تصاویر

معنی کلمه تصاویر در لغت نامه دهخدا

تصاویر. [ ت َ ] ( ع اِ ) ج ِ تصویر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ). صورتهای برانگیخته از چوب و گل و جز آن.( منتهی الارب ). تماثیل. ( اقرب الموارد ). نگارها و صورت ها و نقشها و تصویرها. ( ناظم الاطباء ) :
وگر آذر بدانستی تصاویرش نگاریدن
نه ابراهیم از آن بدعت بری گشتی نه اسحاقش.منوچهری.و مبارات بر عمارات بازارها خرج کردند. و چنان معمور شدکه چشم از تصاویر و تعاریج آن سیر نگشتی. ( ترجمه تاریخ یمینی چاپ اول تهران ص 439 ).
ز یک عکس شمشیرش این هفت رقعه
تصاویر این هفت ایوان نماید.خاقانی.روی گندم گون او بوده تصاویر بهشت
آدم از سودای گندم زان پریشان آمده.خاقانی.در همه گیتی نگاه کردم و بازآمدم
صورت کس خوب نیست پیش تصاویر او.سعدی.نقاش که صورتش ببیند
از دست بیفکند تصاویر.سعدی.بسان بتکده شد باغ و راغ کانون گشت
در آن ز نور تصاویر و اندرین از نار.حکیم غمناک.و رجوع به تصویر شود.

معنی کلمه تصاویر در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ تصویر. ۱ - صورت ها. ۲ - پرده های نقاشی .

معنی کلمه تصاویر در فرهنگ عمید

= تصویر

معنی کلمه تصاویر در فرهنگ فارسی

صورتها، تمثال ها، پرده هایی که صورت کسی بر آن باشد
( مصدر اسم ) جمع تصویر . ۱ - صورتها نگارها تمثالها . ۲ - پرده های نقاشی .

معنی کلمه تصاویر در ویکی واژه

جِ تصویر.
صورت‌ها.
پرده‌های نقاشی.

جملاتی از کاربرد کلمه تصاویر

دیبا به پیش نقش تصاویر او چو خاک خارا بمحکمی بر دیدار او چو خار
بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در آغاز بازی مقابل تیم ملی انگلیس، سرود ملی ایران را نخواندند. این اتفاق باعث شد تا تلویزیون جمهوری اسلامی تصاویر این لحظات را سانسور کند. این در حالی بود که گفته می‌شد نهادهای حاکمیتی با تهدید و حتی گرفتن تعهد، ملی‌پوشان ایران را برای خواندن سرود ملی تحت فشار قرار داده بود.اما برخلاف بازی اول بازیکنان در بازی دوم و سوم مقابل ولز و آمریکا، سرود جمهوری اسلامی را همخوانی کردند.
که شوق بنده بخدمت زیادتست از آن که شرح آن بتصاویر خامه گفته شود
به صورت مرسوم، آنالیز تصاویر زیستی به دست خود انسان انجام می‌شود. این روش کند و پرهزینه است و نتیجهٔ آن وابسته به شخصی است که تصاویر را آنالیز می‌کند. علاوه بر این، میکروسکوپ‌های خودکار مدرن قادر به تولید صدها تا هزاران تصویر در هر ساعت هستند، که آنالیز دستی این تصاویر را غیرممکن می‌کند. به همین دلیل، به روش‌های خودکار برای آنالیز این دسته از تصاویر روی آورده می‌شود. در برخی از موارد این سیستم‌های خودکار از انسان‌ها نیز بهتر عمل می‌کنند.
قاصر از کنه جلال تو مقادیر عقول عاجز از نقش مثال تو تصاویر خیال
سرای و نقش دیوار و در و کوی تصاویر و تماثیل و جر و جوی
و قال» إنّ البیت الّذی فیه تصاویر لا تدخله الملائکة.»
لا یدخل الملائکة بیتا فیه کلب او تصاویر.
در همه گیتی نگاه کردم و باز آمدم صورت کس خوب نیست پیش تصاویر او
تیم کارشناسی با بررسی تصاویر این دهانه دریافت که فرستادن مریخ‌نورد به درون این دهانه اولویتی ندارد زیرا هدف مشخصی در آن دیده نمی‌شد؛ بنابراین اسپیریت به طرف جنوب-غرب به سمت تپه‌های موسوم به تپه‌های کلمبیا (که به یاد ۷ نفر سرنشین شاتل فضایی کلمبیا که در حادثه انفجار این شاتل جان باختند نام‌گذاری شده بود) حرکت کرد.
با پیشرفت عکس‌برداری و فیلم‌برداری، تهیه تصاویر پشت سر هم از روند حرکت انسان میسر شد. این امر به کشف برخی از زوایای پنهان بیومکانیک حرکت انسان منجر شد. ادوارد می‌بریج و اتین-ژول ماره از پیشگامان استفاده از این روش در آنالیز گام برداشتن بودند.
برانگیخت چندین تصاویر معجز زهی چرب دستی زهی خوب کاری
ارزش شوک نیز در دنیای هنر با اظهار نظر در مورد موقعیت‌های دنیای واقعی یا ابراز وجود.(از فیلم ادرار مسیح تا فیلم هنری برگشت‌ناپذیر) تا نقطه انتقاد و بحث استفاده می‌شود. در هنر و سرگرمی، ارزش شوک اغلب برای به چالش کشیدن وضعیت موجود، عبور از مرزهای آنچه قابل قبول یا عادی تلقی می‌شود و برانگیختن واکنش در مخاطب استفاده می‌شود. این را می‌توان از طریق موضوع بحث‌برانگیز، تصاویر گرافیکی یا صریح، یا تکنیک‌های داستان سرایی نامتعارف به دست آورد.
در ۱۰ دی شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام به صورت موقت روی شبکه‌های تلفن همراه بسته شدند. در صبح یکشنبه ۱۰ دی برخی از رسانه‌های ایران ویدئوها و تصاویری از تجمع «علیه سیاست‌های اقتصادی دولت» در دانشگاه تهران منتشر کرده‌اند.
چون نپرسی‌ کاین تماثیل از کجا آمد پدید چون نجویی ‌کاین ‌‌تصاویر از کجا شد آشکار
پس جوان سر برآورد و گفت: ای پیر شحاذ و ای قلاب استاذ، ای همه زبان، لختی گوش باش و چون همه گفتی ساعتی خاموش باش ای شیئی هذه التصاویر و ما هذه التزاویر؟
علاوه بر آن او کتاب‌هایی با تصاویر غیرعکاسی شده منتشر کرد.