ثبت اسناد

معنی کلمه ثبت اسناد در لغت نامه دهخدا

ثبت اسناد. [ ث َ ت ِ اَ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) اداره ثبت اسناد؛ اداره ای که بدانجا اسناد عقود و ایقاعات را در دفاتر رسمی دولتی نویسند تاحجت باشد. || مباشر ثبت. آن کس که شغل ثبت اسناد یا املاک ورزد. ثبات. شروطی. چک نویس. صکاک.

معنی کلمه ثبت اسناد در فرهنگ معین

( ~ِ اَ ) (اِمر. ) اداره ای که ثبت معاملات و نقل و انتقال های مربوط به املاک و مستغلات را به عهده دارد.

معنی کلمه ثبت اسناد در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- نوشتن سندها . ۲- ثبت کردن سندها و قراردادها. یاادار. ثبت اسناد. اداره ای که در آن معاملات و نقل و انتقالهای مربوط باملاک و مستغلات را در دفترها و پرونده ها ثبت کنند تا حجت باشد.
اداره ثبت اسناد اداره که بدانجا اسناد عقود و ایقاعات را در دفاتر رسمی دولتی نویسند تا حجت باشد

معنی کلمه ثبت اسناد در ویکی واژه

اداره‌ای که ثبت معاملات و نقل و انتقال‌های مربوط به املاک و مستغلات را به عهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه ثبت اسناد

ناعم در ۱ مهر ۱۳۰۰ در رشت زاده شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت و تهران به پایان رسانید و سپس در آموزشگاه تخصصی قضایی دانش‌آموخته شد. او بعداً کارمند اداره کل ثبت اسناد شد. او سال‌ها بعد از این سازمان بازنشسته گردید.
احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ در یک نشست خبری اعلام کرد که تمام نقاط استان هرمزگان از جمله جزایر سه‌گانه خلیج فارس سند مالکیت دارند.
پس از سفری چهارساله به خراسان، برای کار در ادارهٔ ثبت اسناد مشهد و نیشابور، شهریار به تهران بازگشت. در سال ۱۳۱۳ که شهریار در خراسان بود، پدرش میرآقا خشگنابی درگذشت. او در سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد. دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکتری افتخاری دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی تبریز را نیز به وی اعطا کرد.
از نظر وسعت بزرگترین روستای بخش عمارلو بوده و با عنوان سنگ هفت در سازمان ثبت اسناد به ثبت رسیده‌است.
از ویژگی‌های اسناد رسمی در آیین دادرسی دادگاه‌ها و مراجع رسیدگی‌کنندهٔ غیر دادگستری این است که نمی‌توان نسبت به این اسناد، اظهار انکار یا تردید کرد و تنها می‌توان مدّعی جعلی بودن شد. همچنین از دیگر ویژگی‌های این اسناد، قابلیت اجرای مفاد این اسناد از راه حاکمیت دولتی از قبیل دوائر اجرایی ادارهٔ ثبت اسناد و املاک است.
میزان درآمد برای استانداری اصفهان ۱۰۰٫۲۱ میلیون ریال، نیروی انتظامی ۰۰۰٫۲۰ میلیون ریال، مرکز پزشکی قانونی ۰۲۴٫۱۴۰ میلیون ریال، اداره‌کل ثبت اسناد و املاک ۸۳۲٫۶۱۰ میلیون ریال و درآمد سازمان امور مالیاتی استان ۵۹۳٫۴۹۲٫۱۰۸ میلیون ریال در نظر گرفته شده بود.
طرح کاداستر یکی از طرح‌های بزرگ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که از زمان ریاست سید رضا زواره‌ای شروع شده و هنوز ادامه دارد. تویسرکانی به پیگیری این طرح اهتمام زیادی داشت و موارد متعددی بابت همین موضوع با دولت دچار اصطکاک می‌شد.
احمد تویسرکانی راوری قاضی و به مدت ۱۰ سال (در سالهای ۱۳۸۸–۱۳۹۸) معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود و کمی بعد از پایان دوره ریاست، در اسفندماه ۱۳۹۸ در اثر ابتلا به ویروس کووید۱۹ در سن ۵۹ سالگی درگذشت. وی تا زمان فوت، سمت مشاور قوه قضاییه را داشت.
صدای دو نفر که به اتاق نزدیک می‌شوند به گوش می‌رسد. فیگارو، کنت و رزینا سریعاً به سمت پنجره می‌روند تا از نردبان پایین رفته و فرار کنند، اما با شگفتی می‌بینند که نردبانی در کار نیست! باسیلیو و مسئول ثبت اسناد، برای ازدواج دکتر بارتولو و رزینا وارد می‌شوند. کنت آلماویوا تصمیم می‌گیرد که از فرصت استفاده کرده و ازدواج خودش با رزینا را ثبت کند؛ از باسیلیو هم می‌خواهد که شاهد عقد آن‌ها باشد. باسیلیو قبول نمی‌کند و آلماویوا هم به او می‌گوید: " پس باید به جایش دو گلوله در مغزت را قبول کنی! " به این ترتیب، باسیلیو ترجیح می‌دهد گزینه اول را بپذیرد.
امکان جستجوی اختراعات ثبت شده براساس نام و نام خانوادگی اشخاص از طریق وبگاه سازمان ثبت اسناد کشور میسر می‌باشد.