دانشنامه
معنی کلمه دانشنامه در لغت نامه دهخدا

دانشنامه

معنی کلمه دانشنامه در لغت نامه دهخدا

دانشنامه. [ ن ِ م َ / م ِ ] ( اِ مرکب ) گواهی نامه دانشکده. مدرک و ورقه اجتهاد و فراغت از تحصیل در دانشکده ها و دانشگاهها. اجازه نامه علمی رسمی ختم تحصیل در رشته های مختلف علوم و فنون و ادبیات ازدانشکده ها و دانشگاهها. تصدیق نامه مدرک ختم تحصیلات عالیه . || نامه ای حاوی دانش و علم. نامه ای که در آن از دانش سخن رفته باشد. || کتاب حکمت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دانشنامه در فرهنگ معین

( ~. مِ ) (اِمر. ) ۱ - گواهی نامه ای که به دانشجو، پس از اتمام دانشکده داده می شود. ۲ - دایرة المعارف .

معنی کلمه دانشنامه در فرهنگ عمید

گواهی نامۀ دانشگاه، گواهی نامه ای که در دانشگاه به دانشجویی که دورۀ تحصیلی دانشگاه را تمام کرده باشد می دهند.

معنی کلمه دانشنامه در فرهنگ فارسی

گواهی نامه دانشگاه، گواهی نامه که به دانشجودهند
( اسم ) ۱ - کتاب علم کتاب حکمت : ( دانشنامه علائی تالیف ابن سیناست ) . ۲ - گواهی نامهای که در دانشگاه به الفارغالتحصیل میدهند .

معنی کلمه دانشنامه در فرهنگستان زبان و ادب

{encyclopedia, cyclopedia} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] اثری حاوی اطلاعات مستند که به صورت مقاله های فشرده دربارۀ همه یا برخی از موضوع های دانش بشر تدوین می شود و از نظم خاصی پیروی می کند متـ . دائره المعارف

معنی کلمه دانشنامه در دانشنامه عمومی

دانشنامه یا دائرةالمعارف، مجموعه یا گردایهٔ نوشتاریِ جامع و فشرده ای است که شامل اطلاعاتی دربارهٔ همهٔ شاخه های دانش یا شاخهٔ مشخصی از دانش است. واژهٔ دانشنامه در زبان فارسی تاریخ کهنی دارد و دانشنامه های کهنی نیز به زبان فارسی نوشته شده اند و واژهٔ دائرةالمعارف نیز برابرنهادهٔ اصطلاح Encyclopaedia است که خود برگرفته از اصطلاح یونانیِ Enkyklios Paideia به معنای آموزش فراگیر است، و در اصل بر مباحثی چون دستور زبان، معانی و بیان، موسیقی، ریاضیات، فلسفه، اخترشناسی، و تربیت بدنی دلالت دارد. این مفهوم به پیدایش اندیشه ی گردآوری مواد آموزشی پیشرفته در اثری واحد انجامید که در آن روابط و درونمایهٔ هنرها و علوم گوناگون تشریح می شود. در گذشته ای دور، تلاش هایی برای تهیهٔ آثاری از این نوع به عمل آمد و در زبان انگلیسی سِر توماس الیوت ( به انگلیسی: Sir Thomas Elyot ) این اصطلاح را برای نخستین بار در سال ۱۵۳۱ در اثری موسوم به حاکم ( به انگلیسی: Governour ) ، رساله ای دربارهٔ تعلیم و تربیت، به کار برد. دانشنامه نباید با لغتنامه اشتباه شود: درحالی که لغت نامه ها به معنی هر یک از سرمدخل هایشان که معمولاً یک واژه اند، می پردازند. دائرةالمعارف ها حاوی اطلاعاتی دربارهٔ سرمدخل هایشان اند. البته در مواردی مرز این دو روشن نیست.
وب سایتی که هم اکنون در آن هستید هم خود نمونه ای از دانشنامه است، که به شکل اینترنتی و همگانی و آزاد تألیف و ویرایش می گردد. به این گونه دانشنامه ها «ویکی» گفته می شود. از نمونه های دیگر ویکی به زبان فارسی می توان به ویکی فقه و ویکی شیعه اشاره کرد.
برای فهرستی از دانشنامه های مهم تاریخ، فهرست دانشنامه ها و مقالات و فهرست دانشنامه های فارسی را ببینید.
نخستین دانشنامه ها به قصد مطالعه و بررسی مستمر و توسط فردی واحد تهیه می شد و به گونه ای فراهم می آمد که جنبهٔ متن درسی داشته باشد، و بدین سبب با دانشنامه امروزی، که عمدتاً به عنوان مرجع به کار می رود و حاصل کار گروهی است، متفاوت بود. اگرچه گاه به ارسطو به منزلهٔ «پدر دانشنامه» اشاره می شود، ظاهراً نخستین دانشنامه به همت سپئوسیپوس ( ۳۳۸ ق. م ) ، فیلسوف یونانی و شاگرد افلاطون، در سده چهارم پیش از میلاد گردآوری شد، که فقط قطعاتی از آن بازمانده است. نخستین دانشنامه نویس رومی، دانشمند سدهٔ اول، مارکوس ترنتیوس وارو بود که دانشنامه ای در علوم انسانی با عنوان آثار عتیق ربانی و انسانی، شامل دستور زبان، جدل، فن بیان و بلاغت، هندسه، حساب، اخترشناسی، موسیقی، پزشکی، و معماری گرد آورد. این اثر نیز باقی نمانده است.

معنی کلمه دانشنامه در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:دایره المعارف

معنی کلمه دانشنامه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] «دانشنامه» در اصطلاح به «نامه ای حاوی دانش و علم و نامه ای که در آن از دانش، سخن رفته باشد» گفته می شود و آن را ملخصی از اطلاعات وآگاهی های دقیق، متقن و روزآمد در همه رشته های بشری یا رشته ای خاص دانسته اند که پژوهشگر برای یافتن پاسخ سؤال خود در اولین گام به آن ها مراجعه می کند و کلید کار خود را از این طریق بدست می آورد.
البته چنین مجموعه ای هرگز پاسخ نهایی را در اختیار پژوهشگر قرار نمی دهد؛ زیرا در دانشنامه اهم مطالب مربوط به موضوعات و مباحث مورد اختلاف و دیدگاه های گوناگون مطرح می شود و مراجع و منابع دست اولی که محقق می تواند در گام بعدی به آن ها مراجعه کند، ذکر می شود. بنابراین دانشنامه، راهنما و جهت دهنده و یاری رسان پژوهنده، برای سیر در جاده تحقیق است.

معنی کلمه دانشنامه در ویکی واژه

گواهی نامه‌ای که به دانشجو، پس از اتمام دانشکده داده می‌شود.
دایرة المعارف.

جملاتی از کاربرد کلمه دانشنامه

او جز نویسندگان دانشنامه اسلام بوده و پژوهش‌ها و کتاب‌هایی در مورد زبان ترکی و لهچه‌های گوناگون آن در نواحی مختلف ترکیه و دیگر نقاط از وی بجا مانده است.
در خصوص معنای لُغوی فلق، لغت‌شناس سنی مذهب، راغب اصفهانی گزارش می‌کند که فلق به معنای تکه شدن شیء است و منظور از فلق در این سوره، صبح است. به گزارش دانشنامه قرآن، این سوره، به همراه چهار سوره دیگر — سوره‌های فجر، لیل، ضحی و عصر — تنها سوره‌هایی هستند که به یکی از اوقات روز و پدیده‌های طبیعی نامگذاری شده‌اند.
او همچنین از مؤلفین کتاب‌های درسی ایران است و در دانشنامه بزرگ فارسی ایران به مسولیت آن با احمد بیرشک بود همکاری داشته‌است.
کتاب الفهرست یا الفهرست، نوشتهٔ محمد ابن اسحاق ابن ندیم است. این کتاب در سال ۳۷۷ ه‍. ق تألیف شده‌است. این کتاب جامع‌ترین اثر در حوزه کتابشناسی عمومی در چهار سده نخست هجری است، که فهرستی از کلیه کتبی که تا آن زمان به زبان عربی نگاشته شده و شرح حال مؤلفانش را دربردارد. این کتاب به مثابه دانشنامه ای از تاریخ، فرهنگ، ادبیات و مذهب از پیش از اسلام تا زمان مؤلف است.
در دانشنامهٔ بریتانیکا آمده‌است که آسیاب‌های بادی پس از هجوم مغول‌ها توسط اسیران ایرانی به فراسوی مرزهای شرقی برده شده.
وبسایت دانشنامه دراماتیک ۲۰۰۴ ابتدا برای نوشتن ماجراها و داستان‌های کاربران لایوجورنال ساخته شد اما توسط انانیموس برای نقیضه‌گویی و دیگر هدف‌ها استفاده شد.
آنتی دورینگ یک دانشنامه واقعی مارکسیسم است. در این کتاب سه محور اصلی آموزه‌های مارکس و انگلس، یعنی ماتریالیسم دیالکتیک، ماتریالیسم تاریخی، اقتصاد سیاسی، و سوسیالیسم علمی به صورت جامعی تشریح می‌شود. لنین در اهمیت این کتاب می‌نویسد: «در آنتی دورینگ عمیق‌ترین مسائل فلسفی، طبیعی و علوم اجتماعی بررسی می‌شود».
وی در سال ۱۳۷۰ بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی را بنیان‌ گذارد و تا سال ۱۳۷۷ ریاست آن را برعهده داشت.در این سال وی با دریافت لوح تقدیر ریاست جمهوری به عنوان استاد نمونه شناخته شد و از دانشگاه شهید بهشتی دکتری افتخاری ریاضیات دریافت کرد.
در سال ۱۹۶۶م دانشنامهٔ لیسانس، در سال ۱۹۶۸م مدرک فوق لیسانس و در سال ۱۹۷۴ م دکترای زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه مذکور دریافت کرد. عنوان رسالهٔ دوره دکتری ایشان «سعدی، شاعر غزل‌سرا و بشر دوست» است و راهنمایی رسالهٔ دکتری او را «نذیر احمد» بر عهده داشت.
ویلسون در راه‌اندازی دانشنامه زندگی نقشی کلیدی داشت.