جلبک
معنی کلمه جلبک در لغت نامه دهخدا

جلبک

معنی کلمه جلبک در لغت نامه دهخدا

جل بک. [ ج ُ ب َ ] ( اِ مرکب ) جلبک. چیزی باشد سبز مانند ابریشم که در روی آبها بهم میرسد. و بعربی طحلب خوانند. ( برهان ). خزه. خمزه. جل وزغ.

معنی کلمه جلبک در فرهنگ معین

(جُ بَ ) (اِ. ) نوعی رُستنی بدون ریشه و ساقه و برگ ، به رنگ سبز و گاهی قهوه ای یا سرخ که روی آب ها و تنه درختان به وجود می آید.

معنی کلمه جلبک در فرهنگ عمید

گروهی از گیاهان بدون ریشه، ساقه، شاخه، و برگ که به شکل نوار سبز و دراز در آب، جاهای مرطوب، و روی تنۀ بعضی درخت ها پیدا می شود و در بعضی دریاها نیز به شکل نوارهای پهن و دراز دیده می شود که بر روی آب شناور است. در اقیانوس ها بیشتر از همه جا رشد می کند و گاهی سطح وسیعی از دریا را فرامی گیرد. از آن در تهیۀ بعضی مواد شیمیایی و خوراکی استفاده می شود. رنگ آن سبز و گاهی هم به رنگ قهوه ای یا سرخ است، جل وزغ، جامۀ غوک، چغزواره، چغزپاره، گاوآب، خزه، الگ.

معنی کلمه جلبک در فرهنگ فارسی

( اسم ) آلگ
چیزی باشد سبز مانند ابریشم که در روی آبها هم میرسد و بعربی طحلب خوانند .

معنی کلمه جلبک در دانشنامه عمومی

جُلبَک به موجودات گیاه مانند در نزدیکی یا داخل آب می گویند؛ از نظر آرایه شناسی از آغازیان هستند و به علت دارا بودن سبزینه و انجام فعالیت های فتوسنتزی، از طرف زیست شناسان در زیرگروه گیاهان قرار گرفته اند. از نمونه های جلبک می توان به علف دریایی قرمز و علف صخره و کاهوی دریایی اشاره کرد.
اندازهٔ جلبک ها از موجودات گیاهی تک سلولی گرفته تا جلبک های بزرگ فرق می کند. بعضی از جلبک ها دارای ریشه و ساقه و برگ هستند، ولی در واقع هیچ فرقی بین قسمت های مختلف جلبک ها مشاهده نمی شود و تمام سلول های این آغازیان کم و بیش شبیه هم هستند و نیز همهٔ آن ها دارای سبزینه هستند.
جلبک ها رنگ های مختلفی دارند، ولی به طور عمده به رنگ های سبز، قهوه ای و قرمز و زرد دیده می شوند. در جلبک های قهوه ای و قرمز سبزینه توسط رنگ دانه های دیگر پوشانده شده و در نتیجه به رنگ قهوه ای و قرمز، دیده می شوند که پس از جوشاندن رنگ سبز آن ها ظاهر می گردد.
در مناطق مرطوب و جنگلی روی چوب های جنگلی، در آب هایی که به صورت راکد وجود دارند، دریاچه ها و استخرها، لایه هایی از جلبک ها دیده می شوند. بیشتر آن ها در آب و اطراف آن زندگی کرده ولی بعضی از جلبک ها نیز وجود دارند که در خاک های مرطوب زندگی می کنند. بسیاری از جلبک ها تک سلولی و کوچک هستند و روی سطح آب دریاها و دریاچه ها شناور می مانند که به چنین جلبک هایی فیتوپلانکتون می گویند. این جلبک ها منبع غذایی بسیاری از آبزیان از جمله میگوها و ماهیان به شمار می روند. بیشتر جلبک ها در سطح آب زندگی می کنند.
جلبک های سبز در آب های شیرین یافت می شوند و بیشتر آن ها مانند کلامیدوموناس گیاهانی تک سلولی اند. جلبک های قهوه ای تقریباً شامل تمامی جلبک ها بوده و بیشتر آن ها از نظر اندازه نیز بزرگ هستند.
جلبک ها بخش مهمی از بوم سازگان هستند. آنها غذای بسیاری از جانوران آبزی را تأمین می کنند و بعضی از آنها توسط انسان هم خورده می شوند. به علاوه جلبک ها با فتوسنتز اکسیژن بسیاری تولید می کنند. از جلبک ها همچنین در صنایع مختلف چون داروسازی استفاده می شود.
جلبک ها از جمله رستنی هایی هستند که در شرایط مساعد به سرعت رشد می کنند و با انباشته شدن توده ترشحات سمی یا مواد آلی آن ها در آب، به آبزیان صدمه می رسانند و باعث مرگ آن ها خواهند شد. تراکم زیاد جلبک ها روی سطح حوضچه های پرورش ماهی یا محیط های آبی، از انتقال اکسیژن و نور کافی به درون آب جلوگیری می کنند و سبب خفه شدن آبزیان می شوند.
معنی کلمه جلبک در فرهنگ معین

معنی کلمه جلبک در ویکی واژه

نوعی رُستنی بدون ریشه و ساقه و برگ، به رنگ سبز و گاهی قهوه‌ای یا سرخ که روی آب‌ها و تنه درختان به وجود می‌آید.
جلبکها ساده‌ترین موجودات واجد کلروفیل هستند.
جُ لْ بَ کْ
چغزلاوه
چغزواره
سبزابه
جل وزغ
غوك جامه
بزغمه
انگليسی: Lemna
عربی: طحلب
فرانسوی: Algue

جملاتی از کاربرد کلمه جلبک

جلبک‌های عجیب و غریب در آکواریوم یا حوضچه نباید با جلبک‌های مورد نظر در فیلتر شیشهٔ جلبک خود اشتباه گرفته شوند. جلبک‌هایی که در اسکرابر جلبک رشد می‌کنند، می‌توانند برداشت شده و یا به حیوانات انتقال یابند.
همین ویژگی‌ها را می‌توان در جلبک‌ها و سیانوباکتری‌ها مشاهده کرد که نشان می‌دهد آن‌ها سازگار با شرایط حاکم در جنوبگان هستند. این امر منجر به این گمانه‌زنی شده‌است که حیات در مریخ ممکن است شبیه گونه‌های قارچ‌های جنوبگان مانند کرایومایسس آنترکتیکوس و کرایومایسس مینتری باشد. برخی از گونه‌های قارچ‌ها که ظاهراً بومزاد جنوبگان هستند، در فضولات پرندگان زندگی می‌کنند و تکامل یافته‌اند تا بتوانند در داخل مدفوع بسیار سرد رشد کنند، اما می‌توانند از رودهٔ جانوران خون‌گرم نیز عبور کنند.
رژیم خوراکی این گونه برای یک لوریکارید معمول است - جلبک‌ها، آف‌ووچ‌ها و ریزه‌ها با رسوب، شن و ماسه که احتمالاً به‌طور تصادفی در کنار مواد خوراکی بلعیده شده‌اند. علی‌رغم گزارش‌هایی که در میان ماهی‌گیران وجود دارد مبنی بر اینکه آنها در رژیم خوراکی خود به چوب نیاز دارند، هیچ مدرک علمی تا به امروز از تغذیه اعضای این گونه از چوب حمایت نمی‌کند. بریستلنوزها مدرسه نمی‌روند، اما وقتی غذا نمی‌خورند پنهان می‌شوند، با این حال بچه‌ها بیشتر در مناطق کم‌عمق روشن در حاشیه آب یافت می‌شوند که آنها را در معرض شکار پرندگان قرار می‌دهد.
اشنه دریایی مانند دیگر جلبک‌ها سرشار از مواد معدنی و الیاف است و خاصیت ژل‌گونه آن سبب شد تا از کتانجک در فراورده‌ای آرایشی و به عنوان ویتامین و خوراک دام هم استفاده شود.
شدند جلبک و روغن به تابه اندر تحت میان عاشق و معشوق ماجرا تا کی
در چین (۶۲۰۰ پیش از میلاد، قدیمی‌ترین در جهان)، روم باستان، کره و مصر باستان نیز آبزی‌پروری انجام می‌شد آنها به ماهی‌ها، کرم ابریشم، چوب بلوط، یا بامبو، جلبک دریایی و … می‌دادند.
میگوها بسته به نوع زیستگاه و گونه دارای نحوه زندگی، ویژگی‌ها و رفتارهای بسیار متنوعی هستند. اکثر آن‌ها همه چیز خوار هستند و از مواد معلق در آب و بقایای گیاهان و جانوران یا جلبک‌ها تغذیه می‌کنند. گونه ای میگو به نام میگوی امپراتور با خیار دریایی و برخی دیگر از بی مهرگان دریایی رابطه همزیستی دارد و در پاکسازی انگل‌های خارجی به آن‌ها کمک می‌کند. برخی از میگوها در شرایطی که مواد غذایی در دسترس نباشد از سایر میگوها تغذیه می‌کنند. در مقابل، بسیاری از میگوها نیز توسط سایر حیوانات مثلاً ماهی‌ها و ستاره دریایی و انسان خورده می‌شوند یا مورد هجوم انگل‌ها قرار می‌گیرند.
نگهداری از این گیاه زیبا آسان نیست و آب باید تمیز و شفاف باشد زیرا جلبک‌ها یا مواد معلق موجود در آب می‌توانند با رسوب بر روی برگ‌ها، باعث آسیب دیدن آن شوند. آب آکواریوم بهتر است سبک و پی‌اچ آن خنثی یا کمی اسیدی باشد. همچنین این گیاه نسبت به وجود سایر گیاهان حساس بوده و اگر به صورت انفرادی نگهداری شود بهتر است و به نظر می اید که تعویض متناوب آب برای نگهداری از این گونه لازم باشد. گفتنی است که به علت هجوم بیش از حد برای برداشت گیاه برگ توری ماداگاسکاری ریا، نسل آن در خاستگاهش در خطر نابودی قرار گرفته است.