تورب

معنی کلمه تورب در لغت نامه دهخدا

تورب. [ ت َ رَ ] ( ع اِ ) لغتی است در تراب. ( منتهی الارب ). مرادف تراب ؛ یعنی خاک. ( ناظم الاطباء ). رجوع به تراب و توراب شود.
تورب. ( فرانسوی ، اِ ) از زغالهای سوختنی است که از تغییر و دگرگونی مواد نباتی در زیر آبها بوجود می آید. از اقسام زغال سنگ است ، از خزه های مخصوصی تشکیل شده که نوع عمده آن اسفنی ( بفارسی اُشنه ) میباشد. این خزه ها پیوسته از بالا روییده و از پایین ریشه و برگ و ساقه های آنها متراکم شده ومبدل به زغال تورب گردیده و موارد استعمال آن نه تنها سوخت است بلکه برای ساختن نوعی کاغذ و پارچه بکاررفته و معدن آن اغلب در نواحی باتلاقی یافت میشود.

معنی کلمه تورب در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) نوعی زغال طبیعی به رنگ قهوه ای تیره که صدی پنجاه تا صدی شصت جزو کربن دارد و از خزه ای مخصوص تولید می شود.

معنی کلمه تورب در فرهنگ عمید

نوعی زغال طبیعی به رنگ قهوه ای تیره، دارای ۵۰% تا ۶۰% کربن که به هنگام سوختن بوی آمونیاک می دهد، و از رسوب تدریجی گیاهان آبی، مانند جلبک ها و خزه ها تولید می شود.

معنی کلمه تورب در فرهنگ فارسی

( اسم )نوعی زغال طبیعی برنگ قهوه یی تیره که صدی پنجاه تا صدی شصت جزو کربن دارد و از خزه ای مخصوص تولید میشود .
لغتی است در تراب مرادف تراب یعنی خاک .

معنی کلمه تورب در دانشنامه آزاد فارسی

تورْب (peat)
(یا: زغال نارس) ماده ای آلی، حاصل از تجزیۀ ناکامل گیاهانی همچون خزۀ اسفاگنوم. آسیای شمالی، کانادا، فنلاند، ایرلند، و بسیاری نقاط دیگر دنیا رسوبات عظیمی از زغال نارس دارند که خشک شد ه اند و از زمان های دور برای سوخت به کار می رفته اند. تورب همچنین ماده افزودنی برای حاصل خیزی خاک است. باتلاق های تورب در حدود ۹هزار سال قبل، با عقب نشینی یخچال ها، تشکیل شدند. نرخ رشد این باتلاق ها فقط یک میلی متر در سال است و بهره برداری بزرگ مقیاس از آن ها می تواند موجب تخریب باتلاق و گیاهانِ در حال رشد آن جا شود. تخریب باتلاق های تورب زار باعث کاهشِ ذخایر آبزیانِ آب های ساحلی شده است، زیرا آب های جاری، آهن را با غلظت بالا از این تورب زارها جابه جا می کنند و بر رشد پلانکتون ها، که غذای ماهیان اند، تأثیر می گذارند. تقریباً حدود ۶۰ درصد از زمین های مرطوب دنیا تورب است. در مِیِ ۱۹۹۹، کنوانسیون رامسر۱ برای حفظ مرداب ها برنامه ای برای سازوکار تورب زارها عرضه کرد که براساس آن، باتلاق های تورب زار باید در مقابل صدمات گسترده محافظت شوند. در ۱۹۹۹، فقط شش درصد از باتلاق های تورب زار انگلستان سالم مانده بود و بقیه را برای استخراج تورب و فروش به مراکز باغبانی تخریب کرده بودند. در ۱۹۹۹، فقط ۶,۲۷۰ هکتار از باتلاق های تورب زار در انگلستان دست نخورده بودند. این میزان در اسکاتلند ۳هزار هکتار بود. تعدادی اجساد باستانی، که تصور می شود طی مراسمی مذهبی به قتل رسیده اند و در این باتلاق ها حفظ شده اند، خصوصاً در ناحیۀ اسکاندیناوی یافت شده است. در ۱۹۸۴، انسان لیندو۲، متعلق به ۵۰۰پ م، در بریتانیا، یافت شد. تورب به شیوۀ سنتی با دست به قطعاتی بریده و سپس پهن می شود تا خشک شود. البته از ابزارهای مکانیکی نیز برای استخراج و پهن کردن تورب استفاده می کنند. بزرگ ترین ذخایر تورب ایرلند به شدت تخریب شده اند، زیرا تقاضای تورب برای مصارف باغبانی بسیار است. باتلاق های تورب زار، در مکان هایی تشکیل می شوند که زمین در همۀ طول سال یا در اکثر سال غرقابه باشد. مقادیر کم اکسیژن در خاک موجب رشد خزه ها، خصوصاً خزۀ اسفاگنوم، می شود. این مواد به لایه ای از گیاهان در حال تجزیه تبدیل، و رفته رفته موجب تولید تورب می شوند.
Ramsar ConventionLindow Man

معنی کلمه تورب در ویکی واژه

نوعی زغال طبیعی به رنگ قهوه‌ای تیره که صدی پنجاه تا صدی شصت جزو کربن دارد و از خزه‌ای مخصوص تولید می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه تورب

گفتم که خبری نیست بآمدن دشمنی. گفت «تو خبر نداری، غلامان و ستوربانان قلباق رفته‌اند تا کاه سلطانی بغارت بردارند و اگر برین گذاشته آید، خرابی‌ باشد، و چون مرا دشمن از خانه خیزد، با بیگانه جنگ چرا باید کرد؟» و بسیار تلطّف کردم تا بنشست و قلباق بیامد و زمین بوسه داد و بسیار عذر خواست و گفت «توبه کردم و نیز چنین نرود» و بیارامید و این حدیث فروگذاشت‌ و تا او زنده بود، بدین یک سیاست‌ بیاسود از همگان. مرد باید که کار بداند کرد .
از جمله نقاط برجسته تکنیکی این شرکت خودروسازی، طراحی و تولید موتور ۵ سیلندری بود، که در اواخر دهه ۱۹۷۰ بر روی سری آئودی ۱۰۰ عرضه شد. توربوشارژ ۴ دبلیو دی، که در مدل کواترو در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ استفاده شد. از دیگر نقاط قوت این شرکت بود.
نوریه یک توربین است که با نیروی آب رودخانه به حرکت درآمده و آب را از جایی با جای دیگری منتقل می‌کند. به گفته یک گردشگر که در قرن سیزدهم میلادی از اندلس بازدید کرده بود، تعداد ۵۰۰۰ نوریه در آن شهر فعال بوده‌اند که هنوز ۱۷ عدد از آن‌ها بنام نواعیر حمات موجود هستند.
از استاد ابوعلی شنیدم رَحِمَهُ اللّهُ که گفت ترک ادب موجبی است که راندن بار آرد هر که بی ادبی کند بر بساط، باز درگاه فرستند و هر که بر درگاه بی ادبی کند با ستوربانی فرستند.
کانال حامل جریان سریع آب که چرخ آسیاب را به حرکت درمی‌آورده در ابعاد ۴ فوت (۱٫۲ متر) در۴ فوت (۱٫۲ متر) بوده و آب را بر روی چرخ می‌ریخته‌است. ابعاد این کانال تا ۸ فوت (۲٫۴ متر) در ۸ فوت (۲٫۴ متر) و مجرایی که ۳۰۰ فوت (۹۱ متر)است، گسترش یافته‌است و یک توربین را تغذیه می‌کند.
دل وجان دستورباشد به رنج ز اندیشهٔ کدخدایی و گنج
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ۱.اف‌اف‌سی توربین پوتسدام، واشینگتن اسپیریت، مجیک‌جک، باشگاه فوتبال پرث گلوری، و واشینگتن فریدام اشاره کرد.
آزمون خستگی ترمومکانیکی هم در شرایط کرنش-کنترل و هم در شرایط تنش-کنترل قابل انجام است. انجام این تست در شرایط تنش کنترلی از لحاظ گستردگی نسبت به حالت کرنش کنترل پایین‌تر است و کمتر استفاده می‌شود؛ زیرا در این حالت اثر تغییرات مکانیکی نسبت به تغییرات حرارتی محسوس تر است و در مواردی مانند بررسی اثر نیروی گریز از مرکز روی کمپرسور توربین گاز از این آزمون استفاده می‌شود. نکته قابل ذکر دیگر این است که برای نمونه‌های ترد مانند آلیاژهای مولیبدن نیز از شرایط تنش کنترل استفاده می‌شود.
و گفت: ترک ادب درختی است که راندن بارآرد هر که بی‌ادبی کند بر بساط پادشاهان بدرگاه فرستند و هر که بی‌ادبی کند بر درگاه باستوربانی فرستند.
سه‌شنبه ۳۱ خرداد، اعتصاب کارگران شاغل در شهرک‌های صنعتی محمودآباد، دولت‌آباد، بختیاردشت، میمه، رضوان‌شهر، نجف‌آباد و دوشاخ، برای چهارمین روز پی درپی ادامه داشت. شب دوشنبه ۳۰ خرداد نیز عده‌ای از کارگران شهرداری ایلام جلو واحد موتوری این شهرداری تجمع اعتراضی بر پا کردند. علاوه بر این، شماری از کارگران آرماتوربند پیمانی نیز در یکی از پارک‌های کرمانشاه تجمع اعتراضی داشتند.
توربوپمپ کم‌فشار سوخت، پمپی محوری با توربینی دو مرحله‌ای است. وظیفهٔ آن تنظیم فشار اکسیژن مایع از ۳۰ پوند بر اینچ مربع (۲۱۰ کیلوپاسکال) به ۲۷۶ پوند بر اینچ مربع (۱٬۹۰۰ کیلوپاسکال) است و از توربو پمپ پرفشار سوخت پشتیبانی می‌کند. در زمانی که موتور مشغول به کار است، تنظیم فشار به وجود آمده توسط پمپ کم‌فشار سوخت باعث می‌شود که توربوپمپ پرفشار بدون نقص در سرعت بالا مورد استفاده قرار بگیرد. پمپ کم‌فشار سوخت سرعتی بالغ بر ۱۶۱۸۵ دور در دقیقه دارد. اندازهٔ آن ۱۸×۲۴ اینچ است. این پمپ نیز به دریچهٔ سوخت مخزن خارجی متصل است و در عین حال توسط بدنهٔ مدارگرد پشتیبانی می‌شود. جای آن °۱۸۰ با پمپ کم فشار اکسیژن فاصله دارد.
«من بنده‌ام؛ و اگر ستوربانی فرماید بجای این شغل، مرا فخرست. فرمان خداوند را باشد که وی حال بندگان بهتر داند.» و خواجه فصلی چند سخن نیکو گفت هم در معنی اریارق و هم در باب دل‌گرمی غازی، چنانکه او دانستی گفت. و پس بازگشتند هر دو. خواجه با وی بطارم بنشست و استادم بو نصر را بخواند تا آنچه از اریارق رفته بود از تهوّر و تعدّیها، چنانکه دشمنان القا کنند و بازنمایند، وی همه بازنمود، چنانکه غازی بتعجّب ماند و گفت: بهیچ حال روا نبود، آنرا فروگذاشتن‌ . و بو نصر رفت و با امیر بگفت و جوابهای نیکو بیاورد و این هر دو مهتر سخنان دلپذیر گفتند تا غازی خوش‌دل شد و بازگشت.
وَ قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا آن گه که مؤمنان بغزاء احد میرفتند فرا منافقان گفتند عبد اللَّه بن ابی و اصحاب او که: بیائید کشتن کنید از بهر خدای یا از مؤمنان دفع کنید. درین آیت دفع و قتل در یک نظم کرد، سقّا، و دیده‌بان، و پاسبان، و ستوربان، و طبّاخ، و دلیل، و آنچه ازین بابست همه غازیان کرد، چون سرّاج و نعال و امثال ایشان هر که در لشکر گاهست. سدی و فراء و جماعتی گفتند: «دفع» رباط است. و «رباط» آنست که کسی در ثغر کافر بایستد، و دشمن را از بلاد اسلام باز دارد باقامت حرب، یا باظهار حجت. و فیه‌ قال النبی (ص): «رباط یوم فی سبیل اللَّه خیر من الدّنیا و ما علیها». و فی روایة: خیر من ألف یوم فیما سواه من المنازل.
بخار فرتون حاصل بافشار تمام توربینی را با سیکل رانکین بگرداند
توربین باد عمودی اولین بار توسط ایرانیان مسلمان بین قرون هفتم تا نهم میلادی اختراع گردید.
۱ اف. اف. سی توربین پوتسدام یکی از باشگاه‌های فوتبال زنان در شهر پوتسدام آلمان است. نام کامل آن باشگاه-فوتبال-۱ زنان توربین پوتسدام ۷۱ وی. ای (اف اف سی در آلمان به معنای باشگاه فوتبال زنان) است. این تیم یکی از موفقترین تیم‌ها در فوتبال آلمان است. ورزشگاه آن کارل لیبکنخت و در منطقه بابلزبرگ واقع در شهر پوتسدام است. پیش از اتحاد آلمان یکی از قویترین تیم‌های فوتبال زنان در آلمان شرقی بود. این تیم در حال حاضر در بوندس‌لیگا زنان است. این تیم همچنین عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا زنان در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ با شکست تیم دیوری گردن در فینال با نتیجه مجموع ۱-۵ بدست آورده است. اصلی‌ترین و بزرگترین رقیب توربین پوتسدام تیم اف.اف.سی فرانکفورت است.
حکایت کنند که فَرْغانی هر سال حج کردی و بنشابور بگذشتی و بپیش ابوعثمان نرفتی، یکبار نزدیک ابوعثمان حیری شد سلام کرد و جواب وی باز نداد گفت با خویشتن گفتم مسلمانی نزدیک او شود و سلام کند و جواب سلام او ندهد، ابوعثمان گفت حجّ چنین کنند، مادر بگذارند و ویرا خشنود ناکرده، گفت باز فرغانه آمدم و می بودم نزدیک مادر تا آنگاه که فرمان یافت پس آنگاه قصد ابوعثمان کردم چون اندر پیش وی شدم پیش من باز آمد و مرا بنشاند پس فرغانی با وی بیستاد، و حاجت خواست تا ستوربانی وی کند و این خدمت به وی داد و بر آن می بود تا آنگاه که شیخ ابوعثمان فرمان یافت.