابوت از بنی اسرائیل مفقود شده بود «اَنْ یَأتِیَکُمُ التَّابُوتُ». جمله «تَحْمِلُهُ المَلائِکَةُ» چنان که گفته‏اند حال است از تابوت، بهتر است که از اتیان تابوت حال باشد یعنی: نشانه فرماندهی طالوت آن است که تابوت در حالی که ملائکه آنرا حمل می‏کنند به سوی شما آید، آیه ما بعد که می‏فهماند فرماندهی طالوت را پذیرفتند، مفید آن است که تابوت با آن حال به سوی بنی اسرائیل آمده است. در المنار از اثبات این معجزه وحشت کرده و گوید: دو تا گاو که صندوق را از بغض بلاد فلسطینی به سوی بنی اسرائیل می‏آوردند با الهام ملائکه آن را می‏آوردند و از طبری از وَهَب بن مُنَبِّه نقل می‏کند که به دو گاو حامل تابوت، چهار ملک مُوَکَلّ بودند و در کتب بنی اسرائیل هست که دو گاو قائد و سائق نداشتند... بنی اسرائیل تاریخشان پر از اِعجاز پیامبران است، پس چرا آیه را از ظاهرش براندازیم و اگر بگوئیم ملائکه آوردند چه ضرر دارد و اگر المنار تفسیر را تا بقصّه مَلَکِه سَبأ می‏رساند درباره آمدن تخت ملکه، بواسطه اعمال قدرت آصف بن برَخیا، که صریح قرآن است چه می‏گفت؟!! درباره این صندوق چیزهای بسیار گفته‏اند و جدا کردن صحیح آنها از نا صحیح کاری مشکل و در عین حال بی‏فائده است و آن چه گفتنی است در قرآن یاد شده و اشاره کردیم. در تورات فعلی در سفر خروج باب 25 و در جاهای دیگر ذکر آن آمده ولی اِغراق آمیز است مسترهاکس آمریکائی در قاموس کتاب مقدس درباره آن به تفصیل سخن گفته و گوید از جمله دو لوح که احکام عشره در آنها نوشته شده بود و تورات و غیره در آن صندوق بود.
[ویکی فقه] تابوت (قرآن). کلمه (تابوت) به معنای صندوق است، و این کلمه بطوری که گفته اند صیغه فعلوت از ماده(توب)است، و توب به معنای رجوع است، (و به همین جهت برگشتن از راه شیطان به سوی خدا را توبه گفته اند) و اگر صندوق را تابوت گفته اند برای این است که صاحبش همواره و پی درپی به سراغ او می رود و به آن رجوع می کند.
تابوت، از ماده «توب» به معنای رجوع ، ظرفی است که در آن اشیا به ودیعت گذاشته می شود و همواره صاحبش به آن مراجعه می کند.
تابوت بنی اسرائیل
از مصادیق معروف آن تابوت بنی اسرائیل است و آن صندوق مقدسی بود بین بنی اسرائیل که در آن، اشیای مقدس و ارزشمند مانند نوشته های اصلی تورات ، زره و برخی وسایل شخصی موسی و هارون علیهما السلام نگهداری می شد و بنی اسرائیل آن را از اسباب خیر و سرافرازی و پیروزی بر دشمنان می دانستند؛ اما با عصیان بنی اسرائیل و توهین به آن، صندوق از میان آنان مفقود شد.

معنی کلمه تابوت در ویکی واژه

صندوق فلزی یا چوبی که مُرده را در آن گذارند سپس به قبرستان برده خاک می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه تابوت

گر زانکه بمردنم نیائی تا حشر بکنج قبر و تابوت
سر تنگ تابوت کردند سخت شد آن سایه گستر دلاور درخت
حکایت: چنین شنودم که ذوالقرنین گرد عالم بگشت و همه جهان را مسخر خویش گردانید و بازگشت و قصد خانهٔ خویش کرد، چون به دامغان رسید فرمان یافت؛ وصیت کرد که: مرا در تابوتی نهید و تابوت را سوراخ کنیت و دست‌های مرا از آن سوراخ بیرون کنید، کف گشاده و همچنان بریت تا مردمان می‌بینند که همه جهان بستدیم و دست تهی می‌رویم، ذهبنا و ترکنا، بستدیم و بگذاشتیم، آخر یا وامسکینا گرفتیم و نداشتیم و دیگر مادر مرا بگوییت که: اگر خواهی که روان من از تو خشنود باشد غم من با کسی خور که او را عزیزی مرده باشد، یا با کسی که بخواهد مرد.
می کنم در کار ساحل این کهن تابوت را تا به کی سیلی درین دریای طوفانی خورم
پس از مرگ به دلیل نفرین محو یادبودی که شاهان دوره رامسسی و نیز جانشین خود او، هرمهب، علیه همه کسانی که در دوره آمارنه دین کشور را دگرگون کرده بودند، نام و یاد آیی نیز نابود شد؛ به ویژه آنکه او برای مدت طولانی مشاور آخناتون بوده‌است. یاد کردن او به صورت رسمی ممنوع شد و تندیس‌ها و تصاویر و آثاری که نامش را در بر می‌گرفتند- از جمله تابوتش - نابود شدند. نام او در فهرست پادشاهان ابیدوس نیز نیامده است.
مردم از این غصه، میخواهم که یار آگه شود ای رقیبان، بر سر تابوت من غوغا کنید
زتابوت ، مدفون ، چنان حشر گردد که از چوب بیرون کند سر شکوفه
بر اساس کتاب مقدس، داوود ۴۰ سال بر اورشلیم حکومت کرد و سپس پسرش سلیمان جانشین وی شده و پرستش‌گاه اورشلیم را بر فراز کوه موریا ساخت. هیکل سلیمان (موسوم به معبد اول) به عنوان مکان نگهداری تابوت عهد نقش اساسی در یهودیت داشته است. با مرگ سلیمان، ده قبیلهٔ شمالی از اسباط اسرائیل از پادشاهی متحد خارج شده و حکومت خود را در شمال اسرائیل تشکیل دادند. قبایل جنوبی نیز به همراهی کاهنان، در اورشلیم باقی مانده و پادشاهی یهودا را به پایتختی آن شکل دادند.
بس که تابوتم گرانبار از دل پر حسرت است خلقی از همراهی تابوت من دلگیر شد
کوه حاجی‌آباد و پیرامون نقش رستم در بین مردم بومی به حسین کوه، کوه استخر یا کوه نِفِشت نامور است ولی کتزیاس از آن با نام کوه دوگنبدان یاد می‌کند و می‌گوید: «داریوش فرمان داد تا در کوه دوگنبدان آرامگاهی درآوردند. این کار چنان‌که خواست وی بود، انجام شد.» دیودور سیسیلی (کتاب ۱۷، بند ۷۱) نیز آرامگاه‌های نقش‌رستم را این گونه یاد کرده‌است که راهی برای ورود به آرامگاه‌ها نبوده و تابوت را با کمک ابزارهایی به درون آرامگاه وارد می‌کرده‌اند.
سپس صدام لفظ شهادتین را بر زبان آورد و پیش از پایان آن، سکوی زیر پای او باز شد و او به‌سرعت جان باخت. در فیلم منتشر شده، صدای شکسته شدن گردن صدام، قابل شنیدن است. جسد صدام پس از دقایقی کوتاه، پایین آورده شد و بعد از بررسی توسط پزشک، مرگ وی در ساعت ۶:۰۳ تأیید شد و جسد وی در تابوت قرار داده شد.
قبر عبدالله فرزند جعفر صادق، کمی بالاتر از قبر فاطمه صغری و در سمت چپ آن قرار دارد که دارای گنبدی کوچک به رنگ سبز بوده و داخل آن تابوتی چوبین با محفظه‌ای فلزی دیده می‌شود؛ این‌جا قبر فرزند امام ششم شیعیان است.
وقتی که این منطقه تحت استیلای امپراتوری روم شرقی بود به این شهر آمیدا گفته می‌شد. کلمه آمید از منابع آشوری گرفته شده که نشان از مرکز استقرار رئیس کلیسای خاورزمین و بنابراین اساس آشوری/سوری دارد و شماری از سران و دین‌شناسان معروف را پرورش داده‌است، برخی از آن‌ها در کلیسای مریم مقدس دفن شده‌اند. تعداد زیادی از بقایای انسانی در کلیسا مانند استخوان‌های توماس از حواریون مسیح و تابوت یعقوب مقدس وجود دارد(۵۲۱)
اسماء بنت عمیس با خانواده فاطمه رفت‌وآمد بسیار نزدیکی داشت. او اولین تابوتی را که در اسلام ساخته شد، برای فاطمه ساخت. اینکه گفته می‌شود وی قابله حسنین بوده‌است اشتباه بوده، و احتمالاً منظور سلمی بنت عمیس است، زیرا وی در آن زمان همسر جعفر بن ابیطالب بوده و در حبشه حضور داشت.
در سال ۱۸۹۳ به لهستان بازگشت و تا سال ۱۸۹۵ اقامت داشت، تا برای درخواست موقعیت در آکادمی هنرهای زیبا در کراکوف درخواست کند. این سفر علاقه او به موضوعات انسانی را دوباره زنده کرد. تابوت دهقان یکی از نقاشی‌های آن دوره است.
دیدن تابوت حمالان به راه هم به تابوتش نکردن یک نگاه
تاریخ تاسیس شهر الیمپوس، بر اساس یک تابوت به قرن چهارم ق.م. و دوره هلنیستی نسبت داده شده است. شهر، نام خود را از کوه الیمپوس در مجاورت خود گرفته است.
سر تنگ تابوت کردند سخت شد آن بارور خسروانی درخت
کمی بعد از رسلمنیا ۳۴، مسابقه‌ای از نوع تابوت برای آندرتیکر در رویداد بزرگ‌ترین رویال رامبل در کشور سعودی به ثبت رسید. در ابتدا قرار بر این بود که روسِف حریف آندرتیکر باشد اما بنا به دلایلی کریس جریکو به جای روسِف انتخاب شد. اما به دلیل اعتراض لانا (همسر روسِف) مجدداً روسِف به عنوان حریف اندرتیکر انتخاب شد و در رویدادِ بزرگ‌ترین رویال رامبل، مسابقه بین آن‌ها برگزار شد و آندرتیکر توانست به راحتی روسف شکست دهد.
نگهدارد از تابِ آتش خلیل چو تابوت موسی ز غرقابِ نیل