حوضچه

معنی کلمه حوضچه در لغت نامه دهخدا

حوضچه. [ ح َ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) حوضی کوچک. حوض خرد.

معنی کلمه حوضچه در فرهنگ معین

(حُ چِ ) [ ع - فا . ] (اِمصغ . ) ۱ - حوض کوچک . ۲ - لگنچه .

معنی کلمه حوضچه در فرهنگ عمید

حوض کوچک، خانیچه، حوضک.

معنی کلمه حوضچه در فرهنگ فارسی

۱ - حوض کوچک . ۲ - لگنچه .

معنی کلمه حوضچه در فرهنگستان زبان و ادب

{chamber} [مهندسی محیط زیست و انرژی] در صنعت آب و فاضلاب، حوض کوچکی که واکنش معینی در آن انجام می شود
{dock} [علوم نظامی] آبگیر مصنوعی بزرگی که امکان آب گیری و تخلیۀ آن همواره وجود دارد و همین امر امکان ورود و خروج شناورهای سنگین را فراهم می کند متـ . حوضچۀ تعمیرات

معنی کلمه حوضچه در ویکی واژه

حوض کوچک.
لگنچه.

جملاتی از کاربرد کلمه حوضچه

واحدهای مجهز اقامتی با امکان استفاده از حوضچه‌های اختصاصی خانوادگی از آبگرم چشمه در منطقه برای اسکان مسافر با سوییت‌های کامل مبله وجود دارند.
این حوض در سمت چپ آرامگاه واقع است و در داخل به شکل هشت ضلعی است. حوض با زیربنایی در حدود ۳۰٫۲۵ مترمربع، با ۲۸ پله به صحن آرامگاه وصل می‌شود. مشهور است که سعدی نزدیک زاویهٔ خود، حوضچه‌هایی از سنگ مرمر ساخته بوده که آب در آن‌ها جریان داشته‌است. شستشو در این آب، خصوصاً در شب چهارشنبه سوری، جزء معتقدات مردم شیراز بوده‌است.
این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که رنگ با استفاده از یک تفنگ اسپری تحت فشار هوا بر روی یک جسم پاشیده می‌شود. تفنگ بادی (پیستوله) دارای نازل، حوضچه رنگ و کمپرسور هوا می‌باشد. هنگامی که ماشه فشار داده می‌شود، رنگ با جریان هوای فشرده مخلوط می‌شود و از سوراخ آن به بیرون پاشیده می‌شود.
برای بهتر نگه داشتن سوریه، او یک اقامتگاه سلطنتی در تل براک، تقاطع جاده در قلب حوضچه رودخانه خابور در ''جزیره" ساخت. نارام سین علیه ماگان که نیز شورش کرد، مبارزه کرد؛ نارام سین "لشکرکشی در برابر ماگان راه اندازی کرد و شخصاً ماندانو، پادشاه آن را گرفت"، جایی که پادگان‌هایی را برای حفاظت از جاده‌های اصلی ایجاد کرد. به نظر می‌رسید که تهدید اصلی از کوه‌های شمالی زاگرس، یعنی لولوبیان و گوتیان‌ها می‌آمد. یک لشکرکشی علیه لولوبی‌ها منجر به حکاکی "سنگ‌نگاره پیروزی نارام سین" شد که اکنون در لوور قرار دارد. منابع هیتی ادعا می‌کنند نارام سین از اکد حتی به آناتولی حمله کرد و با پادشاهان حتی و هوری‌ها از جمله پامبا، پادشاه حتیان، زیپانی از کانش و ۱۵ نفر دیگر مبارزه کرد.
از جاذبه های دیدنی این روستا می توان از چشمه ی زیبای آن نام برد و دیگر جای دیدنی آن معروف به 'چار حوضون' می باشد که متشکل از چهار حوضچه می بود که مردم قدیم می گویند که هر کدام از این حوضچه ها برای یک نوع بیماری پوستی مفید بود.
بنا به گزارش ابن بطوطه، (که ۵۷ سال پس از درگذشت سعدی نوشته شده و قدیمی‌ترین گزارش موجود از آرامگاه سعدی است) مردم بازدیدکننده از آرامگاه سعدی، جامه خود را در حوضچه‌هایی مرمرین می‌شستند. به باور مردم شیراز (که از قبل از سعدی و شاید قبل از اسلام وجود داشته)، شستشو در این آب، شفابخش بوده‌است.