خرسند

معنی کلمه خرسند در لغت نامه دهخدا

خرسند. [ خ ُ س َ ] ( ص ) همیشه خوش. خشنود. ( برهان قاطع ). شادان. راضی. ( غیاث اللغات ) . شادمان. شادکام. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
کیست بگیتی ضمیر مایه ادبار
آنکه به اقبال او نباشد خرسند.رودکی.تن خویش بر برگ خرسند کن
بدانش دلت را یکی پند کن.فردوسی.گرچه کشّی تو مرا صابر و خرسندم
که مرا زنده کند زود خداوندم.منوچهری.تو خرسندی بکار آور دراین بند
که بی انده بود همواره خرسند.( ویس و رامین ).امیر محمد... نیز لختی خرسندتر گشت. ( تاریخ بیهقی ). انوشیروان با همه دلبستگی خرسند شد. ( فارسنامه ابن بلخی ) :
بیک دل وقت را خرسند میباش
اگرچه لاغر افتاده شکاری.خاقانی.بدم گفتی و خرسندم عفاک اللَّه نکو گفتی
سگم خواندی و خشنودم جزاک اللَّه کرم کردی.سعدی.نگردد خاطر از ناراست خرسند
وگر خود گویی آنرا راست ماند.جامی. || قانع. ( ربنجنی ). راضی. ( غیاث اللغات ). شاکر ( انجمن آرای ناصری ) ( آنندراج ). قَنوع. ( یادداشت بخط مؤلف ). کسی را گویند که رضا بقضا داده باشد و به هرچه او را پیش آید شاکر و راضی بود. ( برهان قاطع ) :
بنور شمع کی خرسند باشد
کسی کآگه شد از خورشید ازهر.عنصری.چو خرسند گشتی بداد خدای
توانگر شدی یکدل وپاکرای.فردوسی.تو مخروش وز داده خرسند باش
بگیتی درخت برومند باش.فردوسی.توانگر شد آنکس که خرسند گشت
از او آز و تیمار در بند گشت.فردوسی.بدان کت دادایزد باش خرسند.( ویس و رامین ).بهیچ چیز نباشند عاشقان خرسند.قطران.حکیمان گفته اند کوشا باشید تا آبادان باشید و خرسند باشید تا توانگر باشید و فروتن باشید تا بسیاردوست باشید. ( از قابوسنامه ).
نه نکبتی نه بلائی نه محنتی است مرا
که روزگارم نوش است و زندگانی قند
ولیک آنکه خداوند را چو یافت کریم
از او بنعمت بسیار کی شود خرسند؟کیکاوس بن قابوس بن وشمگیر.که را بخت فرخ دهد تاج و گاه
چو خرسند نبود درافتد بچاه.( گرشاسب نامه ).بمرگ سپهبد جهان پهلوان
که یزدانْش داراد روش روان

معنی کلمه خرسند در فرهنگ معین

(خُ سَ ) (ص . ) خشنود، قانع .

معنی کلمه خرسند در فرهنگ عمید

۱. شادمان، خوشحال.
۲. قانع.

معنی کلمه خرسند در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنکه قناعت ورزد قانع . ۲ - آنکه رضا بقضا دهد راضی . ۳ - شادمان خشنود بشاش .
نام ناحیتی بوده است از روم بر مشرق خلیج .

معنی کلمه خرسند در فرهنگ اسم ها

اسم: خرسند (پسر) (فارسی) (تلفظ: khorsand) (فارسی: خرسند) (انگلیسی: khorsand)
معنی: شادمان، خوشحال، قانع، خشنود، راضی و قانع

معنی کلمه خرسند در ویکی واژه

خشنود، قان

جملاتی از کاربرد کلمه خرسند

خرسند گشته ایم که آخر قویدلست این شافعیّ وقت بنعمان روزگار
دنیو در زمان جنگ جهانی دوم، طراحی‌هایی با تأثیر از جنگ کشید اما نحوه برخورد او با موضوعات سیاسی باعث ناخرسندی مقامات ترکیه شد و در سال ۱۹۴۱ در حکمی نظامی، او و برادر جوان‌ترش به جنوب شرق ترکیه تبعید شدند که پیش از این پدربزرگشان فرماندار منطقه بود. سال‌های تبعید که تا ۱۹۴۵ به طول انجامید برای دینو از نظر هنری پربار بود. همسر دینو، گوزین دینو، در دبیرستان آدانا به تدریس فرانسه می‌پرداخت و خود نیز در یک روزنامه محلی کار می‌کرد و نقاشی‌های شاعرانه و واقع‌گرا از زندگی سخت مردم و شرایط کار و کارگران زراعی منطقه می‌کشید. در این زمان بود که او دو نمایشنامه کچل و وارثان را نوشت و مجسمه‌سازی را نیز آغاز کرد.
او که از دودمان هابسبورگ بود در زمان پادشاهی پدر بر کرسی فرمانروایی دوک‌نشین اتریش نشانده‌شد. کوشش‌های رودلف برای اینکه بتواند پسرش را به جانشینی خود برساند در زمان زندگی او به جایی نینجامید. امرای انتخاباتی آدولف را برای پادشاهی برگزیدند. اندکی پس از آن گروهی از شاهزادگان که از آدولف ناخرسند بودند آلبرشت را به شاهی برگزیدند و او بر پادشاه تازه شورید و زمینه‌های برپایی یک نظام پادشاهی موروثی را فراهم آورد. در جنگی که درگرفت آدولف کشته‌شد و در ۱۲۹۸ آلبرشت تاج شاهی بر سر نهاد.
جهان به دولت وصلت ز جان شده خرسند که یار با من بیچاره سازگاری کرد
در اندرز پوریوتکیشان بند ۳۷ به بعد آمده‌است: «بر تردید و آرزوی نادرست با خرد چیره شوند، بر آز با خرسندی، بر خشم با آرامش، بر رشک با نیکخواهی، بر نیاز با هشیاری، بر ستیز با آشتی، بر دروغزنی با راستی.»
از امیر مؤمنان(ع): با بردباری و یقین نیک، اندوهانی را که فرا می رسد، بران. کسی که به عیب خویش نگرد از عیب دیگران دل مشغولی یابد. کسی که به روزی خدا داده خرسند شود، غم آنچه از دست شده است، نخورد.
چو جانش روز و شب دربند بودی به بوی مهد او خرسند بودی
دل آگاه نگردد به عزیزی خرسند بر سر تخت همان یوسف ما زندانی است
مسوولان ورزش در هرات گفته‌اند که بیش از یک‌هزار زن در سیزده ورزشگاه زنانه موجود در هرات، ورزش می‌کنند. او هم چنان گفته‌است هم‌اکنون هزاران زن و دختر در این ورزشگاه‌ها ثبت‌نام نموده و به علت کمبود ظرفیت پذیرش، منتظر دوره‌های بعدی هستند. او ضمن خرسندی از این موضوع گفت: «مردم و جامعه پذیرفته‌اند که ورزش حق مسلم زن‌ها است. اکثر فامیل‌ها مشوق دخترانشان در پیشبرد ورزش هستند.»
احسان خرسندی در تاریخ ۶ دی ۱۳۸۸ در درگیری‌های روز عاشورا در خیابان ولی‌عصر تهران بازداشت و در ۱۳ بهمن به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.
به دینار و درم نتوان شدن از اغنیا صائب دل خرسند هر کس را که باشد محتشم باشد
به خدای جهان خورم سوگند که بدین داوری شوم خرسند
در ۱۹۰۶ وی را به فرماندهی لشکر دوم گارد سواره نظام منصوب کردند اما این سمت او را خرسند نساخت. انقلاب ۱۹۰۵ روسیه پایتخت را دچار آشوب و ناآرامی کرد و پس از مرگ همسرش، کوشید سِمتی بیابد که از گارد و پایتخت دور باشد.
ز بیداد تو خرسندم همه عمر اگر خون ریزیم، راضی، بدان هم
احمد شهید در ۲۴ اوت ۲۰۱۳ (۲ شهریور ۱۳۹۲) در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت پس از رسیدن حسن روحانی به ریاست‌جمهوری در ایران، نسبت به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران خوشبین است. او گفت «آقای روحانی با توجه به واقعیت‌های موجود ایران بهترین بوده» و از اینکه آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود به مسائل حقوق بشری توجه کرده اظهار خرسندی کرد.
شکر می سازد شکایت را دل خرسند ما سبزه زنگار در شمشیر ما جوهر شود
در رهت همچو بندگان همه روز خور به تشریف چاکری خرسند