خاخام

معنی کلمه خاخام در لغت نامه دهخدا

خاخام. ( اِ ) حاخام. ربانی. پیشوای مذهبی یهود. ملا. رئیس جامعه مذهبی یهود.

معنی کلمه خاخام در فرهنگ معین

[ عبر. ] (اِ. ) عنوان پیشوایان دینی یهود، ربانی .

معنی کلمه خاخام در فرهنگ عمید

عنوان علما و پیشوایان مذهبی یهود، ربانی، ربن.

معنی کلمه خاخام در فرهنگ فارسی

ربانی، ربن، عنوان علماوپیشوایان مذهبی یهود
(اسم ) پیشوای دینی یهود ربانی ربن .

معنی کلمه خاخام در دانشنامه آزاد فارسی

(یا: رَبَّن و ربّی) عنوان و لقب عالمان و مجتهدان جامعۀ یهود، و نه عنوان کاهنان موروثی یهودیان. خاخام ها عالم در شرایع و شعایر یهود از قرن اول میلادی بوده اند. آنان از قدیم به تواضع خود را شاگردان حاخامیم (برابر با لفظ عربی حکیم) می خواندند و یهودیان به احترام از آن ها با لفظ های ربّن (استاد ما) و ربّی (استاد من) یاد می کردند. مهم ترین نقش خاخام ها رسیدگی به امور حقوقی و قضایی هم کیشان خود بود. در دورۀ پس از تخریب معبد یهود یا هیکل (۷۰م) خاخام ها رفته رفته احکام تورات را با مقتضیات روزگار خویش منطبق کردند که نتیجۀ آن تدوین مجموعۀ شرایع و احکام شفاهی یهود (تلمود) بود. اما در نیمۀ دوم قرن ۸م فرقه ای یهودی در بین النهرین به نام قرائیم برآمد که با تفسیر تلمودی تورات سخت مخالف بودند و مخالفان خود را ربانیم می گفتند.

معنی کلمه خاخام در ویکی واژه

عنوان پیشوایان دینی یهود؛ ربانی.

جملاتی از کاربرد کلمه خاخام

اگر بگوید از او می‌خواهم تا نزد خدا برای من شفاعت کند، زیرا او از من به خدا نزدیکتر است. این از اعمال مشرکان و مسیحیان است، زیرا آنها ادعا می‌کنند که کشیشان و خاخام‌ها آنها را شفاعت می‌کنند … خداوند ما را از مشرکان آگاه می‌کند که گفتند: ما آنها را پرستش نمی‌کنیم لیکن آنها ما را به خدا نزدیکتر می‌کنند.
خاخام‌ها طرفدار زندگی مسالمت آمیز با مسلمانان هستند.
برخلاف باور عموم گرویدن به یهودیت ممکن است، گر چه نسبتاً کم اتفاق می‌افتد. یهودی شدن نسبت به گرویدن به مذاهب ابراهیمی دیگر سخت‌تر، و ممکن است چند سال به طول بکشد.[نیازمند منبع] از آنجا که گرویدن به یهودیت بر غیر بنی اسراییل لازم نیست و نزد یهودیت شرط خداپرستی برای غیر اسراییل کافیست، لذا معمولاً خاخام‌ها ممکن است فرد را از این کار نهی کنند و تنها وقتی که فرد جدیّتِ خود را ثابت کند شخص خاخام دست بکار می‌شود.[نیازمند منبع]
پدر اسپینوزا او را به مدرسهٔ یهودیان سپرده بود تا با آموزش در حوزه دین‌شناسی، خاخام شود. اسپینوزا در سن ۱۶ سالگی شاگردی استثنایی در حوزه امور دینی بود، اما یادگیری در این زمینه او را راضی نمی‌ساخت. به دلیل آشنایی به چند زبان، به‌طور مستقل به مطالعه آثار فلسفی پرداخت.
او در ونیز مُرد و در پادوا به خاک سپرده شد. آرامگاه او در کار آرامگاه خاخام یهودا مینز، خاخام پادوا است.
او در سال ۱۹۳۹ در اورشلیم به دنیا آمد. والدین او از مهاجران لهستانی باورمنده به جنبش صهیونیسم بودند که قبل از تأسیس کشور اسرائیل به قیمومیت بریتانیا بر فلسطین مهاجرت کرده بودند. خانواده او در اورشلیم اقامت داشتند. پدر او یک خاخام بود و با کمک مادر عادا، در یکی از مناطق مذهبی اورشلیم، یک مغازه خواربار فروشی را برای گذران زندگی اداره می‌کردند.
مسلمانان بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی اسرائیل را تشکیل می‌دهند و حدود ۱۷٫۶ درصد از جمعیت را شامل می‌شوند. حدود ۲٪ از جمعیت مسیحی و ۱٫۶٪ هم دروزی هستند. جمعیت مسیحی این کشور عمدتاً از مسیحیان عرب و مسیحیان آرامی تشکیل شده است، همچنین مسیحیان شامل مهاجران پس از فروپاشی شوروی، کارگران خارجی با منشأ چندملیتی و پیروان یهودیت مسیحایی نیز می‌شوند که توسط اکثر مسیحیان و یهودیان نوعی از مسیحیت قلمداد می‌گردد. اعضای بسیاری از گروه‌های مذهبی دیگر نیز، از جمله بودایی‌ها و هندوها، در اسرائیل حضور دارند، هرچند تعدادشان اندک است. از بیش از یک میلیون مهاجر اتحاد جماهیر شوروی سابق، حدود ۳۰۰٬۰۰۰ نفر از سوی خاخام اعظم اسرائیل یهودی شناخته نشده‌اند.
«به نظر می‌رسد که در فرانسه، ما مورها را در هر شرایطی دوست داریم. به همین دلیل است که یک پیرزن یهودی، همسر خاخام سابق، وجود دارد که خود را به عنوان یک عرب درمی‌آورد و به دروغ دربارهٔ نژاد و سنت‌های ما داستان می‌گوید. مشخص است که از این راه پول زیادی به دست می‌آورد».
ارنست داوید برگمن فرزند یودا برگمن، که یک خاخام یهودی بود در سال ۱۹۰۳ در آلمان متولد شد. وی در دانشگاه هومبولت برلین مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۹۲۷ مدرک دکترای خود را زیر نظز دکتر ویلهلم اشلنک از دانشگاه هومبولت دریافت کرد و در همان دانشگاه مشغول به کار شد.
ایزاک باشویس سینگر نویسندهٔ لهستانی‌تبار آمریکایی در ۲۱ نوامبر ۱۹۰۲ در خانواده‌ای یهودی در دهکده‌ای نزدیک ورشو به نام رادزمین به دنیا آمد. پدر ایزاک و پدر بزرگ مادری او خاخام بودند.