عمارات

معنی کلمه عمارات در لغت نامه دهخدا

عمارات. [ ع ِ ]( ع اِ ) ج ِ عمارت. ساختمانها. رجوع به عِمارت شود.
عمارات. [ ] ( اِخ ) نام عشیره ای است از عَنَزة. این عشیره در حدود چهارهزار خانه و یازده هزار خیمه دارند. و منازل آنان در ساحل فرات قرار گرفته و از شمال محدود است به کربلاء تا عانة و بوکمال و از جنوب به نواحی نفود. و گاهی در طلب چراگاه و مرتع تا حدود اراضی نجد پیش میروند. این عشیره در اوایل بهار معمولاً در نواحی غربی کربلا و قسمت سفلای قعرة بسر میبرند ودر تابستان در سواحل فرات و یا در اطراف چاهها و غدیرهای وادی حوران منزل میکنند. عمارات به دو قسمت جبل و دَهامِشة تقسیم میشوند. و احتیاجات خود را از برنج و خرما و پوشاک از قرای فرات تهیه میکنند و بازارعمده آنان در کربلاست. سرسخت ترین دشمنان عمارات ، شمر میباشند که بین آنان از حدود یک قرن پیش دشمنی سختی بوجود آمده است. ( از معجم قبائل العرب عمر رضا کحالة ج 2 ص 821 از عشائرالشام وصفی زکریا ج 2 ص 95، و تاریخ سینا تألیف نعوم شقیر ص 671، و عشائرالعراق عزاوی ص 267، و البادیة تألیف عبدالجبار راوی ص 85 ).
عمارات. [ ] ( اِخ ) نام بطنی است که به دهامشة منسوبند و در حماة بسر برند. ( از معجم قبائل العرب عمر رضا کحالة ج 2 ص 822 از عشائرالشام وصفی زکریا ج 2 ص 151 ).
عمارات. [ ] ( اِخ ) نام فرقه ای است از علایا، از لیاثنة در وادی موسی. اصل آنان از قریه ادنی از اعمال خلیل است. ( از معجم قبائل العرب عمر رضا کحالة ج 2 ص 822 از تاریخ شرقی الاردن و قبائلها تألیف بیک ص 365 ).
عمارات. [ ع ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان چمچمال بخش صحنه شهرستان کرمانشاه ، واقع در 14هزارگزی جنوب باختری صحنه و 10هزارگزی جنوب راه شوسه کرمانشاه به همدان. ناحیه ای است دشت و دارای آب و هوای سرد معتدل و295 تن سکنه. آب آن از دره سرخانی تأمین می شود. ومحصول آن غلات ، حبوب و توتون است. اهالی آنجا به زراعت اشتغال دارند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه عمارات در فرهنگ معین

(عِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ عمارت .

معنی کلمه عمارات در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) آباد کردن آباد گردانیدن ۲ - ( اسم ) آبادانی تعمیر . ۳ - ( اسم ) ساختمان بنا جمع : عمارات
دهی است از دهستان چمچال بخش صحنه شهرستان کرمانشاهان واقع در ۱۴ هزار گزی جنوب باختری صحنه و ۱٠ هزار گزی جنوب راه شوسه کرمانشاه به همدان

معنی کلمه عمارات در ویکی واژه

جِ عمارت.

جملاتی از کاربرد کلمه عمارات

این مجموعه از نظر معماری اسلامی دارای اهمیّت فوق‌العاده است. هر یک از عمارات منفرد آن بی‌نظیر می‌باشد. این امر در مورد خود مقبره کمتر صادق است تا در مورد نمازخانه مقابل آن.
تاج السلطنه، دختر ناصرالدین شاه نیز، از برپایی مراسمی همچون، تئاترها، ارکسترها و بازی‌های مخصوص زنانِ حرم، در تالار این بنا خبر می‌دهد. پس از اختراع چراغ الکتریک و راه اندازی آن در عمارات سلطنتی، بازی چراغ خاموش کنی، در تالار این عمارت برگزار می‌شد.
در کوه چشمه‌ای دیدم که گفتند هر سال چون نیمه شعبان بگذرد آب جاری شود از آنجا و سه روز روان باشد و بعد از سه روز یک قطره نیاید تا سال دیگر. مردم بسیار آنجا به زیارت روند و تقّرب جویند و به خداوند سبحانه و تعالی، و عمارات و حوض‌ها ساخته‌اند آنجا. چون از آنجا بگذشتیم به صحرایی رسیدیم که همه نرگس بود شکفته، چنانکه تمامت آن صحرا سپید می‌نمود از بسیاری نرگس ها.
مجوی زهد و خرابی کن و خراباتی که عمر را ز خرابی همه عمارات است
بهامون همی تا ددان را بود جا عمارات اعدای تو باد هامون
عمارات حاجی و پالانهاش همی برد و می‌کرد یکسر خراب
چو از بند خرد آزاد گشتم نخواهم کرد پس گیتی عمارات
پشت ملامت به عمارات کرد روی ارادت به مزارات کرد
عمارات باغ سعادت‌آباد و کاخ آیینه‌خانه به فرمان شاه عباس دوم ساخته شده‌است.
العمارات (به عربی: العمارات) یک منطقهٔ مسکونی در سودان است که در خارطوم واقع شده‌است.
عماراتش همه از چوب از آنست که خاکش همچو آب رو گرانست
علاءالدوله نام خیابان فردوسی در تهران قدیم بوده و در گوشه شمال‌غربی میدان توپخانه، دروازه و خیابان علاءالدوله یا باغ ایلخانی قرار داشته‌است. شرایط این خیابان به‌طوری‌که اعتمادالسلطنه می‌نویسد، چنین بود: «کوچه‌باغ ایلخانی بسیار طولانی است. در طرفین کوچه، درخت‌های خوبی کاشته شده و کوچه سنگ‌فرش است. کنار نهرهای دو طرف، همه از سنگ است و شب‌ها با چراغ‌ها و فانوس روشن است. در حاشیه این کوچه، باغات و عمارات عالیه هست. در طرف راست، خانه و باغ و عمارات جناب احمد علاءالدوله وزیر دربار، امین السلطان و جناب ظهیرالدوله است.»
عماراتش سر از افلاک بر کرد زمین یکسر سوی بالا سفر کرد
عماراتش که باشد رو بدریا قوی گردیده ز آنها پشت دلها
بر اساس برخی منابع این محله قرن هشتم توسط شاه یحیی مظفری ایجاد شده‌است. اما بیشتر منابع ایجاد محله را منسوب به شاه شجاع مظفری می‌دانند که با ساخت و انتقال قناتی از مهریجرد به این منطقه در آن باغ لایستان را ایجاد کرد که در دوره‌های پس از او نیز مورد استفاده حکام یزد به عنوان مقر تابستانی قرار گرفت. امیر جلال‌الدین چقماق شامی تابستان‌ها در باغ لایستان ساکن بود و امرای او هرکدام در حوالی، باغات و عماراتی ساختند که اکنون اثری از آن باقی نمانده.
وان عمارات را نه سر نه بن است آنچه باقیست زان همین سخن است