تانگ

تانگ

معنی کلمه تانگ در لغت نامه دهخدا

تانگ. ( اِ ) مأخوذ از کلمه تانک انگلیسی است که در فارسی امروز متداول شده است. رجوع به تانک شود.

معنی کلمه تانگ در فرهنگ فارسی

سیزدهمین سلسله سلاطین چین که از ۶۱۸ تا۹٠۷ م . سلطنت کرده و موجب ترویج ادبیات و هنرهای چینی گردیده . مشهورترین پادشاه این سلسله تائی تسونگ (ف. ۶۴۹ م . ) است.
ماخوذ از کلمه تانک انگلیسی است که در فارسی امروز متداول شده است .

معنی کلمه تانگ در دانشنامه عمومی

چِنگ تانگ ( به زبان چینی:商湯 ) ( زاده۱۶۱۷ - درگذشته ۱۵۸۸ پیش از میلاد ) بنیادگذار و پادشاه دودمان شانگ در چین بود. نام اصلی او زی لو ( Zi Lü 子履 ) بود و پس از مرگ به نام تانگ شناخته شد.
تانگ با براندازی امپراتور جیه واپسین فرمانروای دودمان شیا بر سر کار آمد. او پیش از پادشاهی هفده سال بر قبیله خویش فرمان می راند و در این زمان خردمندان را بر سر کارهای مهم گمارد و بخش های قدرتش را فراهم ساخت. آنگاه که فرود دودمان شیا را دید با آنان به جنگ پرداخت و پس از یازده جنگ سرزمینهای بسیاری را به چنگ آورد و دولتهای چندی را نیز فرمانبر خود ساخت. پس از اینکه دولت شیا با شورش درونی روبرو شد سرانجام در ۱۶۰۰ ( پیش از میلاد ) تانگ به پیروزی پایانی رسید و جیه را نیز تا پایان زندگیش از کشور تبعید کرد.
بسیاری از چینیان به تانگ به دیده احترام می نگرند. او باج و خراج را کاهش داد و از نرخ خدمت سربازی اجباری کاست. او نفوذش را در راستای رود زرد گسترد و بسیاری از سرزمینهای دوردست را خراجگزار خود نمود. او همچنین آنیانگ را پایتخت تازه خود نمود. امپراطوری گرکپو که بعد از امپراطوری تانگ به وسیلهٔ نیماها تأسیس شد و ۱۵۹۸ سال پا بر جا ماند. از نظر مورخین قدرتمندترین امپراطوری در طول تاریخ چین است به طوری که هیچ حکومتی قدرت مقابله با ان را نداشت. این امپراطوری امپراطوری های بویو و گوگوریو و هان و چین را برای مدت ۷۵۹ سال تحت سلطهٔ خود قرار داد.
• پادشاهان دودمان شانگ
• حاکمان سده هفدهم ( پیش از میلاد )
• درگذشتگان ۱۶۴۶ ( پیش از میلاد )
• درگذشتگان سده ۱۷ ( پیش از میلاد )
• دودمان شانگ
• زادگان سده ۱۷ ( پیش از میلاد )
• حکمرانان بنیانگذاری

جملاتی از کاربرد کلمه تانگ

واو شش باشد وحی هشت همین نسبت هست تانگوئی که شش و هشت چه دستان و فن است
تانگردی خوار و مسکین و حقیر بعد از آن جویی ز احمق دستگیر
در دوره ای عقاب‌ها در تانگورودریم زندگی می‌کردند اما در دورهٔ نخست به سرزمینی نزدیک گوندولین مهاجرت کردند. تانگورودریم به همراه بلریاند و همهٔ بخش غربی سرزمین میانی در جریان نبرد خشم در پایان دوره نخست، نابود شد.
تانگ در تاریخ ۷ آوریل سال ۱۹۶۰ در هنگ کنگ به دنیا آمد و در هنگ کنگ و کانادا تحصیل کرده‌است.
تانگردید بسر نیک نیامد دستار بود سرگشته ولی نیک سرانجام افتاد
چون قله دو پستانگه و چون شیر یکی ناف چون ماه یکی خفته و چون زهره زهاری
در سال ۱۳۹۸، در ششمین سال سلطنت پادشاه تائجو چوسان، یک هیئت دیپلماتیک به ژاپن فرستاده شد. پاک تانگ چی و همراهانش در سال ۱۳۹۸ وارد کیوتو شدند (اوئی (دوره) روز پنجم، ماه هشتم). شوگون یوشیموچی یک نامه رسمی دیپلماتیک به فرستاده ارائه کرد. و هدایایی به فرستاده داده شد تا به دربار چوسان منتقل کند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به گریس و چاک شگفتانگیز اشاره کرد.
گفتم که بود قاتل صاحب‌نظران، گفت چشمی که بود منشا مستانگی ما
تا نیابی بر او ضایع بود رنج طمع تانگویی نام او مشکل بود نام شرف
تا بمانی زنده همچون آب پا برجا مباش تانگردی کشته چون آتش سرافرازی مکن
دراثر حملات هِپتالیان، دولت ساسانی چیرگی خود بر سرزمین سغد را از دست داد. اگرچه پس از آن با اتحاد با خانات گوک‌ترک هپتالیان را سرنگون کردند و قلمرو هپتال‌ها را میان خود و خاقانات گوک‌ترک تقسیم کردند، اما دیری نپایید که خانات گوک‌ترک به ساسانیان حمله کردند و دولت ساسانی به دلیل درگیری در جنگ‌های سخت با روم شرقی، قادر به مقابله نبود و لذا شهرهای سغد به دست‌نشاندگان خانات گوک‌ترک تبدیل شدند.خاقانات ترک غربی که حدود یک قرن حاکم بر این منطقه بودند، در پی حمله چین در سال ۶۵۸ میلادی فروپاشیده و خود به دست‌نشاندگان چینی‌ها تبدیل شدند و پس از آن اخشیدها تحت نفوذ سلسله تانگ چین درآمدند. پس از حمله اعراب، نفوذ چینی‌ها در آسیای مرکزی از بین رفت و این منطقه تحت تسلط خلفا درآمد.
در سال ۱۶۳۳، بروله در توآنچه، در شبه جزیره پنتانگویشن درگذشت. با این حال وقایع واقعی درمورد مرگ او نامشخص است. شایعات مرگ او، ابتدا از طریق گزارش‌های شخص دوم و سوم، اغلب توسط آلگونکوین‌ها به کبک رسید که در آن زمان گمان می‌رفت در یک مناقشه تجاری با هورون‌ها بودند.
نام آگاتانگلوس به زبان یونانی معنای حامل خبر خوب را می‌دهد.
تانگردی پایمال خاک و خون کی رود سرگشتگیت از سر برون
استانگیت از شکاف طبیعی پدیدآمده از سوی دره‌های رودخانهٔ تاین در نورث‌آمبرلند و رودخانهٔ ایرثینگ در کومبریا گذر می‌کرد.
همه دستانگری بود آن چو بیدا گشت راز او خرد همداستان نبود چو باشد شاه دستان‌گر
تانگ شو (۹۴۵ پ. م) در کتاب تانگ از پارچه‌های هایکسی از فولین 佛菻 سیریا نام برده است، که امیل برتشنیدر به عنوان ابریشم دریایی از یونان شناخته است. "اینجا پارچه‌های بافته شده‌ای از موی گوسفند دریایی وجود دارد که های‌سی‌پو (پارچه‌های دریای غربی)". همچنین نوشته است، "احتمالاً این بیسوس، پارچه بافته شده در مناطق مدیترانه‌ای است که تا به امروز بافته می‌شده است، مخصوصاً در جنوب ایتالیا از الیاف روییده بر صدف‌های دریایی گرفته می‌شده است".
فریتانگا یکی دیگر از غذاهای محبوب کلمبیایی است که از گوشت، نعناع سرخ شده، چیچارونس و سیب زمینی زرد با سس آجی در کلمبیا خورده شده‌است. میلانسا یکی دیگر از غذاهای معمول گوشت در سراسر کشور است.
تو اهل مغفرتی ورنه کیست تانگرد به چشم فضل و ترحم گناه کاران را