تمار

معنی کلمه تمار در لغت نامه دهخدا

تمأر. [ ت َ ءُ ] ( ع مص ) تماؤر. رجوع به تماؤر شود.
تمار. [ ت َ م م ] ( ع ص ) خرمافروش. ( دهار ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
تمار. [ ت َ رر ] ( ع مص ) قطع دوستی و مودت کردن. ( ناظم الاطباء ). دشمنی و تباغض. ( اقرب الموارد ).
تمار. [ ت َ رر ] ( ع مص )کشتی و مصارعت. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
تمار. [ ت َ ] ( اِخ ) شهری در کوههای طبرستان در جهت خراسان. ( از معجم البلدان ). رابینو در یادداشتها و حواشی خود بر کتاب مازندران و استرآباد به شماره 6 ص 150 آرد: «یاقوت نام شهر تمار را در مرز خراسان ذکر کرده است...». ولی اطلاعی از آن بدست نمی دهد.
تمار. [ ت َم ما ] ( اِخ ) حسین التمار مکنی به ابوبکر فیلسوف دهری از مخالفان و معاصران محمدبن زکریای رازی ( 251-313 هَ. ق ) بود. رجوع به تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی ذبیح اﷲ صفا ص 175 و 178 شود.
تمار. [ ت َم ْ ما ] ( اِخ ) عبدالملک بن عبدالعزیز مکنی به ابونصر النسایی القشیری محدث است. وی به بغداد رفت و در سال 228 هَ. ق. درگذشت او را رحله ای است. ( از اسماء المؤلفین ج 1 ص 624 ). رجوع به عبدالملک... شود.
تمار. [ ت َم ْ ما ] ( اِخ ) دهی از دهستان نهر یوسف است که در بخش مرکزی شهرستان خرمشهر واقع است و 100 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه تمار در فرهنگ معین

(تَ مّ ) [ ع . ] (اِ. ) خرمافروش .

معنی کلمه تمار در فرهنگ عمید

خرمافروش.

معنی کلمه تمار در فرهنگ فارسی

خرمافروش، کسی که خرمامیخردومیفروشد
کشتی و مصارعت

معنی کلمه تمار در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لَا تُمَارِ: بحث و مجادله نکن(از مریة که معنایش به پستان ماده شتر جهت دوشیدن شیر دست کشیدن است و جدال را از این روممارات خواندهاند که شخص مجادله کننده با کلام خود میخواهد همه حرفهای طرف خود را از او بدوشد و رد کند )
معنی مِرَاءً: بحث و مجادله (کلمه مریة به معنای تردد در چیزی است ، و شک از مریه عمومیتر است . امتراء و ممارات به معنای محاجه (دلیل آوردن)در آن امری است که مورد تردید باشد . اصل کلمه مریة از اصطلاح مریت الناقة گرفته شده که معنایش به پستان ماده شتر جهت دوشیدن شیر دس...
ریشه کلمه:
مری (۲۰ بار)

معنی کلمه تمار در ویکی واژه

خرمافروش.

جملاتی از کاربرد کلمه تمار

التمارکیسچ هول ۹۸٫۹۱ کیلومترمربع مساحت دارد ۳۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
عن انس قال: دخلنا علی عبید اللَّه بن زیاد و هم یتذاکرون الحوض، فقال: یا با حمزة ما تقول فی الحوض؟ فقال: ما کنت اری ان اعیش حتّی اری امثالکم تتمارون فی الحوض. و لقد ترکت خلفی عجائز ما تصلی امرأة منهنّ الّا سألت اللَّه عزّ و جلّ ان یسقیها من حوض محمد (ص) و فیه یقول الشّاعر:
اتمار به عنوان دانشجوی دکترا از شاگردان آدولف فون بایر در دانشگاه استراسبورگ؛ که در آن زمان در آلمان قرار داشت، بود. ترکیب معروفترین عامل شیمیایی مبارزه با آفات دیکرو دیفنیل تری کلرواتان یا حشره‌کش د.د.ت. را او در سال ۱۸۷۴ پیدا کرد. اتمار تسایدلر قبل از سال ۱۸۷۶ به اتریش بازگشت و پس از کار در آزمایشگاه شیمی دانشگاه وین، در منطقهٔ رودلفسهایم-فونفهاوس در وین به داروسازی پرداخت. او در تاریخ ۱۷ ژوئن سال ۱۹۱۱ در ماور نزدیک وین در گذشت.
حلاوت رطب مهرش آن چشد که سبک توان بنخل برآید چه میثم تمار
احمد آهنگی، سابقهٔ بازی در تیم‌های ایرانمهر، پاس رشت و منتخب گیلان را داشت. او بالاترین مدرک مربیگری آسیا را در اوایل سال ۱۳۶۰ از دتمار کرامر دریافت کرد. وی در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال به‌عنوان سرپرست، در تیم سپیدرود حضور داشت. مدیریت تیم‌های پایه باشگاه سپیدرود از جمله سوابق ورزشی وی بود. احمد آهنگی در جام فلق، هدایت تیم منتخب گیلان را بر عهده داشت.
اگر به آدم قلنا اهبطو رسید ز حق پس از خطاب کلا حیث شئتمار غدا
التمارکیسچ ویسچ ۶۷٫۰۹ کیلومترمربع مساحت دارد ۳۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
‫ایوَز تا نیاید خوابم نمی برد‬ ‫ایوز گلیب ، چاتمیونجان یاتمارام‬
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون جایزه دیتمار و جایزه یادبود دیمون نایت شده‌است.
قال‌الله تعالی «ما کذب الفواد ما رای افتمارو نه علی ما یری و لقد رآه نزله اخری».
شمار قهرمانی‌های بایرن مونیخ تا ۲۰۰۴ در بوندس‌لیگا به عدد ۲۰ رسید، با این حال بایرن با دوران اوج خود فاصله داشت و در لیگ قهرمانان اروپا مدعی نبود. اواسط فصل ۰۷–۲۰۰۶ فیلیکس ماگات به دنبال نتایج ضعیفی که در آن فصل کسب کرده بود از کار برکنار شد و اوتمار هیتسفلد مجدداً هدایت بایرن را بر عهده گرفت. در آن فصل، بایرن مونیخ در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان موفق شد توسط روی ماکای سریعترین گل تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را مقابل رئال مادرید به ثمر برساند. اما در مجموع برای بایرن فصل خوبی نبود و آن‌ها نه تنها نتوانست جامی تصاحب کنند که درگرفتن سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا نیز ناکام ماندند.
حزب اسرائیل جهان آگوداث (تأسیس شده در لهستان) در مواقعی در ائتلافهای دولت اسرائیل شرکت کرده‌است. بیشتر مذهبیان صهیونیست، از دیدگاهی راستگرا، حامی اسرائیل‌اند. استثناهای اصلی گروه‌های حسیدی مانند ساتمار هستند که در جهان، ۱۰۰ هزار پیرو دارند، و بسیاری گروه‌های کوچکتر دیگر، که در آمریکا و کانادا در کنگره خاخام گری مرکزی آمریکا و کانادا و در اسرائیل در ادا هچیریدیس متحد شده‌اند. به‌هرحال، خبد لوباویچ یکی از بزرگترین گروه‌های حسیدی جهان، یک حامی سرسخت صهیونیسم و دولت اسرائیل است.[نیازمند منبع]
التمار ۱۹۵٫۰۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
دل را مکن چو خاره، مگزین ز ما کناره یا منیة الفاد، دار ولا تمار
و روی عن عمرو بن دینار قال: «تماری ابن عباس و نافع بن الازرق، فقال نافع لیس الورود الدخول، فقال ابن عباس: هو الدخول، أ رأیت قول اللَّه تعالی؟
اصغر پیران (زادهٔ ۴ اردیبهشت ۱۳۵۹) بازیگر و خوانندهٔ ایرانی است. او در سال ۱۳۵۹ در فسا متولد شد. در سال ۱۳۸۷ در گرایش ادبیات نمایشی رشتهٔ تئاتر از دانشگاه آزاد بوشهر فارغ‌التحصیل شد و سپس در مقطع کارشناسی ارشد رشتهٔ کارگردانی تئاتر دانشگاه تربیت مدرس ادامهٔ تحصیل داد. از آثار او در مقام بازیگر می‌توان به فیلم‌های سینمایی سینما نیمکت، تمارض و رگ خواب و نمایش‌های عجایب‌المخلوقات و مکبث اشاره کرد. پیران خوانندهٔ گروه اتاق است.
و بدان که علم بسیار است و عمر کوتاه، و آموختن جملهٔ علوم بر مردم فریضه نه، چون علم نجوم و طب و علم حساب و صنعتهای بدیع و آن‌چه بدین ماند، به‌جز از این هر یک بدان مقدار که به شریعت تعلق دارد: نجوم مر شناخت وقت را اندر شب، و طب مر احتمارا، و حساب مر فرایض و مدت عدت را، و آن‌چه بدین ماند. پس فرایض علم چندان است که عمل بدان درست آید و خدای عزّ و جلّ ذَمّ کرد آنان را که علوم بی منفعت آموزند؛ لقوله، تعالی: «وَیَتَعَلَّمُونَ مایَضُرُّهُم ولایَنْفَعُهم (۱۰۲/البقره.» و رسول علیه السّلام زینهار خواست و گفت: «أعوذُبِکَ من علمٍ لایَنْفَعُ.»
سیگرید ستوررودا از گوتلند غربی یا احتمالاً سویتوسلاوا معروف به گونهیلد از لهستان همسر او بودند. منابع در مورد ملکه و همسر اریک نظرات مختلفی دارند. منابع ایسلندی و ساکسو گراماتیکوس می‌گویند که سیگرید ستوررودا همسر او بوده‌است. تیتمار از مرسبورگی و آداموس برمنزیس برعکس ادعا می‌کنند که با یک شاهزاده اسلاو که احتمالاً خواهر یا دختر بولسلاو بوده‌است ازدواج کرده‌است. سنوره ستورلاسون از یک شاهزاده اسلاو با نام گونهیلد نام می‌برد. ازدواج وسیله‌ای جهت اتحاد اریک با بولسلاو بر ضد پادشاه دانمارکی هارالد بلاتند بوده‌است. اگر منظور او از بولسلاو پادشاه لهستان بولسلاو یکم (لهستان) باشد، این امر مشکل ساز خواهد بود زیرا که او بعد از هارالد بلاتند حکومت کرده‌است.
ایا بدرالتمام اطلع علینا بحق العشق اسمع، لاتمار
وَ لَقَدْ أَنْذَرَهُمْ لوط بَطْشَتَنا شدّة اخذنا و انتقامنا فَتَمارَوْا بِالنُّذُرِ ای فکذّبوا بانذاره و شکّوا فیه و قیل جادلوا لوطا فی الرسل الذین اتوه فی صورة الاضیاف لیمکّنهم منهم و قیل تماریهم قولهم: أَ وَ لَمْ نَنْهَکَ عَنِ الْعالَمِینَ و قولهم: ما لَنا فِی بَناتِکَ مِنْ حَقٍّ.