لغت‌شناس

معنی کلمه لغت‌شناس در لغت نامه دهخدا

لغت شناس. [ ل ُ غ َ ش ِ ] ( نف مرکب ) لغت دان. زبان دان : این مرد را طوطیی بود سخنسرای و صادق و لغت شناس و ناطق. ( سندبادنامه ص 86 ).

معنی کلمه لغت‌شناس در فرهنگ عمید

آن که لغت بشناسد، آن که لغات یک زبان و معانی آن ها را بداند.

معنی کلمه لغت‌شناس در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱- آنکه از هویت و معانی لغات آگاه است عالم لغت شناسی . ۲- زبان دان : این مرد را طوطیی بود سخن سرا ی و صادق و لغت شناس و ناطق

معنی کلمه لغت‌شناس در فرهنگستان زبان و ادب

{philologist} [باستان شناسی، زبان شناسی] فرد متخصص در فقه اللغه

معنی کلمه لغت‌شناس در ویکی واژه

فرد متخصص در فقه‌اللغه.

جملاتی از کاربرد کلمه لغت‌شناس

وی در شهر قاهره به دنیا آمد. والدین وی از اهالی ماراش در امپراتوری عثمانی بود که در هنگام نسل‌کشی ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ توسط حکومت ترکان جوان به مصر گریخته بودند. در اواخر دهه ۱۹۴۰ به جمهوری سوسیالیستی ارمنستان شوروی نقل مکان نمود و در دانشگاه دولتی ایروان پذیرفته شد؛ و در سال ۱۹۵۴ لغت‌شناسی زبان‌های خاوری فارغ‌التحصیل شد
گاسر درس خود را در دانشگاه هایدلبرگ و زوریخ در مقطع دکتری تاریخ و لغت‌شناسی کلاسیک، به پایان برد.
پرویک تحصیلات خود را در سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۰ در تالین انجام داد و در سال ۱۹۵۵ از دانشگاه تارتو با مدرک لغت‌شناسی فینو-اوگری فارغ‌التحصیل شد. پرویک از سال ۱۹۵۵ در تالین زندگی می‌کند. او در انتشارات دولتی استونی به‌عنوان ویراستار ادبیات کودکان و نوجوانان و در تلویزیون استونی به‌عنوان سردبیر برنامه‌هایی برای همین گروه سنی کار کرده‌است. وی همچنین مترجم آثار مجارستانی نیز می‌باشد.
آرتم یغیشی سارگسیانیان (ارمنی: Արտեմ Եղիշեի Սարգսյան؛ زادهٔ ۲۸ اوت ۱۹۴۲) لغت‌شناس و مجری تلویزیونی اهل ارمنستان است.
آلبرت وارازداتی موشغیان (ارمنی: Ալբերտ Վարազդատի Մուշեղյան؛ زادهٔ ۲۷ سپتامبر ۱۹۳۱) تاریخ‌نگار ادبی، مترجم و لغت‌شناس اهل ارمنستان است.
سید ابوالقاسم ذرّه (سجادی) (۱۲۷۸ – ۷ اردیبهشت ۱۳۱۷) شاعر، روزنامه‌نگار، مترجم، آموزگار زبان فارسی، لغت‌شناس، ایران‌شناس و کمونیست اهل ایران بود.
آرتاشس گابریلی آبقیان (ارمنی: Արտաշես Գաբրիելի Աբեղյան زاده ۱۸۷۷ – درگذشته ۱۹۵۵) یک لغت‌شناس، تاریخ‌نگار، آموزگار، کنشگر و سیاست‌مدار اهل ارمنستان بود. وی فارغ‌التحصیل مدرسه نرسیسیان بود و در دانشگاه برلین تدریس می‌نمود.
نولته در سال ۱۹۲۳ در خانواده‌ای کاتولیک در شهر ویتن آلمان به دنیا آمد. پدرش مدیر مدرسه بود. در سال ۱۹۴۱ دیپلم گرفت و به دلیل نداشتن سه‌انگشت در دست چپ از خدمت نظامی معاف شد. سپس در دانشگاه‌های مونستر، برلین و فرایبورگ در رشته‌های فلسفه، زبان و ادبیات آلمانی(ژرمن‌ایستیک) و لغت‌شناسی کلاسیک تحصیل کرد. او بعداً توضیح داد، بار خوش‌اقبالی نسبت به دیگر همسالانش از جمله برادر کوچکترش که در جنگ جهانی دوم جانباخته بودند، دلیل مهمی برای پرداختن به ناسیونال سوسیالیسم بوده است؛ مشغله‌ای "ناخوش‌آیند اما نه با نفرت".
استفان پانوسی (متولد ۱۱ سپتامبر ۱۹۳۵ در سنندج، ایران) لغت‌شناس، فیلسوف، زبان‌شناس و شرق‌شناس آشوری‌تبار (آرامی) اهل ایران است. وی استاد بازنشسته دانشگاه یوتبری سوئد و از گویش‌وران بومی سنایا، یک زبان نئوآرامیایی شمال شرقی است.
استپان مالخاسیانتس (به ارمنی: Ստեփան Սարգսի Մալխասյանց؛ ۷ نوامبر ۱۸۵۷ – ۲۱ ژوئیهٔ ۱۹۴۷) یک دانشمند در زمینه لغت‌شناسی اهل ارمنستان بود.