ترکش
معنی کلمه ترکش در لغت نامه دهخدا

ترکش

معنی کلمه ترکش در لغت نامه دهخدا

ترکش. [ ت َ ک َ ] ( اِ مرکب ) تیردان. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 218 ). مخفف تیرکش است که تیردان باشد. ( برهان ). در اصل تیرکش بود بمعنی جای تیرکشیدن بجهت کثرت استعمال کسره برای تخفیف بفتح بدل شده و یا را حذف کردند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). بمعنی تیردان است و آن را مخفف تیرکش دانسته اند و آنرا شغاوشگا، به کاف فارسی نیز گفته اند. ( انجمن آرا ). تیردان و تیرکش. ( ناظم الاطباء ). ظرفی است که تیرها و پیکانها را در آن گذارند. ( قاموس کتاب مقدس ). کیش. فضه. جعبه. خوله :
گر کوک ترکشت ریخته شد
من دیده بترکشت برنشانم.عماره.بفرمای تااسب و زین آورند
کمان و کمند گزین آورند
همان نیزه و خود و خفتان جنگ
یکی ترکش آگنده تیر خدنگ.فردوسی.پیاده بکردار آتش بدند
سپرداربا تیرو ترکش بدند.فردوسی.کماندار با تیر و ترکش هزار
بیاورد با خویشتن شهریار.فردوسی.کوکب ترکش کنند از گوهر تاج ملوک
وز شکسته دست بت ، بردست بت رویان سوار.فرخی.گر ملک تیر و کمان در خور بازو کندی
بر سر که بردی ترکش او ترکشگر
از بر و بازوی او چشم همی خیره شود
چشم بد دور کناد ایزد از آن بازو و بر.فرخی.ترکش ای ترک بیکسو فکن و جامه جنگ
چنگ برگیر و بنه درعه و شمشیر از چنگ.فرخی.هوا رزمگه کوهش این ابرش است
درخشش کمان آسمان ترکش است.اسدی.چنان دست زی تیغ و ترکش کشید
که یارد بنزدیک تیغش چخید.اسدی.از بر جود تو پر تیری
که بر آرد زمانه از ترکش.سوزنی.امیدم باندازه دل رسیده ست
خدنگم ببالای ترکش فتاده ست.خاقانی.وز فم الحوت نهادی دندان
بر سر ترکش ترکان اسد.خاقانی.ترکش خیری تهی از تیر خار
گاه سپر خواسته گه زینهار.نظامی.تیر اندازد بسوی سایه او
ترکشش خالی شود در جستجو.مولوی.چون به ترکش بنگرید آن بی نظیر
دید کم از ترکشش یک چوب تیر.مولوی.ترکش عمرش تهی شد عمر رفت
از دویدن در شکار سایه تفت.مولوی.- آخرین تیر ترکش ؛ آخرین چاره. آخرین وسیله.

معنی کلمه ترکش در فرهنگ معین

(تَ کَ یا کِ ) (اِمر. ) ۱ - تیردان ، جعبه یا کیسه ای که در آن تیرهای کمان را جا می دادند و به پهلو می آویختند. ۲ - هر تکه ای از نارنجک ، خمپاره یا بمب که در اثر انفجار از آن جدا شده باشد.

معنی کلمه ترکش در فرهنگ عمید

۱. قطعاتی از گلوله و خمپاره و مانند این ها که بر اثر انفجار پراکنده می شود.
۲. [قدیمی] کیسه یا جعبه که در قدیم تیرهای کمان را در آن می گذاشتند و به پهلوی خود آویزان می کردند، تیردان، شغا، شکار، کیش.

معنی کلمه ترکش در فرهنگ فارسی

تیردان، کیسه یاجعبه که درقدیم تیرهای کمان را، در آن میگذارندوبه پهلوی خود آویزان میکردند، شغاوشکاوکیش هم گفته شده
( اسم ) جعبه یا کیسهای که در آن تیرهای کمان را جا میدادند و بپهلو می آویختند تیر کش تیر دان .
دهی است از دهستان منگور واقع در بخش حوم. شهرستان مهاباد و ۵۴ هزار گزی جنوب باختری مهاباد و چهل و پنج هزار و پانصد گزی باختر شوس. مهاباد به سردشت . کوهستانی و سردسیر است و ۲۲۲ تن سکنه دارد . آب آن از رودخانه و چشمه است . محصول آنجا غله و توتون و حبوبات و شغل اهالی زراعت و گله داری است . صنایع دستی آنان جاجیم بافی است و راه مالرو دارد .

معنی کلمه ترکش در فرهنگستان زبان و ادب

{fragment} [فیزیک] هر پاره از جسم منفجرشده
{shard} [زمین شناسی] قطعه ای شیشه ای در آذرآوارها که دارای سطح شکستگی خمیدۀ خاصی است

معنی کلمه ترکش در دانشنامه عمومی

ترکش (مهمات). تَرَکِش ( از مصدر ترکیدن ) یا به فارسی افغانستان چره به قطعات پرتاب شده در اثر انفجار مهمات گفته می شود.
قطعات ترکش معمولاً بخشی از پوسته پرتابه هایی مانند گلوله توپ یا خمپاره است. در برخی از انواع گلوله توپ و خمپاره قطعات ریزتر فلزی در داخل پوسته و در اطراف خرج انفجاری قرار داده می شود تا اثر ترکشی بیشتری داشته باشد. از یک گلوله توپ یا خمپاره هنگام انفجار بالغ بر ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ قطعه ترکش جدا می شود. سرعت برخورد ترکش ها با اجسام بسیار بالا بوده و به راحتی در هر جسمی فرومی روند. [ نیازمند منبع] معمولا ترکش از جنس آلیاژهای چدنی هست که بعد شکسته شدن به قسمت های بسیار تیز تقسیم می شود.
• اپونیم ها
• اختراع های انگلیسی
• خمپاره
• مهمات
• مقاله های بدون منبع
• همه مقاله های بدون منبع
• همه مقاله های دارای عبارت های بدون منبع
• پیوند رده انبار در ویکی داده است
ترکش (کمانداری). ترکش، یا تیرکش، کیسه ای است که کمانداران تیرهای خود را در آن حمل می کنند. این کیسه در گذشته از جنس چرم بود و ترکش دوزی در کنار دیگر کارهای چرمی یکی از پیشه های رایج در بازارها بوده است.
در ورزش کمانداری و شکار با کمان امروز ترکش ها از پلاستیک یا از منسوجات مصنوعی ساخته می شود.
• تجهیزات شکار
• تیراندازی با کمان
• مقاله های بدون منبع
• همه مقاله های بدون منبع
معنی کلمه ترکش در فرهنگ معین
معنی کلمه ترکش در فرهنگ عمید
معنی کلمه ترکش در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ترکش در دانشنامه آزاد فارسی

تَرکِش
(یا: تیردان؛ قندیل) کیسه یا جعبه ای که سربازان یا کمانداران در آن تیرهای کمان خود را جای می دادند و آن را به پهلو یا شانه یا کنار زین اسب می آویختند. ترکش در حکم خشاب در سلاح های آتشین امروزی بوده است. امروزه، تکه ای از گلولۀ خمپاره یا بمب یا نارنجک یا دیگر سلاح های انفجاری را، که پس از ترکیدن به اطراف پرتاب می شود و باعث آسیب رساندن به اماکن یا اشخاص می شود، ترکش می گویند.

معنی کلمه ترکش در ویکی واژه

تیردان، جعبه یا کیسه‌ای که در آن تیرهای کمان را جا می‌دادند و به پهلو می‌آویختند.
هر تکه‌ای از نارنجک، خمپاره یا بمب که در اثر انفجار از آن جدا شده باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه ترکش

اگر خونم خورَد جانان نخواهم کرد من ترکش دلا می‌بوس دست و تیغ و نازش را نکوتر کش
همه ترکش خود تهی کرد سام که نامد سر دیو جنگی به دام
ارنست همینگوی بیشتر عمرش سرگرم ماجراجویی بود. از زخمی‌شدن در ایتالیا بر اثر اصابت ۲۰۰ تکه ترکش گلوله نیروهای اتریشی در خلال جنگ جهانی اول تا شرکت در خط مقدم جبهه‌های جنگ داخلی اسپانیا یا سفرهای توریستی به حیات‌وحش آفریقا تا ماهی‌گیری و شکار حیوانات وحشی و زندگی در کوبا. سرانجام نیز با اسلحه شکاری خودکشی کرد.
مردم ژرمن یا ژرمن‌ها (در منابع قدیمی‌تر مردم توتنی) گروهی نژادی-زبانی اند، که از مردمان هندواروپایی و از اروپای شمالی سرچشمه می‌گیرند و به زبان‌های ژرمنی از شاخه زبان‌های هندواروپایی سخن می‌گویند. این زبان‌ها از نیای مشترکشان یعنی زبان نیاژرمنی در دوره آهن به وجود آمده‌اند. این زبان در بسیاری از مناطق با کمک گروه‌های قومی شمال اروپا گسترده شد. از آن جمله: اسکاندیناویایی‌ها (سوئدی‌ها، نروژِی‌ها، دانمارکی‌ها، جزایر فارویی‌ها اما نه فنلاندی‌ها و سامی‌ها)، آلمانی‌ها (شامل اتریشی‌ها و تمام آلمانی‌زبانان سوئیس و آلمان) هلندی‌ها و انگلیسی‌ها اند. چنان‌که در لغت‌نامهٔ دکتر محمد معین آمده‌است.
خامه ام را ده چو تیر روی ترکش امتیاز نامه ام مد نظر چون طره دستار کن
حول محور حرکتی عمودی حرکت فلکشن و اکستنشن افقی ترقوه را موجب می‌گردد که این حرکت با پیش‌کشی (پروترکشن) و پس‌کشی (ریتراکشن) کتف همراه است. در حرکت پیش‌کشی بر وسعت کمربند شانه افزوده می‌شود و در واقع کتف‌ها از یکدیگر دور می‌شوند. این حرکت در شنای روی زمین به خوبی قابل مطالعه و مشاهده می‌باشد.
دیوید استایلز در ۲۸ نوامبر ۱۹۷۴ در کرونا، کوئینز از مادری اهل آفریقای جنوبی و پدری جامائیکایی از بید-استوی متولد شد. پس از طلاق والدینش، استایلز و برادر کوچکترش گری به همراه مادرشان به یونکرز نقل مکان کردند. در آنجا بود که او با دوستانش جاداکیس و شیک لوچ ملاقات کرد. این سه نفر بر سر اشتیاق مشترکشان به هیپ هاپ پیوند داشتند و سرانجام گروهی را به نام د لاکس در سال ۱۹۹۴ تشکیل دادند.
وقتی قوای آلمان، در سال ۱۹۴۰م، وارد نروژ شدند، اسکار تورپ، وزیر دارایی بود. مسئولیت اصلی وی در مقام وزیر دارایی نروژ، انتقال ذخایر طلای نروژ بود که نباید به تصاحب قوای اشغالگر درمی‌آمد. برای انجام این وظیفه، تورپ، مجبور شد تا آخرین لحظه، در ساختمان وزارت دارایی، باقی بماند. با این حال او موفق شد بعد از انتقال ذخایر طلا، در آخرین لحظه، در حالی که سربازان آلمانی در حال ورود به ساختمان وزارت دارایی نروژ بودند، بگریزد. در تاریخ ۲۰ آوریل آن سال، در ماجرای بمباران اوندالسنس، اسکار تورپ، که در اثر اصابت ترکش مجروح شده بود، جان سالم به در برد و موفق شد، بعدها د، همراه با خانواده اش ودیگر اعضای دولت، به سمت شمال نروژ رفته و خود را ابتدا به ترومسو رسانده و سپس به بریتانیا فرار کند.
آشوب در قلمرو ترکش ندید تیر مژگان پر فریب کسی آفرید تیر
چو ترکش تهی شد کمان را ز کین بینداختند هر دوان بر زمین
نمی‌دانم چه می‌خواهد ز من مژگان خون‌ریزش که تیر روی ترکش می‌کند تیر تغافل را
ترکیب این دو اتوماتا است. این دو اتوماتا توسط پیشامدهای مشترکشان تعامل می‌کنند. اگر پیشامد
مارک ۸۴ می‌تواند بسته به ارتفاعی که از آن پرتاب می‌شود گودالی به قطر پانزده متر و گودی یازده متر ایجاد کند و می‌تواند تا ۳۸۰ میلیمتر به درون فلز یا ۳/۵ متر به درون بتن نفوذ کند. همچنین ترکش‌های آن تا فاصلهٔ ۳۶۶ متری مرگبار هستند.
پژوهش‌گران دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، مشخصات یک موجود کهن شبیه به انسان که می‌تواند از اجداد مستقیم انسان‌ها باشد را تشریح کرده‌اند. ارزیابی این موجود ۴٫۴ میلیون ساله به نام آردیپیتکوس رامیدوس، طی مقاله‌ای در نشریه ساینس انجام شده‌است. تیم پژوهش‌گران بر این باور هستند که حتی اگر این موجود از اجداد مستقیم انسان نباشد، چگونگی تکامل انسان از جد مشترکش با شامپانزه را روشن‌تر می‌کند. بی‌بی‌سی فارسی
منقول است در زمان مرگ بر بالای سرش کاغذی یافتند که در آن توصیه کرده بود، یاران بر مرگ او جزع نکنند و جسم او را تنها به‌منزله جامه یا خانه‌ای بدانند که یک‌چند در آن به‌سر برده و سپس ترکش کرده‌است. آرامگاه منسوب به غزالی در سال ۱۳۸۶ شمسی در نزدیکی مدفن فردوسی در بیرون حصار قدیمی پیدا شد. به گزارش تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) در اردیبهشت ۱۴۰۱، پس از ۱۵ سال از کشف مدفن محمد غزالی، هیچ اقدام درخوری برای بازسازی آرامگاه این عالم برجسته جهان اسلام انجام نشده‌است. این مکان احتمالاً به دلیل تخریب مغول‌های مهاجم که در نیمه اول قرن سیزدهم میلادی از این سرزمین‌ها عبور کرده بودند، زیر خاک قرار گرفته‌است.
وین تعلل بهر ترکش دافع صد علتست چون بشد علت ز تو پس نقل منزل منزلست
اکبر خرّمدین سالِ ۱۳۹۴ در مراسمی که به دلیل اکران فیلم بابک با نام سوگنامه‌ای برای یاشار در موزه سینمای ایران برگزار شد، او بر روی صحنه رفت و تنها از خودش گفت؛ از اینکه سرهنگ پیاده ستاد بوده و ۶۹ ماه در جبهه جنگ با عراق حضور داشته، دوبار شیمیایی شده و چهار بار ترکش خورده‌است. او همچنین گفت که ۱۷ سال از دوران ۳۰ ساله خدمتش را دور از خانواده‌اش بوده‌است.
یلانی کماندار و شمشیر زن غلامان ترکش کش تیر زن
ترکش پرتیر، تابان از کمر خورشیدوار تیغ آتشبار از کف برق زن همچون سحاب
باز قوی شد به باغ دخترکش را دست شده سست و پای گشته کماله