دانایی

معنی کلمه دانایی در فرهنگ معین

[ په . ] (حامص . ) ۱ - آگاهی ، وقوف . ۲ - علم ، دانش .

معنی کلمه دانایی در فرهنگ عمید

۱. زیرکی، هوشیاری، خردمندی: هرکه در او جوهر دانایی است / در همه چیزیش توانایی است (نظامی۱: ۸۳ ).
۲. عالم بودن، دانا بودن

معنی کلمه دانایی در فرهنگ فارسی

۱ - آگاهی وقوف . ۲ - علم معرفت دانش : ( دانایی توانایی است ) .

معنی کلمه دانایی در ویکی واژه

آگاهی، وقوف.
علم، دانش.

جملاتی از کاربرد کلمه دانایی

پیش اهل شعور و دانایی لقب آن کمال اسمایی
در حماسهٔ گیلگمش، ئه آ به گیلگمش دانایی بسیار می‌بخشد.
به بخشش همی گنج بپراگند به دانایی از گنج نام آگند
هنون چون آشنا با ماه کم بود به دانایی خرد را کار فرمود
بپرس هر چه ندانی که ذل پرسیدن دلیل راه تو باشد به عز دانایی
بنیاد نوبل به خاطر «کوپل‌های با کاتالیزور پالادیوم در سنتز آلی» جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۰ را به او اهدا کرد. او در پس از دریافت جایزه نوبل گفت که «برای کشوری همچون ژاپن که از فقر منابع طبیعی رنج می‌برد، کار ویژه بر به دست آوردن و گسترش دانش مهم است، چرا که تنها راهی که می‌تواند از آن به رشد برسد از تلاش مردمش برای گسترش دانایی می‌گذرد.»
آذرستان نام یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی به کارگردانی «امیرهوشنگ دانایی» است که در سال ۱۳۶۹ تولید و در سال ۱۳۷۰ از شبکه ۱ پخش گردید.
درست است، امّا طوری‌که باب نتواند اطلاعات دیگری خارج از فرایند قانع شدن از آلیس به‌دست‌آورد؛ یعنی باب دانایی صفر را به‌دست می‌آورد.
-دانایی از قبیلهٔ دانش و فرهنگ/ نادره جلالی
بنای دوگنبدان آرامگا چند تن از بزرگان و مشاهیر بستک و جهنگیریه، «حاج شیخ عبدالرحمان بزرگ»، «قاضی حاج ملا اسماعیل» و «حاج ملا عبدالواحد» است. این بزرگان که در دورهٔ خود به علم و فقه و حدیث و دانایی شهرت فراوان داشته‌اند.
در مکتب عشق با همه دانایی سرگشته چو طفلان نوآموز شوی
ز دانستنش عقل را ناگزیر بزرگی و داناییش دلپذیر
ولیکن تو دانایی و پرخرد ز تو کار وارون کی اندر خورد
بازیکنان با ورود به مناطق جدید، می‌توانند سطح‌دانایی خود نسبت به آن سیاره را ارتقاء دهند و می‌توانند با جست‌وجوی دقیق، معماها و اسرار زیادی را کشف کنند.
ابواسحاق، ابراهیم بن سفیان زِیادی (؟ -۸۶۳م) ادیب، زبان‌شناس، نویسنده و شاعر عراقی بود. او در دانایی به شعر و معانی آن همانند اصمعی کرده‌اند. زیادی همچنین به شوخی‌گری و مزاح شهرت داشت. النقط و الشکل (نقطه‌ها و شکل‌ها)، الأمثال، تنمیق الأخبار، أسماء السحاب و الریاح والأمطار (نام‌های ابرها، بادها و باران‌ها) و شرح نکت کتاب سیبویه از آثار اوست.
رخنه کز نادانی افتد در مزاج یابد از دانا و دانایی علاج
به خشت از کلک انگشتان نوشته ست که آن را دست دانایی سرشته ست
هر آنچه جز سخت حق بگو ندانستم که عین معنی دانایی است نادانی
وی درباره نحوه اثر تحریم‌ها بر اقتصاد معتقد است که مثل یک راه بندان و تخریب راه در مسیر تأمین یک کالا عمل می‌کند، پس دولتی که می‌داند این اتفاق می‌افتد باید از قبل پیش‌بینی‌های لازم و مسیرهای جایگزین تجارت برای کاهش اثر تحریم‌ها انجام دهد. به گفته حسینی مذاکره یک کشور در فضای بین‌الملل بر سر یک موضوع یعنی «عمق دانایی و قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات، منطق و قدرت استدلال و همچنین مهم‌تر از همه ساخت درونی قدرت و استحکام آن» و با این عوامل نتایج مذاکره معلوم می‌شود.
نخستین مربی تاریخ باشگاه علی دانایی‌فرد بود. دانایی‌فرد طی ۴ نوبت مربی‌گری باشگاه را بر عهده داشت؛ او رکورددار دوران مربی‌گری به مدت ۲۲ سال و رکورددار تعداد جام‌های برده با ۱۳ جام رسمی است. در مجموع و بدون در نظر گرفتن مربیان موقت تاکنون نیمکت مربی‌گری استقلال ۶۴ بار بین ۳۰ مربی مختلف دست به دست شده است. از میان این مربی‌ها تنها ۸ مربی خارجی بودند که در ۹ نوبت مربی استقلال شدند. زدراکو رایکوف نخستین مربی خارجی باشگاه و نخستین مربی خارجی در باشگاه‌های ایرانی است.