شبستان
معنی کلمه شبستان در لغت نامه دهخدا

شبستان

معنی کلمه شبستان در لغت نامه دهخدا

شبستان. [ ش َ ب ِ ] ( اِ مرکب ) خوابگاه. ( ناظم الاطباء ). به معنی شب خانه است که حرمسرای پادشاهان و خلوتخانه و خوابگاه ملوک و سلاطین باشد. ( برهان قاطع ). آن حصه از سرا که جای توقف در شب است و اکنون آن را اندرون و اندرونی و زنانه گویند.( فرهنگ نظام ). حرمسرای. ( ناظم الاطباء ) :
برون آوریداز شبستان اوی
بتان سیه چشم خورشیدروی.فردوسی.گر این نامور هست مهمان تو
چه کارستش اندر شبستان تو.فردوسی.برآمد برین نیز یک چند گاه
شبستان ایرج نگه کرد شاه.فردوسی.فریدون شبستان یکایک بگشت
بر آن ماه رویان همه برگذشت.فردوسی.کعبه خاتون دو کون ، او را در این خرگاه سبز
هفت بانو بین پرستار شبستان آمده.خاقانی.گفتی شما چگونه و چونست نزلتان
ما شاد و نزل ما ز شبستان صبحگاه.خاقانی.از آنگه که تابع شد اقبال او را
عروس ظفر در شبستان نماید.خاقانی.|| در مساجد جایی را گویند که درویشان و غیر ایشان در آن قسمت عبادت کنندو شبها نیز به خواب روند. ( برهان ). آن قسمت از عمارت مسجد که از هیچ طرف باز نیست و دخول و خروج به آن از درها است چون در شبهای سرد نماز جماعت در آنجا خوانده میشود، شبستان نامیده شده. ( فرهنگ نظام ). آنجای از مزگت که در آن عبادت کنند و شبها در آنجا به خواب روند. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شبستان در فرهنگ معین

(شَ بِ ) (اِمر. ) ۱ - خوابگاه . ۲ - حرمسرا. ۳ - قسمی از مسجد که دارای سقف است .

معنی کلمه شبستان در فرهنگ عمید

۱. قسمت سقف دار مسجدهای بزرگ.
۲. [قدیمی] حرم سرا: گر این نامور هست مهمان تو / چه کاراستَش اندر شبستان تو (فردوسی: ۱/۸۰ ).
۳. [قدیمی] خوابگاه: شب ما روز نباشد مگر آنگاه که تو از شبستان به در آیی چو صباح از دیجور (سعدی۲: ۴۵۴ ).

معنی کلمه شبستان در فرهنگ فارسی

جای شب، خوابگاه، حرمسرا، قسمتی ازمسجدبزرگ
۱ - خوابگاه . ۲ - حرمسرا . ۳ - قسمتی از مسجدهای بزرگ که دارای سقف است .

معنی کلمه شبستان در دانشنامه عمومی

شبستان (کلیسا). شبستان ( به انگلیسی: Nave؛ تلفظ: /ˈneɪv/ ) در معماری دیرها، کلیساهای جامع، بازیلیکاها و کلیساهای رمانسک و گوتیک بدنه اصلی بنا است که دسترسی از مرکز به محراب کلیسا را تأمین می کند.
شبستان کلیسا از ورودی، که ممکن است یک هشتی جداگانه باشد، به جایگاه مخصوص کشیش در صدر کلیسا گسترش می یابد و گاهی در طرفین توسط راهروهای کوتاهتری احاطه می شود که با رواق هایی از شبستان جدا می شوند. اگر این راهروها بلند باشند و عرض آن ها قابل مقایسه با عرض شبستان مرکزی باشد ممکن است بگویند که سه شبستان دارد.
در زبان انگلیسی اصطلاح شبستان ( Nave ) از کشتی ( navis ) در زبان لاتین قرون وسطی مشتق شده است. کشتی یکی از نمادهای صدر مسیحیت بود. همچنین ممکن است این واژه از تیرهای طاق های کلیسا، که شبیه به تیرهای حمال کف کشتی هستند، گرفته شده باشد. نوعی از کشتی را در بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی و بالتیک به وفور می توان یافت که همانند شبستان یک کلیسا است. افزون بر این، در برخی از زبان ها یک واژه، به عنوان مثال «اسکیب» ( به دانمارکی: skib ) یا «اهِپ» ( به سوئدی: skepp ) ، برای هر دو مفهوم «شبستان» و «کشتی» بکار می رود.
اولین کلیساها زمانی ساخته شدند که سازندگان آن ها با شکل بازلیکای رومی آشنا بودند که یک ساختمان عمومی برای انجام معاملات تجاری بود. این ساحتمان ها یک محوطه مرکزی بزرگ داشتند که با ستون هایی از راهروها جدا می شدند و از پنجره هایی در نزدیکی سقف برخوردار بودند. کلیسای قدیمی سنت پیتر در رم یکی از نخستین کلیساهایی است که این فرم را داراست. این کلیسا در قرن چهارم میلادی به دستور کنستانتین بزرگ امپراتور روم ساخته شد و در قرن شانزدهم بازسازی شد.
شبستان کلیسا بدنه اصلی ساختمان است و بخشی است که برای مردم اختصاص یافته و در مقابل جایگاه مخصوص کشیش قرار می گیرد که در آن روحانیون حضور می یابند. این دو محوطه یا جایگاه در کلیساهای قرون وسطی توسط دیواره یا پارتیشنی از هم جدا شدند. این دیواره، که آن را اغلب از چوب می ساختند و بسیار استادانه تزئین می شد، از ویژگی های قابل توجه کلیساهای اروپا از سده ۱۴ تا اواسط سده ۱۶ میلادی بشمار می رود.
در قرون وسطی شبستان ها به بخش هایی تقسیم شدند تا با تکرار فرم و تأکید بر عناصر عمودی طول شبستان را بیشتر نشان دهند. در دوره رنسانس، به سبب تأثیرات دراماتیک از تناسبات متعادل تری بهره جستند.
معنی کلمه شبستان در فرهنگ معین
معنی کلمه شبستان در فرهنگ عمید
معنی کلمه شبستان در فرهنگ فارسی

معنی کلمه شبستان در دانشنامه آزاد فارسی

در معماری اسلامی، بخش سرپوشیده، مسقّف و ستون دار مسجد که در آن نماز می گذارند. سقف شبستان عموماً به صورت طاق های ضربی است. درگذشته معمولاً مسافران شب را در آن جا می گذراندند و بیتوته می کردند، از این رو آن را شبستان گفته اند. در معماری مسیحی، فضای مرکزی کلیسا، از ورودی تا تقاطع گاهِ نقشۀ صلیب شکل در صورت وجود، و در غیر این صورت تا محراب۱. معماران، طرح شبستان را از تالار دادگاه های رومی اقتباس کردند. راهه۲ های جانبی در دو سوی فضای مرکزی قرار دارند. طاق های سنگی بعداً جانشین سقف های چوبی اولیه شدند. شبستان بخشی از کلیساست که افراد غیرروحانی از آن استفاده می کنند.altaraisle

معنی کلمه شبستان در ویکی واژه

خوابگاه. حرمسرا. قسمتی از مسجد که دارای سقف است. شبستان آن نامور پهلوان/ همه پیش آن خُرد کودک نوان «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه شبستان

بگستر فرش و خلوت ساز جارا که عزم آن شبستان‌‎ست ما را
دل سوزانم از خم زلفت همچو شمعی ست در شبستانی
چون چراغ اندر شبستان بدن روشن از وی خلوت و هم انجمن
قبل از دورهٔ پهلوی، آموزش عموماً در مکتب خانه‌ها صورت می‌گرفت. مکتب خانه‌ها در محلات بزرگ، پرجمعیت شهر و اغلب در شبستان مساجد، تکایا یا در منازل شخصی مکتبداران دائر می‌شدند. معمولاً تعلیم الفبا از کتاب «آنادیلی» (زبان مادری) که به زبان ترکی آذربایجانی بود آغاز می‌شد و پس از آن که کودکان الفبا را یادمی‌گرفتند و با خواندن و نوشتن آشنا می‌شدند کتاب‌هایی نظیر قرآن، تنبیه‌الغافلین، صرف میر و غیره تدریس می‌شد.
منم آن شمع شبستان ملامت که مرا نه غم از سوختن و نه الم از قطع سر است
رواق و حرم دارای تزیینات مقرنس کاری و آیینه کاری است. تزیینات آینه کاری در سال ۱۳۵۸ شمسی توسط هنرمند معاصر محمدرضا نوید انجام گرفته‌است. در میان ضریح صندوق چوبی مشتمل بر کتیبه‌ای به خط نستعلیق اشعار و صلوات بر چهارده معصوم به‌طور بر جسته بر روی مرقد مطهر قرار دارد که از آثار زمان فتحعلی شاه قاجار است. در سال‌های اخیر در این بقعه طرح جامع عمرانی در حال اجرا است و دو شبستان وسیع، هر یک به مساحت یکهزار متر مربع در طرفین بقعه احداث گردیده‌است.
چو خالی دیدم از دلبر شبستان برآمد از دل پر دردم افغان
بس که پیران شبیخون به خراسان بینم بس که میران شبستان به خراسان یابم
وز آنسوی سرو گلستان دین فروزان چراغ شبستان دین
شبستان و حوزهٔ علمیه مسجد جمکران: قسمت‌های عمده‌ای از مسجد جمکران یکی از مساجد مشهور قم و حوزهٔ علمیه آن را شیخ احمد انصاری ساخته‌است.
پیش از این که تخت جمشید ساخته شود، صدها ایوان و شبستان با ستون‌های چوبی و سنگی در سراسر جهان متمدن آن روز ساخته شده بود، ولی نخستین بار در تخت جمشید می‌بینیم که ستون‌ها تا آخرین حد ممکن از هم فاصله گرفته‌اند با این که در بعضی از معابد کهن خارج از ایران (مثلاً مصر) فاصلهٔ دو ستون چیزی نظیر قطر آن‌ها بلکه اندکی کمتر است.[نیازمند منبع]
چو شمعش ببر در شبستان خویش چو گنجش نهان کن در ایوان خویش
خروش شبستان به هامون بریم به دشت خوش و پاک گلگون کنیم
امروزه تنها ورودی اصلی بنا، نیمی از شبستان و چند دیوار مجاور آن سالم مانده‌است. ورودی اصلی شامل طاق بلند شاخص معماری دوره سلجوقی است.
دیواره‌های داخل آرامگاه و همچنین بخشی از ضریح دارای گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های زیبایی است. این بنا  دارای یک شبستان به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع است.
از فرزندان امام موسی کاظم بوده‌اند که در ۵ کیلومتری آستارا - تالش واقع شده‌است. شبستان، کاروان سرا، بازار و... از ویژگی‌های خاص این امامزاده می‌باشد که از مجهزترین مراکز مذهبی گیلان به حساب می‌آید. هر ساله هزاران زائر برای زیارت و پرداخت نزورات به آنجا می‌روند. در سال ۱۳۸۶ ه. ش با همکاری سازمان اوقاف و کمک‌های مردمی در حال بازسازی می‌باشد.
از درد هجر و رنج خمارش خبر دهم گر در شوم شبی به شبستان یار مست
الأزهر نخستین مسجدی بود که در شهر قاهره بنا گردید، به همین علت مسجد جامع قاهره محسوب می‌گردید؛ و ساختمان آن عبارت بود از یک صحن که سه رواق در اطراف آن بود، که بزرگترین آن‌ها رواق قبله بود؛ و بعد مجموعه‌ای از رواق و شبستان و مدرسه و محراب ومناره و مأذنه به آن اضافه گردید.
امامزاده ابراهیم از نوادگان حسن مجتبی است. این بقعه در فاصله ۸۰۰ متری شمالی روستای نظام‌آباد اسلام‌شهر واقع شده است. بنای بقعه مشتمل بر فضای گنبد خانه، شبستانی با طاق‌های جناغی و ستون‌دار، گنبد خشتی و ایوان ورودی است که قدمت اولیه آن به دوره صفویه باز می‌گردد. در دوره‌های جدیدتر برخی قسمت‌ها به آن اضافه شده است. بنای مزبور در مساحتی حدود۲۰٬۰۰۰ متر مربع قرار دارد. این بنا در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران ثبت شده است.
آرامگاه او در قسمت بالای شبستان مسجد فیروزآبادی در شهر ری واقع شده‌است. بر روی سنگ قبر کوچک و بدون نام او، تنها امضایش دیده می‌شود.