بی چون

معنی کلمه بی چون در لغت نامه دهخدا

بی چون. ( ص مرکب ) بی نظیر و بی مانند. ( آنندراج ). بی مثال و بی نظیر و بی شبیه. ( ناظم الاطباء ). بی مانند و بی نظیر. ( فرهنگ فارسی معین ).، بیچون. ( اِخ ) نامی از نام های حق سبحانه و تعالی. ( آنندراج ). خدای تعالی. ( فرهنگ فارسی معین ). آنکه از وی تفسیر نتوان کرد و نعتش نتوان نمود. ( ناظم الاطباء ): حضرت بیچون. قادر بی چون ؛ خدای تبارک و تعالی. خدای تعالی. نامی از نامهای خدای تعالی :
زنده به آن زندگان که چنین گفت
ایزد سبحان بی چگونه و بی چون.ناصرخسرو.ملک العرش بی چون جواب داد که یا محمد اگر تو نبودی یوسف را نیافریدمی. ( قصص الانبیاء ص 61 )... سرای باقی هفتاد و چندان بتو رسد و بدیدار بیچون مشرف گردی. ( قصص الانبیاء ص 157 ).
نگار ایزد بیچونی ای نگاررهی
زهی نگارنگار و زهی نگار گری.سوزنی.عمری که میرود همه حال جهد کنی
تا در رضای خالق بیچون بسر بری.سعدی.توان در بلاغت به سحبان رسید
نه در کنه بیچون سبحان رسید.سعدی.ارادت بیچون یکی را از تخت شاهی فرود آرد و دیگری را در شکم ماهی نکو دارد. ( گلستان ).
سپاس از خداوند بی مثل و بیچون
که با طالع سعد و با بخت میمون.؟- بی چون وچرا ؛ جاوید و مقدس. ( ناظم الاطباء ). که بر اواعتراضی نتوان کرد. خودمختار و این صفت باریتعالی است :
بهار گشت پدیدار و دل تقاضا کرد
کمال قدرت بیچون و بی چرا دیدن.سوزنی.

معنی کلمه بی چون در فرهنگ معین

(ص مر. ) ۱ - بی مانند، بی نظیر. ۲ - خدای تعالی .

معنی کلمه بی چون در فرهنگ عمید

۱. بی مانند، بی نظیر، بی همتا.
۲. (اسم، صفت ) از صفات باری تعالی.

معنی کلمه بی چون در فرهنگ فارسی

بی مانند، بی همتا، بی نظیر
( صفت ) ۱ - بیمانند . بی نظیر . ۲ - خدای تعالی .
نامی از نام های حق سبحانه و تعالی

معنی کلمه بی چون در ویکی واژه

بی مانند، بی نظیر.
خدای تعالی.

جملاتی از کاربرد کلمه بی چون

مغربی چون تو مهر مشرقی ای چند پرسی که آفتاب کجاست
تعالی الله، چه گلزاری ست حسن عالم افروزت که گل در باغ خوبی چون رخت زیبا نمی یابم
در گذشته چند همسری در مذاهبی چون یهود، مسیحیت و هندوئیسم، مجاز بوده‌است، ولی اخیراً توسط جریانات اعمال قدرت دنیای مدرن، ممنوع شده‌است.
میان چشمه خورشید تابان لبی چون آب حیوان آفریدن
"اگریپینا می‌خواست به فرزند خود قدرت همه جانبه، مطلق و نامحدود جهان روم دهد و خودش نیز در این اقتدار بی چون و چرا سهیم باشد، اما نرون نتوانست مدت زیادی حکومت مادرش را تحمل کند و از این که او قدرتی برابر با خودش دارد شروع به نافرمانی از اگریپینا کرد و در آینده جنگ سختی بین مادر و پسر رخ داد که عاقبت بدی برای اگریپینا و در اخر برای نرون به ارمغان آورد."
از جملهٔ اولاد نبی چون تو کراست فرزند تو و هر دو علی بوطالب
شبی چون چاه بیژن تنگ و تاریک چو بیژن در میان چاه او من
در این مقاله فروم برای این نوع شخصیت، دو گونه تعیین می‌کند، گونه اول اقتدار طلب خودآزار و گونه دوم اقتدار طلب دگرآزار، گونه اول با جذب شدن در یک بت، رهبر، حزب یا هر مجموعه بزرگی سعی در بزرگ کردن خویش دارد، گونه خود آزار پذیرای بی چون و چرای فرامین رهبر است، اما گونه دوم یعنی دگرآزار به دنبال ذوب کردن دیگران در ایدئولوژی خود است، فروم هیتلر را به عنوان یک دگر آزار معرفی می‌کند، و عقیده دارد حکومت‌های توتالیتری مانند آلمان نازی و روسیه استالینی مهد شخصیت‌های اقتدار طلب خود آزار است، و این نوع شخصیت در این نظام‌ها آرام می‌گیرند.
ابوالقاسم خان بختیار (زاده ۱۲۹۳ فارسان – درگذشته ۱۵ شهریور ۱۳۳۵ تهران) از رجال سیاسی و از خوانین ایل بختیاری در دوران پهلوی بود. وی فرزند امیر مفخم بختیاری و نوه امامقلی خان حاجی ایلخانی بود، که به عنوان یکی از خوانین بختیاری بشمار می‌آمد و در مقاطع مختلف، متصدی مناصبی چون فرمانداری شهرکرد، اصفهان، کردستان و کاشان بود. او بعدها علیه دولت مرکزی قیام نمود.
تاجری مالی و ملکی چند داشت یک کنیزک با لبی چون قند داشت
سفیان کلبی چون به ری رسید، اسپهبد در نامه‌ای که توسط رسولی برای او فرستاد به او پیشنهاد کرد که اگر قصد طبرستان نکند، او آماده است در جنگ با قطری او را یاری کند که این پیشنهاد مورد پذیرش سفیان کلبی قرار گرفت.
مهمترین خطری که خلافت عباسیان را در ابتدای امر تهدید می‌کرد از جانب ابومسلم سردار خراسانی بود که قدرتش روز افزون زیاد می‌گشت.او در انتقال خلافت به عباسیون و کشتار مخالفان آن‌ها نقشی بسزا داشت.ابومسلم که به القابی چون «صاحب الدعوه» و «امین آل محمد» در خاندان عباسی مفتخر گشته بود در نزد ایرانیان محبوبیت زیادی کسب کرده بود و سپاهیان بسیار و قدرت نظامی زیادی داشت که به تمایلات استقلال طلبانه‌اش دامن می‌زد.
از استاد ابوعلی دقّاق شنیدم که حارث محاسبی چون دست فرا طعامی کردی که اندر وی شبهت بودی رگی بر انگشت وی بجنبیدی و از آن باز ایستادی.
نگار ایزد بی چونی ای نگار زهی زهی نگار نگار و زهی نگار گری
پیروان ابومنصور وی را با القابی چون الشیخ، الفقیه، علم الهدی، امام الهدی، امام اهل سنه و امام المتکلمین می‌خوانند. تعدادی از پیشوایان مذهب حنفی از شاگردان ماتریدی محسوب می‌شوند از جمله ابوالقاسم اسحاق بن محمد بن اسماعیل مشهور به حکیم سمرقندی، ابوالحسن علی بن سعید رستغفنی، ابو محمد عبدالکریم بن مونس پزدوی و ابولیث بخاری.
فرمانده نیرومند و خوش‌قیافه با یک چشم تیره چون شب و یک چشم آبی چون آسمان.
کارن باوئر در میان همکاران و هم حزبی‌های خویش با نام مستعار «آ.کا. کا» شناخته می‌شود و با حضور خانم مرکل در سمت صدراعظم آلمان و شباهت‌های رفتاری آ.کا. کا به خانم مرکل وی را با القابی چون مینی مرکل یا کپی مرکل یاد می‌کنند. نامبرده مورد اعتماد صدراعظم فعلی و با کسب ۵۲۷ رای از ۹۹۹ رای، مورد اعتماد هم حزبی‌های خویش است.
من شبی چون کوه دارم زین دل کوتاه روز خرم آن ذره که با خورشید تابان خو گرفت
علاوه بر این از او ترانه‌های مذهبی چون ولد الهدی و نهج البرده در ستایش محمد هم بر جای مانده.
برخیز دلا که ملک بی چون طلبیم بس موهبت از حساب بیرون طلبیم