تیف

معنی کلمه تیف در لغت نامه دهخدا

تیف. ( اِ ) به زبان گیلان خس وخار و خلاشه را گویند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). اکنون نیز در دیه های گیلان تیف گویند. ( حاشیه برهان چ معین ). || نام روز سیزدهم از ماههای ملکی. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ).

معنی کلمه تیف در فرهنگ معین

(اِ. ) خار، خس .

معنی کلمه تیف در فرهنگ عمید

خار، خس، خلاشه.

معنی کلمه تیف در فرهنگ فارسی

( اسم ) خس و خار و خلاشه .

جملاتی از کاربرد کلمه تیف

الیزابت بلک‌وِل توانست در سال ۱۸۴۹ دانشنامه پزشکی خود را اخذ کند. تز او دربارهٔ درمان تیفوس بود و در سال ۱۸۵۲ مقاله و بروشورهایی با عنوان «قوانین زندگی با رویکرد به تربیت بدنی دختران» منتشر کرد. همچنین وی موفق شد درمانگاهی در نیویورک برای زنان تأسیس نماید. در سال ۱۸۹۵ خود زندگی‌نامه خویش را منتشر کرد که با استقبال چندانی مواجه نشد.
آرکید در حال حاضر به عنوان یک پلت فرم دیجیتالی عمل می‌کند که لیست‌های پخش اسپاتیفای را بر اساس کاتالوگ‌های آرکید جمع‌آوری می‌کند.
۴۴. مستأجر بوستان و ضامن مستغلات را که دخل به مشروط وفا نکرده باشد در استیفای مضمون سخت نگیرد و به آخر معامله چیزی مسامحه کند و بار دیگر عملی از آن با منفعت تر ارزانی دارد تا منتفع گردد.
بر وجوهات سخن ناظر دل مشرف شد وندرین شغل رهی را قلم استیفیست
درادامهٔ این بیانیه آمده‌است: «حاضر نیستم به خاطر مصالح شخصی و هراس از این گونه تهدیدها از ایستادگی در سایه شجره سبز استیفای حقوق ملت ایران که امروز به خون به ناحق ریخته شده جوانان این کشور آبیاری شده‌است، لحظه‌ای صرف نظر نمایم».
و سعد بن ابی وقاص برادر وی را عمر کشته بودند بجنگ شد، و سعید بن العاص بن امیه را بکشت و شمشیر وی بستد، شمشیری نیکو نام آن ذو الکتیفة، آن شمشیر برداشت پیش مصطفی ص آورد گفت: «اعطنی هذا» رسول خدا جواب داد: «ضعه»، یک بار دیگر گفت «اعطنی هذا»، رسول جواب داد «ضعه». سعد را آن ناخوش آمد، دل تنگ شد، و درین معنی گفت و گوی در میان صحابه افتاد، تا جبرئیل آیت آورد: یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ. مصطفی ص بحکم این آیت غنیمتها و سلبها از دست ایشان بیرون کرد و میان ایشان بسویّت قسمت کرد و سعد بن ابی وقاص را بخواند و گفت: یا سعد آن گه نه آن من بود شمشیر، اکنون آن منست بتو دادیم.
در نهج هشتم، بحث از قیاسات شرطیه و در توابع قیاس است. اول، اقترانات شرطیات (که به نظر بو علی قریب به طبع نیستند و استیفای کامل آن‌ها را در کتاب شفا و غیر آن داشته‌است) تقسیم‌بندی می‌شوند که مؤلف از متصلات، مؤلف از حملیه و منفصله، مؤلف از متصله و حملیه و مؤلف از متصلین حاصل آن می‌باشد. از دیگر مسائلی که در این قسمت آورده شده است، قیاس مساوات، قیاسات شرطیه استثنائیه و قیاس خلف می‌باشد.[پاورقی ۹]
شکل نوین الفبای تیفیناغ به نام تیفیناغ نو در سال ۲۰۰۳ در مراکش برای نوشتن بربری پذیرفته شد، اما بسیاری از نشریات بربر مراکشی هنوز از الفبای لاتین بربری استفاده می‌کنند. الجزایری‌ها بیشتر از الفبای لاتین بربری در آموزش به زبان بربری در مدارس دولتی استفاده می‌کنند، در حالی که تیفیناغ بیشتر برای نمادسازی هنری استفاده می‌شود. مالی و نیجر یک الفبای لاتین بربری طوارقی را به رسمیت شناخته‌اند که بر اساس سامانه واجی طوارقی ایجاد شده‌است. با این حال، تیفیناغ سنتی هنوز در آن کشورها استفاده می‌شود.
همواره تمام حظ لاهوتی از دفتر عشق کرد استیفا
آبل تیفلیستی (ارمنی: Աբել Թիֆլիսեցի) نویسنده سده هجدهم میلادی اهل ارمنستان است. وی در شهر مسکو سکونت داشت.
شیرن بیش از ۱۵۰ میلیون از آثارش را در سراسر جهان به فروش رسانده و یکی از پرفروش‌ترین خوانندگان جهان است. شرکت جدول‌های رسمی در سال ۲۰۱۹ او را هنرمند دهه نامید. او در دههٔ ۲۰۱۰ بهترین عملکرد را در جداول فروش موسیقی بریتانیا داشت. او تا آوریل ۲۰۲۲ دارندهٔ بیشترین دنبال‌کننده در اسپاتیفای بود. تور کنسرت ÷ که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، در اوت ۲۰۱۹ پرفروش‌ترین تور کنسرتی جهان شد. شیرن علاوه بر موسیقی، در فیلم دیروز (۲۰۱۹) ایفای نقش کرده‌است.
از آنجایی که استیم‌او‌اس صرفاً برای انجام بازی‌های بدون ماوس یا صفحه کلید است، عملکردهای داخلی زیادی فراتر از مرور وب و انجام بازی‌ها ندارد. با این حال، کاربران می‌توانند به محیط میزکار «کی‌دی‌ئی پلاسما ۵» دسترسی داشته باشند و کارهایی مانند نصب نرم‌افزارهای دیگر را انجام دهند. اگرچه سیستم عامل در حال حاضر از خدمات استریم پشتیبانی نمی‌کند، شرکت ولو از نظر تاریخی یکپارچه سازی با اسپاتیفای و نتفلیکس را در نظر گرفته‌است. با این حال، استیم فیلم‌های تمام‌قد از سازندگان فیلم‌های مستقل را در فروشگاه خود در دسترس دارد. این سیستم عامل به‌طور بومی از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، اینتل و ای‌ام‌دی پشتیبانی می‌کند.
اسموک‌پورپ اولین تک‌آهنگ تجاری خود با نام «آئودی» را در می ۲۰۱۷ منتشر کرد. این تک‌آهنگ با بیش از ۲۵ میلیون پخش در ساوندکلاود و ۱۲۲ میلیون استریم در اسپاتیفای به بزرگترین آهنگ او تبدیل شد.
پرکینز در سال ۱۹۷۳ باهمکاری، استیفن ساندهایم (شاعر و نویسنده) نمایشنامه فیلم آخرین روزهای شیلا را نوشت و در سال ۱۹۷۴ از طرف نویسندگان فیلم‌های رازآلود جایزه ادگار برای بهترین نمایش‌نامه را دریافت کرد.
پیوسته مخالطت با حکمای فاضل و ندمای کامل داشت و ایام و اوقات با عقلای عالم و فضلای بنی آدم گذاشت. شهوات و نهمات را طلاق داده بود و محظورات و محرمات را اطلاق فرموده. ساعات عمر بر استیفای خیرات مقصور گردانیده و اوقات ایام بر استعمال حسنات، موقوف کرده و به یقین صادق، واثق شده که متاع دنیا غرور است و مزخرفات و مموهات او خیال ناپایدار و عقل حاذق در گوش هوش او گفته :