تورانی
معنی کلمه تورانی در لغت نامه دهخدا

تورانی

معنی کلمه تورانی در لغت نامه دهخدا

تورانی. ( ص نسبی ) منسوب به توران و ترکمان. ( ناظم الاطباء ). مردم توران زمین :
آن همه شاهان ایرانی و تورانی کجاست
کز نهیب تیغشان بسته کمر جوزاستی.
نجم الدین دایه ( از سبک شناسی بهار ج 3 ص 22 ).
|| زبان مردم توران. زبانهای تورانی. السنه اقوام تاتار و ترک و مغول و مانند آنهاست. ( از یادداشتهای مرحوم دهخدا ). رجوع به مزدیسنا و ایران باستان ج 3ص 2225 و 2226، 2269 و 2574 و تورانیان شود.
تورانی. ( اِخ ) دهی از دهستان درب قاضی است که در بخش حومه شهرستان نیشابور واقع است و 179 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه تورانی در فرهنگ فارسی

دهی از دهستان درب قاضی است که در بخش حومه شهرستان نیشابور واقع است .

معنی کلمه تورانی در دانشنامه عمومی

تورانی (ناحیه کلادنو). تورانی ( به چکی: Tuřany ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری چک است که در شهرستان کلادنو واقع شده است. تورانی ۳٫۵۶ کیلومتر مربع مساحت و ۵۴۸ نفر جمعیت دارد و ۳۳۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه تورانی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه تورانی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه تورانی در ویکی واژه

(شاهنامه): اهل توران، منسوب به توران سرزمینی که دشمن ایرانیان در شاهنامه شناخته شده‌اند. برخلاف تصور توران یک سرزمین جغرافیایی ثابت نبوده و ایرانیان باستان دشمنان و متجاوزان به خاک خود را تورانی می‌پنداشتند و این تهاجم‌ها چه از جانب غرب بود یا از جانب شرق یا شمال همه موسوم به تورانی یعنی دشمن می‌شدند.

جملاتی از کاربرد کلمه تورانی

پیران در میان پهلوانان تورانی، تنها کسی است که از جهت صفات اخلاقی همتراز شخصیت‌های برجسته ایرانی است، زیرا تلاش او همیشه در تفاهم و همدلی ایرانیان و تورانیان در راه صلح بود. او در اغلب نبردهای ایران و توران، در کمال خرد و مردانگی، حضوری فعّال داشت و نمایندة سیاسی و نظامی افراسیاب بود.
همه شهر ارمان و تورانیان سپردند و نامد ز بیژن نشان
برون کن همی پای ایرانیان ز بند سپهدار تورانیان
چو ایلاگوی شد ز تورانیان بود رود کارن یکی پهلوان
او خواهر دوقلوی ایکوکو کیفونه و یکی دیگر از تجلی‌های «مادر» است. او به عنوان یک انسان معمولی در توکیو زندگی می‌کند و به طریقی هدف خود را فراموش کرده‌است و از نام خانوادگی مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند استفاده می‌کند. کمی بعد او سوجی آبه را می‌بیند و یوری کیشیدا از راه می‌رسد و به سوجی توضیح می‌دهد که باید ریوکو را برای «مادر» به قتل برساند. بعد از ان سوجی را برای به قتل رساندن ریوکو سرزنش می‌کند و او را مجبور به فرار بااکیکو کیوتا به جزیره یامیجیما می‌کند.
جورج فلوید ۴۶ ساله که به عنوان مأمور امنیتی در رستورانی در شهر مینیاپولیس کار می‌کرد، روز دوشنبه توسط مأمورانی که در واکنش به اعلان وقوع جرم به محل بازداشت او رفته بودند، کشته شد. اداره پلیس مینه‌سوتا می‌گوید که مأموران در واکنش به اعلان وقوع جرم به محل بازداشت این مرد رفته بودند؛ مردی که به گمان آنها مشخصات او با یک فرد مظنون به کلاهبرداری همخوانی داشته‌است.
در ماجرای ترور میکونوس که در رستورانی به همین نام واقع در برلین، آلمان و در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ (۲۶ شهریور ۱۳۷۱) رخ داد، صادق شرفکندی دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران، همایون اردلان و فتاح عبدلی نماینده حزب دموکرات و نوری دهکردی کارمند صلیب سرخ به قتل رسیدند. این ترور تأثیر زیادی بر روی روابط بین ایران و کشورهای اروپایی داشت.
در چند سال بعدی، شورشیان محلی گرداگرد امپراتوری سربرآوردند. با این وجود، اردشیر بابکان امپراتوری نوین خود را بیش از پیش به سمت شرق و شمال غربی گسترش داد، استان‌های سیستان، گرگان، خراسان، مرو (واقع در ترکمنستان امروزی)، بلخ و خوارزم را به تصاحب خود درآورد. او همچنین بحرین و موصل را هم به قلمرو ساسانی ضمیمه کرد. بعدها در سنگ‌نبشته‌های ساسانی ادعا شده است که شاهان کوشانی، تورانی و مکرانی سلطه‌پذیر اردشیر شده‌اند، هرچند که بر طبق شواهد سکه‌شناسی، به احتمال زیاد آن‌ها سلطه‌پذیر فرزند اردشیر، شاپور اول، پادشاه آینده شده‌اند.
ببستند گردان ایرانیان به نیرنگ و افسون تورانیان
زتورانیان بود هفتاد گرد فرامرزشان سوی آن خیمه برد
مجموعه‌ای از عوامل مانند: «نسل‌کشی ارمنیان، عدم تحقق مسئله ارمنی، نابودی میراث فرهنگی ارمنیان در ترکیه، مصادره اموال ارمنی‌ها در ترکیه، کشتار ارمنیان توسط جمهوری آذربایجان، افکار پان تورانیسم و عوامل سیاسی و نظامی» باعث ایجاد بیداری ملی ارمنی و جنبش آزادی‌بخش ملی ارمنی شد که هدف آن ایجاد یک ارمنستان متحد و مستقل بود.
در نامهٔ شهرستان‌های ایرانشهر[پ ۱۳] به سه آتش اشاره شده. کاووس پسر قباد و سیاوش پسر کاووس، شهرستان سمرقند را بنا می‌کنند و کیخسرو پسر سیاوش که در آنجا زاده شده «آتش ورجاوند[پ ۱۴] بهرام» را آنجا می‌نشاند. گشتاسب (شاهی که زرتشت بر او پدیدار می‌شود) نسخه‌ای از اوستا را در گنجینهٔ این آتشکده می‌نهد. اسفندیار پسر گشتاسپ در بلخ بامی شهرستان نوازه را می‌سازد و آتش بهرام ورجاوند را آنجا می‌نشاند. افراسیاب تورانی شهرستان زرنگ را می‌سازد و «آتش ورجاوند کرکوی» را در آنجا نشانید، و سپس شهر را ویران و آتش را خاموش می‌کند. کیخسرو پسر سیاوش شهرستان را بازمی‌سازد و آتش «کرکوی» را باز می‌نشاند.
بگفت این و برگاشت از وی عنان بیامد دمان نزد تورانیان
او نهایتاً پس از چندین مورد فرار و بازداشت به ونزوئلا گریخت و در آنجا با ریتا ازدواج نمود. او همچنین موفق شد رستورانی در کاراکاس و ماراکایبو افتتاح نماید. از او حتی بعدها دعوت شد تا در برنامه‌های تلویزیونی شرکت نموده و به بیان خاطرات خویش بپردازد.
ندیدیم هرگز ز تورانیان به مردی بدین سان کمر بر میان
نپاید با تو بر جائی کس از توران و از ایران که هم پیران تورانی و هم جاماسب ایرانی
من اول آدم بی رنگ و بویم از آن پس هندی و تورانیم من
استان زنجان براساس تقسیم‌بندی‌های بزرگ جغرافیائی گیاهی، جزء مناطق نیمه استپی، کوه‌های مرتفع و جنگل‌های خشک بوده و به عنوان زیربخش‌هایی از ناحیه بزرگ ایران و تورانی محسوب می‌گردد. تأثیر عوامل اکولوژیکی، به‌خصوص میزان نزولات آسمانی و پراکنش آن پستی و بلندی و وضعیت خاک بر پوشش گیاهی کاملاً مشهود است.
ارمنستان برای بیزانس نه تنها دولتی حایل بلکه در حقیقت سپربلایی بود که یکی از حساسترین مرزهای امپراتوری را در برابر خطرات شرق حمایت می‌کرد. خطراتی که از طرف ایران ساسانی، اعراب و تورانیان، بیزانس را تهدید می‌کردند.
مصریان افتاده در گرداب نیل سست رگ تورانیان ژنده پیل