تمول

معنی کلمه تمول در لغت نامه دهخدا

تمول. [ ت َ م َوْ وُ ] ( ع مص ) مالدار شدن. ( زوزنی ). مال داشتن. ( تاج المصادر بیهقی ). بسیارمال شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). مالدار شدن و دولتمندی. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). مالداری و دولت و ثروت و مکنت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تمول در فرهنگ معین

(تَ مَ وُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) توانگر شدن ، ثروتمند شدن .

معنی کلمه تمول در فرهنگ عمید

۱. مال دار شدن، مال بسیار به دست آوردن، ثروتمند شدن.
۲. توانگری.

معنی کلمه تمول در فرهنگ فارسی

مالدارشدن، مال بسیاربدست آوردن، توانگری
۱- ( مصدر ) توانگر شدن ثروتمند گشتن . ۲ - ( اسم ) توانگری مالداری . جمع : تمولات .

معنی کلمه تمول در ویکی واژه

توانگر شدن، ثروتمند شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تمول

رضا ضراب با توجه به داشتن مستغلات فراوان در چند نقطه از جهان و دارا بودن صرافی بزرگی در امارات متحده عربی جای خود را در میان بازرگانان و تجار به‌عنوان جوانی متمول، فعّال و جویای نام و البته دست‌ودل‌باز و پول‌خرج‌کن باز کرد و نامش بر سر زبان‌ها افتاد.
با بسیارخواسته مرد (‌متمول‌) هم‌خورش مباش.
ورتمولر در استکهلم به دنیا آمد و قبل از اینکه در سال ۱۷۷۲ به پاریس نقل مکان کند تا زیر نظر پسر عمه‌اش الکساندر روسلین و نقاش فرانسوی ژوزف-ماری وین به تحصیل بپردازد، در خانه به تحصیل هنر پرداخت. وی در ۳۰ ژوئیه ۱۷۸۴ به عضویت آکادمی سلطنتی نقاشی و مجسمه‌سازی انتخاب شد.
در ۱۹۱۰ در سن ۴۵ سالگی، این «عاصی پیر» (نامی که خودش دوست داشت به آن خوانده شود) با مارگارت اشمیت(۱۹۳۶_۱۸۷۵) دختر یک کارخانه دار متمول ازدواج نمود. آنها یکدیگر را در یک باران طوفانی ملاقات کردند، زمانی که اریش چتر خود را به او تعارف کرد. مارگارت از همسر خود جدا شد تا به عقد اریش در آید، در حالی که سه پسر و یک دختر از همسر سابقش را برای وی به ارمغان آورد. ازدواج آنها باعث سعادت هر دو خانواده شد و اریش خود را وقف فرزند خوانده‌هایش کرد.
دخترک از گهر اسباب تجمل طلبد طوق و خلخال و زر و سیم و تمول طلبد
چون در تو نه فضل و نه تفضل باشد نه بخششی از سر تمول باشد
تاجت زمشک او فر و تختت زسیم ناب سخت ای پسر تو صاحب جاه و تمولی
جابز در سال ۱۹۸۶ یک گروه گرافیکی (که توسط جابز پیکسار نامیده‌شد) را از بخش گرافیک کامپیوتر لوکاس فیلم، به قیمت ۱۰ میلیون دلار خرید که ۵ میلیون دلار آن را در شرکت سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت در زمینهٔ پویانمایی رایانه‌ای فعالیت می‌کند. ادوین کتمول که از سال ۱۹۷۹ نایب‌رئیس این بخش از لوکاس فیلم بود یکی از مؤسسین و مسئول فنی پیکسار شد. در این زمان حدود ۴۴ نفر در پیکسار استخدام شدند.
النا داستان زن میانسالی است که با مردی متمول زندگی می‌کند. پسرش (که ثمرهٔ ازدواج قبلی او است) بی‌کار است و النا می‌خواهد همسرش به آنها کمک کند. در میان این کشمکش‌ها داستان جلو می‌رود تا …
عرم گفت: اعطه افقر الیه منی، فقال (ص): «خذه فتمولّه، و تصدق به، فما جاءک من هذا المال و انت غیر مشرف و لا سائل، فخذه، و مالا فلا تتبعه نفسک»، و قال نافع کان‌ المختار یبعث الی ابن عمر بالمال فیقبله، و یقول: لا اسأل احدا شیئا، و لا اردّ ما رزقنی اللَّه. و گفته‌اند: حلال طیب آنست که آنچه خورد بر شهود رازق خورد، اگر بدین رتبت نرسد بر ذکر وی خورد، که مصطفی (ص) گفت: «سمّ اللَّه و کل بیمینک و کل مما یلیک».
پاموک اولین رمان خود یعنی جودت بیک و پسران را که حکایت خانواده‌ای متمول و پرتعداد است در سال ۱۹۸۲ نوشت که جوایز ملی اورهان کمال و کتاب سال را برایش به ارمغان آورد.
بهار غلامحسینی (۱۳۱۳ – ۲۴ مرداد ۱۳۸۶) معروف به الهه، خواننده اهل ایران بود. او در محلهٔ باغشاه تهران زاده شد. او از کودکی به خوانندگی علاقه داشت اما خانواده‌اش در آن زمان چندان به آوازخوانی دختر خود علاقه‌ای نداشتند؛ به همین جهت معمولاً به‌صورت پنهانی در اتاق برای خودش آواز می‌خواند. او در بهمن ۱۳۳۳ با خیرالله یگانه، از متمولین و روشنفکران آن زمان ازدواج کرد. همسرش که از یکی از خاندان‌های بزرگ و اصیل لر می‌بود از هنرش حمایت کرد و در موفقیتش سهم بسیار داشت. پس از چندی از طریق پرویز خطیبی به مجید وفادار معرفی شد که در همسایگی خانهٔ پدری الهه زندگی می‌کرد، سپس از طریق داوود پیرنیا وارد عرصهٔ موسیقی شد.
ما را متمولین گدا می خواهند بیچاره و بی برگ و نوا می خواهند
در وزن ۷۰ کیلوگرم مسابقات آسیایی ۲۰۱۹ یونس امامی در دور نخست با نتیجهٔ ۱۰ بر صفر از سد راجنیش از هند گذشت. این کشتی‌گیر ایران در دور بعد مقابل تمولن انتختویا از مغولستان با نتیجهٔ ۱۲ بر ۲ پیروز و راهی دور نیمه‌پایانی شد. وی در ابن مرحله مقابل نورکوژا کایپانوف از قزاقستان ۱۲ بر ۲ مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت و در این دیدار با نتیجهٔ ۱۱ بر صفر باتیر بورجاکوف از ترکمنستان به برتری رسید و صاحب مدال برنز شد.
ای زپس مال در بمانده شب و روز نیستی الا که سایه‌ای متمول
ساتا فلورس در ناپل ایتالیا زاده شد، او فارغ‌التحصیل مرکز تجربی سینما در پایتخت ایتالیا، رم است. او بازی در نمایشنامه آماتور را در تئاتر پیکولو آغاز کرد و در نمایشنامه‌های شکسپیر و ماتیا اسبراجا بازی کرد. او اولین حضور خود را در سینما با فیلم مارمولک‌ها که توسط فیلمساز لینا ورتمولر در سال ۱۹۶۳ به نمایش درآمد، شروع کرد.
اول: زکاه: و آن از همه عطایا اهم، و بر جمیع صدقات، مقدم است گلشن مکنت و ثروت را آب جاری، و کشت زار آمال اهل زراعت و تجارت را نسیم بهاری است خزینه اموال متمولین را از دستبرد دزدان حوادث پاسبان، و دیوار غنا و بی نیازی را از صدمه احتیاج و پریشانی پشتیبان و از این جهت آیات و اخبار بی پایان در مدح دهنده زکاه، و ذم تارک آن وارد شده است.
آل زهره یا بنی زهره یا اسحاقی یا اسحاقیون یکی از خاندان‌های شیعه دوازده امامی بوده‌اند.آنان فرزندان اسحاق پسر جعفر صادق بودند ازین رو گاهی آنان را اسحاقی یا اسحاقیون می‌نامیدند.حسین پسر اسحاق به حران رفت.محمد پسر حسین نیز که از متمولین حران به حساب می‌آمد به حلب رفته و تشیع را به این شهر سنی مذهب برد.
و اگر بدسگالان این قصد بکرده‌اند و قضا آن را موافقت خواهد نمود دشوارتر، که تقدیر آسمانی شیر شرزه را اسیر صندوق گرداند و مار گرزه را سخره و خردمند دوربین را مدهوش حیران و، احمق غافل را زیر متیقظ و شجاع مقتحم را بد دل محترز و جبان خائف را دلیر متهور و توانگر منعم را درویش ذلیل و فاقه رسیده محتاج را مستظهر متمول.
تا سرو سرفراز تمول نمود باز سرها به ذوق در قدمش میتوان فکند