تیمور

معنی کلمه تیمور در لغت نامه دهخدا

تیمور. [ ت ِ ] ( اِ ) این لفظ ترکی است به معنی فولاد و چون در ترکی قاعده ای است که بعد از حرف مضموم «واو»، بعد مفتوح «الف »، و بعد مکسور «یا» مینویسند مگر آن «واو» و «الف »، و «یا» در خواندن نمی آید، در این لفظ نیز «یا» و «واو» بخواندن نمی آید، چرا که علامت کسره و ضمه است و اگر در نظم به سبیل اشباع خوانده شود جایز است. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). مأخوذ از ترکی ، آهن... ( ناظم الاطباء ). تیمور ترکی مغولی ، تمر . دمر به معنی آهن . ( فرهنگ فارسی معین ج 5 ).
تیمور. ( اِ ) تیمورِه. سنگی که در شکم بعضی حیوانات تولید می گردد و آن را مانند فادزهر استعمال می کنند. ( ناظم الاطباء ).
تیمور. [ ت َ / ت ِ ] ( اِخ ) امیر. نخستین پادشاه گورکانی و مؤسس سلطنت این سلسله که از 771 تا 807 هَ. ق. در بیشتر ممالک آسیا با کمال قدرت و عظمت پادشاهی کرد. ( ناظم الاطباء ). نام پادشاه مشهور است. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). سردار و پادشاه بزرگ مغول ( 736-807 هَ. ق. ) است. وی پسر امیر ترغای بود و در ترکستان و میان طایفه برلاس پرورش و در سواری و تیراندازی مهارت یافت. در جوانی حکومت شهر کش به او واگذار شد و پس از ازدواج با دختر خان کاشغر او را گورکان ؛ یعنی داماد نامیدند. در جنگ با والی سیستان نیز چند زخم برداشت و دو انگشت دست راستش افتاد و پای راستش چنان صدمه دید که تا پایان عمر می لنگید و بدین جهت او را تیمور لنگ خواندند. وی در سن 24 سالگی نامبردار شد و ده سال بعد هنگامی که رقیب خود امیرحسین رامغلوب و مقتول ساخت به لقب صاحبقران ملقب گردید. تیمور بین سالهای 733 و 781 هَ. ق. چهار بار به خوارزم لشکر کشید و عاقبت آنجا را ویران کرد. دشت قپچاق ومغولستان را فتح نمود و در 782 پسر چهارده ساله خودمیرانشاه را با سپاهی مأمور تسخیر خراسان کرد و خود نیز بدانان پیوست. نیشابور و هرات را گرفت و در هرات از کله های مردم مناره ها ساخت. سپس مازندران را که تا سال 750 بدست ملوک باوند بود تسخیر کرد و در یورش سه ساله که از 788 تا 790 طول کشید آذربایجان ، لرستان ، ارمنستان ، گرجستان و شروان را مسخر کرد و در اصفهان با هفتاد هزار سر بریده مناره ها ساخت. سپس به شیراز شتافت و آن را تسخیر کرد. در سال 793 خوارزم راقتل عام نمود. یورش پنجساله وی بین سالهای 794 تا 798 هَ. ق. صورت گرفت و پس از آن حکومت هر شهری را به یکی از فرزندان یا خویشاوندان خود داد. سپس مسکو را مسخر ساخت و در سال 801 هندوستان را فتح کرد و صدهزار تن بکشت. تیمور پس از تقسیم شهرها و نواحی به سمرقند بازگشت. لشکرکشی وی را به ایران که از 802 تا 807 هَ. ق. طول کشید یورش هفت ساله گویند. در 803 با عثمانیان جنگ کرد و چند شهر را گرفت. در همین هنگام سفرائی به مصر فرستاد ولی چون نتیجه نگرفت ، مصمم شد به مصر حمله کند و حلب و دمشق و سپس بغداد را تسخیر کرد. در سال 804 بایزید سلطان عثمانی را مغلوب و اسیر کرد. و سپس قصد فتح چین نمود و بکنار سیحون رسیدولی در اترا بیمار شد و در سال 807 هَ. ق. به سن 71 سالگی درگذشت. ( از فرهنگ فارسی معین ). رجوع به حبیب السیر چ خیام ج 3 و 4 و عجائب المقدور فی تاریخ تیمور چ بنگاه ترجمه و نشر کتاب و تزوکات تیموری شود.

معنی کلمه تیمور در فرهنگ فارسی

جزیره ای در سوند واقع در اقیانوسیه در مشرق فلورس و کوپراه . این جزیره بین اندونزی ( بخش غربی : ۱۱۹۳۵ کیلو متر مربع و ۴٠٠٠٠٠ سکنه ) و پرتغال ( بخش شرقی : ۱۹٠٠٠ کیلو متر مربع و ۴۲۴۴٠٠ سکنه ) تقسیم شده است این بخش در سال ۱۹۷۶ به اندونزی واگذار گردید .
جزیره از مجمع الجزایر سند که در مشرق جزیره فلورس واقع است که میان کشورهای اندونزی و پرتقال تقسیم شده است

معنی کلمه تیمور در فرهنگ اسم ها

اسم: تیمور (پسر) (ترکی، مغولی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: teymur) (فارسی: تيمور) (انگلیسی: teymur)
معنی: آهن، فولاد نام مؤسس سلسه ی تیموریان یا گورکانیان، نام سردار پادشاه بزرگ مغول، فولاد، ( اَعلام ) نام مؤسس سلسه ی تیموریان یا گورکانیان، مشهور به امیر تیمور گورکانی ( گورکانی )، [، قمری]، نام سردار پادشاه بزرگ مغول و مؤسس سلسله تیموریان

معنی کلمه تیمور در دانشنامه آزاد فارسی

تی مور (Timor)
بزرگ ترین و شرقی ترین جزیره از جزایر سوندای کوچک تر۱، در جنوب شرقی مجمع الجزایر اندونزی، در غرب دریای تی مور و شرق دریای ساووا۲. جزیره ای دراز، باریک، و کوهستانی است و ۳۳,۶۱۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. ساکنان بومی آن آتونی۳ و مهاجران بعدی مالایایی۴، ملانزیایی۵، چینی، عرب، و گجراتی۶ بودند. این جزیره به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. تی مور غربی۷، با مرکزیت کوپانگ۸، بخشی از کشور اندونزی و تی مور شرقی۹، با مرکزیت دیلی۱۰، یک کشور مستقل است. اکثر مردم تی مور غربی را مسلمانان و بیشتر مردم تی مور شرقی را مسیحیان تشکیل می دهند. پرتغالی ها در طول قرن ۱۰ق/۱۶م و در مدت قریب به یک قرن، قسمت شرقی تی مور، و هلندی ها در اوایل قرن ۱۱ق/۱۷م قسمت غربی جزیره را به تصرف خود درآوردند. در جنگ جهانی دوم، ژاپن هر دو قسمت را اشغال کرد. تصرفات هلند و پرتغال حدود مشخصی نداشت. به همین سبب در ۱۲۷۵ق/۱۸۵۹، قلمرو آنان مرزبندی شد و در ۱۳۳۲ق/۱۹۱۴ و پس از پیروزی هلندی ها بر شورش های مردم نواحی مختلف و انحلال حکومت های بومی در برخی از جزایر اندونزی، این مرزبندی صورت عملی به خود گرفت. تی مور غربی در ۱۹۴۹ پس از استقلال اندونزی از هلند به صورت بخشی از کشور اندونزی درآمد و تی مور شرقی تا سقوط دولت شبه فاشیستی پرتغال در ۱۹۷۵، مستعمرۀ آن کشور باقی ماند. دولت جدید پرتغال پس از چند ماه مذاکره با جنبش استقلال طلبان تی مور شرقی در نوامبر همان سال، استقلال آن سرزمین را اعلام و حکومت را به جنبش آزادی بخش تی مور واگذار کرد. ارتش اندونزی، بلافاصله بعد از پایان دیدار جرالد فورد، رئیس جمهور وقت امریکا، به شهر دیلی، پایتخت تی مور شرقی، حمله کرد و با خشونت بسیار و کشتارهای هولناک که بیش از ۲۵ سال ادامه یافت، آن سرزمین را اشغال کرد. سرانجام همه پرسی اوت ۱۹۹۹ به سود مردم تی مور شرقی پایان یافت و کشور جمهوری دموکراتیک تی مور شرقی با حمایت نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل تأسیس شد. در ۲۰۰۲، پس از حوادثی بسیار خونین، ارتش اندونزی از تی مور شرقی خارج شد و آن سرزمین به استقلال کامل دست یافت. در این سال ها، ارتش اندونزی و یا شبه نظامیان و طرفداران اندونزی قریب ۳۰۰هزار نفر از مردم تی مور شرقی را به قتل رساندند.Lesser SundaSavoyAtoniMalayaMelanesianWest TimorKupangEast TimorDili

معنی کلمه تیمور در ویکی واژه

نام شاه مغول یا تاتار نژاد که به تیمورلنگ هم مشهور است. نقل شده تیمور در جنگی شکست خورد و تنها متواری شد و در خرابه‌ای پنهان شد، مدتی که در آن بیغوله مخفی بود روزی پیش چشمش مورچه‌ای با بار دانه‌ای از دیوار بالا می‌رفت و می‌افتاد، اما با تکرار مورچه موفق شده این راه دشوار را بپیماید، و این عمل مورچه به شاه متواری انگیزه داد و او پس از تجدید قوا حمله برد، عاقبت پیروز شد. بدین سبب نام یا لقب تیمور گرفت یعنی شرط به عمل یا الگو از مور.

جملاتی از کاربرد کلمه تیمور

بعد طغاتیمور چنگیزی به گرگان شهریار و آخرین خرس مغول او بود در این مرغزار
بشنو ای فرزند تا ازین دفتر خانمت از بر راز تیموری
آب‌انبارهای خواجه یار مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی است و در شهرستان خواف، بخش مرکزی، دردامنه کوه خواجه یار، واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت :۷۴۸۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کشانیده‌ای در خیانت به ننگ همه نامِ ننگینِ تیمور لنگ
بعد از حملات ویرانگر مغول مراکز علمی و فرهنگی خراسان تبدیل به ویرانه شدند، از جمله آن‌ها نیشابور بوده‌است، یعنی ابرشهری که ریشه در دوران باستان داشت. با روی کار آمدن تیموریان و توجه به هرات، رفته رفته هرات تبدیل به مرکزی فرهنگی می‌شود. در این میان می‌توان چنین گفت، نقشی که نیشابور در دوره‌های گذشته ایفا می‌کرد، اکنون به هرات انتقال داده شده‌است، در این صورت است که ارغیان از مناطق مهم خراسان بزرگ، که قبلاً از ولایات نیشابور محسوب می‌شده، در دورهٔ تیموری جزو ولایات هرات به حساب آید. گزارش اسفزاری موید این مطلب است.
صولت چنگیزخان شکسته به یاسا پردهٔ تیمور شه دریده به یرغو
افول اسپانیا و پرتغال در قرن هفدهم راه را برای دیگر قدرت‌های اروپایی، یعنی هلند، فرانسه و انگلیس هموار کرد. پرتغال نفوذ خود را در همه مستعمرات خود به جز سه مستعمره، هند پرتغال، ماکائوی پرتغال و تیمور پرتغال از دست داد.
در پائیز ۱۳۹۱ کاوش‌های باستان‌شناسی در مرکز، شرق و غرب جزیره ابوموسی انجام شد و حدود یک سوم این جزیره مورد پوشش قرار گرفت. در نتیجه این تحقیقات، هفت محوطه تاریخی یافت شد. همچنین سفال‌هایی مربوط به دوران ساسانی، ایلخانی، تیموری و صفوی به دست آمد.
که تیمور لنگ ار یکی بود تاش: نبود آن یکی، غیر تیمورتاش . . .
هنگام یورش اندونزی به تیمور شرقی که تا سال ۱۹۹۹ میلادی ادامه یافت، مایا مشغول یک تعداد فعالیت‌های آکادمیک و سیاسی در سطح بین‌المللی برای حمایت از جنبش استقلال تیمور شرقی بود. وی هنگام بازدید خود از ایالات متحده در اواخر دهه ۱۹۹۰ با مردمان اهل تیمور شرقی مقیم خارج کشور، چون خوزه راموس هورتا و جواو کاراساکلائو دیدار کرد. پس از بازگشت او به کشور، رژیم اندونزی محدودیت‌های بر آزادی او وضع کردند.
با همت او فزون ز تیمورم وز دولت او براز سلیمانم
اسکندر پس از شکست پدرش در جنگ «جلالک مارپرچین» از معرکه گریخت و نزد تیموریان در هرات رفت و پس از فتح تبرستان توسط تیمورلنگ، مدتی تحت‌الحمایة او در آمل حکومت نمود.
پس از آنکه تیمورشاه در محل کنونی مقبره دفن شد،
در سال ۱۸۹۵، پس از تقریباً یک سال تحصیل، او در کالج گوچر در بالتیمور، مریلند پذیرفته شد.
محوکرده به خنجر خون‌ریز نام تیمور و شهرت چنگیز
امامزاده هفت تن مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان محمودآباد، بخش مرکزی، دهستان اهلمرستاق جنوبی، روستای شومیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بقعه فضل بن شاذان مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی است و در نیشابور، شرق میدان بهشت فضل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۹۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در دولتش عیان شد تیمار آل تیمور در عصرش از میان رفت سامان آل ‌سامان
خاطر تیمور آنزمان شاد است باقی آن عصر دوره داد است
گه کشورستانی گوهر درج عمر شیخی دم صاحب قرانی اختر اوج تیمورخانی