تیراندازی
معنی کلمه تیراندازی در لغت نامه دهخدا

تیراندازی

معنی کلمه تیراندازی در لغت نامه دهخدا

تیراندازی. [ اَ ] ( حامص مرکب ) کمانکشی و انداختن تیر خواه تیر کمان باشد یا گلوله تفنگ و یا توپ و سایر اسلحه آتشی. ( ناظم الاطباء ). رمایة. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). عمل تیرانداز. تیر انداختن. پرتاب کردن تیر از کمان و گلوله از توپ و تفنگ و جز اینها : و مردمان وی ( گرگانج ) معروفند به جنگ و تیراندازی. ( حدود العالم ). و پیغامبر ( ع ) فرموده است : علموا صبیانکم الرمایة و السباحة؛ گفت بیاموزید فرزندان را تیراندازی و شنا. ( نوروزنامه منسوب به خیام ).
خم ابروی تو در صنعت تیراندازی
برده از دست هر آن کس که کمانی دارد.حافظ.رجوع به تیرانداز و تیر انداختن شود.

معنی کلمه تیراندازی در فرهنگ فارسی

کمانکشی و انداختن تیر خواه تیر کمان باشد یا گلوله تفنگ و یا توپ و سایر اسلحه آتشی

معنی کلمه تیراندازی در دانشنامه عمومی

تیراندازی ( به انگلیسی: Shooting ) به پرتاب یا شلیک کردن تیر به وسیلهٔ کمان یا اسلحه ( تفنگ، تپانچه یا شاتگان ) گفته می شود.
اسلحه گرم:ورزش تیراندازی ( به انگلیسی: Shooting sport ) یک ورزش رقابتی بر اساس دقت و سرعت و تصمیم گیری به موقع است که به وسیله ( تفنگ، تپانچه ) انجام می شود. تیراندازی رابطه مستقیمی با قدرت تمرکز نیز دارد به گونه ای که افراد برای بالابردن سطح تمرکز به تیراندازی روی می آورند. تیراندازی با کمان یا تیر و کمان فعالیتی است که می تواند به عنوان ورزش یا برای شکار یا برای جنگ استفاده شود.
تیراندازی (حاجی آباد). تیراندازی یک روستا در ایران است که در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان واقع شده است. تیراندازی ۱۰۴ نفر جمعیت دارد.
این روستا در دهستان درآگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر ( ۲۶ خانوار ) بوده است.
تیراندازی (فیلم). تیراندازی ( انگلیسی: The Shooting ) یک فیلم کالت در ژانر وسترن اسیدی به کارگردانی مونتی هلمن محصول سال ۱۹۶۶ است. از بازیگران آن می توان به وارن اوتس، ملی پرکینس و جک نیکلسون اشاره کرد.
جاناتان رزنبام این فیلم را اولین وسترن اسیدی و منبع الهامی برای مرد مرده جیم جارموش دانسته است.
معنی کلمه تیراندازی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه تیراندازی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تیراندازی در دانشنامه اسلامی
جملاتی از کاربرد کلمه تیراندازی

معنی کلمه تیراندازی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تیراندازی، پرتاب کردن تیر با ابزار مناسب است.
مراد از تیراندازی، پرتاب کردن تیر است؛ خواه با کمان باشد یا تفنگ ، توپ و دیگر ابزارهای جنگی.
الفاظ مرتبط در قرآن
معادل عربی آن «رِمایَه» است. در قرآن با تعبیرهایی گوناگون از آن یاد شده است؛ از جمله در آیه۱۷ سوره انفال با صریح ترین تعبیر «وما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ ولکِنَّ اللّهَ رَمی». در آیه ۶۰ سوره انفال نیز واژه «قُوَّةٍ» به کار رفته است: «واَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» که احادیث یکی از مصادیق آن را تیراندازی شمرده اند.
ابزار تیراندازی
در آیاتی دیگر از ابزار تیراندازی سخن به میان آمده؛ مانند واژه «قَوْس» که به معنای کمان است: «فَکانَ قابَ قَوسَینِ اَو اَدنی» و واژه « اسلحه »، جمع سِلاح به معنای ابزار ویژه جنگ یا دفاع که ۴ بار در آیه ۱۰۲ سوره نساء به کار رفته است: «لَوتَغفُلونَ عَن اَسلِحَتِکُم»؛ همچنین واژگانی دیگر مانند «سَهْم» به معنای تیر کامل، «ازلام» به معنای تیرهای بی پیکان و مخصوص و نیز «اَقْلام» در قرآن کریم آمده اند. با توجه به آیات مربوط، از این تیرها عمدتا برای اهداف غیر جنگی مانند قمار ، قرعه کشی و آگاهی از آینده و دانستن نیک و بد کارها استفاده می شده است.
← اختراع ابزار تیراندازی
...

جملاتی از کاربرد کلمه تیراندازی

صبح روز ۲۶ شهریور پیکر او در گورستان «آیچی» سقز به خاک سپرده شد. نخستین ویدیوها از سقز نشان می‌داد مردم این شهر بعد از مراسم خاکسپاری مقابل فرمانداری تجمع کرده‌اند و عده‌ای بر اثر تیراندازی مجروح شده‌اند. پس از آن، اعتراضات به سنندج نیز کشیده شد. در تهران برای دومین روز پیاپی تجمع اعتراضی با شعارهای علیه حاکمیت در میدان آرژانتین برگزار شد. در روز سوم، اعتراضات از صبح در دانشگاه تهران آغاز شد و تا شب در نقاط مختلف و مهم شهر ادامه پیدا کرد. در این روز، اعتراضات در رشت، اصفهان، سنندج و مشهد و برخی شهرهای دیگر نیز شکل گرفت. از روز چهارم، اعتراضات در نقاط مختلف کشور گسترده شد.
خَمِ ابرویِ تو در صنعتِ تیراندازی بُرده از دستِ هر آن کس که کمانی دارد
روزی به طلب صید از بیشه بیرون رفت تیراندازی بیامد و هر دو بچه او را بکشت و پوست بکشید. چون شیر بازآمد و بچگان را از آن گونه بر زمین افگنده دید فریاد و نفیر به آسمان رسانید. و در همسایگی او شگالی پیر بود، چون آواز او بشنود به نزدیک او رفت و گفت: موجب ضجرت چیست؟ شیر صورت حال باز راند و بچگان را بدو نمود.
گر کمان ابروی تو منکر تیراندازیست آرمت پیش نظر پرده پارینه دل
چهاردهم فروردین ۱۴۰۱، سعید افکاری، برادر وحید افکاری، از ضرب و شتم وحید در پی اعتراض او به انتقال زندانی‌ای که در سلول هم‌جوارش محبوس بود، خبر داد. به گفتهٔ سعید افکاری، مأموران در این حمله دست وحید را شکانده‌اند. خانوادهٔ افکاری طی ملاقات با وحید و مشاهدهٔ وضعیت وی دست به اعتراض زده و در پاسخ، از سمت مأموران به سوی سعید و حبیب افکاری تیراندازی شد.
از بهر تیراندازی تو امروز خم گشته قدم چون کمان ای مادر
من شنیدم وصف تیراندازی اش وان سخنها یک به یک در دل نشست
اکثر مردم آسود قدی بلند با چشمان آبی و موهای مجعد دارند و در کتاب‌های تاریخ چین به آنها «هوی‌هویی چشم سبز» گفته می‌شده، مردم آسود به شجاعت معروف بودند و در سوارکاری و تیراندازی مهارت داشتند؛ در میان نگهبانان امپراتوری مغول ۳۰۰۰۰ هوی‌هوی چشم سبز وجود داشت و رهبر آن «او سی و چی تومان» بود.
تیراندازی بحکم او را بدید پس ز خوف او کمان را در کشید
چو شد ده ساله تیراندازی آموخت سپرداری و نیزه بازی آموخت
مشق تیراندازی و اسب عراقی تاختن خان ما، بعد از خطاب خانخانانی کند
این شاه صفوی زیبا، خوش‌رو و دلپذیر است. چندان بلند قامت نیست، اما اندامی خوش‌ترکیب دارد. فربه است و میان کتف‌هایش فراخ و مویش مایل به سرخی است. از ریش و سبلت فقط سبلت را گذاشته است و چپ دست است. مانند یک خروسِ جنگی بی‌باک و از تمام فرماندهانش نیرومندتر است؛ در تیراندازی با کمان نیز از هر ۱۰ سیب هدف، ۷ سیب را می‌زند.
ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های شاهدان عینی، صدای تیراندازی، آژیر خطر و همچنین خروج دود از محدوده زندان را نشان می‌داد. بلافاصله پس از انتشار این خبر بسیاری از شهروندان راهی خیابان‌های اطراف اوین شدند. مسیرهای منتهی به این زندان درون شهر تهران بند آمد و اطراف زندان از سوی نیروهای امنیتی مسدود شد. مردم در خیابان‌های اطراف زندان تجمع و علیه حاکمیت ایران شعار دادند. در پی این حادثه تعدادی از زندانیان از زندان اوین به سایر زندان‌ها منتقل شدند.
۲ – تیرانداز: وظیفه او هدفگیری، تصحیح تیر و تیراندازی است.
علم تیراندازیش آمد حجیب وان مراد او را بده حاضر به جیب
او در حال حاضر، عضو تیم دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ برتر تیراندازی ایران است و همچنان در تیم ملی تیراندازی نیز حضور دارد.
همین‌طور که امواج اعتراضات دهه ۱۹۶۰ در طی سال ۱۹۶۸ به نقاط اوج جدیدی می‌رسید، حکومت‌های سرکوبگر با اقدامات گسترده پلیس، تیراندازی، اعدام و حتی کشتار باعث تقابل‌هایی اجتماعی در مکزیک، برزیل، اسپانیا، لهستان، چکسلواکی و چین شدند. در برلین غربی، رم، لندن، پاریس، ایتالیا، بسیاری از شهرهای آمریکایی و آرژانتین سندیکاهای کارگری و دانشجویان، نقش اصلی را بازی می‌کردند و همچنین از نظر سیاسی سرکوب می‌شدند.
چه تیراندازیی آید از آن پر لاف تیرافکن که لافش در میان اما نه تیرش در کمان بینی