تلگرافی

معنی کلمه تلگرافی در لغت نامه دهخدا

تلگرافی. [ ت ِ گ ِ / ت ِ ل ِ ] ( ص نسبی ، ق ) منسوب به تلگراف. ( ناظم الاطباء ).به توسط تلگراف. بوسیله تلگراف. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || با عبارات سخت کوتاه و فشرده. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). و تلگرافاً غلط است.

معنی کلمه تلگرافی در فرهنگ فارسی

۱ - منسوب به تلگراف . ۲ - بوسیل. تلگراف : (( تلگرافی حواله کنید. ) )

جملاتی از کاربرد کلمه تلگرافی

سردار انتصار به تبریز بازگشت و فیلیپوف در آنجا ماند تا کار را به پایان رساند. نیروهای اسماعیل‌خان در چهریق به سختی افتادند و برخی از ایشان به دنبال کار خود رفتند؛ ولی در این میان داستان دیگری رخ نمود. بدین سان که اسماعیل‌خان تلگرافی به عین‌الدوله والی آذربایجان که آن زمان در زنجان بود فرستاد و درخواست مذاکره کرد. عین الدوله درخواست را پذیرفت، و فیلیپوف و سردار انتصار هر دو به میانجیگری پرداختند. این ماجرا موجب شد که نیروهای دولتی به مرکز بازگردند و برای مدتی آرامش نسبی در منطقه حاکم شد.
طلعت پاشا در تاریخ ۷ اکتبر سال ۱۹۱۶ م. طی تلگرافی به جمال پاشا وزیر کشور توضیح می‌دهد که چرا اموال و دارایی‌های ارمنیان ساکن ترکیه را غارت و ضبط کرده‌اند. او در این تلگراف به صراحت می‌گوید: (هدف نابودی کامل ارمنیان و آثار بجا مانده در مناطق ارمنی‌نشین ترکیه بوده‌است)
در پی تشدید اختلاف میان دولت ایران و عراق و افزایش فشار بر ایرانیان، خمینی طی تلگرافی به حسن البکر اعتراض کرد و درخواست خروج از این کشور را داد، اما حکومت عراق اجازه خروج نداد. با انعقاد پیمان الجزایر میان شاه و صدام حسین و کاهش اختلاف میان دو دولت، فشارها بر خمینی تشدید شد.
در زمان آغاز این جنگ، هنوز در ایران ارتش منظم مدرن تشکیل نشده‌بود و بنابراین از ایل‌ها و عشایر کرد به عنوان نیروی حافظ مرز و امنیت کشور استفاده می‌شد. در استان کرمانشاه و به ویژه در غرب استان، ایل‌های کلهر، گوران، سنجابی، قلخانی، احمدوند، لک و… به عنوان نیروهای دفاعی ایران به کار گرفته‌شدند. در شهریور ماه سال ۱۲۹۴ خورشیدی (سپتامبر ۱۹۱۶ میلادی) رؤسای عشایر کرمانشاه در ماهیدشت جمع شده و برای مبارزه با نیروهای مهاجم عثمانی توافق کردند. در نتیجهٔ این توافق تلگرافی تنظیم و خطاب به احمدشاه قاجار مخابره شد.
اسماعیل خان امیرمؤید در بهار ۱۲۹۷ شمسی تلگرافی
پدرش در نامه ای که به یکی از دوستانش نوشت، تولد او را به جای اینکه با اشتیاق خبر دهد به صورت رویدادی که ناگزیر آن را پذیرفته‌است اطلاع داد و اظهار داشت که اگر نوزاد پسر می‌بود این امر را تلگرافی به او خبر می‌داد (یانگ برول، ۱۹۸۸، به نقل از شولتز، ۱۹۹۶).
هوهانس خان عضو کمیسیون اصلاح امور پستی و تلگرافی میان دولت ایران و عثمانی و نیز عضو کمیسیون تجدید عهدنامه بازرگانی در دربار بود.»
اداره تلگرافی دولت علیه ایران، از بوشهر به تهران، نمره ۵ دولتی به تاریخ ۱۳ سرطان (۲۷ جمادی‌الثانی) آیت ئیل سنه ۱۳۲۸
شهاب‌الدوله از هجدهم تیر ۱۲۸۹ نایب رئیس دوم مجلس شد. اما بیش از شانزده روز در این مقام نماند و به عنوان وزیر پست و تلگراف وارد نخستین کابینه میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک شد و تا پایان عمر این دولت در اسفند ۱۲۸۹ در سمت خود باقی ماند. از جمله مهمترین اقدامات دوران وزارت او سامان دادن به تعرفه های تلگرافی بود که پیش از آن نظم و قانون دقیق و مشخصی نداشت. شهاب الدوله لایحه ای به مجلس داد که تعرفه یکسان و مشخصی برای تلگراف در سراسر کشور در نظر می گرفت و مخابرات تلگرافی را ضابطه مند می کرد. این لایحه سه ماه پس از پایان وزارت او در در پانزده ماده و با عنوان قانون تعرفه های تلگرافی در سی ام خرداد ۱۲۹۰ از تصویب مجلس گذشت.
کافرستان منطقه بت‌پرست امپراتوری از نظر سیاسی مستقل بود تا اینکه در سال ۱۸۹۱–۱۸۹۶ توسط عبدالرحمن خان فتح شد. وی به خاطر ترفندها و روشهای بی رحمانه خود در سرکوب قبایل به «امیر آهنین» معروف بود. امیر آهنین خطوط ریلی و تلگرافی که از امپراتوری‌های روسیه و انگلیس می‌آمد را «اسبهای تروا» می‌دانست و از توسعه راه‌آهن در افغانستان جلوگیری می‌کرد. وی در سال ۱۹۰۱ در بستر مریضی درگذشت و پسرش حبیب‌الله خان جانشین وی شد.
عرض کردم‌ به ‌صد خضوع و خلوص تلگرافی به دفتر مخصوص