تلک

معنی کلمه تلک در لغت نامه دهخدا

تلک. [ ت َ ] ( اِ ) سنگی است سپید براق و چون بر چیزی بمالند آتش آن را نسوزد و اگر حل گردد و مانند آب شود اکسیر شود... و صاحب مخزن الادویه گفته به سکون لام غلط است و بفتح لام است و گفته آن را به عربی کوکب الارض و عرق العروس و به سریانی فتح چشما و کوکبا ازعا نیز گویند و او را به یونانی جسمارون و به رومی عوقوطیه و به پارسی ابرک و بهودل و به هندی ابرک خوانند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). معربش طلق که به هندی ابرک گویند. ( فرهنگ رشیدی ).... تلق و زرورق را نیز گویند و طلق معرب آن است. ( برهان ). ورق طلا و طلق. ( ناظم الاطباء ). || بمعنی تلخ بود که ضد شیرین است. ( برهان ) ( از ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ رشیدی ). || نوعی از قماش هم هست. ( برهان ). نوعی از پارچه. ( ناظم الاطباء ). قماشی است که در هند می باشد. ( فرهنگ رشیدی ) :
هم از مخمل و هم طرایف ز هند
هم از شاره و تلک و خود و پرند.اسدی ( از فرهنگ رشیدی ).
تلک. [ ت َ ل َ ] ( اِ ) کسی را گویند که سبلتش گنده و پر باشد و در جایی دیگر سبلت برکنده نوشته بودندبه فتح بای ابجد و کاف ، اﷲ اعلم. ( برهان ). کسی که سبلتش بزرگ و کلفت باشد و آنکه ریشش ریخته باشد. ( ناظم الاطباء ). کسی که سبلتش برکنده باشد. ( فرهنگ رشیدی ). || سپر و هدف و نشانه. ( ناظم الاطباء ).
تلک. [ ت ُ ] ( اِ ) غله ای باشد که آن را لوبیا خوانند. ( فرهنگ رشیدی ) ( ناظم الاطباء ) ( شرفنامه منیری ).
تلک. [ ت ِ ] ( اِ ) زنجبیل تر و تازه را گویند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). زنجبیل تر که به هندی ادرک گویند. ( فرهنگ رشیدی ). ( شرفنامه منیری ).
تلک. [ ت ِ ل َ ] ( اِ ) جامه پیش واز و آستین کوتاه. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). جامه پیشواز که ترلک نیز گویند. ( فرهنگ رشیدی ) :
قبا بسته سرو از عطای جزیت
تلک دوخته بید ز انعام عامت.شرف شفروه ( از فرهنگ رشیدی ).|| درخت سیب صحرایی را نیز گفته اند که به یونانی زعرور و به عربی ذوثلاث حبات و به شیرازی کیل ودر خراسان علف شیران خوانند. ( برهان ). درخت زعرور. ( ناظم الاطباء ). بمعنی میوه کوهی که به عربی زعرور وتفاح بری گویند که به «نون » است چنانچه در باب نون با مثالش بیاید. ( فرهنگ رشیدی ). در لاهیجان زبان گنجشک است. ( حاشیه برهان چ معین ). رجوع به جنگل شناسی کریم ساعی ج 1 ص 216 و زبان گنجشک شود. || بمعنی کیل و پیمانه. ( غیاث اللغات ). در بهار نوشته که تلک در شیراز کیل را گویند و زباندانی در رقعه ای که از زبان خاتون به شوهرش نوشته : فقره «شنیده شد که ده تلک بنگ و سه من بوزه و چهار سیر تریاک تناول می فرمایند، گه سگ می خورند و بریش گندیده خود می خندند». ( آنندراج ).

معنی کلمه تلک در فرهنگ عمید

= طلق۱
= زبان گنجشک

معنی کلمه تلک در فرهنگ فارسی

دهی از دهستان کنارک است که در شهرستان چابهار واقع است .

معنی کلمه تلک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تِلْکَ: آن (مؤنث) - این - این که می بینی
معنی مُبِین: ظاهر و آشکار - روشن (کلمه مبین اسم فاعل از باب إفعال است که ماضی آن ابان - به معنی ظاهر و جلوهگر شد - میباشد . و معنای"تِلْکَ ءَایَاتُ ﭐلْکِتَابِ ﭐلْمُبِینِ " این است که : این آیات بلند مرتبه و رفیع القدر آیات کتابی است که از ناحیه خدای سبحان بودنش ظ...
تکرار در قرآن: ۴۱(بار)
اسم اشاره است بر مفرد مؤنث. ، آن چیست در دست راستت ای موسی. ناگفته نماند: این کلمه چهل و یک بار در قرآن کریم آمده و در اغلب اشاره به جمع است و چون جمع به اعتبار جناعت مؤنث است از این جهت می‏شود به جماعت با تلک اشاره کرد مثل «تلک حدوداللّه - تِلْکَ عَشَرَةٌ کامِلَةٌ تِلْکَ آیاتُ اللّه - تِلْکَ الاَیّامُ نُداوِلُها» و در بعضی آیات فقط اشاره به مفرد مؤنث است مثل آیه اوّل و مثل «تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتی نورِثُ - تِلْکَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَیَّ - تِلْکَ الدّارُ الْآخِرَةِ - تِلْکَ اِذاً قِسْمَةٌ ضیزی - تِلْکَ اِذاً کَرَّةٌ خاسِرَةٌ». گاهی به عنایت مخاطب، «تلکما و تلکم» آمده ، ، از این استعمال فهمیده می‏شود که مخاطب، دو نفر یا بیشتر است.

جملاتی از کاربرد کلمه تلک

پس چون آدم غائب گشت، قابیل بر هابیل شد آنجا که گله بر چرا داشت، گفت: «لأقتلنک یا هابیل» من آدم تا ترا بکشم یا هابیل، که قربان من رد کردند و نپذیرفتند، قربان تو پذیرفتند، و خواهر من که با جمال و حسن است بتو میدهند، و خواهر تو که بی‌جمال است و بی‌حسن، بمن میدهند. فردا مردم درین سخن گویند، و فرزند تو بر فرزند من شرف آورد، و فضل جوید. هابیل گفت: من پاکدل بودم بی‌خیانت و بی‌حسد، از آنست که قربان من بپذیرفتند، و ترا این صفا و پاکی نبود، بلکه حسد و بغی بود، از آن نپذیرفتند، و إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ و خدای که قربان پذیرد از ایشان پذیرد که پرهیزگار و پاکدل باشند. پس بدانست که وی را خواهد کشت. زبان تضرّع و نصیحت بگشاد. عبد اللَّه عمر گفت: نه از آنکه عاجز بود از کوشیدن با وی، که این از وی قوی‌تر بود، لکن پرهیزگاری و پارسایی وی را نگذاشت که دست بوی باز کند، و با وی بکوشد. گفت: یا برادر از خدای بترس و مرا مکش. می‌بینی که آدم از یک زلّت چه دید! تو از قتل من خود چه خواهی دید! اگر مرا بکشی خوار و ذلیل شوی در میان مردم، و از هر کس و هر چیز بترسی. در آثار آورده‌اند که آن ساعت که وی را بکشت، ندا آمد از آسمان که: «کن خائفا ابدا یا قابیل، لا تری احدا الا خفت منه حتّی تراه یقتلک».
افغان تلکام که می‌خواست پنج درصد از سهم خود را در بازار افزایش دهد، به ۶۰ الی ۷۰ پایه آنتن متعلق به شرکت اتصالات دسترسی پیدا نمود.
الکساندر پاپم، پسر سر فرانسیس پاپم و آن گاردینر دادلی و نوه سر جان پاپم در لیتلکوت هاوس در ویلتشایر به دنیا آمد. وی در کالج بالیول، آکسفورد تحصیل کرد. الکساندر پاپم، در سال ۱۶۲۲ در میدل تمپل پذیرفته شد.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر ماکاتی قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار فیلیپین معامله می‌شود. آیالا مالک شرکت‌های آیالا لند و آیالا مالز، بانک جزایر فیلیپین، گلوب تلکام و شمار زیادی از شرکت‌های مشارکتی دیگر در کشور فیلیپین می‌باشد.
در مجموع، با احتساب وسعت نمایشگاه‌الکامپ و تلکام که به ۴۵ هزار متر مربع می‌رسید ۸۰ درصد از فضای نمایشگاه بین‌المللی در ۱۱ سالن و با حضور ۴۵۷ شرکت شامل ۳۹۹ شرکت داخلی و ۵۸ شرکت خارجی[نیازمند منبع] با هدف نمایش آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز خدمت رسانی سریعتر، آسانتر و مطلوبتر به مردم و همچنین تشویق و حمایت بخش خصوصی برپا شد.
و قال ابن عباس فی جهنّم اودیة تجری فی تلک الاودیة صدید اهل النّار قیحهم و دماؤهم فیسقون من ذلک الصدید. ریحه انتن من کلّ قذرة، «وَ یَأْتِیهِ الْمَوْتُ مِنْ کُلِّ مَکانٍ» من بدنه حتّی من اطراف شعره می‌گوید از هر مقدار رستنگاه موی دردی می‌بیند که از چنان درد زنده میرد و او از آن نمیرد. قال ابن جریح یعلق نفسه عند حنجرته فلا تخرج من فیه فیموت و لا ترجع الی مکانها من جوفه فتنفعه الحیاة، نظیره قوله: «لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیی‌»، «وَ مِنْ وَرائِهِ عَذابٌ غَلِیظٌ» ای و من بعد ذلک حبس الانفاس و دوام العذاب و الخلود فی النّار، نظیره قوله: «زِدْناهُمْ عَذاباً فَوْقَ الْعَذابِ».
قال النبی (ص): یا علی ما من عبد یصلی هذه الصلاة الا قضی اللَّه عز و جل له کل حاجة طلبها تلک اللیلة، قال و یبعث اللَّه عز و جل سبعین الف ملک یکتبون له الحسنات و یمحون عنه السیئات و یرفعون له الدرجات الی رأس السنة.
دویچه تلکوم: یک شرکت مخابرات آلمانی است که مرکز آن در بن قرار دارد و بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی در آلمان و اروپا است. این شرکت با پرداخت سالانه ۴۰ میلیون دلار تا سال ۲۰۱۷، برند شرکت دویچه تلکوم را روی پیراهن بازیکنان بایرن مونیخ آگهی می‌کند.
این کتاب به بررسی پدیدهٔ قلدری، به‌ویژه در میان دانش‌آموزان از جمله متلک، آزار و رفتار پرخاشگرانه توسط دانش‌آموزان قوی‌تر نسبت به دانش‌آموزان ضعیف‌تر می‌پردازد و با توصیف بازیکنان کلیدی و همچنین مشکلات موجود، راه‌حل‌های ممکن در برخورد با آن‌هارا نیز بررسی می‌کند. این کتاب همچنین به نقش والدین، خود دانش‌آموزان و معلمان در چنین شرایطی و نیز آنچه که می‌تواند و باید انجام پذیرد، پرداخته‌است.
وَ أُخْری‌ تُحِبُّونَها ای و لکم خصلة اخری فی العاجل مع ثواب الآخرة تحبّونها و تلک الخصلة. نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ ای ظفر من اللَّه و عون علی کفّار قریش.
فرابرد داده‌های ایرانیان|گسترش ارتباطات مبنا|فناپ تلکام
شرکت‌های تابعه گروه ال‌جی عبارتند از: ال‌جی الکترونیکس، زنیت الکترونیکس، ال‌جی دیسپلی، ال‌جی تلکام و ال‌جی کمیکال که در بیش از ۸۰ کشور جهان فعالیت می‌کنند.
؟؟ ما را وعدهای وصل دادی فئی یا مونسی تلک الوعودی
وَ لکِنَّا أَنْشَأْنا قُرُوناً ای بعد موسی فَتَطاوَلَ عَلَیْهِمُ الْعُمُرُ و فترت النّبوة و کاد یلحق تلک الاخبار وهن و لحق کثیرا منها التّحریف، و تمام الکلام مضمر، تقدیره: فارسلناک مجدّدا لتلک الاخبار و ممیّزا للحقّ ممّا اختلف فیه رحمة منّا لقومک.
شرکت اسلواک تلکوم در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۰۴ شرکت آلمانی دویچه تلکوم اقدام به خریداری ۵۱٪ درصد از سهام آن نمود. اسلواک تلکوم در حال حاضر از شرکت‌های زیرمجموعه تی-موبایل می‌باشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر براتیسلاوا، اسلواکی قرار دارد.
پس از ۱۹۷۱ نیپون انیمیشن از او، میازاکی و کوتابا برای تولید انیمه هایدی، دختر آلپ (از رمانی با نام هایدی) دعوت کرد که هر سه پذیرفتند. پس از هایدی او نیپون انیمیشن را ترک و به اوساکا رفت. در آنجا به تلکام ملحق شد و مدتی بعد سرپرست تولید سریال انیمیشنی اسپینوف شد. پس از پایان آن او برای کارگردانی نمو کوچولو انتخاب شد و با میازاکی که به تازگی به تلکام ملحق شده بود در سال ۱۹۸۲ به آمریکا رفتند. اما اختلاف نظر بر سر نحوه تولید این انیمیشن باعث استعفای او از تلکام شد با این وجود این موضوع باعث تبادل فرهنگی بین انیماتورهای ژاپنی و انیماتورهای دیزنی که مسئولیت تولید نمو کوچولو را داشتند، شد.
وَ لَوْ قاتَلَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا، معناه لو قاتلکم قریش یوم الحدیبیة، لَوَلَّوُا الْأَدْبارَ، لانهزموا، ای لم یکن قتال و لو کان قتال لکان بهذه الصفة، ثُمَّ لا یَجِدُونَ وَلِیًّا، ینصرهم، وَ لا نَصِیراً یلی امرهم.