خانقاه
معنی کلمه خانقاه در لغت نامه دهخدا

خانقاه

معنی کلمه خانقاه در لغت نامه دهخدا

خانقاه. [ ن َ / ن ِ ] ( معرب ، اِ مرکب ) مکان بودن مشایخ و درویشان. معرب «خانگاه » و مرکب از «خانه » و «گاه » است. نظیر: «منزلگاه » و «مجلس گاه » فارسیان بسکون «نون » نیز استعمال کنند. ( از غیاث اللغات ) ( آنندراج ) . خانه ای که درویشان و مشایخ در آن بسر برده عبادت کنند. صومعه. عبادتگاه. ( ناظم الاطباء ). محل اقامت درویشان و صوفیان. ( فرهنگ نظام ). منزل یا محل اجتماع صوفیان. رباط. تکیه . ج ، خوانق ، خانقاهات :
خاطر من بگه نظم سخن
خانقاهی است پر از پیر و مرید.سوزنی.مرا گریز ز خانه بخانقاه بود
چو طفل کاو سوی مادر گریزد از بر باب.خاقانی.هرکس بکاشان رسیده و یا شکل و مبانی خیرات و مجاری صدقات و خانقاه و مخازن کتب و آن اخایر ذخایر و قماطر و نفایس سفاین و غرایب رغایب و اعلاق اوراق که آنجایگاه جمع است مشاهده کرده... داند که علو همت او را در ابواب خیر و تحصیل علم و اهتمام به انواع هنرها تا چه حد است. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 ص 13 ).
صاحب سفر کدام راه است
سفره اش بکدام خانقاه است.نظامی.صوفیی در خانقاه از ره رسید
مرکب خود برد و در آخر کشید.مولوی.صوفیی می گشت در دور افق
تا شبی در خانقاهی شد قنق.مولوی.سعدی تو نه مرد خانقاهی
من چون تو قلندری ندیدم.سعدی ( طیبات ).سعدی حدیث مستی وفریاد عاشقی
دیگر مکن که عیب بود خانقاه را.سعدی.صاحبدلی ز مدرسه آمد بخانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را.سعدی ( گلستان ).محمد کردعلی تاریخ خانقاه را چنین ذکر می کند: خانقاه کلمه فارسی است و اصل آن را خونگاه دانسته اند؛ یعنی جایی که سلطان در آنجا طعام می خورد. امروز اطلاق خانقاه بزوایای صوفی میشود که تا قبل از قرن ششم هجری قمری وجود نداشته اند. نخستین خدیوی که در مصر خانقاه کرد سلطان صلاح الدین یوسف بود. او علاوه بر ساختن خانقاه رزق معلومی برای سالکین راه حق ترتیب کرد. ( قول سیوطی ). مقریزی را عقیده بر این است که : خوانق از مستحدثات عالم اسلامند و از حدود قرن چهارم هجری قمری بوجود آمده اند. می گویند: اول کس که خانقاه را برای عبادت بپا کرد زیدبن صوحان بن صرة بود چه او رجالی از اهل بصره را دید که بی تجارت و زراعت و درآمد معین تن بعبادت حق داده و با آرام خیال بپرستش محبوب ازلی مشغولند. چون او اینان را چنین فارغ بال یافت خانه ای برای مسکن ومطعم و مشرب و ملبسی برای زندگی آنها ایجاد کرد. روایت است که : نخستین خانقاه در اسلام زاویه ای بود که در رمله بیت المقدس کرده بودند و امیر نصاری در زمان استیلاء بر دیار قدس آن را بنا کرده بود. زیرا او طایفه ای از صوفیان را دید که با الفت خاص در طریقت خود همگامی می کنند او جویای این الفت و صحبت و اخوت خاصه شد آنان گفتند: الفت و صحبت حق راه و رسم ماست. پس او برای آنان زاویه ای ساخت که تا با خیال راحت بعبادت پردازند در کتاب تاج آمده : معاویه همیشه به اطرافیان و عمال خود و نیز به زیاد در عراق دستور میداد که ابن سبیل و فقراء و ذوی الحاجه را دریابید و خود او نیز در هر روز چهل مائده می ساخت و بین وجوه لشکریان شام قسمت می کرد. ( از خطط الشام محمد کردعلی ج 5 ص 133 ). عزالدین علی کاشانی آرد:

معنی کلمه خانقاه در فرهنگ معین

[ معر. ] (اِمر. ) ۱ - خانه ، سرا. ۲ - محلی که درویشان و مرشدان در آن سکونت کنند و رسوم و آداب تصوف را اجرا نمایند.

معنی کلمه خانقاه در فرهنگ عمید

بنایی برای عبادت، ریاضت، اجتماع، سماع، و زندگی درویشان و صوفیان.

معنی کلمه خانقاه در فرهنگ فارسی

محل اجتماع درویشان، جائی که مشایخ بسرببرند
( اسم ) ۱ - خانه سرا . ۲ - محلی که درویشان و مرشدان در آن سکونت کنند و رسوم و آداب تصوف را اجرا نمایند
دهی است بفاصله ۲۳٠٠٠ گزی در جنوب مرکز حکومت درجه ۲ خان آباد مربوط بحکومت کلان قندز ولایت قطغن .

معنی کلمه خانقاه در دانشنامه عمومی

خانقاه (آذرشهر). خانقاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شیرامین بخش حومه واقع شده است.
خانقاه یکی از توابع شهرستان آذرشهر که در 25کیلومتری آن و نزدیک جاده تبریز کردستان وکنار ریل راه اهن تبریز تهران واقع شده و دارای دو مورد ایستگاه راه اهن میباشد که بعد ازانقلاب متروکه شده و فقط بناهای ان جا مانده است این روستا ازطرف شمال به روستای داشکسن وازطرف جنوب به روستاهای کوخالو و زینتلو و از طرف مشرق به دهستان شیرامین و روستاهای پیر چوپان و سیلاب و الوانق و از طرف مغرب به دریاچه ارومیه مشرف میگردد.
روستای خانقاه 500 خانوار و 1500نفر جمعیت دارد.
روستا در 25 کیلومتری شهرستان آذرشهر قرار گرفته است.
خانقاه (اردبیل). خانقاه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد.
این روستا که تقریباً در سی کیلومتری اردبیل در مسیر اتوبان اردبیل - سرچم - تهران واقع شده هم از نظر معنوی و هم ازنظر طبیعت دارای ویژگی های خاص خود است. در اصل این روستا با بقعه معروفش برای عده زیادی آشناست.
این دیار درگذشته محل انجام مراسم دراویش و نیز به عنوان مکانی امن دور از توطئه ها و هجمه های راهزنان بوده و زمانی نیز به عنوان مکات تجمع صوفیان به شمار می آمده است که نام روستا نیز از آنجا برگرفته شده و به خانقاه شهرت یافته است.
براساس شنیده ها، قدمت بقعه خانقاه به ۶۰۰ سال پیش و دوران صفویه برمی گردد. براساس روایت و گفته های بزرگان در طول تاریخ گویی این بقعه تخریب شده را خود باباسعید کاشانی ساخته که اهالی بعد از درگذشت این شخصیت وارسته جنازه باباسعید را در این مکان دفن کرده و بعد روی قبر را صندوقچه ای گرانبها قرار دادند.
بابا سعید از شاگردان شیخ جبرائیل و از مریدان شیخ صفی الدین اردبیلی بوده است.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۴۶۹ نفر با ۱۱۲ خانوار بوده است.
خانقاه (افغانستان). خانقاه یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت بلخ واقع شده است.
خانقاه (بدخشان). خانقاه ( به لاتین: Khaneqa ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولسوالی یمگان واقع شده است.
خانقاه (بردسکن). خانقاه روستایی است در استان خراسان رضوی، شهرستان بردسکن، بخش مرکزی، دهستان کوهپایه.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۲۵۰ نفر با ۸۵ خانوار بوده است.
خانقاه (پاوه). خانقاه ( پاوه ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه ایران است.
شغل اکثر ساکنین این روستا باغداری است و در آن میوه های انار، انجیر و … عمل می آید. دراین روستا چندین مدرسهٔ دینی اهل سنت وجود دارد و برخی از روحانیون برجستهٔ اهل سنت از این مدارس فارغ التحصیل شده اند. ساختن دیوارهای خانه ها به صورت خشکه چین در این روستا رایج است. [ نیازمند منبع]
این روستا در دهستان هولی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۴۶۳ نفر ( ۳۹۴خانوار ) بوده است.
خانقاه (جلیل آباد). خانقاه ( به ترکی آذربایجانی: Xanəgah ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان جلیل آباد واقع شده است. خانقاه ۱۳۷۲ نفر جمعیت دارد.
خانقاه (خداآفرین). خانقاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده است.
خانقاه (خیزی). خانقاه ( به لاتین: Xanəgah ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان خیزی واقع شده است.
خانقاه (ساوه). خانقاه روستایی است از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه در استان مرکزی ایران.
این روستا در دهستان کوهپایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۵ نفر ( ۷۸ خانوار ) است.
خانقاه (قوبا). خانقاه ( به ترکی آذربایجانی: Xanəgah ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان قوبا واقع شده است. خانقاه ۷۱۷ نفر جمعیت دارد.
خانقاه (لریک). خانقاه ( به لاتین: Xanəgah ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان لریک واقع شده است. خانقاه ۹۰۹ نفر جمعیت دارد.
خانقاه (مراغه). خانقاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قره ناز بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده است. از آثار تاریخی آن می توان به پل خانقاه مربوط به دوره صفویه اشاره کرد.
 
خانقاه (میانه). خانقاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده است.
آب و هوای این منطقه سرد و کوهستانی است. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامداری است. باغات سیب این روستا نقش بسیار مهمی در اقتصاد شهرستان میانه دارد.
سیب خانقاه عمدتاً از نژاد سیب زرد لبنانی و سیب قرمز پنج پر می باشد و به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه، از سفتی و ماندگاری بالاتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است.
در طی خشکسالی های گذشته، به دلیل شرایط جغرافیایی امکان احداث سد در این منطقه وجود نداشت. از همین رو کشاورزان جهت ذخیره و تامین آب مورد نیاز، اقدام به احداث استخرهای پلیمری کردند. به همین خاطر این منطقه به هزار استخر نیز معروف است. .

معنی کلمه خانقاه در دانشنامه آزاد فارسی

خانقاه و مزار علی بن سهل، اصفهان
(معرب خانگاه) محلی با اتاق ها و حجره های متعدد برای اقامت درویشان و رهگذران و مسافران. به کسانی که در آن جا ساکن می شوند، غذای رایگان داده می شود. از آن جا که موضوع عزلت در تصوف از قرن ۲ق در بین مسلمانان شایع شد و برای آن مرکز مشخصی وجود نداشت، از این رو برخی از عابدان و زاهدان در مساجد حلقه ای ترتیب می دادند و دربارۀ آیات قرآن و مفاهیم دینی بحث می کردند. پس از آن دامنۀ این تجمع ها به خانه ها کشید و رفته رفته برخی از خانه ها مرکزیت پیدا کرد و محل تردد و تجمع صوفیان شد. این مراکز در اصطلاح صوفیان خراسان، دُوَیْرَه و خانقاه نامیده شد. ازجملۀ این مراکز می توان از دویره و خانقاه قشیری و خانقاه سُلّمی در شهر نیشابور نام برد. برخی از این خانه ها را صاحبان آن ها برای استفادۀ صوفیان وقف می کردند. ساختمان این مراکز به تدریج کامل تر شدند و در همۀ شهرهای اسلامی گسترش یافتند. برخی از این خانقاه ها، به دلایل متعدد، در خارج شهر بنا می شدند. برخی معتقدند ساخت نخستین خانقاه در رَملۀ فلسطین انجام گرفت و گروهی ساخت آن را در ناحیۀ عبّادان و شهر بصره دانسته اند. در اصطلاح آیین تصوف، گاهی زاویه در معنی خانقاه نیز به کار می رود.

معنی کلمه خانقاه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] محل تجمع و نیایش صوفیان خانقاه گفته می شود که از برخی احکام آن در پاسخ به استفتائات سخن رفته است.
رفتن به خانقاه و شرکت در برنامه های ویژه صوفیان در صورتی که ترویج و تقویت باطل به شمار رود، همچنین ساخت و ساز و نیز کمک به ساختن آن حرام است.
مقالات مرتبط
• آداب خانقاه• واژه خانقاه
[ویکی شیعه] خانقاه (نْ / نَ / نِ)، عربی شده از اسم مرکب و فارسی «خانگاه»، محل عبادت و انجام مراسم صوفیان. درباره نخستین خانقاه دو نظر وجود دارد. گروهی به پیروی از خواجه عبدالله انصاری آن را در رمله فلسطین و عده ای طبق نظر ابن تیمیه آن را در ناحیه عبّادان بصره دانسته اند.
تقریباً پس از سه قرن از تاریخ اسلام، مسلک تصوف در جامعه اسلامی تثبیت و به رسمیت شناخته شد و از اوایل قرن چهارم هجری، مراکز ویژه صوفیان به صورت رسمی در منطقه خراسان، فارس، بغداد و جاهای دیگر به وجود آمد. ساکنان مهم خانقاه سه دسته اند: شیخ خانقاه، صوفیان مقیم و صوفیان مسافر. رسوم خانقاه، بویژه از سدۀ پنجم به بعد، بسیار است و در کتاب های مقامات مشایخ صوفیه و آداب خانقاه آمده است.
خانقاه (نْ / نَ / نِ)، عربی شده از اسم فارسی «خانگاه» است. خانگاه، اسم مرکب از «خانه» و «گاه» است؛ مانند منزلگاه و مجلس گاه. جمع خانقاه، خوانق و خانقاهات است. نظر دیگر این است که خانقاه تلفظ فارسی «خانقاة» و «خانقات» (جمع «خانق») است. «خانق » معرب «خانک» (مصغر خان و خانه) است. در کتاب طبقات الصوفیه که از قدیمی ترین کتاب های نگارش شده در تصوف و عرفان است چند بار کلمه خانگاه و خانقاه آمده است.

معنی کلمه خانقاه در ویکی واژه

خانه، سرا.
محلی که درویشان و مرشدان در آن سکونت کنند و رسوم و آداب تصوف را اجرا نمایند.

جملاتی از کاربرد کلمه خانقاه

هست در خانقاه ربانی بر سرِ شارع مسلمانی
تاریخ مرگ سعدی را در منابع گوناگون، یکی از سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۵ هجری قمری ذکر کرده‌اند. اما مورد اعتمادترین روایت که سعید نفیسی طرح می‌کند، این است که وی در ۲۷ ذیحجه سال ۶۹۰ هجری درگذشته و در همان خانقاهی که اقامت گزیده‌بود، به خاک سپرده شده‌است.
افتاده است تا ره صائب به خانقاه وقت است خاک میکده را توتیا کند
(صابر) بخانقاه طلب عمری است هستیم از محبت مولا گرم
ابراهیم بن اونْبا (؟ -۱۲۵۶م) (نسب: ابراهیم بن اونبا بن عبدالله صوابی) با لقب‌های مجاهدالدین و امیر، والی و شاعر دمشقی در سدهٔ هفتم هجری بود. او خانقاه مجاهدیه در دمشق را برای صوفیان پایه‌گذاری نمود. در ۶۴۴ق/ ۱۲۴۶م والی دمشق شد، گویا تا پایان عمر در این منصب ماند. او را شاعری نازک‌احساس وصف کرده‌اند که غزل و نسیب می‌سرود.
از خانقاه شیخ برآمد به صد اساس شد جوش خلق پرده چشم خداشناس
وی در زندگی خود سفرهای بسیاری کرد و به نیشابور، هرات، بوزجان، مرو، باخرز و بسطام مسافرت کرد و با بعضی از مشایخ خراسان نیز آشنایی پیداکرد. در معدآباد جام خانقاهی برپاکرد و به تألیف کتاب و تربیت مریدان پرداخت. در مدت کوتاهی آوازهٔ او بلند شد و مورد توجه امرا و حاکمین قرار گرفت. سلطان سنجر که اوصاف او را شنیده بود، برای دیدن او به قریهٔ معدآباد آمد و از مریدان وی گشت.
اندر میان صفه‌نشینان خانقاه یک صوفی محقق پرهیزگار کو
پاک از غیبت و ریا و حسد مسجد و خانقاه درویشی
3. حیدری فرد .جابر ، 1379 . انجمن پژوهشگران شمال فارس . توصیف تاریخ شفاهی مبنی بر احتمال خانقاه بودن مجموعه سطلان ابراهیم
آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری مربوط به دوره ایلخانی و اوائل دوره صفوی است و در اهر، استان آذربایجان شرقی، خیابان شیخ شهاب واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱ با شمارهٔ ثبت ۱۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این بقعه محل خانقاه و آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری است که دربرگیرنده ساختمان‌های خود خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها، و تعدادی غرفه است. این خانقاه از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده‌است که تنها موزهٔ عرفان در ایران است.
نوای مرغ سحر تا خبر ز عشق تو داد صفای ورد سحرگه ز خانقاه برفت
شهرت آبادان در سده‌های نخست هجری، بیشتر مربوط به کاروان‌سراها، خانقاه‌ها، و مساجد و نیز به‌خاطر وجود مقبره‌ای منسوب به خضر و الیاس بوده‌است. این مقبره همچنان وجود دارد و به همین علت، آبادان را تا مدت‌ها جزیرةالخضر می‌گفتند. آبادان به‌تدریج از سده‌های ۷ و ۸ رو به ویرانی رفت و به‌دلیل پیش‌روی کرانه‌اش در دریا، اهمیت بازرگانی خود را نیز از دست داد.
مرا دل از خرابات مغان بیرون نخواهد شد چه سوی خانقاهش ره نمایم چون نخواهد شد
در دومین جشنواره فرهنگی و گردشگری روستای لرد، سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی خبر از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال بودجه برای بازگشایی مسیر آبشار سیبیه خانی داد.
ولوله در خانقاه افتاد دوش مشک پر شد خانقاه از بوی تو
ماه روشن دل که پیر خانقاه کبریاست شد بیمن همت قطب فلک کارش تمام
عسکری خانقاه دانش‌آموخته کارشناسی در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه سوربن فرانسه است. وی یکی از پایه‌گذاران علم انسان‌شناسی زیستی در ایران است.
نخستین کتابخانه در اردبیل در قرن هشتم قمری به‌همت شیخ صدرالدین موسی، فرزند شیخ صفی‌الدین اردبیلی، در جوار آرامگاه پدرش جهت استفادهٔ عموم ایجاد شد. در آن زمان پس از کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانهٔ اردبیل قدیم‌ترین و غنی‌ترین کتابخانهٔ ایران به‌شمار می‌رفت. شیخ صفی‌الدین اردبیلی به سال ۷۰۰ ق. جانشین شیخ زاهد گیلانی گردید و خانقاهی برای مریدانش ترتیب داد و کتابخانه‌ای نیز بنیان نهاد که پس از مرگ او، کتابخانه همچنان مجمع مریدان بود. مخصوصاً پس از تشکیل سلسلهٔ صفویه (۹۰۷ ق)، به کتابخانه و آرامگاه شیخ توجه بیشتری شد به‌حدّی که شاه عباس اول صفوی (۹۹۶–۱۰۳۸ ق) در سنهٔ ۱۰۱۷ ق. کتاب‌های گرانبهایی در آنجا وقف کرد.
آرامگاه خواجه علی در وسط سردابی در زیر بنای آرامگاه جای گرفته‌است. ویژگی خاص این بنا به دلیل طرح، گچبری و مقرنس‌کاری طاق آن است و از آثار هنر ایرانی محسوب می‌شود که در زمان حیات سیاهپوش دارای کاربرد خانقاه و زاویه بوده‌است.