تقویت‌کننده
معنی کلمه تقویت‌کننده در فرهنگستان زبان و ادب

تقویت‌کننده

معنی کلمه تقویت‌کننده در فرهنگستان زبان و ادب

{amplifier} [مهندسی مخابرات] افزاره ای که به صورت فعال نشانک را تقویت می کند به طوری که نشانک خروجی تابعی از نشانک ورودی و قوی تر از آن شود
{reinforcer} [روان شناسی] محرک یا شرایطی که باعث تقویت پاسخ می شود متـ . محرک تقویت کننده reinforcing stimulus

معنی کلمه تقویت‌کننده در دانشنامه عمومی

تقویت کننده (موسیقی). تقویت کننده یا اَمپلی فایر ( به انگلیسی: Amplifier ) در سیستم های الکتریکی نقش تقویت سیگنال های الکترونیکی را به عهده دارد، یک اَمپلی فایر بیشتر برای تقویت سیگنال های صوتی استفاده می شود.
اَمپلی فایر یا تقویت کننده های الکترونیکی در موسیقی برای تقویت صدای سازهای پیکاپ داری مانند گیتار الکتریک، گیتار باس، ویولون و . . . استفاده می شود.
اَمپلی فایرها در به طور عمده دارای دو مدار الکتریکی به نام دریافت سیگنال صدا ( Pre Amp ) و تقویت کنندهٔ صدا ( Power Amp ) هستند. از مهم ترین قطعاتی که در کیفیت صدای یک امپ بسیار مهم است وجود یک لامپ خلأ می باشد. در گذشته در تمامی اَمپلی فایرها از لامپ خلأ استفاده می شد اما با گذشت زمان و روی کار آمدن ترانزیستورها، جایگزین مناسبی برای لامپ های خلأ به میدان آمد که از لحاظ هزینه بسیار کمتر از لامپ های خلأ بود. برخلاف تصور، اَمپلی فایر ترانزیستوری به مراتب بهتر و راحت تر از یک امپ لامپی قابلیت درایو اسپیکرهای متنوع را دارد. اَمپلی فایر لامپی در این مورد با مشکلاتی روبرو هست. برای گرفتن صدای در خور از یک اَمپلی فایر لامپی خوب باید اسپیکر مناسب آن تهیه شود.
اَمپلی فایرها به چهار صورت مونو، دو کانال، ۴ کانال یا ۶ کانال طراحی می شوند همچنین بر اساس طراحی انها کلاس های متعدد از جمله کلاس های A, AB, D, H دسته بندی می شوند.
معنی کلمه تقویت‌کننده در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تقویت‌کننده در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه تقویت‌کننده در ویکی واژه

معنی کلمه تقویت‌کننده در دانشنامه آزاد فارسی

تَقویت کننده (amplifier)
ابزاری الکترونیکی برای افزایش شدت سیگنال هایی مانند سیگنال های رادیویی. نسبت شدت سیگنال خروجی به شدت سیگنال ورودی را بهرۀ تقویت کننده می گویند. تقویت کننده علاوه بر افزایش بهره لازم است در گستره ای از بسامدها کار کند و سیگنال را تغییرشکل ندهد. اگرچه می توان تقویت کنندۀ ساده را منفرداً با استفاده از لامپ الکترونی یا ترانزیستور ساخت، تقویت کننده هایی که در عمل به کار می روند معمولاً مدارهای پیچیده ای دارند.

معنی کلمه تقویت‌کننده در ویکی واژه

افزاره‌ای که به‌صورت فعال نشانک را تقویت می‌کند به‌طوری‌که نشانک خروجی تابعی از نشانک ورودی و قوی‌تر از آن شود.

جملاتی از کاربرد کلمه تقویت‌کننده

میوه ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نشود قابل خوردن نیست. گوشت ازگیل پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه‌ای تغییر می‌یابد و کاملاً نرم و شیرین می‌شود. ازگیل را به صورت خام به عنوان میوه‌ای لذیذ، مطبوع و تقویت‌کننده مصرف می‌کنند. از ازگیل جهت تهیه شربت و کنسرو ازگیل نیز استفاده می‌شود.
طبق نظریهٔ پریماک(۱۹۵۹)، به جای آن‌که محرک‌ها را تقویت‌کننده‌هایی بدانیم که ارائهٔ آن‌ها موجب نیرومند شدن پاسخ شده و قبل از پاسخ باید ظاهر شوند، بهتر است تقویت‌کننده‌ها را، نوعی پاسخ یا فعالیت بدانیم. برای مثال پریماک معتقد است که در آزمایش اسکینر، قطعهٔ غذایی تقویت‌کننده نیست، بلکه خوردن غذا تقویت‌کننده‌است.
ساختمان ترانسمیترها : به‌طور کلی ترانسمیترها از سه قسمت اصلی حس کننده، مبدل (ترانسدیوسر) و تقویت‌کننده تشکیل می‌شود.
کیفیات عملکرد آر ۲۳۴ در پروازهای آزمایشی تحت نظارت اریش فون زله، مسرت‌بخش بود و نواقص اندکی بروز داد. هر خلبانی که با این هواگرد پرواز می‌کرد هدایت‌پذیری آن را تحسین می‌نمود. پیش‌نمونه‌های فاو-۲، فاو-۳، فاو-۴، فاو-۵ و فاو-۷ (کنار نهادن فاو-۶ و فاو-۸ به عنوان پیش‌نمونه‌های چهار موتوره) متعاقب هم به سرعت ایجاد گردیدند. اواخر سال ۱۹۴۳ تقویت‌کننده راکتی برخاست در زیر بال‌ها، موتور سبک‌تر و قدرتمندتر ۰۰۴ب و در برخی موارد صندلی‌پران در پیش‌نمونه‌های آر ۲۳۴ آزمایش شدند. اریش فون زله در پی سقوط فاو-۷ در اثر آتش در موتور هواگرد، کشته شد.
در سپتامبر ۲۰۱۵ تیم اعلام کرد که فروشگاه زنجیره‌ای لیدل، حامی مالی تیم در زمینهٔ تأمین غذای تازه شده‌است. در اوت ۲۰۱۶ توافق‌نامه‌ای با ژانوم برای دو سال امضا شد. در اکتبر همان سال، کوئیک‌استپ اعلام کرد که تنها حامی مالی نام تیم خواهد بود و اتیکس حامی مالی تیم در زمینهٔ تقویت‌کننده‌ها خواهد ماند.
مانیتور استودیو نوعی از بلندگوها است که برای تولید برنامه‌های کاربردی مخصوص استودیو ضبط کاربرد دارد. فرق این بلندگوها با بلندگوهای معمولی در این است که صدای خارج‌شونده از این دستگاه‌ها فاقد هرگونه تغییر و بیس بوده و صرفاً هرآنچه که در آن وارد می‌شود را خارج می‌کند. در اغلب موارد برای تفکیک بهتر صداهای ورودی این قطعه نیازمند تقویت‌کننده الکترونیکی است.
ایده اصلی تفکر سیستمی این است که هر عملی باعث ایجاد واکنش می‌شود. در پویایی‌شناسی سیستم‌ها به این واکنش بازخورد می‌گویند. دو نوع بازخورد وجود دارد - بازخورد تقویت‌کننده و بازخورد متعادل‌کننده. گاهی یک بازخورد (یا یک واکنش) بلافاصله رخ نمی‌دهد؛ بلکه با تأخیر همراه می‌شود. هر سامانه‌ای را می‌توان به‌عنوان یک نمودار با نمودارهای علیت حلقوی ترسیم کرد.
در دومین روز استراحت تور دو فرانس ۲۰۱۴ تیم اعلام کرد یکی از حامیان اصلی‌اش از سال ۲۰۱۵ تغییر خواهد کرد. یکی از شرکت‌های تابعهٔ امگا فارما به نام اتیکس جایگزین آن شد و نام تیم به اتیکس–کوئیک‌استپ تغییر یافت. اتیکس یکی از برندهای امگا فارما در زمینهٔ مواد مکمل و محصولات تقویت‌کننده است.
اکو فن یکی از انواع داروهای تقویت‌کننده مو و ناخن است و رشد مو و ناخن تأثیر بسزایی دارد.
در آرایه فازی پسیو، از یک تقویت‌کنندهٔ بزرگ برای تأمین توان همهٔ فیدرها استفاده می‌شود. در این حالت پس از دریافت امواج توسط المان‌ها باید برای هر المان شیفت اولیه حذف شود.