خودمختار

معنی کلمه خودمختار در لغت نامه دهخدا

خودمختار. [ خوَدْ / خُدْ م ُ ] ( ص مرکب ) مستقل. آنکه عنان انجام کار خود را بدون قیم بدست دارد. بدون قیم. بدون صاحب اختیار. بدون سرپرست. آزاد.
- کشور خودمختار ؛ کشور آزاد. کشور مستقل. کشوری که می تواند خود تصمیم بگیرد و خود تصمیم خود را در عمل گذارد.

معنی کلمه خودمختار در فرهنگ معین

( خُ. مُ ) [ ع - فا. ] (ص مر. ) ناحیه یا کشوری که در برخی امور داخلی دارای استقلال می باشد و در برخی امور دیگر تابع دولت مرکزی .

معنی کلمه خودمختار در فرهنگ عمید

ویژگی سرزمین، استان، یا کشوری که در اداره کردن بعضی از امور خود آزادی دارد و در پاره ای از امور اقتصادی و سیاسی تابع یک کشور نیرومند است.

معنی کلمه خودمختار در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - کسی که در کارهای خود مستند و خود رای است . ۲ - ناحیه و کشوری که در کارهای داخلی خود استقلال گونه ای دارد

معنی کلمه خودمختار در ویکی واژه

ناحیه یا کشوری که در برخی امور داخلی دارای استقلال می‌باشد و در برخی امور دیگر تابع دولت مرکزی.

جملاتی از کاربرد کلمه خودمختار

احمد کرداری نخست وزیر حکومت خودمختار آذربایجان بود، که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۶ خدمت می‌کرد. رهبری حکومت به عهده جعفر پیشه وری بود.
بر طبق سرشماری ژانویه سال ۱۹۸۹ میلادی جمعیت این جمهوری خودمختار برابر با ۳۹۲٬۴۳۲ نفر بوده که به تدریج کاهش یافته و در سرشماری نوامبر ۲۰۱۴ میلادی ۳۳۶٬۰۷۷ نفر گزارش شده‌است.
با وجود اعمال اصلاحات در قانون اساسی جدید اسپانیا (پس از مرگ فرانسیسیکو فرانکو در سال ۱۹۷۵) که امکان خودمختاری محلی در آن قید شده، جدایی‌طلبان باسک خواستار رد هرگونه ارتباط با دولت اسپانیا هستند.
پس از مرگ فرانکو در نوامبر ۱۹۷۵ (آبان ۱۳۵۴)، بر طبق قانون خوآن کارلوس اول به عنوان پادشاه اسپانیا و رئیس دولت جانشین وی شد. با تصویب قانون اساسی جدید اسپانیا در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) و استقرار دموکراسی در اسپانیا، حکومت با ایجاد یک سازماندهی درونی بر پایه ایجاد بخش‌های خودمختار قدرت بیشتری به مناطق و استان‌ها اعطا کرد.
ولایت خودمختار قزل‌سو قرقیز یکی از ولایات خودمختار منطقه خودمختار سین‌کیانگ می‌باشد. در این ولایت علاوه بر زبانهای چینی و اویغوری، زبان قرقیزی هم به رسمیت شناخته می‌شود.
وی همچنین در تیم‌های ملی فوتبال زیر ۲۱سال اسپانیا و تیم فوتبال خودمختار آستوریاس بازی کرده‌است.
این شرکت در سال ۱۹۹۷ از طریق ادغام شرکت‌های اینتره‌کانالس تاوورا و کوبییرتاس تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در بخش خودمختار مادرید قرار دارد. دفتر بین‌المللی این شرکت در ایالات متحده آمریکا و در شهر شیکاگو، ایلی‌نوی مستقر می‌باشد.
این سرزمین در سال ۱۹۲۴ میلادی، ابتدا به یک استان خودمختار و سپس در ۵ دسامبر ۱۹۳۶ به یکی از جمهوری‌های خودمختار کشور شوروی تبدیل شد. بر طبق تقسیم‌بندی‌های اداری در سال ۲۰۱۴ میلادی، این سرزمین از ۸ بخش و ۶ شهر تشکیل شده‌است. مرکز این جمهوری خودمختار، شهر ولادی قفقاز است.
هینزرت عمدتاً تا ۲۱ نوامبر ۱۹۴۴ و هنگامی که از لحاظ اداری با اردوگاه مرگ بوخن‌والد مرتبط شد، خودمختار بود. این اردوگاه در حمله ای هوایی در ۲۲ فوریه ۱۹۴۵ تا حدی تخریب شد، اما تا ۳ مارس همان سال و هنگامی که بسیاری از زندانیان باقی‌مانده در آن در یک راهپیمایی مرگ به هسن علیا فرستاده شدند، عملیاتی باقی ماند. این اردوگاه در ۱۷ مارس ۱۹۴۵ توسط واحدهای شناسایی لشکر ۹۴ام پیاده‌نظام کشف شد. در آن زمان تعداد انگشت شماری از زندانیان هنوز در اردوگاه باقی مانده بودند.