خوش‌بین

معنی کلمه خوش‌بین در لغت نامه دهخدا

خوش بین. [ خوَش ْ / خُش ْ ] ( نف مرکب ) آنکه همیشه به همه کار با نظر خوب نگرد. مقابل بدبین . آنکه وجهه خوب امری مورد توجه اوست. آنکه نظر خوش بقضیه و واقعه دارد. ( یادداشت مؤلف ): مردی خوش بین با آدمی بدبین باده می پیمائیدند، چون شیشه به نصف رسید خوش بین بدبین را گفت نصف شیشه پر است و بدبین خوش بین را جواب داد آری نصف آن خالی است. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه خوش‌بین در فرهنگ معین

( ~. )(ص فا. ) کسی که به سرنوشت و پیش آمدها بدگمان نباشد.

معنی کلمه خوش‌بین در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که به جنبه های مثبت امور می نگرد، امیدوار.

معنی کلمه خوش‌بین در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنکه بنظر نیک در امور مینگرد مقابل بد بین . ۲ - آنکه جهان آفرینش را پر از لطف و صفا می بیند مقابل بد بین .

معنی کلمه خوش‌بین در فرهنگستان زبان و ادب

{optimist} [روان شناسی] فرد دارای نگرش خوش بینی

معنی کلمه خوش‌بین در ویکی واژه

فرد دارای نگرش خوش‌بینی.

جملاتی از کاربرد کلمه خوش‌بین

از این رویکرد تجربی، نویسندگان معتقدند که بهترین استراتژی‌ها برای از بین بردن فقر را می‌توان یافت. با این حال، آنها در ارائهٔ مجموعهٔ گسترده‌ای از نتایج مقاومت می‌کنند. در عوض، آنها درس‌های ساده و در عین حال پرتوانی می‌آموزند و معتقدند که تغییرات کوچک می‌تواند تأثیرات بزرگی داشته باشد. نویسندگان در یادداشت خوش‌بینانه نتیجه می‌گیرند که همهٔ ما بخشی از راه حل هستیم.
اگرچه آرزوی زندگی ببرد به گور ولی به زندگی امیدوار و خوش‌بین بود
چرا این نمایش خوش‌بینانه قبلاً مقدار قاطعانه قضاوت دریافت کرده‌است؟ چطور می‌توان از آن به عنوان یک تکه پارچه ای استفاده کرد تا قبل از اینکه کسی آن را ببیند؟
اعتماد مصرف‌کننده یک نماگر اقتصادی است که میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان را نسبت به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی شخصی خود اندازه‌گیری می‌کند. اگر مصرف‌کننده به اقتصاد آینده آتی و مالی شخصی خود اطمینان داشته باشد، مصرف‌کننده بیش از انجام پس‌انداز هزینه خواهد کرد.
در ادبیات فارسی میانه (پیش از اسلام) از اسکندر با لقب «گجستک» به معنی «ملعون» یاد شده‌است و او متهم به ویران کردن معابد و سوزاندن متون مقدس زرتشتیان است. در ایران پس از اسلام تحت تأثیر اسکندرنامه چهره‌ای خوش‌بینانه‌تر از اسکندر شکل می‌گیرد. اسکندرنامهٔ فردوسی، اسکندر را در خط شاهان مشروع ایران جای می‌دهد و از او چهره‌ای اسطوره‌ای ترسیم می‌کند که در طلب آب حیات دورادور جهان را جست. بعدها نویسندگان ایرانی اسکندر را به فلسفه مربوط می‌سازند و او را همنشین اشخاصی چون سقراط و افلاطون و ارسطو در جستجوی جاودانگی به تصویر می‌کشند.
هدف این است که در صورت وجود منابع سیستم اضافی، همروندی بیشتری ارائه شود. این رویکرد در زمینه‌های مختلفی از جمله پیش‌بینی پرشی در پردازنده‌های خط لوله، پیش‌بینی ارزش برای بهره‌برداری از موقعیت ارزش، واکشی از قبل حافظه و فایل‌ها، و کنترل همروندی خوش‌بینانه در سیستم‌های پایگاه داده استفاده می‌شود.
بی‌جهت بازیچه اغراض اینان گشته‌اند ساده‌لوحانی که هم خوش‌بین و هم خوش‌باورند
پیشرفت و گسترش فناوری، راه را برای ایجاد مشاغل جدید، هموار کرد. خوش‌بینی به تأثیر مفید روش‌های درمانی، افزایش یافت. این باور که متخصصین علمی و فنی، قادرند، بسیاری از مشکلات را از سر راه دور کنند، هم در میان مسئولان دولتی و هم در محافل حرفه ای قوی بود. از اواخر دهه ۱۹۴۰ تا اواخر دهه ۱۹۶۰ چندین رشته جدید آموزشی در حوزه علوم بهداشتی و درمان و مراقبت‌های اجتماعی به وجود آمدند. این‌ها از جمله شامل رشته‌هایی مانند کاردرمانی، شیمی‌فیزیک کاربردی، مهندسی زیستی، پرتونگاری، مددکاری اجتماعی و علوم پرورشی بودند.
ویلیام سالیوان که خود از طرفداران برکناری شاه و سازش میان انقلابیون و ارتش بود، هجدهم دی همان سال در گزارشی به واشینگتن نوشته بود: «روحانیت برای کمک به احیای ثبات در بخش عمومی در حال سازمان یافتن است. حتی اگر برای لحظه‌ای بازرگان را هم کنار بگذاریم، بخش قابل ملاحظه‌ای از مخالفان در صورتی که شاه برود به گذار سیاسی مسالمت‌آمیز متعهد هستند». اینگونه که پیداست، سفیر آمریکا پس از این دیدار حتی نسبت به قبل هم به روحانیون خوش‌بین‌تر هم شده بود. او در توصیف «ملا موسوی» به واشینگتن نوشت: «افراطی نیست و به نظر می‌رسد پذیرای منطق باشد».